Voorproefje van de verrassing

To Boldly Create What No-One Has Created Before

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Voorproefje van de verrassing

Bericht door skelotor »

Dit is het voorproefje van de verrasing die ik jullie had belooft, vertel aub wat je er van vind en wat ik moet veranderen enz enz enz. Pas als er een paar goede reacties zijn schrijf ik verder, want dan ik het beter veranderen en de rest beter schrijven.

H1: intro

Daar stond ik op de brug van QuHla, een tlhIngan 'ejDo' als HoD. Het was een Kazon Fighter en ik was er trots op. Iemand tikte op mijn schouder, ik draaide me woest om en zei: nuqneH ! Daar stond mijn vriend Kalanst. Wat hij zei was goede info: Al de spullen zijn van het veroverde 'ejDo' zijn ingeladen. buy' ngop. We vertrekken nu, richting thuisbase. Warp 6. Ik vond het mooi zo, die sterren die langs vlogenals vliegende vuurvliegjes. In de jaren dat ik met al die verschillende rassen heb gewerkt heb ik geleerd om minder klingon te zijn. Vroeger sloeg ik gelijk als ik het niet eens was met mijn klanten, dat jachte ze vaak weg. Nu kan ik het nog aardig lang vol houden om rustig te blijven en dan blijven de klanten langer je vriend, wat weer beter is voor de zaken. Nu moet ik op weg naar Morn, die de klanten voor kijn zocht, daar was hij blijkbaar erg goed in. Zodra ik was geland zou ik met Kalanst naar het cafe gaan en wat bloedwijn drinken en met Morn praten als hij er was.
Laatst gewijzigd door skelotor op 14 jan 2005, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

hoort dit niet in fanfiction? :{
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Bericht door skelotor »

Ace of Spades schreef:hoort dit niet in fanfiction? :{
schrijf maaar liever wat je er van vindt.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Hoort in FF idd ;)

Let op je spelling/grammatica. Verder te kort om uitvoerige kritiek te gaan leveren :)
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Bericht door skelotor »

Vis schreef:Verder te kort om uitvoerige kritiek te gaan leveren :)
JAMMER, was er nieuwsgierig naar wat advies ofzo.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Dat gaf ik ook :) 9 regels tekst, 1 regel advies :)
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Bericht door skelotor »

Vis schreef:Dat gaf ik ook :) 9 regels tekst, 1 regel advies :)
12 regels tekst, en ik weet dat de grammatica niet honmderd procent is, maar meer tips is natuurlijk beter.
Gebruikersavatar
DOOM_er
Ensign
Ensign
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2002, 23:48
Locatie: Qo'noS
Contacteer:

Re: Voorproefje van de verrassing

Bericht door DOOM_er »

skelotor schreef:Quhla
De 'h' bestaat niet in tlhIngan Hol ('tlh' is 1 letter). Je kan wel bijvoorbeeld QuHla' kiezen.
t1hIngan'ejDo'
Ok, uh... een 1 in plaats van een l? :) Bovendien zijn het twee woorden: tlhIngan 'ejDo'
"ejDo'
'ejDo'

Nogmaals, als je Klingon woorden gebruikt, let dan dubbel zo goed op de spelling. ;)
Ook in het Nederlands zitten overigens een aantal vreemde fouten..
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Re: Voorproefje van de verrassing

Bericht door skelotor »

DOOM_er ik heb het verbeterd, lees maar.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

wel grappig idee op zich maar ik ken geen klingon :P
Gebruikersavatar
DOOM_er
Ensign
Ensign
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2002, 23:48
Locatie: Qo'noS
Contacteer:

Re: Voorproefje van de verrassing

Bericht door DOOM_er »

skelotor schreef:DOOM_er ik heb het verbeterd, lees maar.
Ok, prima. ;)
En voor de Nederlandse spelfoutjes zou ik even Word spellingscontrole eroverheen gooien, als je dat hebt..
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Re: Voorproefje van de verrassing

Bericht door skelotor »

DOOM_er schreef:
skelotor schreef:DOOM_er ik heb het verbeterd, lees maar.
Ok, prima. ;)
En voor de Nederlandse spelfoutjes zou ik even Word spellingscontrole eroverheen gooien, als je dat hebt..
Ik heb het gewoon hier geschreven, het echte verhaal schrijf ik in word.
Gebruikersavatar
Spot
Captain
Captain
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:43

Bericht door Spot »

Bijzonder vage topictitel.
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Bericht door skelotor »

Spot schreef:Bijzonder vage topictitel.
Kweet,maar de echte krijgt een andere naam, weet iemand eigenlijk waar ik het dan neer moet zetten???
Gebruikersavatar
Spot
Captain
Captain
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:43

Bericht door Spot »

skelotor schreef:
Spot schreef:Bijzonder vage topictitel.
Kweet,maar de echte krijgt een andere naam, weet iemand eigenlijk waar ik het dan neer moet zetten???
In het fanfictionforum. Daar hoort deze ook thuis :) En de titel bovenaan het verhaal ;)
Gebruikersavatar
skelotor
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 877
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:28
Contacteer:

Bericht door skelotor »

Spot schreef:
skelotor schreef:
Spot schreef:Bijzonder vage topictitel.
Kweet,maar de echte krijgt een andere naam, weet iemand eigenlijk waar ik het dan neer moet zetten???
In het fanfictionforum. Daar hoort deze ook thuis :) En de titel bovenaan het verhaal ;)
Jajaja, kweet, maar wat vind je er van.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

skelotor, het is super. Als je nou nog 's wat erbij schrijft.. ;)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Ik ga erin mee dat het te kort is om een oordeel te vellen. Let op je gramma en spelling, das het enige wat ik nu kan zeggen.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

