Het grote bordspellen topic

Bespreek hier alles over games, computers en andere digitale zaken.

Moderator: Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Miriam schreef:Ik heb alleen de koloniën van Catan
Die ken ik dus niet :)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Miriam »

Uitbreiding op Zeevaarders best leuk hoor. Beetje AoE III Warchiefs idee
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Dat laatste ken ik dus ook niet :') Zal eens kijken of ik iemand ken die deze Catan uitbreiding heeft.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Miriam »

Nou je moet nu allemaal grondstoffen halen vanaf een nieuw eiland en dan die naar je hoofdstad vervoeren. Maar ja hoe meer uitbreidingen hoe moeilijker het wordt allemaal. En ik ben al niet zo erg goed in kolonisten :*)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Dag Stille ,

Nog iets meegekregen dat 30 maart schijnbaar een wereldwijde 'tabletop' spel dag gaat worden ...

Zag her en der wat verschijnen op facebook hierover .... Het schijnt gepromoot te zijn door Will Wheaton en Felicia Day
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Blind Guardian schreef:Dag Stille ,

Nog iets meegekregen dat 30 maart schijnbaar een wereldwijde 'tabletop' spel dag gaat worden ...

Zag her en der wat verschijnen op facebook hierover .... Het schijnt gepromoot te zijn door Will Wheaton en Felicia Day
Ah nice. Felicia Day :love2:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Vis »

The Silencer schreef:
Blind Guardian schreef:Dag Stille ,

Nog iets meegekregen dat 30 maart schijnbaar een wereldwijde 'tabletop' spel dag gaat worden ...

Zag her en der wat verschijnen op facebook hierover .... Het schijnt gepromoot te zijn door Will Wheaton en Felicia Day
Ah nice. Felicia Day :love2:
Afbeelding
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Vis schreef:
The Silencer schreef:
Blind Guardian schreef:Dag Stille ,

Nog iets meegekregen dat 30 maart schijnbaar een wereldwijde 'tabletop' spel dag gaat worden ...

Zag her en der wat verschijnen op facebook hierover .... Het schijnt gepromoot te zijn door Will Wheaton en Felicia Day
Ah nice. Felicia Day :love2:
Afbeelding
:love:
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Raynor's Revenge »

People hate her too :')
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Vis »

Raynor's Revenge schreef:People hate her too :')
Indeed. Ik vond 'r wel even leuk in Eureka, maar daar werd ze al vrij snel irritant, en in Supernatural is ze helemaal onuitstaanbaar.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Raynor's Revenge »

ik ken d'r verder niet :') wat doet ze in supernatural? (gestopt met kijken na S5)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Vis »

Raynor's Revenge schreef:ik ken d'r verder niet :') wat doet ze in supernatural? (gestopt met kijken na S5)
Eerst speelt ze een cliché nerd/hacker girl en later komt ze terug in een LARP-aflevering waarin zij de queen is.

Afbeelding
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Miriam »

Blind Guardian schreef:Dag Stille ,

Nog iets meegekregen dat 30 maart schijnbaar een wereldwijde 'tabletop' spel dag gaat worden ...

Zag her en der wat verschijnen op facebook hierover .... Het schijnt gepromoot te zijn door Will Wheaton en Felicia Day

http://www.youtube.com/watch?v=CxQ2wq_kir0
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door HorckDude »

Even uit het gewone speltopic gehaald:
The Silencer schreef:Tzolk'in. Dit bordspel is een echte aanrader. Ik heb gewonnen door flink de bruinneuzen bij de goden.
Heb ik ook een paar keer gespeeld ja. Geinig en complex doordat je aan veel verschillende elementen tegelijkertijd moet werken, een beetje zoals bij Agricola (wat nog steeds een meesterlijk spel is qua complexiteit). Het is ook altijd leuk als het moeilijk te voorzien is hoe je het beste punten kunt behalen omdat er gewoon te veel verschillende factoren meespelen. De tandwielen voegen ook daadwerkelijk iets toe en zijn niet alleen maar grappige gimmicks. Erg leuk. Al moet ik toegeven dat doordat het zo lijkt op Agricola soms een beetje teleur stelt omdat het net niét Agricola is. :*)

Na Tzolk'in als laatste gespeeld: Carcassonne met als uitbreiding de draak en de fee. Eerder speelde ik het altijd met de uitbreiding de toren, maar de draak is toch veel leuker voor het weghalen van horigen. Doordat ie zo veel springt en je 'm samen mag besturen is het risico dat je horigen worden weggehaald veel meer gespreid. Bij de toren vond ik het vervelend dat een toren het spel soms vast zet omdat niemand iets durft te doen in de buurt van een torentegel. Met de draak loop je overal risico en is het niet meer echt een reden om ergens geen horige neer te zetten.

