welk 3d modelling programma vind jij het fijnste?
Moderator: mr_Vulcan
- uss defiant
- Rear Admiral
- Berichten: 5700
- Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49
welk 3d modelling programma vind jij het fijnste?
ik vraag me af: welk 3d modelling programma vind jij het beste?
op het moment heb ik: maya 5 ple (personal learning edition), 3d studio max 6, rhino 3, ZBrush 1.55, Xsi 3.0, terragen, vue d'esprit.
Xsi en Zbrush doen het nog niet, die geven enkele foutmeldingen, dus daar kan ik niks van zeggen.
maya vind ik een erg handig en overzichtelijk programma, hier ga ik zeker de volledige versie van zoeken.
3d studio max 6 snap ik echt nog helemaal niks van, maar ik blijf wel proberen.
rhino heeft vind ik een erg onoverzichtelijke interface, maar die heb ik pas een dag, dus die geef ik nog een kans.
terragen heb ik al weer een tijd (vanaf het moment dat nemesis plaatjes postte van dat programma) en vind ik redelijk makkelijk om te gebruiken (de basis iig zeker), maar je blijft redelijk beperkt in je creativiteit.
vue d'esprit tenslotte vind ik erg makkelijk en overzichtelijk, het nadeel is dat ze de achtergrond (atmosfeer+grond. je kan wel kiezen tussen verschillende soorten atmosfeer en de grond kun je later veranderen) al hebben voorgekauwd en dat je alleen maar gebouwen of zoiets hoeft te maken. dat is opzich ook wel weer een voordeel, omdat je dan meer tijd kan steken in de details van je gebouwen ofzo.
dus welk(e) programma('s) gebruik(en) jullie en wat vind je ervan?
op het moment heb ik: maya 5 ple (personal learning edition), 3d studio max 6, rhino 3, ZBrush 1.55, Xsi 3.0, terragen, vue d'esprit.
Xsi en Zbrush doen het nog niet, die geven enkele foutmeldingen, dus daar kan ik niks van zeggen.
maya vind ik een erg handig en overzichtelijk programma, hier ga ik zeker de volledige versie van zoeken.
3d studio max 6 snap ik echt nog helemaal niks van, maar ik blijf wel proberen.
rhino heeft vind ik een erg onoverzichtelijke interface, maar die heb ik pas een dag, dus die geef ik nog een kans.
terragen heb ik al weer een tijd (vanaf het moment dat nemesis plaatjes postte van dat programma) en vind ik redelijk makkelijk om te gebruiken (de basis iig zeker), maar je blijft redelijk beperkt in je creativiteit.
vue d'esprit tenslotte vind ik erg makkelijk en overzichtelijk, het nadeel is dat ze de achtergrond (atmosfeer+grond. je kan wel kiezen tussen verschillende soorten atmosfeer en de grond kun je later veranderen) al hebben voorgekauwd en dat je alleen maar gebouwen of zoiets hoeft te maken. dat is opzich ook wel weer een voordeel, omdat je dan meer tijd kan steken in de details van je gebouwen ofzo.
dus welk(e) programma('s) gebruik(en) jullie en wat vind je ervan?
- uss defiant
- Rear Admiral
- Berichten: 5700
- Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49
- sirdupre
- Commander
- Berichten: 1575
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
- Contacteer:
Ik werk niet met 3d-software, maar Blender is iig gratis en open-source en werkt op alle platformen: http://www.blender3d.com/
En je hebt ook nog povray ofzo..... Maar dat is geloof ik meer een renderer dan een editor...
En je hebt ook nog povray ofzo..... Maar dat is geloof ik meer een renderer dan een editor...
- uss defiant
- Rear Admiral
- Berichten: 5700
- Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49
- sirdupre
- Commander
- Berichten: 1575
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
- Contacteer:
povray: http://www.povray.org/
- Eagle
- Lieutenant
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:37
- Locatie: Wezep
- Guess who?
- Admiral
- Berichten: 13287
- Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
- Locatie: Delft
- Contacteer:
- Thierry
- Captain
- Berichten: 2154
- Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
- Jason B
- Commander
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
- Locatie: Leiden
Heeft niemand Lightwave dan?
Ik heb nu Lightwave 8.0 en die is heel simpel te bedienen. Je hebt 2 programma's: Modeler en Lightwave. Met modeler maak je de objecten, en met Lightwave zet je ze in een film of animatie of game of foto Enzo. Het is heeel erg simpel en een heel goed programma. Makkelijke interface.
En sommige dingen van ST Voyager en Enterprise zijn er mee gemaakt
Ik heb nu Lightwave 8.0 en die is heel simpel te bedienen. Je hebt 2 programma's: Modeler en Lightwave. Met modeler maak je de objecten, en met Lightwave zet je ze in een film of animatie of game of foto Enzo. Het is heeel erg simpel en een heel goed programma. Makkelijke interface.
En sommige dingen van ST Voyager en Enterprise zijn er mee gemaakt
- sponder
- Cadet 4th Class
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
- Locatie: den bosch
- Contacteer:
het maakt niet zo heel veel uit welk programma je wil gebruiken alle programma's (maya, 3dsmax, lightwave etc..) zjin geschikt om mee te modellen, maar je moet gewoon een goed boek hebben en bereid zijn om er een hoop tijd in te steken.
Eigenlijk is het zo dat als je de basis van 3d modellen onder de knie hebt, maakt het allemaal niet zo veel meer uit welk programma je gebruikt.
Wel is het natuurlijk zo dat de programma's elkaar mooi aanvullen (dat effect wat maya niet kan kun je met 3dsmax perfect doen, en andersom..)
Maar voor je tegen de beperkingen van bv. 3dsmax aanloopt... dan ben je dus wel een hoop starships verder, en heb je een niveau waar je eng van wordt.
Als je als beginner wilt leren modellen, dan zou ik beginnen met een goed boek. (zelf heb ik gekozen voor de 3dsmax bible..)
verder leer je het snelste een programma gebruiken door bv. een hoop tutorials te doen, en er simpelweg veel mee te spelen, wat ERG veel tijd kost
Eigenlijk is het zo dat als je de basis van 3d modellen onder de knie hebt, maakt het allemaal niet zo veel meer uit welk programma je gebruikt.
Wel is het natuurlijk zo dat de programma's elkaar mooi aanvullen (dat effect wat maya niet kan kun je met 3dsmax perfect doen, en andersom..)
Maar voor je tegen de beperkingen van bv. 3dsmax aanloopt... dan ben je dus wel een hoop starships verder, en heb je een niveau waar je eng van wordt.
Als je als beginner wilt leren modellen, dan zou ik beginnen met een goed boek. (zelf heb ik gekozen voor de 3dsmax bible..)
verder leer je het snelste een programma gebruiken door bv. een hoop tutorials te doen, en er simpelweg veel mee te spelen, wat ERG veel tijd kost
- Thierry
- Captain
- Berichten: 2154
- Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer: