ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe serie?

Algemene vragen en opmerkingen over Star Trek die niet in de andere forums passen.

Moderator: HorckDude

Plaats reactie

Kansen voor een nieuwe serie; al dan niet met een aangepaste formule

Ja, kansen voor een nieuwe serie in de huidige ST opzet, afspelend voor TNG
0
Geen stemmen
Ja, kansen voor een nieuwe serie in de huidige ST opzet, afspelend na TNG
1
25%
Ja, kansen voor een nieuwe serie met een aangepaste opzet, afspelend voor TNG
0
Geen stemmen
Ja, kansen voor een nieuwe serie met een aangepaste opzet, afspelend na TNG
1
25%
Nee, een nieuwe serie heeft geen kans van slagen
2
50%
 
Totaal aantal stemmen: 4

Gebruikersavatar
Anthony
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:52

ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe serie?

Bericht door Anthony »

Ik post omdat ik een lange discussie heb gehad met een goede vriend van mij (grote fan van Star Trek) en het wel leuk zou vinden om meer meningen te horen van echte Star Trek (ST) fans. Zoals bij dit soort dingen wel vaker voorkomen, krijg je dit soort gesprekken meestal na een paar biertjes en maak je aantekeningen op een bierviltje en kom je tot een soort compromis. Er waren een paar andere argumenten maar die zijn “verloren gegaan”.

Ik geef eerst mijn mening (en hanteer hierbij de botte bijl methode om de discussie wat aan te wakkeren) en voor een deel de mening van die vriend van mij (als wij het wel eens zijn). Ik doe dit om een achtergrond te geven en zo de argumenten duidelijker te maken en de gedachte er achter te laten zien. Ik post dus niet omdat ik iets tegen ST zou hebben (hoewel je dat zou kunnen denken na de eerste alinea hieronder) maar omdat ik juist denk dat een nieuwe ST serie WEL een toekomst heeft (ik ga niet dit hele stuk schrijven alleen maar omdat ik iets tegen ST zou hebben, dat had ik ook met 2 zinnen kunnen doen met een paar scheldwoorden en Caps Lock aan). De invulling van een mogelijke nieuwe serie is echter van cruciaal belang voor het slagen van de serie. Wat ik opschrijf is dus geheel de mening van mij en die vriend van mij, GEEN feiten. Ik doe dit in een nieuw topic omdat er geen bestaande topic is die goed aansluit op beide punten van dit betoog.
De basis van de discussie was/is twee ledig:

• Is er behoefte aan een nieuwe Star Trek serie?
• Hoe moet een mogelijk nieuwe serie worden vorm gegeven?

Achtergrond
Ik ben zelf geen grote fan van de ST franchise (hoewel ik moet bekennen dat ik de meeste afleveringen van de verschillende series wel heb gezien). Ik irriteer mij aan de “perfecte menselijke samenleving” en de neiging om alles dat niet perfect is alleen te benoemen in een enkele aflevering en het daarna te vergeten. De personen (mensen binnen Starfleet ) zijn te perfect. Het constante moraliseren/preken, het feit dat met een enkele gebeurtenis een eeuwen oude cultuur op een vreemde planeet opeens ondergeschikt is aan de meningen van de ST “crew”, de simplistische benadering van alles dat niet perfect is en de simplistische verhaallijnen (voorbeeld: 2 vijanden/personen die elkaar niet mogen zitten samen in een klein ruimteschip en krijgen een ongeluk, ze moeten samenwerken om te overleven, gaan met elkaar praten, ze begrijpen elkaar beter: ze zijn vrienden) en het feit dat bij alle moeilijke beslissingen, de juiste beslissing (moreel) altijd op het eind het beste oplevert. Voor mij is de ST franchise dan ook te vaak een jongeren serie (<16 jaar). Een leuk sprookje maar het vergeet teveel belangrijke elementen van het menselijk bestaan om het serieus genoeg te nemen.

