Heb je de originele Star Trek gezien?

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Heb je de originele Star Trek gezien?

Ja, omdat ik het graag wilde zien
42
56%
Ja, maar alleen omdat het Star Trek is
6
8%
Nee, maar ik wil het wel zien
23
31%
Nee, en ik wil het ook niet zien
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Je kunt niet verwachten dat nieuwe kijkers de hele voorgeschiedenis gaan bekijken.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

3rd RemataKlan schreef:Je kunt niet verwachten dat nieuwe kijkers de hele voorgeschiedenis gaan bekijken.
*zucht* nee inderdaad niet, maar je kunt het wel hopen. Trouwens, als ze eenmaal echte trekkies worden dan willen ze het toch waarschijnlijk wel zien...
Denk ik tenminste.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Hopen kun je altijd. ;)

En een echte Trekkie, de betekenis daarvoor is voor elk persoon anders.
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

Volgensmij maakt 't ook uit met welke serie je begint. Mensen die met VOY/ENT beginnen zullen veel minder snel TOS gaan kijken dan mensen die met TNG zijn begonnen. Waarom? Tja dan val je denk ik weer in herhaling: verouderde graphics enz.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Ja ok, daar heb je gelijk in, maar meestal krijg je dan toch wel iets mee van TOS via bladen die ze dan kopen of weet ik veel.
Dan kunnen ze toch geïntereseert raken...
Of zit ik nu lekker in dromenland te denken?
Gebruikersavatar
Jack Bauer
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 aug 2003, 17:16
Locatie: Gent

Bericht door Jack Bauer »

JoMa schreef: Waarom kan de toekomst van Star Trek niet bij een bijna 40 jaar oude serie liggen? Ok, minder spectaculair. Wow. Nou en? Er zijn meerdere dingen belangrijk.
Je lokt geen nieuwe (jonge) kijkers naar de Trek-franchise met herhalingen van een 40-jaar oude serie die, zoals je zelf al eerder zei, bovendien niet meer op televisie wordt vertoond (althans niet in onze contreien). Zelfs Enterprise, met zijn prachtige special effects en groot budget, kan blijkbaar geen nieuw publiek aanboren.
Wel zullen er altijd mensen zijn die Trek nu leren kennen met bijvoorbeeld Enterprise en eventueel genoeg geïnteresseerd geraken om ook de oudere series te bekijken. Door DS9 wil ik wel eens "Mirror, Mirror", "The Trouble with Tribbles" en de afleveringen met Kor, Kang en Koloth bekijken. Ook "The City on the Edge of Forever" en een paar andere klassiekers. Maar ik bekijk niet de ganse serie "omdat je toch de voorgeschiedenis moet kennen en omdat het Star Trek is".
Hoop er ook niet op dat de DVD-boxen gekocht zullen worden door "newbies". Het zullen enerzijds mensen zijn die het kopen uit nostalgie en anderzijds de echte "Trekkies".
JoMa schreef: Ja, een beetje B-filmachtig, wat zou je denken met die weinige matriaal en buget dat ze hadden? Maar dat zorgt er niet voor dat er minder naar kijken. Dat heeft er helemaal niets mee te maken.
(zeg nou niet dat ik uit mijn nek klets, want dat is niet zo)
Het maakt op zijn minst de serie niet zo toegankelijk. Als ik de trailer zie voor bijvoorbeeld "Arena", toch één van de warmmakertjes op Voyager Seizoen 1, voel ik echt niet de drang om die aflevering te bekijken. Het verhindert soms ook dat je echt opgezogen wordt in een goed verhaal.
JoMa schreef: Er zijn andere series en films rond dezelfde tijd en ook met zo'n kwaliteit (dat was toen wel zeer modern hoor) die nu nog meer dan genoeg gekeken worden.
Meer dan genoeg bekeken door wie? Waarschijnlijk ook mensen die het al gezien hebben (nostalgie), maar weinig nieuw publiek. Maar ik heb al gezegd dat ouderdom op zich geen criterium is voor mij om er niet naar te kijken.
JoMa schreef:Ja ok, daar heb je gelijk in, maar meestal krijg je dan toch wel iets mee van TOS via bladen die ze dan kopen of weet ik veel.
Dan kunnen ze toch geïntereseert raken...
Of zit ik nu lekker in dromenland te denken?
Ik vrees dat je ook een beetje teveel van de veronderstelling uitgaat dat alle mensen die Star Trek volgen per defenitie ook "Trekkie" zijn (en bladen en zo kopen).

