poll The Trek Series With Best First Season www.startrek.com

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Plaats reactie
Gebruikersavatar
seven of nine 3
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 aug 2003, 22:22

poll The Trek Series With Best First Season www.startrek.com

Bericht door seven of nine 3 »

ik ben het met deze poll niet eens. De mensen die hier hebben gestemd in deze poll hebben naar mijn menig. Een slechte smaak en geen of weinig verstand van Startrek. Dat ze zegen dat voyager het beste eerste seizoen heeft van alle startrek series. Ik krijg hier dus echt een slechte smaak van in mijn mond. :-r Deze mensen snap ik echt niet.
Dat wil niet zegen dat ik voyager een slechte serie vind. Ik heb deze namelijk serie altijd met plezier gevolg. Ben het alleen niet eens met de uitslag van deze pol.

lees en oordeel zelf over wat je van deze uitslag vind.


StarTrek.com, in our latest poll, asked readers “Which Trek series had the best first season?” Thousands of people replied. Check out the results and see if you were as surprised by them as we were. Voyager headed up the pack with 29%, followed closely by The Original Series at 27%, then The Next Generation (18%) and, finally, both Enterprise and Deep Space Nine, which statistically tied at 13%, though Enterprise edged DS9 by a few votes.

Here are some reader comments:

“I say Enterprise, just because its first season has most of my favorite episodes from that series, while Next Gen, the later seasons, have my all-time favorite(s), (and) DS9, the Dominion wars (later on). Same with Voyager; when Seven came in (but not because of her).” – Spencer Ratzlaff

“DS9!!!!!!!!!!!!!! No more words.” – Ingo Tre

“That's easy... All the other series took a while to catch their footing, but Voyager was right there right from the beginning...” – Jacob Schrecongost


bron http://www.startrek.com/article/the-tre ... -season-is
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: poll The Trek Series With Best First Season www.startrek

Bericht door X-File »

Een overzicht:

TOS; tja... kan er niet echt over spreken. Uniek voor zijn tijd, ik vraag mij af hoe het was als je de serie wel in zijn tijdperk weet te plaatsen. Hier ontbreekt ieder referentiekader.

TNG; Tenenkrommend! Wonderbaarlijk genoeg overleefde de serie zijn eerste 2 seizoenen. Schandalig slecht acteerwerk en schandalig slechte episodes in met name seizoen 1. Net zo houterig als TOS ooit was; beetje jammer na ruim 20 jaar. Zeker geen goede binnenstapper.

DS9; bouwde voort op de succesformule van TNG. Hoewel het nog allemaal erg onwennig was. Kira Nerys was ergerlijk, Commander Sisko kleurloos (lol!) en de kinderen die ook hier weer rond denderden waren hinderlijk. Ook in het eerste seizoen van DS9 moest men duidelijk aan elkaar wennen. Ook een oudgediende (O'Irishstereotypecasting) en een inleiding van een kale, zweterige, kapitein kon de aandacht niet afleiden.

VOY; Startte vlot, kakte later wat in maar als ST serie hield de show het hoge tempo van zijn grotere broertjes goed bij. Hoewel niet briljant als serie an sich, was de kwaliteit van het eerste seizoen ruim voldoende - zeker als je kijkt naar de kwaliteit van de overige TNG era series qua eerste seizoenen. Ja, ook hier moesten de karakters/acteurs aan elkaar wennen. Echter dit werd handig opgelost: de Voyager bemanning bestond in eerste instantie uit twee kampen: de Federatie officieren en de Maquis bemanning. Mix daar nog wat Delta Quadrant aliens bij en de soep is gaar. De onwennigheid van de acteurs t.o.v. elkaar uitte zich voornamelijk in het spel en de dialoog van de karakters, waardoor het minder opviel in mijn opinie.

ENT; Stuurloos tot op het laatste seizoen, toen men besloot wel een verhaal op te zetten.

Kanttekening van mij is daarbij wel dat de series die over het algemeen een zwak begin hadden, uiteindelijk wel kwalitatief beter werden. TNG was prut, maar het was jammer wanneer de serie over was. Dag en nacht verschil tussen Encounter at en All Good. Eenzelfde iets is ook duidelijk merkbaar bij DS9: het was jammer toen de rit over was.

VOY startte, voor een nieuwe serie, ijzersterk; maar bleef daarna vooral op de vlakte. Men durfde niets; niet qua ontwikkeling of qua karakters. Geen wonder dat pas aan het einde van S7 er echt vooruitgang werd geboekt, helaas wel met een Deus-Ex Machina plot. Niet voor niets de serie van de status quo en de reset knop.

Enterprise had het niet, kreeg het ook niet. Misschien wat potentie in het laatste seizoen, maar dat verdween ook snel.

