Ik zoek de naam van een aflevering

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
holnorg
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2010, 11:36

Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door holnorg »

In '73 of '74 heb ik een aflevering gezien waar ik graag de naam van weet en nog eens zou willen zien.
De info die ik kan geven is vrijwel nihil, maar een goed verstaander...

Ze zijn op een planeet waar iedereen met een afwijking ter dood wordt veroordeelt omdat ze zgn. 'mutant' zijn.
Ook een van de Star Trek-crew ondergaat dit lot omdat hij een vinger mist.
Zijn hand (met een vinger minder) wordt in de lucht gehouden,zodat iedereen het kan zien, en de 'leider van dit enge groepje (ik vond het eng, spannend staat stoerder, maar ik was 9/10 jaar en ik vond het dus doodeng (overbodige aanvulling!)
'MUTANT!!' schreeuwde hij en als ik het goed heb werdt hij verwerkt tot noodzakelijke voeding op een dorre planeet.

Wie kan mij vertellen welke aflevering dit was (en mij helpen deze nog eens te zien).

B.v.d.
Holnorg
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Master Vanhu Botie »

Hier kan je al heel wat informatie vinden: List of Star Trek: The Original Series episodes
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Nemesis »

ben ze even alle 80 langs gegaan, maar ik zou niet weten wat je bedoeld. Indien je meer info hebt, graag!
holnorg
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2010, 11:36

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door holnorg »

Hartelijk dank voor de moeite.
U wordt vast nog admiraal!

Ik blijf zitten met een heel oude frustratie, ik heb het eind nooit kunnen zien, en dit is echt alles wat ik in mijn herinnering heb.
Ik heb mijn hersenen gepijnigd, maar meer dan de schreeuw;'MUTANT!!!'en de gedwongen opgestoken hand die een vinger mist ( de hand van één van de Strar Trek 'soldaten' met wie het niet goed afloopt) heb ik niet.

Ik weet dat het geheugen rare verbindingen maken kan en hoop dat er nog eens iets meer boven komt (maar ik vrees van niet)

Nogmaals dank, see you in space!

Holnorg
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Jadzia »

Ik heb ze toch allemaal gezien, maar er gaat geen belletje rinkelen.

Ik weet wel dat Scotty een vinger mist, maar dat proberen ze juist altijd te verbergen.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door X-File »

Wellicht iets uit Space: 1999?
holnorg
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2010, 11:36

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door holnorg »

X-File schreef:Wellicht iets uit Space: 1999?
Nee, vast niet, ik weet precies waar ik was en in welke periode (1973/'74, op woensdag-middag denk ik zelfs, in Moertkapelle).
Space; 1999 zegt mij niets, maar vlgs Wikip. is dat hier pas uitgezonden in 1978, toen liep ik in mijn vrije tijd meer achter meisjes aan dan dat ik TV keek. Ik keek toen wel naar Dr Who.
Toch bedankt voor de suggestie, het zou immers kunnen, het geheugen maakt soms rare bokkenprongen.
holnorg
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2010, 11:36

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door holnorg »

Nemesis schreef:ben ze even alle 80 langs gegaan, maar ik zou niet weten wat je bedoeld. Indien je meer info hebt, graag!
Nee, helaas! Behalve dan dat de setting mij erg doet denken aan die afl. met die silicium-mol(?) die z'n eieren probeerde te beschermen. Maar die was het niet.
Even zo goed bedankt voor de moeite
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Nemesis »

ja, die ken ik wel.
Ik zat juist te denken aan de aflevering waarin er een planeet is die helemaal vol zit, maar daar kwam het ook niet zozeer in voor.

haha.. in TNG heb je wel wesley die ter dood veroordeeld werd op een planeet, en Wesley is een afwijking :P, dus maar ja, dat was 1987 :P

was het misschien niet de tekenfilm variant van star trek TAS?
holnorg
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2010, 11:36

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door holnorg »

Nemesis schreef:ja, die ken ik wel.
Ik zat juist te denken aan de aflevering waarin er een planeet is die helemaal vol zit, maar daar kwam het ook niet zozeer in voor.