Nog meer Carcassonne spelers trouwens?
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Raynor's Revenge »

Carcassonne speler present :) Heb t enkel met 'de uitbreiding' gespeeld (die met de rivier enzo)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

@Horckel: die tandwielen zijn inderdaad leuk EN functioneel. We hebben het nu pas 1 keer gespeeld. Ik heb vrij vroeg een schedel uitgepoept op het laatste wiel en een vroege voorsprong genomen. Ik deed verder niet echt mee met gebouwen bouwen, maar had wel een gebouw (en een startkaartje) waardoor ik minder hoefde te voedselen, beide gaven me 2 voedselkosten minder. Dat scheelde wel. Mijn medespelers hebben allebei ook minpunten genomen, de ene ging twee keer op tempels achteruit door bedelen en bossen wegbranden, de andere kon een keer niet voedselen en ging ook een keer bedelen. Ik heb de goden nooit boosgemaakt en heb me in het laatste kwart juist gericht op die tempels. En de punten die ik daar scoorde op het einde hebben me de overwinning gebracht.

Maar of dat nu DE strategie is...ik denk het niet. Ik was bijvoorbeeld altijd zwak met grondstoffen. Als er gebouwen hadden gelegen die voor impact hadden kunnen zorgen, dat had ik die waarschijnlijk niet kunnen bouwen en anderen wel.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door HorckDude »

@Tzolk'in
Nou, ik denk dat je met verschillende strategiën kunt winnen. Ook een beetje afhankelijk van wat de opties zijn. Zo had ik een keer dat iemand constant op het grondstoffenwiel zat, waardoor ik maar voor een andere strategie ging (goden aanbidden). Verder merkte ik bij de tweede keer spelen dat veel graan niet heel cruciaal is en je soms prima de minpunten kunt nemen als het anders inzetten van je resources zorgt voor meer punten. Als je bij de oogsttijd het hoogst op de tempelladders staat krijg je een 10 tot 20 tal punten, en zijn 3 minpunten slechts een klein verlies.
Wel heb ik nog een keer misbruik gemaakt van de regels: bij de eerste oogsttijd had ik 0 voedsel voor 4 werkers , maar ook nog maar nul punten. Dus heb ik 4x 3 minpunten geïncasseerd, waardoor ik op... nog steeds nul punten uitkwam. :*) Daarmee dus feitelijk de eerste oogst overgeslagen. Beetje gemeen, maar niks in de regels zei dat het niet mocht. ;)

@Carcassonne
Cool! De rivier is ook een erg leuke toevoeging. Überhaupt vind ik het tof dat er vele expansions zijn en je zelf een combinatie kunt maken. Ik heb nu 3 verschillende expansions gespeeld en allemaal geven ze een eigen draai aan het spel. Ook het aantal spelers verandert de gameplay erg. Ik heb het één keer in een groep van 6 spelers gedaan met 2 expansions erin, en toen waren we 4 uur lang bezig op een (noodzakelijkerwijs) zeer grote tafel. ;) Maar dan is het erg lastig vooruit plannen omdat elk plannetje elke ronde door 5 andere spelers gedwarsboomd kan worden. Dat verandert de hele dynamiek van het spel.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

@Horckel: daar hebben we het ook over gehad en de regels zeggen ook niet dat je onder nul punten kunt uitkomen. Dus hebben wij ook aan negatieve punten gedaan, juist omdat anders de eerste voedselronde zo flauw is. Je zorgt gewoon dat je meteen drie mensen erbij neukt en dan kun je vanaf het tweede kwartaal flink gaan binnenlopen.

En minpunten hoeft inderdaad niet slecht te zijn, maar de minpunten die mijn broer moest pakken waren wel de punten die hij uiteindelijk tekort kwam (toegegeven, zonder te bedelen had hij bepaalde dingen niet kunnen doen waar hij ook wat punten mee haalde, maar toch). Het hoeft niet slecht te zijn, maar ik heb een hekel aan "dingen kwijtraken". Maar ik geef toe dat er situaties, ook bij andere spellen zijn, waar ik het soms toch zou doen.

En grappig, jij hebt het ook over graan. Maar het is mais :') En ja, ook wij hebben het altijd over graan, ik doe het nu zelfs bewust :')
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Raynor's Revenge »

The Silencer schreef:En grappig, jij hebt het ook over graan. Maar het is mais :') En ja, ook wij hebben het altijd over graan, ik doe het nu zelfs bewust :')
Heheh, dat soort dingen zijn er altijd :') Zo wordt bij ons in Catan 'klei' vaak 'steen' genoemd, en in een spelletje genaamd Shrimp heb je met een totaal van 7 garnalen een zogenaamde 'cocktail', die ik altijd per ongeluk de 'jackpot' noem, vanwege het cijfer 7 :')
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door HorckDude »

Ach, het is allemaal gewoon 'voedsel' :*)

@Slincy: Ja, eigenlijk zou je in de min moeten kunnen gaan. Het was ook een beetje gemeen om zo te regelneuken, maar het was nu eenmaal in mijn voordeel. >)
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

HorckDude schreef:Ach, het is allemaal gewoon 'voedsel' :*)

