Het grote bordspellen topic

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Dit topic is alleen bedoeld voor bordspellen...nou ja, bordspellen is niet helemaal de goede naam. Want bepaalde kaartspellen mogen ook, zoals Boonanza. Maar als je je wekelijkse pokeravond wilt bespreken, dan maak je daar maar een eigen topic voor.

@BG: welke bordspellen heb jij eigenlijk allemaal? Mijn lijstje staat hier: http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1

Ligt verspreid over thuis en Nijmegen. Ik zou op zich best wel eens met andere mensen dan mijn gebruikelijke groep een spelletje willen spelen.
Laatst gewijzigd door The Silencer op 11 sep 2013, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

CSI the boardgame :lachhuil:

Ik zelf heb heel weinig maar refereer liever naar spellenkast van mijn spelvereniging

http://www.imperium.ht/

Buiten dat om zijn er heel veel spellen die mensen van die club zelf hebben zoals bijvoorbeeld Arkham Horror zijn een paar bezoekers die dat spel hebben scheelt mij weer centjes want zo'n spel kost al gauw tegen de vijftig euro aan.

Ik ben altijd in voor een spellenmiddag of iets dergelijks maar ik ben een bar slecht organiseerder van zo'n dingen , in Den Bosch bovenstaande link is er wel ruimte voor ...

Maar je moet maar kijken ...
Laatst gewijzigd door Blind Guardian op 10 feb 2012, 16:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door SuperVlaai »

Over welke bord spellen hebben jullie het hier???
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door captain crash »

Geen bordspel, maar mijn nieuwe verslaving is het kaartspel "race for the galaxy"
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

The Silencer schreef:
Blind Guardian schreef:Hoogspanning voor Silvia Funkenschlag de USA kaart

en Kolonisten van Katan (engelse versie)
:good:

Heb vorige week zondag ook Funkenschlag (maar dan als Power Grid ;) ) gespeeld, maar uyteraerdt de Deutschlandkarte. Ben ik nu antisemitisch? Beviel mij reuze goed. Wat vond jij ervan? (wellicht dat we dit in het bordspeltopic moeten bespreken, zal het zo c/p en).
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Ik heb zelf nog nooit de Engelse versie gedaan al was er wel een uitbreiding bij die wij overigens niet gedaan hebben , we hebben de vanillia versie gedaan maar dan de Nederlandse versie, de vorige keer heb ik de duitse versie gespeeld - buiten taal om veranderd er niks :Y) ... Vorige keer wel de Duitse Kaart gespeeld ...

Ik had een groeve fout gemaakt in het begin was begonnen in Las Vegas (middle of nowhere) en had geinvesteerd in een te dure olie centrale , dat gecombineerd dat ik tegenwoordig een of andere fascinatie heb met Las Vegas dankzij een bepaald computerspel :lachhuil: ... Dus ik ben met een enorme handicap op de rest begonnen , met andere woorden ik had nog maar een huis en hadden er al twee of drie, en ik moest een keer 'sparen' ... Pas tegen het einde begon het te lopen maar de eerst volgende na mij stond al twee plaatsen voor , gelukkig had ik nog wat schade kunnen inhalen maar niet genoeg om me te verlossen vanaf mijn laatste positie ...

Vind het spel en zo wel aardig voor opzet , daarna heb ik kolonisten van katan gespeeld (engelse versie, volgens mij heeft hij daar de nl vanillia versie niet eens :lachhuil: ) , maar dat wou niet echt lopen was niet echt serieus bezig en had maar zoiets dump dat huisjes hier wel neer ...

Nou ja volgens mij was dit ook de eerste keer bij de spelvereniging dat ik daadwerkelijk Kolonisten van Katan heb gespeeld .... :lachhuil:

Maar buiten om wel blij de moeite te hebben genomen om te fietsen naar mijn spelvereniging toe meestal kom ik daar alleen nog maar voor rollenspellen en nog maar weinig voor bordspellen ... , sinds ik geen auto meer heb valt de motivatie af en toe weg ...

Geloof dat de volgende ODM sessie pas eind deze maand is en D&D sessies lopen op vrijdag door verwacht aankomende tijd nog wel een paar keer meer bordspellen te spelen zal hier wel een review schrijven ...

Volgende zal aankomende zondag wel zijn ....
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door captain crash »

Power Grid is leuk :) is trouwens ook een fanmade computerversie van.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Het was inderdaad leuk. Ik was begin januari samen met een broer en twee mensen uit de bordspelkring een weekendje naar Duitsland geweest. Gewoon even er tussenuit en een lading spellen meegenomen. Power Grid was een van de spellen die we heel graag wilden spelen maar niet aan toe kwamen, daarom hebben we het vorige week ingehaald.

