TOS: achterhaald, up to date, of voor liefhebbers?

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

TOS: achterhaald, up to date, of voor liefhebbers?

Bericht door Nebulaguy »

Begrijp me niet verkeerd, dit is niet bedoeld om bakken kritiek te geven op de een of de ander, het is gewoon een topic waar eens kan gediscussieerd worden of TOS eigenlijk nog van deze tijd is.

Tuurlijk is TOS niet van deze tijd, het is van de jaren 2260, hoor ik jullie al zeggen. Nee, dat bedoel ik niet, is TOS nog wel zo Trek, of zo Sci-Fi? Iedereen mag dan wel afzeiken op Enterprise - uitzonderingen uitgezonderd -, als Trek, maar als Sci-Fi staan zij verder dan wat TOS te bieden had. Ok dit kan verklaard worden door de computertechnologie die erbij kwam de laatste 40 jaar.

TOS werd altijd afgeschilderd als ver voor op z'n tijd, als we nu terugkijken lijkt het een nostalgische trip, voor mij toch althans.

Ik heb het dus over TOS als Sci-Fi, en veel minder als Trek-serie, ok voor sommige zal het moeilijk zijn om dit apart te zien, maar ik wil TOS eens in een ander spotlicht plaatsen.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

St tos is en blijft een van de voorlopers van de huidge scifi series. De computertechnieken zijn verbetert en de grapics zijn tegenwoordig zeer aangenaam om naar te kijken. maar dat is allemaal niet belangrijk als je kijkt naar het scfi gehalte van tos. Dat is en blijft een top scifi serie en is van hetzelfde concept als bijv enterprise. Een sterreschip in de ruimte. Qua scifi is Tos zelfs geavanceerder dan enterprise, want tos heeft al transporters en tractorbeams etc.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

ok, ik moet toegeven dat het niet zo echt "echt"eruit ziet, maar wat heeft dat nou te zeggen of het nou wel of geen goede sci-fi meer is.
Ik neem een voorbeeld: Battlestar Galactica
Heel veel kennen het wel. Het is een sci-fi, maar het is ongeveer uit dezelfde tijd als tos en ook daar zijn bijvoorbeeld de kleine vecht schepen ook niet waarvan je denkt "dat is net echt", maar het blijft gewoon een goede sci-fi.
Hetzelfde is, vind ik, bij tos het geval. Niet zo echt, maar nog wel een goede (en oude) sci-fi.
Als je zegt dat tos niet meer onder die catagorie past, dan geldt dat ook voor Battlestar Galactica.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: TOS: achterhaald, up to date, of voor liefhebbers?

Bericht door captain crash »

Nebulaguy schreef:Begrijp me niet verkeerd, dit is niet bedoeld om bakken kritiek te geven op de een of de ander, het is gewoon een topic waar eens kan gediscussieerd worden of TOS eigenlijk nog van deze tijd is.

Tuurlijk is TOS niet van deze tijd, het is van de jaren 2260, hoor ik jullie al zeggen. Nee, dat bedoel ik niet, is TOS nog wel zo Trek, of zo Sci-Fi? Iedereen mag dan wel afzeiken op Enterprise - uitzonderingen uitgezonderd -, als Trek, maar als Sci-Fi staan zij verder dan wat TOS te bieden had. Ok dit kan verklaard worden door de computertechnologie die erbij kwam de laatste 40 jaar.
Volgens mij ga je de fout al in als je zegt 'tuurlijk is tos niet van deze tijd'. Het eerste wat je je dan moet afvrage is: wat versta jij dan onder 'van deze tijd'? Wat bedoel je precies met SCi-Fi staan ze verder? Tos had baanbrekende Sci-Fi verhalen. Ik denk dat jij doelt op de SFX, maar die zijn geen graadmeter voor de bij-de-tijd-heid van een serie. Ik bedoel, ze zouden Tos ook kunnen oppoetsen met betere SFX en dan gaat je hele argumentatie niet meer op.
TOS werd altijd afgeschilderd als ver voor op z'n tijd, als we nu terugkijken lijkt het een nostalgische trip, voor mij toch althans.