>>>FF
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Voorproefje van de verrassing

Bericht door Paulstartrek »

skelotor schreef: Daar stond ik op de brug van QuHla, een tlhIngan 'ejDo' als HoD.
Ik ben zelf niet bekend met (blijkbaar) Klignon, dus ik begrijp echt geen moer van deze zin. Mogen niet-klingons het ook nog begrijpen?
skelotor schreef: Het was een Kazon Fighter en ik was er trots op.
Het was toch klingon? Nu is het opeens Kazon uit de andere kant van de melkweg. Mijns inziens is het misschien handiger wat plaats,tijd oid te vermelden.
skelotor schreef: Wat hij zei was goede info:
Ik heb al heel wat (SF) gelezen in mijn leven, maar ik ben nog nooit een zin als dit tegengekomen. Suggesties ter verbetering zijn evt bij mij op tevragen
skelotor schreef:Al de spullen zijn van het veroverde 'ejDo' zijn ingeladen. buy' ngop.
Nogmaals, ik heb geen idee waar je het over hebt, maar die quote skunnen suggesteren dat je ejDo wel gat uitleggen verderop. Of in ieder geval laat duidelijk worden
skelotor schreef:We vertrekken nu, richting thuisbase. Warp 6. Ik vond het mooi zo, die sterren die langs vlogenals vliegende vuurvliegjes.
:-? Je vertelt hier in 1 zin drie verschillende tijden, Je gaat vertrekken, je vliegt warp 6 en daarna kijk je terug en je vond iets mooi.
vlogen als moet spatie tussen
skelotor schreef: In de jaren dat ik met al die verschillende rassen heb gewerkt heb ik geleerd om minder klingon te zijn. Vroeger sloeg ik gelijk als ik het niet eens was met mijn klanten, dat jachte ze vaak weg.
Klingon is een naam dus met hoodletter.
Misschien kan je bij dat slaan een voorbeeld geven. Of misschien het verhaal beginnen met het feit dat je net je eigen had ingehouden bij het praten met een klant?
Wat is jachte?
skelotor schreef: Nu moet ik op weg naar Morn, die de klanten voor kijn zocht, daar was hij blijkbaar erg goed in.
Morn, DS9 dus?
Wat is kijn? eigennaam of productnaam, misschien met hoofdletter schrijven?
skelotor schreef: Zodra ik was geland zou ik met Kalanst naar het cafe gaan en wat bloedwijn drinken en met Morn praten als hij er was.
Landen? waar zit je op dat warp 6 kan en landen op DS9?
Je vertelt heel veel info in dit korte stukej, probeer dit wat uit te rekken. Maak er bv 2 of 3 zinnen van.


Resumerend: Leuk verhaal, denk ik. Wil er best meer van lezen, maar dan wel zonder het Klingon (of op zijn minst een vertaling oid)
Veel meer kan ik er nog niet van zeggen, omdat het zoals al opgemerkt het een best kort stukje is.
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

het valt me op dat er een hoop mensen zijn die een poging doen om een verhaal te schrijven. echter niet een verhaal is helemaal af. |:(
Als er iemand nou eens een rode draad maakt, en dat opsplitst in hoofdstukken, dan kunnen verschillende mensen een hoofdstuk voor hun rekening nemen; als iedereen de rode draad goed opvolgt, krijgen we misschien eens een leuk goed verhaal met wat meer diepte.
Deze rode draad hoeft natuurlijk geen technische eisen te hebben
voorbeeldje:
H3:
voyager vliegt van de starbase naar de borgcube
H4:
voyager vernietigd de borgcube

en zo kunnen de schrijvers zelf een verhaaltje verzinnen voor H3:
-hoe lang duurt de reis?
-wat maken ze onderweg nog mee?
-etc.

H4: beschrijving van een 3 daagse battle, stof genoeg om te verzinnen!

zoals je ziet hoeft een goeie leidraad geen belemmering voor de creativiteit te zijn; wel is het goed voor de productiviteit.

dit is maar een tip, en nee, ik voel me niet aangesproken om een leidraad te maken voor een of ander verhaal-project.. :-P
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

ach ik heb de moeite genomen om hier een aardig uitgebreide reactie te typen in reactie op iemand die inderdaad een deel van een verhaal schrijft.
Hij heeft hierover geen feedback gegeven, noch enige indicatie van een vervolg. Wat ik denk dus ook niet meer zal komen.

Een verhaal daarintegen als Unnamed is wel steeds verder aan het komen. De schrijver hiervan wil het zelf schrijven, maar liet ons in het begin meelezen en stelde aan de hand van de terugkoppeling zijn verhaal bij. Hij heeft idd een verhaalplanning op papier staan en er komt steeds een nieuw deel uit. H8 van dit verhaal komt binnenkort (voor mij) al beschikbaar.

Nadeel van meerdere schrijvers zoals jij voorstelt is dat je echt verschillende stijlen van schrijven gaat krijgen. Dit leest zeer irritant, vooral als het niveau van de schrijvers behoorlijk uit elkaar ligt. Zoals bv (imo) het geval is tussen skeletor en galenfuinion (schrijver van Unnamed)
Plaats reactie