Ik was voor de keuze dure energiecentrale maar "lage" upkeep gegaan (windmolens en kernenergie). Als het spel nog 1 beurt langer geduurd had, had ik het ook gehaald, maar ik ging in het begin gewoon te langzaam (dus uiteindelijk wel laatste geworden :P ).

Dus de volgende keer toch een mix en wat meer geld in brandstof steken. Maar het opbieden is wel een leuk element, je kunt elkaar dwars zitten (dingen voor elkaar duur maken maar tegelijkertijd ook het risico lopen dat je juist zelf met die dure energiecentrale blijft zitten).
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Uiteindelijk heb ik mijn slechte begin nog wat recht weten te trekken door een tip en dat was kernenergie , uiteindelijk zo ver dat ik alle monopoly had op kernenergie (waardoor Uranium spot goedkoop was voor mij) en daardoor nog tegen de elf steden aan kwam en slechts 2 steden minder had dan nummer drie ....
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Ik had uiteindelijk 11 of 12 steden meen ik, maar wel genoeg stroom om de benodigde 15 te voorzien. Maar volgende keer speel ik dus anders, gewoon steden bouwen in het begin ook al kan ik ze nog even niet voorzien, je krijgt geen strafpunten daarvoor ofzo en als je stroom over hebt krijg je niks extra's, kost je hoogstens brandstof.
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Jadzia »

Blind Guardian schreef:CSI the boardgame :lachhuil:
Daar was echt geen touw aan vast te knopen. Volgens mij zijn we niet verder gekomen dan 1 zaak :*)

Ik speel de laatste tijd veel Kolonisten van Catan met mijn familie.

Verder hou ik vooral van de ouderwetse bordspellen, zoals Monopolie. Helaas heb ik daar weinig tegenstanders voor.

Wie kent er trouwens Jumbo Jet? Dat was een soort variant op Monopolie, maar dan met vliegtuigen. Dat heb ik vroeger heel veel gespeeld. In mijn herinnering was het zelfs leuker dan Monopolie.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Afgelopen zondag gespeeld Kolonisten van Kataan het bordspel een tijdje terug het Dobbelspel gespeeld wat een uitgemolken spel is dat zeg. :lachhuil:
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door SuperVlaai »

Blind Guardian schreef:Afgelopen zondag gespeeld Kolonisten van Kataan het bordspel een tijdje terug het Dobbelspel gespeeld wat een uitgemolken spel is dat zeg. :lachhuil:
Kataan komt bekend in de oren. Is daar geen aflevering van tng.
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door MajinSource »

Ik speel nog weleens het antieke bordspel risk met vrienden.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

MajinSource schreef:Ik speel nog weleens het antieke bordspel risk met vrienden.
Daar van hebben ze afgelopen zondag de versie voor gevorderden gespeeld genaamd Axis & Allies bij ons op de club. :lachhuil: Eigenlijk vind ik Axis & Allies als titel niet kloppen kan beter Axis vs Allies zijn ;) , weet niet wie er gewonnen heeft overigens volgens mij hebben ze dat niet meer gehaald.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Jadzia schreef:
Blind Guardian schreef:CSI the boardgame :lachhuil:
Daar was echt geen touw aan vast te knopen. Volgens mij zijn we niet verder gekomen dan 1 zaak :*)

Ik speel de laatste tijd veel Kolonisten van Catan met mijn familie.

Verder hou ik vooral van de ouderwetse bordspellen, zoals Monopolie. Helaas heb ik daar weinig tegenstanders voor.

Wie kent er trouwens Jumbo Jet? Dat was een soort variant op Monopolie, maar dan met vliegtuigen. Dat heb ik vroeger heel veel gespeeld. In mijn herinnering was het zelfs leuker dan Monopolie.
Dat is alweer een tijdje geleden dat CSI :') Maar ik kan me herinneren dat het inderdaad niet zo geslaagd was. Wat antieke bordspellen aangaat spel ik nog wel graar Räuberwald, Spiel des Lebens, Mankomania en Kalverstraat. Monolopy heb ik nooit gespeeld overigens :')

Axis & Allies is wel leuk. Heb de (eerste) Revised Edition van het gewone spel (inmiddels is die schijnbaar ook weer revised) and Axis & Allies: Pacific. Maar die tweede moet ik altijd nog een keer speler, is namelijk helaas een spel voor 2 of 3 en niet 4 :( En als we met zijn drieën spelen is een van de drie altijd net die ene die Axis & Allies niks aan vindt. Ik vind de naam overigens prima, want hij dekt de lading natuurlijk gewoon wel.

Een spel wat ik overigens kan aanraden is Age of Empires III. Ik ben niet zo van verbordspellen van computerspellen of series of films of wat dan ook, maar bij AoEIII is dat echt goed gelukt. Leuk speelsysteem en je hebt poppetjes, dat is altijd leuk. Ik zet altijd de missionarissen tegen de muur (doos) voor een vuurpeloton van soldaten als ik mijn poppetjes in mijn voorraad opstel :')
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Ik heb weleens gezien nog niet gespeeld overigens civilization the boardgame is ook een hit bij ons op de club en natuurlijk bsg the boardgame
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Civ is een grote favoriet in onze groep maar weinig gespeeld omdat het zolang duurt. Ik heb het tot nu toe slechts 1x gedaan maar het beviel heel goed. Mijn broer en een vriend hebben beide nog de eerste uitgave van het spel.

Overigens vind ik zelf Arkham Horror een van de leukste spellen van de afgelopen jaren. Vooral het coöperatieve spreekt me wel aan. Catan heb ik vroeger op de middelbare wat vaker gedaan met mijn vriendclubje daar. En daarna in de Thalia kantine, maar daarbuiten eigenlijk vrijwel nooit. Catan wordt een beetje als monopolie beschouwd, te mainstream ;) Maar ik heb de special Das Buch uitbreiding en die wil ik echt nog wel een keer spelen.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

het aantal keren dat ik kolonisten heb gespeeld kan ik op een hand af tellen , volgens mij was afgelopen zondag de eerste keer dat ik het bordspel uberhaupt op de spelvereniging heb gespeeld (imperium, of warborg) ... Maar ja ik hou me meestal bezig met rollenspellen ... .

Zal zondag eens kijken of er mensen geintereseerd zijn in Arkham Horror , zag dat die tegenwoordig bij de club staat.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Master Vanhu Botie »

Blind Guardian schreef:Afgelopen zondag gespeeld Kolonisten van Kataan het bordspel een tijdje terug het Dobbelspel gespeeld wat een uitgemolken spel is dat zeg. :lachhuil:
:r
MajinSource schreef:Ik speel nog weleens het antieke bordspel risk met vrienden.
:good:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door captain crash »

Risk, de meest normale en gewone versie, vind ik een fantastisch spel. Ze hebben er daarna van alles bij verzonnen en bedacht, geen van die zaken is een echt succes binnen het systeem van Risk. Er zijn dan wel weer alternatieven die gewoon hun eigen systeem hebben verzonnen, en die zijn veel beter. Er is onder ander een op Japan gebaseerd spel waar ik nu, tijdens het brak zijn, niet op de naam van kan komen.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door SuperVlaai »

Ik speel nog al dikwels monopoly met bank kaart. Is wel leuk
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

captain crash schreef:Risk, de meest normale en gewone versie, vind ik een fantastisch spel. Ze hebben er daarna van alles bij verzonnen en bedacht, geen van die zaken is een echt succes binnen het systeem van Risk. Er zijn dan wel weer alternatieven die gewoon hun eigen systeem hebben verzonnen, en die zijn veel beter. Er is onder ander een op Japan gebaseerd spel waar ik nu, tijdens het brak zijn, niet op de naam van kan komen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik Risk in geen enkele vorm ooit gespeeld heb :o
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Op de club zelf spelen we opmerkelijk niet vaak Risk kan me wel herinneren een keer te hebben gespeeld is alweer een tijdje terug van huis uit speelden we wel vaak risk , en met mijn vriendjes heb ik voor dat ik begon met magic ook veel gespeeld (laten we zeggen ik kon niet tegen mijn verlies in die dagen dus er kwam weleens een tsunami van rondvliegende soldaatjes voorbij :lachhuil: ) , we speelden thuis weleens een of twee avond door had een tijdje terug nog met mijn moeder over kwam weleens voor rond de feestdagen dat we bijvoorbeeld op kerstavond begonnen en het slagveld pas op eerste kerstdag besloten werd. :lachhuil:
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Jadzia »

Risk is ook leuk. Hebben wij ook nog ergens liggen, maar al heel lang niet meer gespeeld.

Ik maakte vroeger ook altijd zelf spellen. Ik heb zelfs nog ooit King's Quest 1 omgezet in een bordspel. Geloof alleen niet dat het speelbaar was. :*)
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door MajinSource »

@CC en anderen:

Ik heb hier het antieke originele eerste versie van Risk liggen idd. En hij heeft al heel wat avonden plezier gegeven.
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Dark*staR »

Het Peter R. De Vries bordspel was een bijzondere ervaring :*)

Ik heb meer met Munchkin en Risk. Beide ook goed te spelen met een slok op.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Dark*staR schreef:Het Peter R. De Vries bordspel was een bijzondere ervaring :*)

Ik heb meer met Munchkin en Risk. Beide ook goed te spelen met een slok op.
En 1960: Making of a president :lachhuil:
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door WeyounsLastClone »

Ik vind Machiavelli erg leuk.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Ja dat is ook leuk spel wou het zondag nog spelen alleen niet iedereen kon dat waarderen helaas.
Plaats reactie