Ik heb het dus over TOS als Sci-Fi, en veel minder als Trek-serie, ok voor sommige zal het moeilijk zijn om dit apart te zien, maar ik wil TOS eens in een ander spotlicht plaatsen.
TOS als Sci Fi was erg goed en is nog steeds goed. De kracht van Tos, zeker tov Tng is dat de eps nog steeds niet vervelen. Er zijn eps van Tng die door de manier van verhaal vertellen, dus niet de sfx, nu al een veel achterhaalder karakter hebben dan eps van Tos.

Maargoed, in WELK daglicht wil je tos nou precies plaatsen want dat wordt echt niet duidelijk uit je post.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Eigenlijk best simpel hoor , mijn voorstel:

Hoe aanzie je TOS 40 jaar na het baanbrekend begin van Trek? Is het nog steeds zo baanbrekend, of vertoont het kraaiepootjes? Dat is wat ik me afvraagde.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

dat kan je toch helemaal niet meer vergelijken...ik kan niet terug in de tijd gaan en het blijft het begin van de serie, 40 jaar geleden neergezet.

Het blijft het begin ookal wordt dat nu vernaggeld door ent, ent ga ik niet als begin van trek zien omdat het het begin niet is. ik erger me niet aan de 'mindere' sfx, waarom niet, nou simpelweg omdat het in een goede tvserie niet om de sfx en/of actie moet gaan maar om het verhaal. En daar was Tos eigenlijk heel goed in, de verhalen waren goed, de karakters waren goed en sommige dialogen vergeet je nooit meer.

Tos was en zal altijd het begin van trek blijven.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ok, maar dan kun je toch gewoon TOS blijft up-to-date zeggen, of begrijp ik dat nu verkeerd. Ik wil gewoon eens horen wat Trek-fans op dit forum over TOS te zeggen hebben, vinden zei het nog interessant, of staren ze zich blind op de verouderde SFX.
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Re: TOS: achterhaald, up to date, of voor liefhebbers?

Bericht door The One »

captain crash schreef: Volgens mij ga je de fout al in als je zegt 'tuurlijk is tos niet van deze tijd'. Het eerste wat je je dan moet afvrage is: wat versta jij dan onder 'van deze tijd'? Wat bedoel je precies met SCi-Fi staan ze verder? Tos had baanbrekende Sci-Fi verhalen. Ik denk dat jij doelt op de SFX, maar die zijn geen graadmeter voor de bij-de-tijd-heid van een serie. Ik bedoel, ze zouden Tos ook kunnen oppoetsen met betere SFX en dan gaat je hele argumentatie niet meer op.
Je haalt me de woorden uit de mond. Veel mensen vinden het geen 'echte' SF-Fi omdat de SFX minder zijn. Maar als je daar gewoon doorheen kijken en het verhaal volgt is TOS nog steeds een goeie SC-Fi serie. :) ENT heeft veel betere SFX, maar aangezien het verhaal door veel mensen als 'minder goed' ;) word ervaren is het voor die mensen een mindere serie.

Het verhaal/karakters/personages maken de serie, niet de SFX.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

nou das een goede vraag en voor mij is het antwoord dus: nee ik staar me er niet blind op en het is nog steeds een zeer goede sf serie :)
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Goed dan, dan heb je de boodschap begrepen. :)

Ik zelf heb iets te weinig TOS eps gezien, om echt een goede mening te vormen, ik betreur de SFX, maar kan terzelfdertijd niet ontkennen dat het hem hier om een baanbrekende serie gaat. Is wat moeilijk om een mening te vormen dan. :{
Gebruikersavatar
Highwaij
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 352
Lid geworden op: 29 jun 2003, 11:23
Locatie: Deventer

Bericht door Highwaij »

Het is nog steeds een goede Startrek serie, wel niet m'n favorite maar gewoon leuk om weer te zien, en met de finacieen en de technieken die ze toen hadden een leuke goed gemaakte serie
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

En ookal lijkt het nu niet meer, doordat er toen minder technische dingen waren, blijft het gewoon goede amusement. En als je niet op al die detaills let, waardoor het nep lijkt, is het net zo goed als de andere series. :-D
Gebruikersavatar
MelliW
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:05
Contacteer:

Bericht door MelliW »