Ik houd van bepaalde clichés in Sci-Fi series (ik wil dat goed uiteindelijk wint en de hoofdrol speler liefde vind) maar dat moet gebeuren in een “enigszins geloofwaardige” setting. Maar de kinderachtige benadering van seks/alcohol/vloeken/drugs/macht/emoties/vriendschap/haat /geaardheid en alles dat ook maar een beetje controversieel zou kunnen zijn in de ST Franchise ,maakt het kijken naar Star Trek series soms irritant. Het lijkt soms alsof je naar voorlichtings filmpjes kijkt die je op de lagere school ziet: Drugs is slecht pas op!/eerlijkheid duurt het langst/homo’s zijn ook gewone mensen/racisme is slecht/etc (Ik vergeet gemakshalve TOS in dit betoog: daar zaten elementen in die voor die tijd controversieel/vernieuwend waren. The TOS was voor sommige vernieuwend met bepaalde standpunten, de series die volgde waren erg conservatief). De ST series moeten dus iets donkerder en iets realistischer. De eerste 2 seizoenen van Battlestar Galactica en de eerste 4 series van Babylon 5 zijn dan ook Space opera’s die ik wel leuk vind. De enige ST serie die ik wel hoog aan sla is Deep Space 9.

Ik heb echter wel respect voor het enthousiasme dat ST opwekt bij zijn fans en de invloed die ST heeft gehad op alle Sci-Fi series die kwamen na TOS. ST is een instituut op het gebied van televisie en zit bij de belangrijkste televisie franchise aller tijden. Er zijn veel elementen die mij niet aanspreken, maar dat wil niet zeggen dat Star Trek niet heel veel waarde vertegenwoordigt en heel veel potentie heeft. DS9 vond ik wel leuk maar ook daar had ik het idee dat als er enkele veranderingen zouden zijn gemaakt dat het geen leuke serie maar een extreem goede serie zou zijn geweest. ST blijft een franchise die veel interesse opwekt. Ook ik heb de meeste afleveringen wel gezien en zal ondanks mijn problemen met de franchise mogelijke nieuwe series/films vast weer gaan bekijken..

Voordat je kan zeggen wat een nieuwe ST serie zou moeten laten zien, is het van belang dat je kijkt waarom er nu geen ST serie is. En die reden is er wel degelijk (anders zou er tenslotte een lopende ST serie zijn of één in de maak zijn). Er is nu geen nieuwe lopende ST serie op de televisie, waarom:
• Er waren teveel ST series tegelijkertijd op de televisie. Er ontstond een ST moeheid. Zelfs de beste series kunnen maar een bepaald aantal paar seizoenen overleven. Er is tussen 1987 en 2005 (met een korte onderbreking van een half jaar) non stop een serie in de ST franchise op de televisie geweest (plus herhalingen). Dit was teveel voor de grote fans en voor degene die af en toe een aflevering keken ook teveel. Het is dus wel goed dat er nu even geen series zijn geweest voor de ST franchise als geheel. Dit maakt de kans op het slagen van een nieuwe serie een stuk groter.

• Enterprise en Voyager haddden geen lange termijn visie: Alleen nadenken over het huidige seizoen maar niet nadenken over een verhaallijn over meerdere seizoenen. Ook veranderde de personages niet echt. De personages waren vrijwel hetzelfde aan het begin van de serie als aan het eind. Dit maakte een seizoen een set afleveringen en niet één geheel. Zelfs een “monster van de week” aflevering kun je met kleine details die belangrijk zijn voor het grote verhaal een stuk interessanter maken (de aanwezigheid van een bepaald persoon, een symbool ergens , een kort gesprek tussen bepaalde personen, etc). Ook was er niet genoeg nagedacht over de wereld waar het zich afspeelt. Wie waar woont, wie waar regeert en waarom. Het gevolg: De wereld is rommelig en weinig overzichtelijk.

• Enterprise en Voyager waren kwalitatief niet goed genoeg en hebben een hoop “goodwill” gekost van fans en “part-time kijkers”.

• Competitie: Er is nu meer competitie van een beter niveau en een groter aanbod dan er was tijdens TNG of TOS. Denk aan Stargate, Babylon 5, Buffy en de X-files die allemaal op dezelfde doelgroep mikte als de mogelijke ST kijkers en allen een grote schare volgelingen had.

