Reacties: Butterball Forum

Bespreek hier zaken die in geen van de andere forums passen.

Moderators: Dark*staR, Raynor's Revenge

Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Okee :{ . Ik hou het wel bij mijn mp3'tjes.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Lol, als je een instrument leert spelen is het opeens wel wat makkelijker te begrijpen. Zo blijft het zo abstract allemaal.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

uss defiant schreef:@ Frank: is dat echt veel te laag ja? zal het merendeel van mijn klas blij mee zijn, die kunnen het nu al amper bijbenen. (en dat nog wel in de Natuur stroom. Vorig jaar was het echt erg, toen alles nog door elkaar zat)
Jup, zo erg dat een aantal wis-, natuur- en informatiekunde studieverenigingen een actie zijn begonnen voor een betere aansluiting van wiskunde van middelbare school naar universiteit. Dit aangezien het er naar uitziet dat er weer gesneden gaat worden in de hoeveelheid wiskunde op de middelbare school.
Op de universiteit hier in Nijmegen kennen ze tutoruren: uren waarin middelbare school leraren de in het college behandelde stof nog eens rustig uitleggen om zo de overgang middelbare school -> universiteit kleiner te maken.
Het zogenaamde "bewijzen" komt op de middelbare school eigenlijk alleen nog maar in meetkunde vorm voor, terwijl ik vind dat juist dat minder belangrijk is dan wat bewijzen op analyse gebied. Enige kennis van sinus, cosinus, tangens, log, machtsfuncties ontbreekt eigenlijk geheel heb ik vorig jaar, toen ik aan de studie begon, gemerkt. Alles wordt met behulp van de formulekaarten of de GR machine gedaan. Echter, om leuke bewijzen te leveren heb je gewoon wel wat standaardkennis nodig, maar dat ontbreekt eigenlijk gewoon geheel. Complexe getallen ontbreken (i enzo), stelsels vergelijkingen oplossen (matrices enzo) worden eigenlijk amper behandeld. Mijn analysedocent vertelde dat hij ooit nog e^(i*pi) op de middelbare school had gehad.
En dan maar klagen dat er steeds minder mensen bij beta studies komen. Dan moet de natuurkunde maar leuker worden door er minder wiskunde in te stoppen. Dat terwijl naar mijn idee wiskunde pas leuker wordt als je er wat meer vanaf weet.
Onder eerstejaars natuurkunde werd dit jaar een testje gehouden met betrekking tot hun voorkennis. Sommige vragen werden slechts door 25% van de leerlingen correct behandeld, terwijl de vragen eigenlijk door bijna iedereen opgelost hadden moeten kunnen worden.
Bij andere (niet-beta) studies wordt statistiek als een vrij groot probleem ervaren, althans, zo komt het op me over.
Wat dus naar mijn mening dreigt te gebeuren is dat het universitaire wiskunde niveau terug gaat lopen en/of steeds meer mensen gaan afvallen met een beta studie.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Idd, wij kregen ook zo'n testje. Nu wist ik het meeste nog wel, maar de resultaten waren schrikbarend laag. En ik merk nu zelf dat ik het wiskunde gedeelte zeer leuk vind, ik heb me dan ook prima vermaakt met de analysecolleges vorig jaar. Eindelijk werden er stellingen bewezen en kreeg je meer inzicht in allerlei dingen. Dat was ook wat mij reeds op de middelbare al ergerde. Je kreeg een formule, vul de waarden in en reken het uit. Dat was het. Je kreeg totaal geen begrip van de denkwijze die erachter zit, terwijl juist dat en het bewijzen van een stelling interessant is. Je krijgt er meer begrip voor en leert wiskundig denken en kijken.
Geen wonder dat veel mensen geen beta doen als wiskunde zo saai word gegeven als het nu gedaan wordt. En dan kunnen de mensen het maar niet aan, dan zijn ze er blijkbaar niet geschikt voor. Een kenniseconomie maak je niet door het makkelijker te maken, maar door goed en uitdagend onderwijs. Onderwijs dat je stimuleert om iets te willen leren ipv apathisch op een knopje drukken.
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Ace of Spades schreef:Je kreeg een formule, vul de waarden in en reken het uit. Dat was het.
Afleiden van de abc-formule; iemand? Tis echt niet moeilijk hoor. Dit abc-formule is trouwens een rotding om steeds in te moeten vullen (als je geen GR hebt); kan sneller.
Dit voorbeeld schrijf ik hier omdat ik laatst aan iemand van de middelbare school de abc-formule moest uitleggen en mij gevraagd werd waarom de abc-formule eruit zag zoals hij eruit ziet.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Het is niet alleen de exacte kant hoor...ik ben dan een student sociale wetenschappen (sociologie) en geschiedenis...maar wat men aan Nederlands/Engels kan is te weinig voor een universitaire studie, wat men aan wiskunde heeft is over het algemeen te weinig voor zo'n studie...om het nog maar niet te hebben over de voorkennis als het om geschiedenis zelf gaat. Alleen die mensen die op de middelbare school al goed waren of geleerd hebben hard te werken redden het, de rest gewoon simpelweg niet...and how sad is that als je bedenkt dat de tweede fase had moeten aansluiten op het universitair onderwijs. Nu is er gelukkig niemand die dat geloofd heeft...hoop ik...het was gewoon een pure bezuiniging en laat je niets anders wijs maken ;)
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Hoe het met sommige andere vakken zit weet ik niet. Wel weet ik dat mijn Duits en Frans nogal beroerd zijn...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Oh jah...maar gelukkig hebben de arme kinders CKV gekregen...want daar hebben ze later wat aan |:(
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

