Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Plaats reactie
gurgi
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2009, 16:59

Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door gurgi »

Hallo allemaal !

Ik ken helemaal NIETS van het hele Star Trek universum, en met NIETS bedoel ik dan ook dat ik, tot voor kort, nog geen enkele film gezien had en nog geen enkele TV-aflevering in mijn hele leven !
Tot ik op 6 mei naar de bioscoop ging voor de nieuwste Star Trek prent, die mij zo boeide dat ik meteen de box-set besteld heb met daarin de 10 andere films, telkens in 2-disc versies.

Nu wil ik eerstdaags met die films beginnen en mij in een latere fase pas met de series gaan bezig houden, maar ik vroeg me af of ik wel KAN beginnen met de films ? Ga ik geen essentiële dingen missen ? Of zijn er geen verwijzingen naar bepaalde dingen uit de series die je niet kan begrijpen als je alleen nog maar met de films bezig bent...

Ontzettend graag jullie mening hierover !

Thanks !
Bart
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door Trutgras »

Praktisch alle oude ST films zijn zodanig opgezet dat het mogelijk is ze onafhankelijk te bekijken. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je ze niet zult kunnen begrijpen. Natuurlijk zijn er veel dingen die je leuker/interessanter/opmerkelijker zult vinden als je van de series houdt, en zul je meer geboeid zijn door de films als je de karakters in de serie al hebt leren kennen of waarderen. Maar bekijk het positief: er zijn op dit forum talloze voorbeelden te vinden van doorgewinterde Star Trek kijkers die zich groen en geel hebben geergerd aan wat zij ervoeren als inconsistenties in bijvoorbeeld Insurrection, wanneer vergeleken met de televisieseries. Daar zul jij alvast geen last van hebben.

Er is wel een caveat: De nieuwe film is een heel ander beestje dan de oude ST films. Hij is idd primair een film ipv een soort dubbele tv aflevering, en daarnaast zijn de oude films gemaakt nadat de tv series in kwestie al lang waren afgelopen. Dus met acteurs die, om het beleefd te zeggen, een dagje ouder begonnen te worden. Ook de oude actie en de special effects zijn niet altijd een onverdeeld esthetisch genoegen. Als je waardering voor ST is gebaseerd op de nieuwe film, dan kan ik je dus niet beloven dat het een genot voor je wordt om de oude te zien, en ik zou niet verbaasd opkijken als het dat niet werd.

De films die over het algemeen het meest gerespecteerd worden, zijn deel 2: The Wrath of Kahn (met de Original Series bemanning, dus Kirk etc) en deel 8: First Contact (met de Next Generation bemanning, dus Picard etc). Deel 4: The Voyage Home is het meest komisch. Als je niet van plan bent om je aan een volgorde te houden, dan zijn dit goede punten om mee te beginnen. Maar wees je ervan bewust dat de films niet de hoogtepunten zijn van oude Star Trek. Als je die wil zien, verwijs ik je naar de vele 'beste afleveringen' topics die hier her en der rondstruinen. Voor zover het The Original Series en The Next Generation betreft, zijn de losse afleveringen ook als nieuwkomer te begrijpen.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door Section31 »

Trutgras schreef:Er is wel een caveat: De nieuwe film is een heel ander beestje dan de oude ST films. Hij is idd primair een film ipv een soort dubbele tv aflevering, en daarnaast zijn de oude films gemaakt nadat de tv series in kwestie al lang waren afgelopen. Dus met acteurs die, om het beleefd te zeggen, een dagje ouder begonnen te worden. Ook de oude actie en de special effects zijn niet altijd een onverdeeld esthetisch genoegen. Als je waardering voor ST is gebaseerd op de nieuwe film, dan kan ik je dus niet beloven dat het een genot voor je wordt om de oude te zien, en ik zou niet verbaasd opkijken als het dat niet werd.
Vergeet ook het tempo van de oude films niet.
Star Trek (2009) heeft echt het (rollercoaster) tempo van een moderne Hollywood film. Je bent nog niet bekomen van de ene actie en de volgende staat alweer klaar.