• Verandering van verwachtingen/opvattingen van kijkers. De perfecte good guy routine werkte bij TNG nog maar werd snel oud. Kijkers willen liever iets dat minder op de automatische piloot gekeken kan worden met meer gecompliceerde karakters. Enterprise of Voyager was een succes geweest als het die series eind jaren ’80 uit waren gekomen. Vergelijk het met strip series: daar was ook een verandering zichtbaar in hetgeen mensen wilde zien in de hoofdrol speler. Het begon met de perfecte hoofdrolspeler: Superman/Captain America, vervolgens kwam er een minder perfecte hoofdrolspeler: Spiderman/Batman en daarna zag je een toename in interesse in anti-helden: Wolverine/Punisher/Deadpool (ik stel het chronologischer dan het is). Wat werkte vroeger hoeft nu niet meer te werken. Een serie moet meegroeien met de tijd wil het interessant blijven voor een groot genoeg aantal mensen (vergelijk de eerste Punisher/Batman series met die van nu; een wereld van verschil). Als TNG nu zou uitkomen (er van uitgaande dat er in die tijd een andere ST serie was met hetzelfde succes) dan zou die compleet floppen zelfs met betere/meer special effects.

Wil er een nieuwe serie komen dan zijn er bepaalde elementen die je dus moet meenemen wil het succesvol worden.
Wat voor elementen zou een nieuwe serie moeten hebben? Er is wel één valkuil: het moet wel een ST serie blijven, dus het moet geen Miami Vice, the wire of the Shield worden. Dus als ik (deze vriend van mij is het hiermee eens) zeg dat deze punten moeten worden nageleefd dan bedoel ik op zo’n manier dat de ST franchise gemoderniseerd wordt maar nog wel herkenbaar blijft als zijnde een ST serie.

1. Een lange termijn visie: Een verhaallijn die over meerdere seizoenen loopt. Laat deze verhaallijn bekend zijn met de belangrijkste gebeurtenissen voordat je ook maar begint met het schrijven van de eerste episode. Zorg voor verschillende niveaus/stages van de verhaallijn zodat er belangrijke dingen worden afgerond op verschillende momenten van de serie (wacht niet alleen tot het eind). Wacht niet te lang met het inbouwen van belangrijke gebeurtenissen. Als je pas het derde seizoen iets groots laat gebeuren (bepaalde verhaallijnen laat samenkomen) is er de kans dat je al veel kijkers kwijt bent. Het eerste seizoen moet dus al een duidelijke verhaallijn hebben (als onderdeel van een groter verhaal).

2. Personages die zich ontwikkelen door de seizoenen heen: en dit doen in een geloofwaardige manier.

3. Een goed gekozen vijand. Een dreiging die aanwezig is ook al komen ze niet voor in een aflevering.

4. Beperk het aantal Aliens dat je ziet: een mens met stippen of een paar uitsteeksels als alien neerzetten kun je maar een paar keer doen voordat het erg irritant begint te worden; ST gaat daar te ver in (niet raar als je bijna iedere aflevering een nieuwe alien moet bedenken omdat je iedere aflevering op een andere planeet bent en er weinig tijd voor is om mooie maskers te maken die je maar een enkele aflevering gebruikt) . Laat aliens ook een daadwerkelijk afwijkende cultuur hebben op sommige gebieden. Dat als je de aliens ziet dat je ook aan een alien denkt en niet aan een mens met een streepje op de kin. Laat hun kleren, apparatuur, ruimteschepen en huizen er ook buitenaartser uit zien. Gebruik een paar alien rassen veel, een paar rassen beperkt en beperk het aantal nieuwe rassen dat je ziet in de serie. Houd het overzichtelijk. Maar laat de aliens er ook echt vreemder uit zien maar blijf wel consistent. Dat kan je ook doen als je maar een beperkt aantal aliens tegen komt zo kun je dan meer moeite steken in de kostuums en maskers die de acteurs dragen. Dit scheelt kosten en komt de algemene sfeer ten goede.

