Mijn visie voor een nieuwe serie
Ik hanteer hierbij de botte bijl methode om de discussie wat aan te wakkeren en een achtergrond te geven om zo de argumenten duidelijker te maken en de gedachte er achter te laten zien. Ik post dus niet omdat ik iets tegen ST zou hebben (hoewel je dat zou kunnen denken na de eerste alinea hieronder) maar omdat ik juist denk dat een nieuwe ST serie WEL een toekomst heeft (ik ga niet dit hele stuk schrijven alleen maar omdat ik iets tegen ST zou hebben, dat had ik ook met 2 zinnen kunnen doen met een paar scheldwoorden en Caps Lock aan). De invulling van een mogelijke nieuwe serie is echter van cruciaal belang voor het slagen van de serie. Wat ik opschrijf is dus geheel de mening van mij en dus GEEN feiten.
Achtergrond
Ik ben zelf geen grote fan van de ST franchise (hoewel ik moet bekennen dat ik de meeste afleveringen van de verschillende series wel heb gezien). Ik irriteer mij aan de “perfecte menselijke samenleving” en de neiging om alles dat niet perfect is alleen te benoemen in een enkele aflevering en het daarna te vergeten. De personen (mensen binnen Starfleet ) zijn te perfect. Het constante moraliseren/preken, het feit dat met een enkele gebeurtenis een eeuwen oude cultuur op een vreemde planeet opeens ondergeschikt is aan de meningen van de ST “crew”, de simplistische benadering van alles dat niet perfect is en de simplistische verhaallijnen (voorbeeld: 2 vijanden/personen die elkaar niet mogen zitten samen in een klein ruimteschip en krijgen een ongeluk, ze moeten samenwerken om te overleven, gaan met elkaar praten, ze begrijpen elkaar beter: ze zijn vrienden) en het feit dat bij alle moeilijke beslissingen, de juiste beslissing (moreel) altijd op het eind het beste oplevert. Voor mij is de ST franchise dan ook te vaak een jongeren serie (<16 jaar). Een leuk sprookje maar het vergeet teveel belangrijke elementen van het menselijk bestaan om het serieus genoeg te nemen.
Ik houd van bepaalde clichés in Sci-Fi series (ik wil dat goed uiteindelijk wint en de hoofdrol speler liefde vind) maar dat moet gebeuren in een “enigszins geloofwaardige” setting. Maar de kinderachtige benadering van seks/alcohol/vloeken/drugs/macht/emoties/vriendschap/haat /geaardheid en alles dat ook maar een beetje controversieel zou kunnen zijn in de ST Franchise ,maakt het kijken naar Star Trek series soms irritant. Het lijkt soms alsof je naar voorlichtings filmpjes kijkt die je op de lagere school ziet: Drugs is slecht pas op!/eerlijkheid duurt het langst/homo’s zijn ook gewone mensen/racisme is slecht/etc (Ik vergeet gemakshalve TOS in dit betoog: daar zaten elementen in die voor die tijd controversieel/vernieuwend waren. The TOS was voor sommige vernieuwend met bepaalde standpunten, de series die volgde waren erg conservatief). De ST series moeten dus iets donkerder en iets realistischer. De eerste 2 seizoenen van Battlestar Galactica en de eerste 4 series van Babylon 5 zijn dan ook Space opera’s die ik wel leuk vind. De enige ST serie die ik wel hoog aan sla is Deep Space 9.
Ik heb echter wel respect voor het enthousiasme dat ST opwekt bij zijn fans en de invloed die ST heeft gehad op alle Sci-Fi series die kwamen na TOS. ST is een instituut op het gebied van televisie en zit bij de belangrijkste televisie franchise aller tijden. Er zijn veel elementen die mij niet aanspreken, maar dat wil niet zeggen dat Star Trek niet heel veel waarde vertegenwoordigt en heel veel potentie heeft. DS9 vond ik wel leuk maar ook daar had ik het idee dat als er enkele veranderingen zouden zijn gemaakt dat het geen leuke serie maar een extreem goede serie zou zijn geweest. ST blijft een franchise die veel interesse opwekt. Ook ik heb de meeste afleveringen wel gezien en zal ondanks mijn problemen met de franchise mogelijke nieuwe series/films vast weer gaan bekijken..
Situatie
Voordat je kan zeggen wat een nieuwe ST serie zou moeten laten zien, is het van belang dat je kijkt waarom er nu geen ST serie is. En die reden is er wel degelijk (anders zou er tenslotte een lopende ST serie zijn of één in de maak zijn). Er is nu geen nieuwe lopende ST serie op de televisie, waarom:
• Er waren teveel ST series tegelijkertijd op de televisie. Er ontstond een ST moeheid. Zelfs de beste series kunnen maar een bepaald aantal paar seizoenen overleven. Er is tussen 1987 en 2005 (met een korte onderbreking van een half jaar) non stop een serie in de ST franchise op de televisie geweest (plus herhalingen). Dit was teveel voor de grote fans en voor degene die af en toe een aflevering keken ook teveel. Het is dus wel goed dat er nu even geen series zijn geweest voor de ST franchise als geheel. Dit maakt de kans op het slagen van een nieuwe serie een stuk groter.
• Enterprise en Voyager haddden geen lange termijn visie: Alleen nadenken over het huidige seizoen maar niet nadenken over een verhaallijn over meerdere seizoenen. Ook veranderde de personages niet echt. De personages waren vrijwel hetzelfde aan het begin van de serie als aan het eind. Dit maakte een seizoen een set afleveringen en niet één geheel. Zelfs een “monster van de week” aflevering kun je met kleine details die belangrijk zijn voor het grote verhaal een stuk interessanter maken (de aanwezigheid van een bepaald persoon, een symbool ergens , een kort gesprek tussen bepaalde personen, etc). Ook was er niet genoeg nagedacht over de wereld waar het zich afspeelt. Wie waar woont, wie waar regeert en waarom. Het gevolg: De wereld is rommelig en weinig overzichtelijk.
• Enterprise en Voyager waren kwalitatief niet goed genoeg en hebben een hoop “goodwill” gekost van fans en “part-time kijkers”. Dit waren series die de fans "uitmolken". Het leverd kijkcijfers op op korte termijn, maar brengt veel schade toe aan de franchise op lange termijn.
• Competitie: Er is nu meer competitie van een beter niveau en een groter aanbod dan er was tijdens TNG of TOS. Denk aan Stargate, Babylon 5, Buffy en de X-files die allemaal op dezelfde doelgroep mikte als de mogelijke ST kijkers en allen een grote schare volgelingen had.
• Verandering van verwachtingen/opvattingen van kijkers. De perfecte good guy routine werkte bij TOS en al in mindere mate bij TNG en werd snel oud. Kijkers willen liever iets dat minder op de automatische piloot gekeken kan worden met meer gecompliceerde karakters. Enterprise of Voyager was een succes geweest als het die series eind jaren ’80 uit waren gekomen. Vergelijk het met strip series: daar was ook een verandering zichtbaar in hetgeen mensen wilde zien in de hoofdrol speler. Het begon met de perfecte hoofdrolspeler: Superman/Captain America, vervolgens kwam er een minder perfecte hoofdrolspeler: Spiderman/Batman en daarna zag je een toename in interesse in anti-helden: Wolverine/Punisher/Deadpool (ik stel het chronologischer dan het is). Wat werkte vroeger hoeft nu niet meer te werken. Een serie moet meegroeien met de tijd wil het interessant blijven voor een groot genoeg aantal mensen (vergelijk de eerste Punisher/Batman series met die van nu; een wereld van verschil). Als TNG nu zou uitkomen (er van uitgaande dat er in die tijd een andere ST serie was met hetzelfde succes) dan zou die compleet floppen zelfs met betere/meer special effects.
Belangrijke elementen
Wil er een nieuwe serie komen dan zijn er bepaalde elementen die je dus moet meenemen wil het succesvol worden.
Wat voor elementen zou een nieuwe serie moeten hebben? Er is wel één valkuil: het moet wel een ST serie blijven, dus het moet geen Miami Vice, the wire of the Shield worden. Dus als ik (deze vriend van mij is het hiermee eens) zeg dat deze punten moeten worden nageleefd dan bedoel ik op zo’n manier dat de ST franchise gemoderniseerd wordt maar nog wel herkenbaar blijft als zijnde een ST serie.
1. Een
lange termijn visie: Een verhaallijn die over meerdere seizoenen loopt. Laat deze verhaallijn bekend zijn met de belangrijkste gebeurtenissen voordat je ook maar begint met het schrijven van de eerste episode. Zorg voor verschillende niveaus/stages van de verhaallijn zodat er belangrijke dingen worden afgerond op verschillende momenten van de serie (wacht niet alleen tot het eind). Wacht niet te lang met het inbouwen van belangrijke gebeurtenissen. Als je pas het derde seizoen iets groots laat gebeuren (bepaalde verhaallijnen laat samenkomen) is er de kans dat je al veel kijkers kwijt bent. Het eerste seizoen moet dus al een duidelijke verhaallijn hebben (als onderdeel van een groter verhaal).
2.
Personages die zich ontwikkelen door de seizoenen heen: en dit doen in een geloofwaardige manier.
3. Een goed gekozen
vijand. Een dreiging die aanwezig is ook al komen ze niet voor in een aflevering. Denk aan de Nazgul in LOTR, de Shadows in B5, Cylons BG, etc
4.
Beperk het aantal Aliens dat je ziet: een mens met stippen of een paar uitsteeksels als alien neerzetten kun je maar een paar keer doen voordat het erg irritant begint te worden; ST gaat daar te ver in (niet raar als je bijna iedere aflevering een nieuwe alien moet bedenken omdat je iedere aflevering op een andere planeet bent en er weinig tijd voor is om mooie maskers te maken die je maar een enkele aflevering gebruikt) . Laat aliens ook een daadwerkelijk afwijkende cultuur hebben op sommige gebieden. Dat als je de aliens ziet dat je ook aan een alien denkt en niet aan een mens met een streepje op de kin. Laat hun kleren, apparatuur, ruimteschepen en huizen er ook buitenaartser uit zien. Gebruik een paar alien rassen veel, een paar rassen beperkt en beperk het aantal nieuwe rassen dat je ziet in de serie. Houd het overzichtelijk. Maar laat de aliens er ook echt vreemder uit zien maar blijf wel consistent. Dat kan je ook doen als je maar een beperkt aantal aliens tegen komt zo kun je dan meer moeite steken in de kostuums en maskers die de acteurs dragen. Dit scheelt kosten en komt de algemene sfeer ten goede.
5. Ga makkelijker om met
controversiële thema’s. Spendeer niet één aflevering (voorbeeld). aan iemands geaardheid en vergeet het daarna . Als je het wil benoemen laat dan gewoon iemand een afwijkende geaardheid hebben maar focus er niet op. Laat hem/haar naar zijn/haar vertrekken gaan waar de partner zit. Neem het aan voor een gegeven maar focus er niet één aflevering op en vergeet het daarna.
6.
Niet aldoor preken, altijd en overal een waarde oordeel over geven. Laat de kapitein niet altijd als een priester/imam/dominee moralistische preken houden. Hetgeen te vaak gebeurt in alle ST series. Babylon 5 deed dat bijvoorbeeld beter (die speeches waren eerder bombastisch): het bleef een brave serie met voornamelijk menselijke hoofdrolspelers die altijd het juiste probeerde te doen maar ze hadden allemaal wel een gebrek en lazen niet iedereen de les.