TOS als Sci Fi was erg goed en is nog steeds goed. De kracht van Tos, zeker tov Tng is dat de eps nog steeds niet vervelen. Er zijn eps van Tng die door de manier van verhaal vertellen, dus niet de sfx, nu al een veel achterhaalder karakter hebben dan eps van Tos.
Toch ben ik nooit met een aflevering van TNG in slaap gevallen, TOS daarentegen =)
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ik kan wel enkele eps uit iedere serie opnoemen waar je gegarandeerd in slaap valt hoor, iedere serie heeft zijn zwakke punten, alhoewel sommige hier beweren dat de ene serie dat BIJNA nooit heeft.
ireneb
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 aug 2002, 09:02

Bericht door ireneb »

Ik denk dat het zo wie zo niet juist is zo'n vergelijking te maken.
Je mag iets van 30 jaar geleden niet vergelijken met iets van nu, en dan concluderen dat het achterhaald is etc.. De techniek gaat vooruit.
Het gaat erom of datgene dat 30 jaar geleden werd gemaakt goed was in die tijd.

Neem bijvoorbeeld de Thunderbirds. Je ziet precies alle draadjes en de verhoudingen kloppen niet, maar het blijft heel leuk om dat te zien.


Ireneb
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Mij ging het eigenlijk vooral om wat de user van dit forum eigenlijk vindt over TOS, want ook al is het de oer-serie van Trek, weinig mensen hebben het daadwerkelijk gezien ( ik heb ook maar een eps of 10-12 gezien ).

Het leek me eens tijd om eens te polsen naar anderen hun mening over TOS. Ik weet ook wel dat je de serie niet kunt vergelijken qua SFX, maar dat is maar een bijzaak, voor mij gaat het om het feit of TOS wel zo goed is als wordt beweerd.

Algemeen wordt:

TNG als ubermench-achtig arrogant
DS9 als Dé opvolger voor TOS
VOY als idioot entertainment
ENT als continuiteitsfout

afgebeeld.

Let wel op, dit zijn sterk clichematige afbeeldingen, dit zijn geen meningen maar gewoon uitvergrotingen van de situatie.
Gebruikersavatar
Highwaij
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 352
Lid geworden op: 29 jun 2003, 11:23
Locatie: Deventer

Bericht door Highwaij »

Nebulaguy schreef:Mij ging het eigenlijk vooral om wat de user van dit forum eigenlijk vindt over TOS, want ook al is het de oer-serie van Trek, weinig mensen hebben het daadwerkelijk gezien ( ik heb ook maar een eps of 10-12 gezien ).

Het leek me eens tijd om eens te polsen naar anderen hun mening over TOS. Ik weet ook wel dat je de serie niet kunt vergelijken qua SFX, maar dat is maar een bijzaak, voor mij gaat het om het feit of TOS wel zo goed is als wordt beweerd.

Algemeen wordt:

TNG als ubermench-achtig arrogant
DS9 als Dé opvolger voor TOS
VOY als idioot entertainment
ENT als continuiteitsfout

afgebeeld.

Let wel op, dit zijn sterk clichematige afbeeldingen, dit zijn geen meningen maar gewoon uitvergrotingen van de situatie.

als dit geen meingen zijn ben ik benieuwd hoe je er aan komt aangezien ik het er totaal niet mee eens ben
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Als je eens goed naar de review's en reacties kijkt die sommige users geven kun je dat daaruit besluiten. Ik ben het er ook helemaal niet mee eens, maar eigenlijk is dit off-topic.

Verschillende users hier houden vast aan 1 reeks van Trek en kunnen maar weinig goeds ontdekken in de rest. Dit is gewoon een vaststelling en mijn vorige post is eigenlijk de katalysator van die opmerkingen.
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

Nebulaguy schreef:Mij ging het eigenlijk vooral om wat de user van dit forum eigenlijk vindt over TOS, want ook al is het de oer-serie van Trek, weinig mensen hebben het daadwerkelijk gezien ( ik heb ook maar een eps of 10-12 gezien ).