5. Ga makkelijker om met controversiële thema’s. Spendeer niet één aflevering (voorbeeld). aan iemands geaardheid en vergeet het daarna . Als je het wil benoemen laat dan gewoon iemand een afwijkende geaardheid hebben maar focus er niet op. Laat hem/haar naar zijn/haar vertrekken gaan waar de partner zit. Neem het aan voor een gegeven maar focus er niet één aflevering op en vergeet het daarna.

6. Niet altijd overal een waarde oordeel over geven. Laat de kapitein niet altijd als een priester/imam/dominee moralistische preken houden. Hetgeen te vaak gebeurt in alle ST series. Babylon 5 deed dat bijvoorbeeld beter (die speeches waren eerder bombastisch): het bleef een brave serie met voornamelijk menselijke hoofdrolspelers die altijd het juiste probeerde te doen maar ze hadden allemaal wel een gebrek en lazen niet iedereen de les.

7. Als iemand voor een moeilijke keuze staat, laat dan ook de moreel juiste keuze negatieve gevolgen hebben voor de lange termijn. Juist door NIET altijd de moreel juiste keuze een goed gevolg te geven laat de waarde er van zien. Extreem voorbeeld: je kunt een oorlog voorkomen als je een onbekende dood. Een ST officier zou dat nooit doen. Maar laat dan ook de gevolgen zien van de oorlog die dan komt: alle doden die dan komen in plaats van de eerste en enige slachtoffer, laat zien het wantrouwen dat er dan ontstaat en dat sommige mensen/vrienden/ondergeschikten het de maker kwalijk nemen. En laat dan niet opeens iets gebeuren waarom die oorlog niet plaats vind. Dat is te makkelijk.

8. Gebruik het tijdreizen minder. Die verhaallijn is te vaak gebruikt. Beetje een zwakte bod als je tijdreizen gebruikt in een verhaallijn (niet alleen een ST probleem).

9. Laat de serie minimaal een paar decennia plaats vinden na Voyager. Dit geeft de schrijvers meer vrijheid (je hoeft je minder te houden aan de bestaande canon) , je kunt een omgeving/politiek klimaat scheppen die perfect aan sluit bij het verhaal dat je wil schrijven, je kunt op die manier gebeurtenissen laten plaatsvinden die van invloed zijn op de verhaallijn zonder je zorgen te maken wat de gevolgen zijn voor de andere ST series. Als je de serie zich laat afspelen voor één van de bestaande series krijg je het probleem dat alle grote gebeurtenissen moeten passen in de bestaande verhaallijn. Als het er niet in past zullen de hard-core fans zich heel negatief uitspreken over de serie. Deze fans moeten juist te vriend gehouden worden. Een serie die zich afspeelt na Voyager is dus de enige echte optie voor succes.

10. Laat het zich afspelen in een duidelijke regio. Dus niet zoals Voyager, TNG, TOS of Enterprise die een beetje rond vlogen. Maak een regio en bepaal wie waar leeft, wie wat produceert, hoe machtig is ieder volk, wat ieder volk nastreeft, hoeveel invloed is er van andere volkeren etc. Maak duidelijk wie waar zit en doe dit voordat je begint met het schrijven van afleveringen: Een duidelijk framework en een goed afgebakende wereld. Dit komt de duidelijkheid ten goede.

11. Een betere “theme song” dan die van Enterprise (na de verandering was hij iets beter). Het liefst iets dat beter aansluit bij de theme song van alle andere series. Juist als je verschillende elementen verandert in de serie is het van belang dat je bepaalde andere relevante elementen behoud wil je de trouwe fans behouden en de ST sfeer behouden. Verander alleen aspecten die verandert moeten worden, ga niet iets veranderen alleen maar omwille van een verandering.

12. Maak het iets minder Amerikaans. Het gedrag van velen (Starfleet en vrijwel alle kleine rassen) zijn te Amerikaans. Ook alle verwijzingen naar het verleden zijn bijna allemaal Amerikaans. Het is wel begrijpelijk (Het is een Amerikaanse serie) maar het gaat soms iets te ver. Ik bedoel hierbij echter niet dat de samenstelling van de bemanning perse uit meerdere etnische groepen moet bestaan. ST is een westerse serie die het voor een groot deel moet hebben van een westers publiek. De keuze om te kiezen voor een voornamelijk Witte cast kan ik daarom wel inkomen; gewoon een inkomsten kwestie.

