modelbouw

To Boldly Create What No-One Has Created Before

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

Paulstartrek schreef:
sponder schreef:ander vraagje:

zijn er hier mensen met electronica kennis?
want: hoe lastig is het om een mini cameratje (zoals die uit een telefoon) op de pc aan te sluiten? leuk om in te bouwen naruurlijk.
idem voor: temp. meter, vochtigheidsgraag meter, druk meter etc.etc.etc.

zou dit een beetje fatsoenlijk weg te werken zijn?
zou dit een beetje fatsoenlijk werkend te krijgen zijn?
plz, could use help with this shit..
Direct op de pc aansluiten is redelijk moelijk, makkelijker is met behulp van microcontrollers. Als je dan het apparaat hierop aansluit kan je met behulp van de prgrameerbare chip acties hierop nemen en eventueel terugsturen. Belangrijk hierbij is wel dat je weet wat voor signalen er uit het apparaat komen.
Ik heb paar jaar terug een webcam via zo'n controller aangestuurt en uitgelezen en aan de hand van deze signalen, legomotoren aangestuurt. Doel van het project was om blokjes op een lopende band met beeldherkenning te detecteren en aan het eind van de lopende band te sorteren.
Ik ben er alleen niet meer zo thuis in :-(

Dus op de vraag is het fatsoenlijk te doen / werkend te krijgen? Niet door jou, denk ik. Je hebt iemand nodig met elektronica kennis om minimaal de apparaten in te bouwen en de signalen uit te lezen. Je hebt ook een (microcontroller)programmeur nodig (dit is waarschijnlijk dezelfde kerel) en een programma op een pc om die microcontrolleren te 'voeren'. Dit laatste kan inbegrepen zijn bij een eventueel aan te schaffen microcontroller.

Als je dan die controller ook nog wil inbouwen of de communicatie met de controller draadloos wil uitvoeren dan komt er nog een hele grote taak bovenop!
Met draadjes gaat het wel makklijker, maar ik denk niet dat je dat wil.

Dus is het makkelijk in te bouwen? ik denk het niet, maar zoals gezegd ik heb er al een paar jaar niet meer mee gewerkt, dus misschien is het tegenwoordig iets makkelijker te maken. (gezien ook de draadloze revolutie nadien)

Ik heb zo'n project langs zien komen op school.. (R&R in Hilversun)
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

sponder schreef:
RegBarclay schreef:Ik heb hier alle enterprises behalve NX-01, DS9, Defiant, Klingon BOP en D-7, Romulan WB, Runabout, Ferengi schip, Miranda class, voyager en een borg sphere.

Ik ben nog op zoek naar de uitbreidings set voor de E-D naar de future Enterprise.. Kan hem nergens vinden.
www.federationmodels.com

wedden dat ze hebben wat je zoekt?!?.. 8-)

Ik heb daar al gezocht, ze hebben hem niet
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

RegBarclay schreef:
sponder schreef:
RegBarclay schreef:Ik heb hier alle enterprises behalve NX-01, DS9, Defiant, Klingon BOP en D-7, Romulan WB, Runabout, Ferengi schip, Miranda class, voyager en een borg sphere.

Ik ben nog op zoek naar de uitbreidings set voor de E-D naar de future Enterprise.. Kan hem nergens vinden.
www.federationmodels.com

wedden dat ze hebben wat je zoekt?!?.. 8-)

Ik heb daar al gezocht, ze hebben hem niet
weet je het zeker?
ze hebben daar wel veel namelijk..

Als hun het niet hebben weet ik het ook niet..
mocht je erachter komen hoor ik het wel graag van je..
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

RegBarclay schreef:
sponder schreef:
RegBarclay schreef:Ik heb hier alle enterprises behalve NX-01, DS9, Defiant, Klingon BOP en D-7, Romulan WB, Runabout, Ferengi schip, Miranda class, voyager en een borg sphere.

Ik ben nog op zoek naar de uitbreidings set voor de E-D naar de future Enterprise.. Kan hem nergens vinden.
www.federationmodels.com

wedden dat ze hebben wat je zoekt?!?.. 8-)

Ik heb daar al gezocht, ze hebben hem niet
ik vond het al sterk dat ze m niet hadden, toch zelf maar ff gekeken, je mag volgende keer wat beter zoeken! 8-)


hier issie: (van federationmodels.com)
1/2500 Future Galaxy Conversion
Using the Ertl 1:2500 scale Galaxy class model from the 3 Piece Enterprise set and this conversion kit you can build the 1701-D into the future version shown in the All Good Things episode. This kit contains 13 resin parts.