TOS; van A tot Z een pot nat. Zat er een stijgende of dalende lijn in? Laatste episode was dan wel weer heel jammer. Het hele vooruitstrevende idee van Star Trek ging verloren aan een wraak plotje waarbij de schurk vooral een vrouw-onvriendelijke nasmaak achterliet. :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: poll The Trek Series With Best First Season www.startrek

Bericht door Vis »

X-File schreef:TNG; Tenenkrommend! Wonderbaarlijk genoeg overleefde de serie zijn eerste 2 seizoenen. Schandalig slecht acteerwerk en schandalig slechte episodes in met name seizoen 1. Net zo houterig als TOS ooit was; beetje jammer na ruim 20 jaar. Zeker geen goede binnenstapper.
Yup.
X-File schreef:DS9; bouwde voort op de succesformule van TNG.
En dat was?
X-File schreef:Kira Nerys was ergerlijk, Commander Sisko kleurloos (lol!) en de kinderen die ook hier weer rond denderden waren hinderlijk.
Well, yeah, that's like, just an opinion, man.
X-File schreef:ENT; Stuurloos tot op het laatste seizoen, toen men besloot wel een verhaal op te zetten.
Nee, juist andersom.


Snap wel waarom VOY hier wint. Ga zelf voor DS9, maar enkel doordat ik de rest van de serie ken en later nog vaker heb herkeken, en daardoor S1 in een andere context kan zien. Beetje zoals B5, al blijft S1 daarvan grotendeels crap.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: poll The Trek Series With Best First Season www.startrek

Bericht door X-File »

En dat was?
Wat minder knullige verhaallijnen, tempo in het verhaal, opzetje naar een overkoepelend verhaal. Iets wat in TOS niet bestond en bij TNG zijn intrede deed. Bij DS9 deed men er een schepje bovenop, maar kwam het wel laat op gang. Bij VOY had men uiteindelijk de smaak te pakken, maar deed men er vervolgens vrijwel niets mee. :lachhuil:

ENT? Tja... terug bij af.
Well, yeah, that's like, just an opinion, man.
Laat mij het nader verklaren. Sisko was in S1 een behoorlijk 'gemaakt' karakter. Alleenstaande vader met trauma vanwege verlies vrouw die ook nog een station moet leidinggeven. Hij kwam meer over als een turbominority dan een werkbaar karakter. Dit werd later wel weer opgelost toen het karakter door zowel de schrijvers alsmede Brooks verder werd ingevuld maar het was -zeker als binnenkomer- een beetje too much.

Nerys is niet te vergelijken met hoe ze neergezet en gespeeld werd in latere seizoenen. Met name in S1 was ze meer een karikatuur dan een daadwerkelijk karakter. Nerys was zelfs een van de karakters waarom ik niet graag naar DS9 keek. Ook hier weer, toen ze eindelijk wat met het karakter gingen doen, was ze voor mij juist onmisbaar.
Nee, juist andersom.
Wel, met ENT was het moeilijk te volgen. Ieder seizoen een nieuw verhaal, die weer langzaamaan stopte om vervolgens in het nieuwe seizoen totaal te verdwijnen.
Snap wel waarom VOY hier wint. Ga zelf voor DS9, maar enkel doordat ik de rest van de serie ken en later nog vaker heb herkeken, en daardoor S1 in een andere context kan zien.
Wel, als ik zo ga kijken is voor mij de volgorde ook totaal anders.

Nu is het voor mij:
VOY, TNG/DS9, TOS, ENT

Maar middels jouw zienswijze:
TNG, DS9, VOY, TOS, ENT (ja schrik, TOS lager dan VOY, maar TOS is afgezien van een paar interessante episodes boring as crap).
Beetje zoals B5, al blijft S1 daarvan grotendeels crap.
Well, yeah, that's like, just an opinion, man. :lachhuil:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: poll The Trek Series With Best First Season www.startrek

Bericht door Miriam »

Tegenstelling tot alle andere Star Trek series was het 1ste seizoen van voyager ook meteen het beste. ;)
TNG was gewoon TOS maar dan 20 jaar later, DS9 was een kennismakings-seizoen en ENT, tja laten we het daar maar niet over hebben.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: poll The Trek Series With Best First Season www.startrek

Bericht door Paulstartrek »

helemaal eens met miriam.

:O


Ongeacht wat ze er later van gemaakt hebben was eerste seizoen van VOY goed. iig beter dan DS9. Dat eerste seizoen is zo moeilijk om doorheen te komen.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: poll The Trek Series With Best First Season www.startrek

Bericht door Miriam »

Dit is een chart zoals ze ongeveer per seizoen kwalitatief zijn, let opdit is een mening en geen vast gestelt feit;
Afbeelding
TOS, TNG DS9 VOY ENT
Plaats reactie