13. Focus niet alleen op een ruimteschip en zijn bemanning: Dat is te vaak gedaan door de verschillende ST series en beperkt je het verhaal teveel (TOS, TNG, Voyager, Enterprise). Dat zal te moeilijk zijn om daar genoeg originele verhalen voor te schrijven. Juist als er politiek bij komt kijken en het verhaal invloed heeft op naties/ hele planeten in plaats van een handje vol mensen is het veel interessanter voor de verhaallijn (denk DS9 of B5). Laat het dus afspelen op een ruimtestation, wellicht een stad op een astroïde of een maan waar de aliens naar toe komen voor handel en diplomatie. Wellicht het militaire, economische centrum van de regio. Maar laat wel één of bij voorkeur meerdere ruimteschepen onder het commando van de “kapitein” waardoor er alsnog ruimte veldslagen worden gehouden, de ST sfeer kan worden vast gehouden en de hoofdrol spelers in andere gebieden kunnen komen. Je zag bij DS9 ook dat met de komst van de “Defiant” er meer mogelijk was.

14. Grotere ruimteslagen. Niet alleen één schip tegen één of twee andere. Met de huidige technologieën is het veel eenvoudiger en goedkoper om grotere ruimte slagen weer te geven. Kijk alleen al naar de amateur productie (met zeer beperkte middelen) “Star Wreck In the Pirkinning ”, die special effects waren beter dan die van Babylon 5 (die waren dan ook niet zo goed) en vergelijkbaar met die van ST. Grote ruimteslagen zijn spannend en kunnen een grote invloed zijn op gebeurtenissen in een spannende verhaallijn.

15. Economische overwegingen. Laat ze bij het schrijven van afleveringen en het creëren van de wereld (Dat deel waar het zich afspeelt) beter nadenken over economische aspecten. Als je een ruimteschip tegen komt zonder bemanning lijkt het mij handig om dat schip mee te nemen. Dat is altijd veel geld waard (zeker in de wereld van ST waar de ruimteschepen relatief zeldzaam zijn) en een extra ruimteschip kan ook betekenen dat je een extra ruimteschip hebt als je moet vechten. Als er een kolonie is dan moet die ook economisch rendabel zijn (of een politiek/strategisch doel hebben). Anders zou hij er niet zijn. Kijk naar de grote ontdekkingsreizen van de Europese naties, Geld/goud/specerijen/inkomsten speelde een cruciale rol bij de overwegingen om nieuwe landen te “vinden”. Men denkt te weinig na over economische aspecten.
Dit zijn 15 punten waarvan ik (wij) denk(en) dat het een mogelijke nieuwe serie tot een groot succes zou kunnen maken. Niet alle punten zijn natuurlijk van even groot belang, sommige zijn vrij onbelangrijk, andere echter van cruciaal belang. Ik denk dat de tijd rijp is voor een nieuwe ST serie.

Helaas (voor de toekomst van een nieuwe serie) is de nieuwe Star Trek film een groot succes (was zeker niet slecht, ook voor mij), maar die staat voor alles dat ik niet zou willen zien in een nieuwe ST serie. De kans dat er een ST serie komt die afwijkt van de ST film formule is dan ook erg klein.

Wat is jullie mening over beide punten en de (erg uitgebreide) argumentatie? Kunnen jullie je daar in vinden of kraam ik onzin uit?
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe se

Bericht door X-File »

Interessant stuk, je maakt punten die anderen op dit forum ook al hebben aangegeven.

Over punt 5 (controverse):
Ik meen mij te herinneren dat Richard Biggs (B5's Dr. Stephen Franklin) ooit over zijn rol zij dat hij juist voor de rol van zwarte dokter ging, omdat het in B5 zo vanzelfsprekend was dat een dokter zwart was (en voor iemand die getypecast werd als zwarte dokter, was dat een breuk met al z'n andere rollen -dat zegt dus wat).