Item #VAM-04
$30.00


30 dollar, niet eens ZO duur.

mocht je hem bestellen, stel ik voor om eerst een nieuw topic te maken, misschien zijn er meer mensen die wel willen bestellen, scheelt in de reiskosten.. (8>
Gebruikersavatar
extatix
Commander
Commander
Berichten: 1206
Lid geworden op: 02 nov 2004, 14:05
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door extatix »

Reiskosten? Ga je hem ophalen?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

extatix schreef:Reiskosten? Ga je hem ophalen?
Wel verleidelijk ;)
Gebruikersavatar
!¿!Mats!¿!
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3355
Lid geworden op: 28 okt 2004, 13:19
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Bericht door !¿!Mats!¿! »

zijn dat bouwpakketten op die site?
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

GPS schreef:
extatix schreef:Reiskosten? Ga je hem ophalen?
Wel verleidelijk ;)
DAMN jullie zijn grappig zeg!

en ja mats, dat zijn bouwpakketten (hoewel die boven beschreven staat is een uitbreiding om de enterprise-D om te bouwen naar de enterprise-future)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Begin volgende week verf halen voor de Voyager. :)
Ik wilde het al eerder toen, maar door omstandigheden is dat niet gelukt. :( Nou ja. :)

Hee Sponder, ik heb al een Voyager-model. Die connectie van jou heeft he-le-maal niks van zich laten horen dus heb ik het anders aangepakt. Ik heb er nu een en ik ga er waarschijnlijk binnen nu en 2 weken aan beginnen. Het gaat wel wat langer duren aangezien ik het erg druk heb met school momenteel. Mocht de tijd zo ver zijn dan zal ik wat foto's plaatsen enzo. :)

Dit wordt mijn bouwvolgorde:

1. Voyager
2. DS9
3. Enterprise-A
4. Enterprise-B

Het wordt wel een meerjarenplan hoor. Er is niks aan om alles in een keer te bouwen en bovendien heb ik daar ook niet de tijd voor. :)

Maar goed, eerst verf dus en dan kan ik een start maken met Voy. *D
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

mr_vulcan, ik snap er helemaal niets van! die kerel was echt kei enthousiast enzo, en als ik nog iets nodig had, en als ik nog mensen wist die intresse hadden bla bla bla..
beetje vaag, helemaal omdat ik zelf nog laatst een excelsior bij m heb gekocht, ik heb toen zelfs een startrek roman van m gekregen omdat hij m dubbel had.
waar heb je m trouwens nu wel gekocht? en hoe groot is je model?
en de gierige nederlander in mij kan het ook niet laten om te vragen wat je er voor betaald hebt?? ;)

wel een ander vraagje: ik ben blij dat jij WEL serieus gaat bouwen (heel veel mensen met praatjes, die toch nooit iets zullen doen..)
so hooray 4 you!! :clap:
Wat ik je alleen wel wil vragen: ik ben BIJNA klaar met mn nieuwe pagina, (ik ben een pagina aan het maken waar mensen hun eigen modelbouw project kunnen beginnen, met netjes meerdere artikelen per project, (dit ivm meerdere bouwfasen..) met forum per artikel voor tips and tricks etc.)
Ik zou je dus ook willen vragen of jij misschien ook een project aan zou willen maken op mn pagina, zodat de bouw van je nieuwe voyager ook een tutorial wordt..

Als je geen zin hebt in dit typwerk snap ik dit, maar ik zou het wel bijzonder waarderen (en velen met mij...)

Hoe meer modelbouw ~ federation modellen hoe beter..

de pagina gaat volgende week online, ben benieuwd hoe lang het duurt voor we serieus een vloot bij elkaar hebben :-P

andere mensen die ik ga porren:
mn oom, die al vele prijzen met zijn modelbouw projecten heeft gewonnen (geen startrek..) over heel de wereld...
Hij bouwt huisjes welke niet van echt te onderscheiden zijn, en daar heeft hij geen bouwpakketje voor nodig.
Ik ga aan hem vragen of hij tutorials wil maken, zodat we zelf starfleet headquaters kunnen nabouwen..

Ook ga ik een bv. inschakelen wat zich alleen maar bezig houdt met electronica.

Hun ga ik vragen of zij een print voor mij willen ontwikkelen met een hoop electronica aansturing (via pc natuurlijk) denk hierbij aan lampjes, temperatuursensoren, lasers, vochtigheidsgraad meters, luchtdruk meters, lichtsterkte meters etc. etc. (goede ideeen zijn gewenst..)

Misschien dat het dus ook niet onverstandig is om te wachten met het in elkaar lijmen van je voyager, ik neem aan dat een met de pc te besturen voyager jou ook wel leuk in de oren klinkt.. 8-)

lamar ff weten..
Gebruikersavatar
Admiraal Benson
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2002, 12:57
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door Admiraal Benson »

Doc schreef:Ikzelf ben al tijden op zoek naar een Nebula-class model, maar het enige wat je dan vindt zijn Enterpise D-sets net een Nebula Conversionkit, en die kan je dan nog alleen maar kopen met een creditcard in amerika....


Damn, nu ben ik op zoek naar een site die ontzettend veel modellen heeft staan, kan ´m nu ff niet vinden, komt later wel, ondertussen dan maar een link naar een pagina vol linx over modelbouw, zitten mooie dingen tussen!!