Een veelgehoorde kritiek is dat Enterprise en Voyager veel verhalen recycleren van TOS en TNG. Dat is waar. Maar het werkt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. Als je opgegroeid bent met TNG, DS9 en Voyager en je kijkt dan naar TOS, zal je waarschijnlijk dikwijls een "Dit heb ik al gezien"-gevoel hebben.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Jack Bauer schreef:
JoMa schreef: Waarom kan de toekomst van Star Trek niet bij een bijna 40 jaar oude serie liggen? Ok, minder spectaculair. Wow. Nou en? Er zijn meerdere dingen belangrijk.
Je lokt geen nieuwe (jonge) kijkers naar de Trek-franchise met herhalingen van een 40-jaar oude serie die, zoals je zelf al eerder zei, bovendien niet meer op televisie wordt vertoond (althans niet in onze contreien). Zelfs Enterprise, met zijn prachtige special effects en groot budget, kan blijkbaar geen nieuw publiek aanboren.
Wel zullen er altijd mensen zijn die Trek nu leren kennen met bijvoorbeeld Enterprise en eventueel genoeg geïnteresseerd geraken om ook de oudere series te bekijken. Door DS9 wil ik wel eens "Mirror, Mirror", "The Trouble with Tribbles" en de afleveringen met Kor, Kang en Koloth bekijken. Ook "The City on the Edge of Forever" en een paar andere klassiekers. Maar ik bekijk niet de ganse serie "omdat je toch de voorgeschiedenis moet kennen en omdat het Star Trek is".
Hoop er ook niet op dat de DVD-boxen gekocht zullen worden door "newbies". Het zullen enerzijds mensen zijn die het kopen uit nostalgie en anderzijds de echte "Trekkies".
...
...
...
JoMa schreef:Ja ok, daar heb je gelijk in, maar meestal krijg je dan toch wel iets mee van TOS via bladen die ze dan kopen of weet ik veel.
Dan kunnen ze toch geïntereseert raken...
Of zit ik nu lekker in dromenland te denken?
Ik vrees dat je ook een beetje teveel van de veronderstelling uitgaat dat alle mensen die Star Trek volgen per defenitie ook "Trekkie" zijn (en bladen en zo kopen).

Een veelgehoorde kritiek is dat Enterprise en Voyager veel verhalen recycleren van TOS en TNG. Dat is waar. Maar het werkt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. Als je opgegroeid bent met TNG, DS9 en Voyager en je kijkt dan naar TOS, zal je waarschijnlijk dikwijls een "Dit heb ik al gezien"-gevoel hebben.
Er bestaat wel een kans dat het weer eens op tv komt, maar die kans is vrij klein... Tenminste dat gevoel heb ik omdat er de laatste tijd weinig van TOS is laten zien.

Ik heb nooit beweerd dat alle mensen die star trek volgen een echte trekkie is en bladen en zo kopen. Je hebt mensen die gewoon de series kijken. Je hebt echte fans, en de meeste fans kopen wel bladen enzo.

En TOS is altijd eerder geweest dan die andere series, dus als je daardoor het gevoel krijgt dat je het al eens gezien hebt, komt dat idd door die andere series. Maar is dat dan erg? Je zou dan toch door willlen kijken. Want de afleveringen in de andere series die op een TOS aflevering gebaseert is, gaat meeestal toch ietsjes anders. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Jack Bauer
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 aug 2003, 17:16
Locatie: Gent

Bericht door Jack Bauer »

JoMa schreef: Er bestaat wel een kans dat het weer eens op tv komt, maar die kans is vrij klein... Tenminste dat gevoel heb ik omdat er de laatste tijd weinig van TOS is laten zien.
Ik heb geduld.

JoMa schreef: En TOS is altijd eerder geweest dan die andere series, dus als je daardoor het gevoel krijgt dat je het al eens gezien hebt, komt dat idd door die andere series. Maar is dat dan erg? Je zou dan toch door willlen kijken. Want de afleveringen in de andere series die op een TOS aflevering gebaseert is, gaat meeestal toch ietsjes anders. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Ik heb het bijvoorbeeld over de "De bemanning stoot op een primitieve bevolking die geen technologie heeft of deze afzweert"-, "Dromen/nachtmerries worden werkelijkheid"- en "De lichamen van de bemanning worden overgenomen door een vreemde entiteit"-afleveringen, die wel in alle vijf de series voorkomen.
Na TNG, DS9 en Voyager (en de films) gevolgd te hebben, overheerst een "been there, done that"-gevoel.
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

Jack Bauer schreef:Een veelgehoorde kritiek is dat Enterprise en Voyager veel verhalen recycleren van TOS en TNG. Dat is waar. Maar het werkt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. Als je opgegroeid bent met TNG, DS9 en Voyager en je kijkt dan naar TOS, zal je waarschijnlijk dikwijls een "Dit heb ik al gezien"-gevoel hebben.
Hier snij je een goed punt aan: recycling. Op zich klopt die kritiek wel, maar als je het van de andere kant bekijkt... Wat voor afleveringen zou je anders moeten bedenken? Binnen ST zijn denk ik nu zo'n beetje alle verschillende soorten afleveringen wel gemaakt. De kracht van een serie, en dus de kwaliteit van de schrijvers, is dus het maken van (nieuwe) afleveringen die qua (sub)verhaallijn eerder zijn gemaakt maar toch blijven boeien.

Als je dan eerst VOY kijkt kan ik me voorstellen dat TOS niet echt boeit. Ik heb dat zelf net andersom, TOS boeit me meer omdat ik dat eerder heb gezien dan VOY. VOY is voor mij weer een kopie.
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

TOS is eigenlijk een vorm van kunst en wordt steeds meer uniek. Wanneer je ziet wat men in de jaren 60 dacht hoe de 24e eeuw eruit zou zien en wat nu in de 21e eeuw al gerealiseerd is (en nog verder!) kun je alleen maar bewonderend kijken naar TOS.
Vergelijk eens onze eigen laptop en de computer die Spock tot zijn beschikking heeft......

Dus TOS moet je als kunstvorm zien en niet als voorspellende toekomst
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Praxis1 schreef: TOS moet je als kunstvorm zien en niet als voorspellende toekomst
Alleen al door het feit dat er wereldwijd zoveel fans zijn van een SF serie, verdient het de naam "kunst". :Y)
Gesloten