TV of monitor?

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

TV of monitor?

Bericht door mr_Vulcan »

Als je het doet, moet je het ook goed doen. :)
Ons computerhok/opslagkamer ga ik veranderen in mijn eigen "mancave". Een mooi kantoor om in te chillaxen, ingericht met klassieke kantoormeubelen en heuse drankglobe (:biggrin:).

Daarbij wil ik een een 32" wallmount beeldscherm waar ik mijn PC op aan wil sluiten.
Ik heb niet de intentie om ook TV te willen kijken, maar films die van de vrachtwagen zijn gevallen en YouTube e.d. wel.
Daarnaast zal ik de nodige videobewerking met de bekende Adobe Software als Premiere, Encore, etc. er wel vaak op gebruiken alsmede het MS Office-pakket e.a. computerzaken.

Wat zal ik nu doen? Zo kan ik bijv. aan de ene kant de Sony 32EX520 Internet TV aanschaffen die ik dan op mijn PC aansluit of aan de andere kant de Samsung Syncmaster 320MX-3 dat in mijn ogen een beeldscherm is, juist bedoeld voor een PC.

Hebben jullie zelf ervaring met een TV op de PC? Termen als HD en LCD (met edge LED) klinken nl. allemaal prachtig, maar heb ik dat wel nodig als ik aangeef dat het vooral voor computerwerkzaamheden is?

Ik wil een mooi, groot scherm dat een prachtige beeldkwaliteit heeft vanaf de 50 a 60cm die ik er vandaan zit.
De specs van beide apparaten zeggen natuurlijk veel, maar ik mis de persoonlijke ervaring om echt te weten waar het verschil dan in zit.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: TV of monitor?

Bericht door Vis »

Beide hebben een redelijk lage resolutie voor 32" (Samsung 1366x768, Sony 1920x1080). Zoiets valt niet op als je op TV-kijk-afstand zit (dus zo'n 2-3 meter o.i.d.?) maar wanneer je er maar 50-60cm vanaf zit valt dat wel degelijk op. Een resolutie van 1366x768 past goed op een 11" scherm. Dus stel je voor hoe dat eruit ziet als je het oprekt naar 32"; dat is echt verschrikkelijk om normaal computerwerk mee te doen. Die 1920x1080 van de Sony is wat beter, maar het blijft vrij laag. Normaal zit zo'n resolutie in een 20" widescreen, dus ook hier heb je te maken met aardig opgerekte pixels. Een fatsoenlijke 27" TFT zit namelijk al op 2560x1440, wat mooi scherp is.

Ik zou eerder kijken naar iets als de Dell Ultrasharp U2711. Iets duurder dan die Samsung en 27" i.p.v. 32", maar een veel hogere resolutie en dit zijn imo prachtige schermen met een H-IPS panel, goed contrast en goede inkijkhoek. Ook hebben ze een standaard Vesa-mount en 3 jaar garantie. Persoonlijk vind ik 27" wel de max voor een scherm op zo'n afstand, en daarbij moet je al aardig met je ogen draaien om alle hoeken te zien. Bij het kijken van een film ofzo wil je dan al snel een stukje achterover gaan hangen.

LED is op zich wel mooi. De kleuren zijn kleurrijker, het zwart wat dieper, contrast wat beter, etc. Ik ben niet bekend met TV-prijzen, maar voor grote LED-TFT's betaal je wel veel meer en bij ±30" zit je dan aan de 1000 euro. Wat mij betreft niet de moeite waard, en voor zo'n prijs kun je beter een dual-display setup nemen. Daarnaast vind ik het "oude" CCFL een stuk rustiger aan m'n ogen. LED wil nogal "branden" en daar moet je in het begin even aan wennen, zeker als je er vrij dicht op zit. Ook hoor je vaak dat de kleurweergave niet altijd even realistisch is bij LED-schermen, wat een reden is dat veel mensen bij CCFL blijven als ze veel Photoshop en Illustrator-werk moeten doen.
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Re: TV of monitor?

Bericht door MajinSource »

Ooit stond ik ook voor deze keuze en heb toen voor de LG Flatron W2442PA gekozen. Ook met een 1920/1080 resolutie maar ik kan hiermee prima werken. Ben er nog steeds heel blij mee :*D
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: TV of monitor?

Bericht door Blind Guardian »

En ik was al trots op mijn 22 inch ;-(
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: TV of monitor?

Bericht door Miriam »

Zowel van monitoren als tv heb ik geen verstand. Maar wij hebben in de huiskamer een Loewe 3D tv waar ook een computer op kan worden aangesloten en heeft een zeer hoge resolutie. Maar ik weet niet of die ook echt voor computer werk geschikt is aangezien die best wel groot is en je er dus wel een aantal meter van af moet zitten. Ik denk dat je beter voor de Samsung kan gaan die hebben wij in de keuken staan en daar vanaf kan je toch best goed dit forum bezoeken :lachhuil:
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: TV of monitor?

Bericht door SuperVlaai »

Blind Guardian schreef:En ik was al trots op mijn 22 inch ;-(

Ik ben tros op mijn 22 en 18 inch computer scherm en mijn 32 lcd sony tv
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: TV of monitor?

Bericht door captain crash »

Los van het beeldscherm, waar anderen veel meer verstand van hebben dan ik, heb je ook foto's van de rest van de inrichting. Ben erg benieuwd :P
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: TV of monitor?

Bericht door mr_Vulcan »

Vis schreef:Ik zou eerder kijken naar iets als de Dell Ultrasharp U2711
Thanks Vis. :good:
Op dit moment zit ik achter mijn Dell Ultrasharp U2711 op het forum.
Wat ongelooflijk heerlijk! Bedankt voor de tip.

De kantoormeubelen zijn overigens vandaag gekomen. Ik zit hier nu prinsheerlijk. Foto's volgen nog.
Nu kan ik me richten op de aankleding van het kantoor e.d. :)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: TV of monitor?

Bericht door Guess who? »

mr_Vulcan schreef:
Vis schreef:Ik zou eerder kijken naar iets als de Dell Ultrasharp U2711
Thanks Vis. :good:
Op dit moment zit ik achter mijn Dell Ultrasharp U2711 op het forum.
Wat ongelooflijk heerlijk! Bedankt voor de tip.

De kantoormeubelen zijn overigens vandaag gekomen. Ik zit hier nu prinsheerlijk. Foto's volgen nog.
Nu kan ik me richten op de aankleding van het kantoor e.d. :)
Tof :) Ben benieuwd naar de foto's :)
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Re: TV of monitor?

Bericht door MajinSource »

Nice screen :good: , verheug me ook op de foto's
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: TV of monitor?

Bericht door The Silencer »

MajinSource schreef:Nice screen :good: , verheug me ook op de foto's
Ik verheug me eerder op het scherm zelf. Heb de acquisitieteams reeds die kant op gestuurd >)
Plaats reactie