School....... een ver verleden :*)
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

captain crash schreef:Oh jah...maar gelukkig hebben de arme kinders CKV gekregen...want daar hebben ze later wat aan |:(
Ik KCV, ook leuk :{ .
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Frank schreef:
captain crash schreef:Oh jah...maar gelukkig hebben de arme kinders CKV gekregen...want daar hebben ze later wat aan |:(
Ik KCV, ook leuk :{ .
Och, zo kwam ik nog eens in een theater ;) .
Maar het vreemde talen onderwijs stelt ook niks meer voor. Zelfs het Engels is gewoon te slap voor woorden, om maar niet te spreken over Frans en Duits. In de bovenbouw hoefde ik dat alleen nog maar te lezen :{ . Niet dat ik dat zo erg vond, meer vrije tijd voor mij :lachhuil: , maar wel funest voor je taalbegrip.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Een hoop van dat gezeur dat middelbare scholieren te weinig leren komt volgens mij doordat ze het onderwijzen van de klassieke vakken vervangen door het onderwijzen van dingen die de leerlingen vroeger buiten de school hoorden te leren. Verzorging, maatschappijleer, techniek... De biologieles wordt gevuld met voorlichting over roken, drugs, en seks. Zelfde verhaal met anti-discriminatieles tijdens geschiedenis.

Verder zou het op het VWO denk ik wel helpen als Grieks en Latijn werden afgeschaft.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