7. Als iemand voor een moeilijke keuze staat, laat dan ook de moreel juiste keuze n
egatieve gevolgen hebben voor de lange termijn. Juist door NIET altijd de moreel juiste keuze een goed gevolg te geven laat de waarde er van zien. Extreem voorbeeld: je kunt een oorlog voorkomen als je een onbekende dood. Een ST officier zou dat nooit doen. Maar laat dan ook de gevolgen zien van de oorlog die dan komt: alle doden die dan komen in plaats van de eerste en enige slachtoffer, laat zien het wantrouwen dat er dan ontstaat en dat sommige mensen/vrienden/ondergeschikten het de maker kwalijk nemen. En laat dan niet opeens iets gebeuren waarom die oorlog niet plaats vind. Dat is te makkelijk.
8. Gebruik het
tijdreizen minder. Die verhaallijn is te vaak gebruikt. Beetje een zwakte bod als je tijdreizen gebruikt in een verhaallijn (niet alleen een ST probleem).
9. Laat de serie minimaal een paar decennia plaats vinden
na Voyager. Dit geeft de schrijvers meer vrijheid (je hoeft je minder te houden aan de bestaande canon) , je kunt een omgeving/politiek klimaat scheppen die perfect aan sluit bij het verhaal dat je wil schrijven, je kunt op die manier gebeurtenissen laten plaatsvinden die van invloed zijn op de verhaallijn zonder je zorgen te maken wat de gevolgen zijn voor de andere ST series. Als je de serie zich laat afspelen voor één van de bestaande series krijg je het probleem dat alle grote gebeurtenissen moeten passen in de bestaande verhaallijn. Als het er niet in past zullen de hard-core fans zich heel negatief uitspreken over de serie. Deze fans moeten juist te vriend gehouden worden. Een serie die zich afspeelt na Voyager is dus de enige echte optie voor succes. Een nieuwe/alternatieve TOS zal te weinig vernieuwend zijn en wederom gaan leunen op bestaande verhaallijnen en gebeurtenissen.
10. Laat het zich afspelen in een
duidelijke regio. Dus niet zoals Voyager, TNG, TOS of Enterprise die een beetje rond vlogen. Maak een regio en bepaal wie waar leeft, hoeveel planeten er zijn (Kaart!!!), wat voor planeten er in de regio zijn, wie wat produceert, hoe machtig is ieder volk, wat ieder volk nastreeft, hoeveel invloed is er van andere volkeren etc. Maak duidelijk wie waar zit en doe dit voordat je begint met het schrijven van afleveringen: Een duidelijk framework en een goed afgebakende wereld. Dit komt de duidelijkheid ten goede.
11. Een betere "
theme song” dan die van Enterprise (na de verandering was hij iets beter). Het liefst iets dat beter aansluit bij de theme song van alle andere series. Juist als je verschillende elementen verandert in de serie is het van belang dat je bepaalde andere relevante elementen behoud wil je de trouwe fans behouden en de ST sfeer behouden. Verander alleen aspecten die verandert moeten worden, ga niet iets veranderen alleen maar omwille van een verandering.
12. Maak het iets minder
Amerikaans. Het gedrag van velen (Starfleet en vrijwel alle kleine rassen) zijn te Amerikaans. Ook alle verwijzingen naar het verleden zijn bijna allemaal Amerikaans. Het is wel begrijpelijk (Het is een Amerikaanse serie) maar het gaat soms iets te ver. Ik bedoel hierbij echter niet dat de samenstelling van de bemanning perse uit meerdere etnische groepen moet bestaan. ST is een westerse serie die het voor een groot deel moet hebben van een westers publiek. De keuze om te kiezen voor een voornamelijk Witte cast kan ik daarom wel inkomen; gewoon een inkomsten kwestie. Een voobeeld van hetgeen ik bedoel is het feit dat een kus enger is dan iemand dood schieten voor de schrijvers van ST...
13.
Focus niet alleen op een ruimteschip en zijn bemanning: Dat is te vaak gedaan door de verschillende ST series en beperkt je het verhaal teveel (TOS, TNG, Voyager, Enterprise). Dat zal te moeilijk zijn om daar genoeg originele verhalen voor te schrijven. Juist als er politiek bij komt kijken en het verhaal invloed heeft op naties/ hele planeten in plaats van een handje vol mensen is het veel interessanter voor de verhaallijn (denk DS9 of B5). Laat het dus afspelen op een ruimtestation, wellicht een stad op een astroïde of een maan waar de aliens naar toe komen voor handel en diplomatie. Wellicht het militaire, economische centrum van de regio. Maar laat wel één of bij voorkeur meerdere ruimteschepen onder het commando van de “kapitein” waardoor er alsnog ruimte veldslagen worden gehouden, de ST sfeer kan worden vast gehouden en de hoofdrol spelers in andere gebieden kunnen komen. Je zag bij DS9 ook dat met de komst van de “Defiant” er meer mogelijk was.
Of heb een benadering zoals je die bij veel andere series ziet zoals bij "Game of Thrones": volg personages op verschillende locaties waarbij handelingen van de één gevolgen heeft voor de ander.
14. Grotere
ruimteslagen. Niet alleen één schip tegen één of twee andere. Met de huidige technologieën is het veel eenvoudiger en goedkoper om grotere ruimte slagen weer te geven. Kijk alleen al naar de amateur productie (met zeer beperkte middelen) “Star Wreck In the Pirkinning ”, die special effects waren beter dan die van Babylon 5 (die waren dan ook niet zo goed) en vergelijkbaar met die van ST. Grote ruimteslagen zijn spannend en kunnen een grote invloed zijn op gebeurtenissen in een spannende verhaallijn.
15.
Economische overwegingen. Laat ze bij het schrijven van afleveringen en het creëren van de wereld (Dat deel waar het zich afspeelt) beter nadenken over economische aspecten. Als je een ruimteschip tegen komt zonder bemanning lijkt het mij handig om dat schip mee te nemen. Dat is altijd veel geld waard (zeker in de wereld van ST waar de ruimteschepen relatief zeldzaam zijn) en een extra ruimteschip kan ook betekenen dat je een extra ruimteschip hebt als je moet vechten. Als er een kolonie is dan moet die ook economisch rendabel zijn (of een politiek/strategisch doel hebben). Anders zou hij er niet zijn. Kijk naar de grote ontdekkingsreizen van de Europese naties, Geld/goud/specerijen/inkomsten speelde een cruciale rol bij de overwegingen om nieuwe landen te “vinden”. Men denkt te weinig na over economische aspecten.
16. Laat
acties gevolgen hebben. Acties hebben gevolgen voor individuen maar ook voor politieke situiaties, aanwezige grondstoffen, alliancies, meningen, etc. ST is/was in het verleden een serie waar acties geen gevolgen hadden. Dat moet veranderen.
Dit zijn 16 punten waarvan ik denk dat het een mogelijke nieuwe serie tot een groot succes zou kunnen maken. Niet alle punten zijn natuurlijk van even groot belang, sommige zijn vrij onbelangrijk, andere echter van cruciaal belang. Ik denk dat de tijd rijp is voor een nieuwe ST serie. Helaas (voor de toekomst van een nieuwe serie) is de nieuwe Star Trek film een groot succes (was zeker niet slecht, ook voor mij), maar die staat voor alles dat ik niet zou willen zien in een nieuwe ST serie. Omdat de film een success was, is de kans het grootst dat als er weer een ST serie komt, deze het meest zal lijken op de stijl van de film of zelfs in dezelfde wereld afspelen.
Als een nieuwe serie zich kan houden aan mijn "suggesties" zie ik niet waarom een nieuwe ST serie geen success zou kunnen worden...