haha.. in TNG heb je wel wesley die ter dood veroordeeld werd op een planeet, en Wesley is een afwijking :P, dus maar ja, dat was 1987 :P

was het misschien niet de tekenfilm variant van star trek TAS?
Nou dan maar die over een planeet die helemaal vol is, welke is dat en waar kan ik die zien?
In 1987 had ik geen TV . Het was echt halverwegen de jaren zeventig (ik keek nog zwart/wit, zij kadden kleur (dat maakte het niet echter.
Het was geen teken- animatie film.
Voor de zekerheid wil ik toch wel weten welke aflevering je bedoelt, om het (evt, ad fundum) te kunnen uitsluiten. (ik wil het nu graag weten, ik heb er al lang mee gewacht, het kan zijn dat ik niet veel tijd meer heb, maar dat geldt voor alle aardbewoners)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door X-File »

Ik weet nog wel een ST:TOS aflevering in welke de oorlog al millennia lang in een oorlog verwikkeld was met een andere planeet. Gevechten waren virtueel en als je je in een getroffen gebied bevond, behoorde je je vrijwillig te melden bij een soort van suicide machine.

Dit om algehele vernietiging van beide beschavingen te voorkomen.

Wazige aflevering.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Nemesis »

ja klopt, staat me ook van bij. Dan ging je in zo'n apparaat en werd je vernietigd haha.. zo debiel :o,
maar uiteraard zeer goed verhaal voor star trek!
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Miriam »

Toch ben ik benieuwd of de naam van de aflevering uiteindelijk nog is gevonden.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door X-File »

Nu ik dit zo teruglees: ik ook!

Misschien een episode uit de (bijna vergeten!) serie The Survivors? Of wellicht Doomwatch? The Tomorrow People?

Dit zijn enkele britse series van rond die tijd.

Het kan natuurlijk zo zijn dat het een episode was uit een serie van (ver) voor de jaren '70. Outer Limits, Twilight Zone...

Of je kan gewoon zelf checken, want na een uurtje speuren heb ik het wel gehad met B-series.
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door el spoque »

Space 1999 : "Mission of the Darians"

http://en.wikipedia.org/wiki/Mission_of_the_Darians

Lowry is selected next and, during the examination, is declared a mutant when the priest discovers a joint of his left index finger is missing. He, too, is sent to his death. Guided to the Survivors' settlement by the male mute, Morrow and Carter witness this butchery. Helena's turn comes and she sobs, petrified, as the high priest runs his hands over her face and body. Finding no deformity, he cries out, ‘Clear!’ Turning to the icon on the wall, he orders the summoning of the Spirits.

Op deze site http://www.space1999.net/metaforms/list ... 429x1v.htm is een foto te zien van de missing finger.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door X-File »

Nice, ik had em dus goed. ;)

Had ook Trek kunnen zijn, had James Doohan niet zo moeilijk gedaan over zijn missende vinger.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Miriam »

Het was helemaal geen Star Trek :lachhuil:
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Punisher »

Ik had dat een tijd terug ook met een aantal Outer Limits episodes waarvan ik zou kunnen zweren dat ze van de Twilight Zone waren ...

Ons brein is een schijtapparaat. Ik zou 'em omruilen als ik het bonnetje nog had.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door X-File »

Sommigen onder ons stonden sowieso in de verkeerde rij voor een exemplaar. ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Miriam »

Maar die zijn wel netjes samengevoegd in een land
el spoque
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 796
Lid geworden op: 02 feb 2011, 11:00

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door el spoque »

X-File schreef:Nice, ik had em dus goed. ;)

Had ook Trek kunnen zijn, had James Doohan niet zo moeilijk gedaan over zijn missende vinger.
Jah, ik wist dat niet eens. Ze hebben dat goed kunnen verbergen in de reeks.
Doohan heeft die in één of andere oorlog verloren. War hero.

Hier is het goed te zien :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Ik zoek de naam van een aflevering

Bericht door Punisher »

haha, dat heb ik nooit geweten.
Doohan was hit by six rounds fired from a Bren gun by a nervous Canadian sentry: four in his leg, one in the chest, and one through his right middle finger. The bullet to his chest was stopped by a silver cigarette case. His right middle finger had to be amputated, something he would conceal during his career as an actor.
Despite his efforts, the injured hand can be seen in several Star Trek episodes: "The Trouble With Tribbles", "Tomorrow Is Yesterday", "The Enemy Within", "The Ultimate Computer" and "Catspaw", as well as in The Search for Spock when giving parts from the USS Excelsior to Dr. Leonard McCoy, in The Final Frontier when Nyota Uhura brings him dinner on the bridge of the USS Enterprise-A, and in the Star Trek: The Next Generation episode "Relics", when the missing finger is clearly apparent as Scotty offers Captain Jean-Luc Picard a drink while on a re-creation of the original Enterprise bridge.
Plaats reactie