VWO heeft niet standaard Grieks/Latijn, daar kies je voor, Atheneum of Gymnasium. Ik vind het juist leuk dat ik Latijn heb gehad, omdat je dan de kans krijgt je te verdiepen in een maatschappij(en) die voor de huidige samenleving erg van invloed is (zijn) geweest.
Denk je dat je een extra vak niet aankan of je bent gewoon slecht in talen, prima, dan doe je Atheneum. Klassieke talen geven juist een uitdaging en een interessante verdieping aan diegenen die dat willen.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Terry de Trekkie is mijn nieuwe held.
Voor Latijn: zie debate camp.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Terry :pray2: :pray: Sirdupre is mijn held
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Ace of Spades schreef:
Frank schreef:
captain crash schreef:Oh jah...maar gelukkig hebben de arme kinders CKV gekregen...want daar hebben ze later wat aan |:(
Ik KCV, ook leuk :{ .
Och, zo kwam ik nog eens in een theater ;) .
Maar het vreemde talen onderwijs stelt ook niks meer voor. Zelfs het Engels is gewoon te slap voor woorden, om maar niet te spreken over Frans en Duits. In de bovenbouw hoefde ik dat alleen nog maar te lezen :{ . Niet dat ik dat zo erg vond, meer vrije tijd voor mij :lachhuil: , maar wel funest voor je taalbegrip.
Bij jou enkel in de bovenbouw? Ik heb nog nooit iets uit hoeven te leren spreken. Altijd schriftelijk. Binnenkort met frans een spreekbeurt houden. Nee, niet in het Frans, maar in het Nederlands met een onderwerp dat te maken heeft met Frankrijk. |:(
Duits is nog net iets beter, daar moeten we ongeveer 1 keer per maand 1 minuutje praten in het Duits.
En bij Engels zijn we nog steeds bij grammatcica die we in de 2e klas ook al hadden.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Raar, ik heb voor Frans elke keer wel gesprekjes moeten doen voor een cijfer, voor Duits had ik uiteindelijk ook een mondeling als afsluiting en voor Engels moesten we in de les ook verplicht Engels praten en ook voor een cijfer.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Het is heel simpel, toen ik in havo5 zat had ik:
4 uur NL
4 uur EN
2 uur EN camebridge course
5 uur WiB
5 uur NA
4 uur GS
4 uur AK
5 uur SK

Ik had geen Frans en Duits. Toen ik naar het vwo ging waar ik instroomde in de 2e fase heb ik er Frans en Duits bij moeten doen...dat heb ik gehaald zonder een uur te volgen...dat is het niveau verschil.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

supervlaai :clap: :clap: :clap: :good: :good: :pray: :pray:
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

mijn favoriete log is toch wel die van supervlaai;
het geeft mij een heel andere kijk op het geheel
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door Dark*staR »

Het brengt de wereld weer terug naar begrijpelijkere normen en waarden, ik durf zelfs wel te beweren dat het de kern raakt van het menselijke bestaan op een of ander vlak.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

ja, supervlaai is heerlijk simplistisch, en raakt de kern op zo duidelijke manier...
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ons Duracell konijntje :lachhuil:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Supervlaai :dance3: :pray2:
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Nadat ik de laatste entry van supervlaai las was ik van plan iets pinnigs over hem te gaan zeggen, maar toen ik de posts hierboven zag veranderde dat plan in een goed voornemen. Vanaf vandaag ga ik niets onaardigs meer zeggen over supervlaai. Het is te gemakkelijk. Ik ga alleen nog maar mensen schoppen die nog niet kreunend richting de goot rollen terwijl het bloed uit hun oren spuit.

Miriam, van mij heb je niets te vrezen.
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

Trutgras schreef:Nadat ik de laatste entry van supervlaai las was ik van plan iets pinnigs over hem te gaan zeggen, maar toen ik de posts hierboven zag veranderde dat plan in een goed voornemen. Vanaf vandaag ga ik niets onaardigs meer zeggen over supervlaai. Het is te gemakkelijk. Ik ga alleen nog maar mensen schoppen die nog niet kreunend richting de goot rollen terwijl het bloed uit hun oren spuit.

Miriam, van mij heb je niets te vrezen.
Geweldig :lachhuil: :rofl:
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

:stupid:

En ik vind dup zn log ook erg cool :)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

supervlaai weet nog niet dat de datum ook in de post zelf staat :)
Gebruikersavatar
Smaug
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2002, 13:41
Locatie: Erebor, The Lonely Mountain

Bericht door Smaug »

Leuk hoor, nog meer te lezen.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Vis schreef:supervlaai weet nog niet dat de datum ook in de post zelf staat :)
Vis heb je echt kretiek over zo iets kleins dan zal ik je wel in een ander beek goeien.Dan praat je niet over mijn datum.En ik vind dat dit beter leest.
Plaats reactie