Controverse hoeft dus niet per se.

En ja, ST ging daar vaak tenenkrommend moralistisch mee om. Ik denk hierbij aan een TNG episode die gewoon te erg was.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe se

Bericht door Trekscaper »

Zeker interessant en uitgebreid stuk. Ook al zeg je dat je geen "die hard" fan bent, toch herken ik in jouw opsomming vele "die hard" fan argumenten die ik in de loop der jaren op diverse fora heb gelezen. En je hebt gelijk. Vanuit het perspectief van een "die hard" fan willen we de ideale serie zien met daarin de punten verwerkt die jij opgesomd hebt. Ik ook! Ik wil ook meer diepgang en meer realisme. DS9 kwam hierbij het meest in de buurt idd. Echter moeten we ons hierbij afvragen of zo'n serie wel succesvol wordt en op welke soort tv-zender in Amerika een nieuwe Star Trek serie uitgezonden moet worden.

De nieuwe Star Trek film was een groot succes omdat het ging voor een algemeen publiek. Wil je een serie maken die ook een groot succes wordt, dan moet je je richten op algemeen publiek. Want laten we eerlijk zijn, de gemiddelde Amerikaan is niet zo slim en wilt gewoon entertained worden en wilt niet nadenken. Kijk maar naar de series die nu in Amerika worden uitgezonden en populair zijn (jersey shore, glee, de vele talentenshows). Series die wel voor realisme en voor diepgang gaan worden gecancelled, ook in de scifi wereld. De remake van Battlestar Galactica was een serie die voor diepgang en realisme ging, maar de kijkcijfers waren ook niet al te best na het 2e seizoen en daarom besloten de producers om de serie vroegtijdig op hun eigen termen te beeindigen. Idem, Caprica, al na 1 seizoen gecancelled met kijkcijfers van 700.000 kijkers. Een ander voorbeeld is Stargate: Universe. Deze serie probeerde ook realistisch te zijn (misschien wel wat teveel), maar is ook gecancelled na kijkcijfers rond de 1 miljoen kijkers.

De grotere tv stations in Amerika hebben geen behoefte aan een scifi serie die een beperkt publiek trekt. De toekomst voor een nieuwe StarTrek serie ligt in mijn ogen bij de Amerikaanse kabelzenders. Veel kwalitatieve series komen daar de laatste tijd vandaan. Probleem is alleen budget, die veel lager ligt dan bij de grotere zenders en de toon van de serie. Ook al kun je een scifi serie hebben met 13 afleveringen en een aardig budget. Syfy is ook een kabel zender en BSG, Caprica en Stargate: Universe waren geen kijkcijferhits. Dat brengt ons weer tot de punt van waar je gaat focussen op als doelgroep: algemeen publiek of de die hard fans. Gezien succes van laatste StarTrek film kun je er wel van uitgaan dat dit het eerste wordt. Misschien wel jammer met gemiste kansen, maar wel essentieel voor het voortbestaan van een serie.
Gebruikersavatar
Anthony
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:52

Re: ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe se

Bericht door Anthony »

Trekscaper schreef:Zeker interessant en uitgebreid stuk. Ook al zeg je dat je geen "die hard" fan bent, toch herken ik in jouw opsomming vele "die hard" fan argumenten die ik in de loop der jaren op diverse fora heb gelezen. En je hebt gelijk. Vanuit het perspectief van een "die hard" fan willen we de ideale serie zien met daarin de punten verwerkt die jij opgesomd hebt. Ik ook! Ik wil ook meer diepgang en meer realisme. DS9 kwam hierbij het meest in de buurt idd. Echter moeten we ons hierbij afvragen of zo'n serie wel succesvol wordt en op welke soort tv-zender in Amerika een nieuwe Star Trek serie uitgezonden moet worden.