Het leek me eens tijd om eens te polsen naar anderen hun mening over TOS.
Hoe kan je de mening dan peilen als de serie niet/weinig is bekeken?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Nebulaguy schreef:Mij ging het eigenlijk vooral om wat de user van dit forum eigenlijk vindt over TOS,
Mijn mening doet niet ter zake, ik vraag naar jullie meningen.
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

ireneb schreef:Ik denk dat het zo wie zo niet juist is zo'n vergelijking te maken.
Je mag iets van 30 jaar geleden niet vergelijken met iets van nu, en dan concluderen dat het achterhaald is etc.. De techniek gaat vooruit.
Het gaat erom of datgene dat 30 jaar geleden werd gemaakt goed was in die tijd.
Je kan ze best vergelijken mits je de SFX 'weg filtert' en puur naar verhaallijnen en acteerprestaties kijkt. :) (En helaas gebeurt dat weinig...)
ireneb
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 aug 2002, 09:02

Bericht door ireneb »

[/quote]Je kan ze best vergelijken mits je de SFX 'weg filtert' en puur naar verhaallijnen en acteerprestaties kijkt. :) (En helaas gebeurt dat weinig...)[/quote]

Ja, jij verwoordt mijn gedachte beter dan ikzelf.
Het zijn voornamelijk de SFX die steeds beter worden. Maar de meeste verhaal-lijnen in TOS zijn nog steeds actueel.

Bedankt.
Ireneb
Gebruikersavatar
queen_dax
Ensign
Ensign
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:02
Locatie: ergens achter de sterren
Contacteer:

Bericht door queen_dax »

Je kan het natuurlijk niet vergelijken met de latere series qua technologie enzo, maar idd de problemen die er in voor komen, zijn toch up to date....

Ik vind het nog steeds leuk om te zien al is het om captain kirk met een plat buikje te kunnen aanschouwen :-P
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

queen_dax schreef: Ik vind het nog steeds leuk om te zien al is het om captain kirk met een plat buikje te kunnen aanschouwen :-P
Heel verschil idd met b.v. Generations. ;)
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Ach, ja, hij was dan ook al weer wat ouder :{
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Star Trek TOS; heeft meer inhoud; door de beperkte budgetten die ze voor de oudere series krijgen; moesten ze het hebben van inhoud; in latere series waar Budget hoog ligt kun je zien dat de inhoud aan het verdwijnen is (Voyager; Enterprise)... Veel van de onderwerpen die ze toen beschreven zoals Rassenhaat; Emanicipatie zijn nou nog steeds aan de orde van de dag...
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

The mother of Star Trek is nog steeds begeerlijk om te zien :)
spoken like a ferengi

anders kun je je zelf geen Trekkie noemen denk ik

Ok ik moet toegeven door de nieuwere technieken, ogen de latere series
beter. Maar inhoudelijk doet het er niet minder om.
Je moet er maar doorheen kijken net als the One zei.

Word.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Als kijken naar TOS voor jou de laatste stap is naar het trekkie zijn, dan laat ik TOS maar zoals het is. Ik wil helemaal geen trekkie zijn. :)
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Tja, ik weet niet waarom ik dat geschreven had, eigenlijk wel onzin.
Sorry guys !
Want alhoewel ik alle ST films gaaf vind, ga ik zelf niet zo ver in de techtalk en kleed me niet als één.
Ik ben dus ook geen echte Trekkie.

Ik denk de echte Trekkies vind je alleen in Amerika, zoals in de docu 'Trekkies' te zien is:

http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=1325
Laatst gewijzigd door Drone01 op 09 jan 2004, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Drone01 schreef:Tja, ik weet niet waarom ik dat geschreven had, eigenlijk wel onzin.
Sorry guys !
Want alhoewel ik alle ST films gaaf vind, ga ik zelf niet zo ver in de techtalk en kleed me niet als één.
Ik ben dus ook geen echte Trekkie.

Ik denk de echte Trekkies vind je alleen in Amerika, zoals in de docu 'Trekkies' te zien is.
Geloof me, ze zijn overal in hun kelder te vinden (!). Nu ja, het is je vergeven. Ik omschrijf me liever als liefhebber, en zie wel wat er gebeurt als die TOS-boxen uitkomen. DS9 heb ik al, TNG en Voyager laat ik waarschijnlijk passeren.
Gesloten