EAS links

(dit soort dingen)

Ik heb zelf de Enterprse D en E maar ik zoek Voyager ik heb een mini maar die grotere nergens meer te vinden.
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

ik weet dat het irritant is als mensen reclame lopen te maken voor hun site, maar in dit geval doe ik het toch ff omdat mn site over modelbouw-projecten gaat en alle vragen beantwoord:

-where to buy boxes and kits
-where to find materials
-where to find cheap/free electronics and schemes

-tutorials on how to build ships from boxes
-tutorials on how to build stuff from scrap

ik weet dat er nog niet heel mega veel projecten zijn, maar de site groeit snel!
als ook hier alle mensen die met modelbouw bezig zijn tutorials willen maken, zouden ze daar niet alleen mij, maar ook een hele hoop andere mensen blij mee maken.

dus, alle star trek modelbouw helden, registreer je ff op:

*Link verwijderd*
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Niet alleen irritant, maar het mag hier ook niet. Sorry Sponder.
Degene die interesse hebben in Sponders modellen, spul, tutorials en andere dingen die over modelbouw gaan, stuur hem ff een PM voor de link naar zijn site. :)
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

of check ff mn profiel...
maakt verder niet uit mr_vulcan.
ik zei al, ik weet dat het irri is, maar vond het in dit geval een beetje een uitzondering, omdat het niet als reclame is bedoeld, maar wel als nuttige info..

oh well.. als mensen de info willen hebben mogen ze nu er een klein beetje moeite voor doen 8-)
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

btw: mr_vulcan, hoe staat het eigenlijk met je voyager? je zou verf gaan halen, issie inmiddels al mooi gedtaileerd? of heb je nog niets kunnen doen?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ik heb nog helemaal niks kunnen doen...
Ik zit momenteel in mijn afstudeerfase van school, maar de Voyager staat geplant voor deze zomervakantie. Dan kan ik er in alle rust aan werken. :) Maar school gaat voor. *D
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

das heel verstandig van je! ;-)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

mr_Vulcan schreef: Maar school gaat voor. *D
Vanzelfsprekend! Maar tzt wel foto's hè? :)
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

ik verwacht niets minders ;-D
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

nieuw projectje

Bericht door sponder »

ik ben bezig met een nieuw projectje, puur voor te experimenteren, een 5x5 cm. borgcube
we hebben nog een lange weg te gaan , maar hier de eerste plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
ik heb het model inmiddels een grijze grondlaag gegeven, en
een collega van mij is momenteel verlichting aan het inbouwen. Er zullen meerdere ledjes zowel aan de binnen als buitenkant komen.
Zodra dit klaar is kan het modelletje afgebouwd en geverft worden.
Ik heb meerdere maten buisjes en staaldraad om de buitenkant te bekleden, maar alleen bebuizing is een beetje saai, misschien dat iemand van jullie nog goede ideeen heeft om het ding te bekleden?
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

update

Bericht door sponder »

hier plaatjes van het modelletje geverft, en de eerste ledjes goinstalleerd.
Dit zijn nog tijdelijke leds, er komen er nog veel meer in en op :*D
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nog steeds op zoek naar zooi om het ding mee te bekleden, adviezen en ideeen worden ZEER gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Misschien stukje blik, en dan verschillende diktes, en een donkere kleur.

Ofzo.
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

"grote" oppervlaktes kan ik maken van hetzelfde plastic als waar ik de basis-cube mee heb gemaakt, ik bedoel meer dopjes, en andere zooi die technologie moeten voorstellen, zoals lasers, transwarp tullie, zenders etc.
iemand hier een goed idee over?
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

Bericht door sponder »

mm had nu wel op een paar reacties gehoopt ;-(
nah ja, alles zelf verzinnen geeft meer voldoening niet?.. 8-)
zodra ik updates heb zal ik ze posten..

grtz..
Namoh
Ensign
Ensign
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 aug 2005, 11:26

Bericht door Namoh »

Ben toch benieuwd of er al vorderingen zijn.

Nieuwe pics??
Gebruikersavatar
sponder
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2005, 16:09
Locatie: den bosch
Contacteer:

helaas, mn telefoon is niet helemaal goed meer

Bericht door sponder »

mn bluetooth is een beetje naar zn grootje, vandaar, ik heb wel nieuwe plaatjes, omdat de uiteindelijke ledjes eindelijk netjes zijn ingebouwd.
Ook heb ik weer wat materialen verzameld, dus het projectje ligt zeker niet stil, ik kan je alleen nog geen plaatjes laten zien.. ;(
geef de schuld maar aan nokia, daar hun beweren dat er geen garantie meer op mn tel. zit :-(

zodra ik de kans krijg zal ik een dig. cameraatje lenen van iemand voor nieuwe plaatjes..

Ik zal ook plaatjes maken van de hull-plating, die ik los aan het fabriceren ben..
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Ooit, enkele lichtjaren geleden, bouwde iemand hier op dit forum een model van de Voyager en zouden er foto's komen. Nog geen foto's gezien. Zijn die verdwaald in het DQ?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Woeps! :o

Hij is af hoor :) (al een flinke tijd) Ik zal 'm eens van het plafond halen en er eens foto's van maken om te laten zien dattie mooi is geworden! :*D
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Je hebt een model aan het plafond geplakt?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Guess who? schreef:Je hebt een model aan het plafond geplakt?
Ja, anders loopt ie er telkens tegen aan :*)
Plaats reactie