De mindere SFX shots zie je wel aankomen als je weet dat de film uit 1979 is.
Het was voor mij vooral de traagheid van The Motion Picture waar ik heel erg aan moest wennen. Iets dat ik bijvoorbeeld bij een tijdgenoot als Star Wars veel minder had.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door R2D2 »

First Contact is een goede film om mee te beginnen denk ik;
Wellicht ook leuk als thema 'Borg':
begin met The Best Of Both Worlds uit TNG, daarna Hugh, daarna First Contact film;
Als DS9-fan zou ik zeggen dat je het Borg thema moet afsluiten met de pilot van DS9 :-p

The Voyage Home heeft iets te veel 'in jokes' om leuk te zijn voor een 'leek'
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door Trutgras »

Section31 schreef:Het was voor mij vooral de traagheid van The Motion Picture waar ik heel erg aan moest wennen.
The Motion Picture was dan ook wel een klasse apart in traagheid, zelfs voor ST films. Het zal de bedoeling zijn geweest om iets te maken in de stijl van de 'arty' jaren 70 science fiction films, Silent Running ofzo, maar aan het einde van Silent Running was ik in ieder geval nog wakker om te kunnen vaststellen dat ie langzaam was. Zelfs koffie drinken helpt niet bij TMP, daar gaat je stofwisseling en je interne klok van versnellen, zodat de film in vergelijking nog langzamer wordt.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door R2D2 »

de film is gewoon geschreven op het tempo van Kirk O-)
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door Dark*staR »

^ Dan zou er alleen sprake moeten zijn van een aftiteling :*)
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door Punisher »

TMP was gewoon een slechte film, niet alleen was het traag, maar het verhaal was ook nog eens saai.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door X-File »

Verhaal werd nog eens dunnetjes overgedaan met The Voyage Home.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door Blind Guardian »

First Contact is redelijk om mee te beginnen voor een trekkie maagd, van de ToS films Wrath of Khan en the Undiscoverd County hebben de meeste actie en meeste verhaal in zich the Voyage Home is redelijk met een hoog komedie gehalte en het is zo enorm lekker eighties retro ondertussen.

Persoonlijk vind ik Generations ook nog wel aardig maar dat komt door Malcom McDowell die er in mee speelt.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Informatie voor Trekkie-Virgin !!!

Bericht door Nemesis »

ik moet zeggen dat de mening hier een stuk negatiever is dan de gemiddelde star trek fan er over denkt. Dat is misschien ook wel wat objectiever dan de gemiddelde star trek fan.

Aangezien ik een star trek fan zal ik mijn subjectieve mening geven:

De films zijn over het algemeen perfect voor het "oude" star trek. De 1e zes films gaan over de oude tos crew, die dus in een nieuw jasje is gestoken. De laatste 4 gaan over de TNG crew, een serie die eind jaren 80 begin jaren 90 speelde.

Kwalitatief wat betreft verhaal e.d. kan je beter de 1e zes films kijken. Mocht de volgorde je iets minder interessant vinden, sla film 1 over. Hij is wel mooi, het is star trek, maar hij duurt ontzettend lang, is erg traag en schrikt je misschien af. Het is wel een leuke film!

Film 2, 3 en 4 moet je eigenlijk achter elkaar kijken, het is een soort van trilogie. 3 kan je zeker niet kijken zonder 2, 4 zou eventueel nog wel kunnen, omdat er een samenvatting voor zit. Maar het zijn stuk voor stuk leuke en goede films. Uiteraard een stukje trager dan de nieuwe film.

Film 5 is grappig, maar kwalitatief een stuk minder (geregiseerd door shatner), maar is nog steeds entertaining. Film 6 wordt hierboven overgeslagen als één van de betere films. Algemene regel binnen de star trek films is dat de even films (2,4,6,8) (met uitzondering van film 10) beter zijn dan de oneven films. Film zes is in mijn ogen een goede film met combinatie van humor, actie en goed verhaal. Uiteraard zijn er minpunten, maar als fan kijk ik daar graag overheen. (karakters worden wat dom neergezet)

Film 7, Generations is de 1e TNG film en speelt zich direct na de serie af. En zijn gebeurtenissen in de film die beter begrepen worden als je de serie hebt gezien, maar het is niet nodig. Film 8 begrijp je misschien iets beter als je film 7 hebt gezien, maar ook dit is geen must. Als je maar onthoudt dat film 8 later afspeelt. First Contact (film 8) komt het meest overeen met de nieuwe film die je in de bios hebt gezien, samen met film 10, alleen daar is het verhaal niet zo best. Vergeet niet dat First contact uit 1996 stamt.

Film 9, insurrection is de typische dubbele star trek aflevering. Het is ook de film die het korst duurt. Het feit dat ie niet zo lang duurt maakt hem goed te behappen. Je merkt dat hij van eind jaren 90 is en het verhaal is typisch star trek tng.

Nemesis was de film waar het allemaal mee stopte. Opzich is de film een goede film, op het verhaal na. Het is complete kul, maar als je dat even vergeet (wat je makkelijk kan omdat je de series nog niet gezien hebt.) De actie in de film is uitgebreider dan elke vorige star trek film en dat maakt hem ook zo vergelijkbaar met de nieuwste film.

Al met al valt het allemaal wel mee in mijn ogen. Have fun! wou dat ik het voor het eerst kon kijken. Zo'n ervaring is altijd leuk! Iets wat ik recent nog ken van de nieuwste film!
Plaats reactie