@Slincy: Ja, eigenlijk zou je in de min moeten kunnen gaan. Het was ook een beetje gemeen om zo te regelneuken, maar het was nu eenmaal in mijn voordeel. >)
Bij ons zou je er niet mee wegkomen, want als je niet onder nul uit kunt komen, dan zou dat expliciet vermeldt moeten staan.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Krijg hem niet gevonden bij de spellen lijst bij de club dus hij zal wel nog niet gespeeld zijn

http://www.imperium.ht/?g
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Blind Guardian schreef:Krijg hem niet gevonden bij de spellen lijst bij de club dus hij zal wel nog niet gespeeld zijn

http://www.imperium.ht/?g
En dat noemt zich spellen club speciaal voor Vis een spatie fout. :')

http://www.imperium.ht/?g=26 <- die is overigens ook leuk :)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

The Silencer schreef:
Blind Guardian schreef:Krijg hem niet gevonden bij de spellen lijst bij de club dus hij zal wel nog niet gespeeld zijn

http://www.imperium.ht/?g
En dat noemt zich spellen club speciaal voor Vis een spatie fout. :')

http://www.imperium.ht/?g=26 <- die is overigens ook leuk :)
Kom er bij zo ik zeggen :) - weinig verenigingen die elke donderdag , vrijdag avond open zijn en zondag middag avond en nacht ...

tot de vroege uurtjes :lachhuil:
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door HorckDude »

Star Trek Catan

Toch grappig met al die outposts die je kunt ombouwen tot starbases. Leuker dan dorpen en steden. ;)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

Dat ik zondag weer eens een normaal bordspel zo gaan spelen , komt mooi uit ik heb me aankomend weekend opgegeven voor Warhammer Fantasy RPG sessies tijdens de zogeheten 'Wimcon' , deze keer ging het naar Stenen Tijdperk 'Stone Age' schijnbaar een spel van het jaar 2006 of was het nou 2008 , met een uitbreiding wiens naam ik vergeten ben. De reden dat we aan dit spel begonnen was dat er wat mensen waren die het kende , daarom viel een ander spel af ...

Het was een heel aardig en vermakelijk spel wat veel langer duurder dan op de doos stond (tel daar mensen bij die het spel nog niet kennen , plus uitbreiding plus vijf spelers ...

Het concept is vrij gemakkelijk uit te leggen het gaat over stammen in de stenen tijdperk en de bedoeling is min of meer dat je een succesvolle stam hebt waardoor je punten scoort , maar je moet je stam wel voeden anders krijg je minpunten .... Punten krijg je door hutjes te bouwen , die je weer kunt bouwen door grondstoffen te winnen (Grondstoffen verkrijg je weer door het aantal poppetjes met dobbelsteen ogen) ... Buiten dat om heb je ook nog een dorpje waar je met twee poppetjes een nieuwe poppetje aan je arsenaal kan toe voegen in een hutje ... (details) , een handelspost (uitbreiding dacht ik) ... Net als hutjes , kun je ook kaarten binnen halen maar dat gaat op willekeurige grondstoffen , die kaarten doen ook nog iets extra's ...

Buiten al een heel vermakelijk en leuk spel moet ik zeggen wat uiteindelijk heel verrassend is in de uitslag ik stond voorop op het bord tot bij de punt berekening waar ik op nummer 3 kwam te staan net achter de 2 twee , de nummer 1 stond ver vooraan ... Niet slecht aangezien ik dit spel nog nooit gespeeld had.

Een aanrader en zeker **** waard.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

HorckDude schreef:Star Trek Catan

Toch grappig met al die outposts die je kunt ombouwen tot starbases. Leuker dan dorpen en steden. ;)
Ik heb een deel van een aflevering van Wil Wheaton's youtube serie gekeken waarin hij bordspellen met internetbekendheden speelt. Ik moet zeggen dat de Star Trek Catan er nog goed uitziet.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door The Silencer »

Blind Guardian schreef:tijdens de zogeheten 'Wimcon'
Is dat een bijeenkomst voor beëdigde beroepszeikers? :')
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Miriam »

Daar komen alle beroepszeikers bij elkaar om ideeën en strategieën te uitwisselen. Ook zijn er CEO en ambtenaren die handtekeningen uitdelen
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Het grote bordspellen topic

Bericht door Blind Guardian »

The Silencer schreef:
Blind Guardian schreef:tijdens de zogeheten 'Wimcon'
Is dat een bijeenkomst voor beëdigde beroepszeikers? :')
Neen niet echt een soort van verijdelde weekend meeting waar wat vrienden van een forum elkaar ontmoeten op een locatie om Warhammer Fantasy rollenspellen te spelen.

En de organiseerder van dit tafereel heet toevallig Wim van zijn voornaam ... (Daarvoor deed het jongen genaamd Tim toen was het de Timcon) .... ;)

Ik zag overigens op de website van Imperium dat ze een paar weken gelden wel T'zol'kin hebben gespeeld dus iemand bij de club heeft dat spel.
Plaats reactie