De nieuwe Star Trek film was een groot succes omdat het ging voor een algemeen publiek. Wil je een serie maken die ook een groot succes wordt, dan moet je je richten op algemeen publiek.
Dank voor je commentaar. Even reageren:
ST heeft nog altijd een redelijke achterban, een achterban die een nieuwe serie altijd een kans zal geven. Dat zag je ook bij Enterprise. De kijkcijfers van de eerste paar afleveringen was hoog, daarna schoot het omlaag waarbij de trouwe fans overbleven. Als je de mensen vanaf dag één weet te pakken kun je een goede kijkcijfers behouden. Ook krijg je dan word-of-mouth reclame dat ó zo belangrijk is bij series. Als je vanaf aflevering één een "doel/probleem" ziet kun je de nieuwschierige kijkers vasthouden. Dit samen met de trouwe fans zou genoeg moeten zijn voor een succesvolle serie. En juist met de punten die ik aanbreng ben je NIET afhankelijk van de trouwe fans omdat je de algemene kijker ook kan bereiken .

Indien ik teveel punten aanhaal in mijn betoog bij de eerste post; mijn excuses daarvoor. Zoals ik al zei ben ik geen trouwe ST fan en ben nog nooit op ST forum geweest. De punten die ik aanhaal zijn voor een groot deel dus persoonlijk en onafhankelijk tot stand gekomen (samen met die vriend die ik noemde die het vaak niet met mij eens was).
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe se

Bericht door Paulstartrek »

Ik krijg een foutmelding bij het stemmen, maar ben het eens dat een aangepaste serie na TNG (of Voyager zoals je meld in de text) beter kansen heeft.

Ik ben het dan ook eigenlijk wel eens met de argumentering :')
Gebruikersavatar
Anthony
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:52

Re: ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe se

Bericht door Anthony »

Ik zou het erg op prijs stellen als ook andere hun mening geven hierover. Zowel de punten die ik aanhaal, als zelf oplossongen/suggesties aanbrengen...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe se

Bericht door captain crash »

ALS er ooit kans is op een nieuwe Star Trek serie moet het echt totaal anders zijn ten opzichte van wat in het verleden gedaan is. De jaren '90 zijn voorbij, dat werd treurig duidelijk bij de neergang van Enterprise. Jah, er waren een hoop inhoudelijke problemen met de serie, maar dat gold ook voor de eerste jaren van TNG, DS9 en VOY. Die series hebben overleefd omdat ze nog wel binnen hun tijd pasten, ENT uiteindelijk helemaal niet. JJA heeft, als fan, nu een poging gedaan met de reboot om van Star Trek iets te maken dat meer past in de huidige tijd. Als er echter ooit weer een serie gemaakt gaat worden zal deze serie zijn tijd vooruit moeten zijn. De vraag die dan opkomt is: Als je zoveel gaat veranderen is het dan nog wel Star Trek of wordt het dan een gewone "SF" serie? Ik denk het laatste, iets wat niet erg hoeft te zijn want het werkte bij BSG ook redelijk goed.

Ik ben het niet met je kritiek eens dat de series niet "te Amerikaans" zou mogen zijn. Ten eerste: Wat is "te Amerikaans"? En ten tweede: Dit soort series wordt voor de Amerikaanse markt gemaakt, daar moet het geld verdiend worden en de rest is bonus. Een serie moet dus om een start te kunnen maken juist wel redelijk Amerikaans zijn. Altijd een mooi punt, waarom is er zo weinig Europese SF? Maargoed, dat is een andere discussie.

Geloof ik er in dat we ooit nog weer een Star Trek serie zien? Nee, in elle eerlijkheid niet. Het is de 21ste eeuw, de Chinezen gaan naar de maan, we kunnen weet ik het hoever de ruimte in kijken met Hubble...space is niet meer een eng ver weg iets, het is dichtbij. We leven feitelijk het begin van het Star Trek ideaal...dus waarom nog een serie? Tijd voor iets NIEUWS :P
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe se

Bericht door Dark*staR »

Iets nieuws als daar genoeg inspiratie voor is.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: ST:een achterhaalde formule of kansen voor een nieuwe se

Bericht door EMH »

En dan kost dat een hoop transpiratie
Plaats reactie