Scotty de beste technicus?

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Gesloten
Gebruikersavatar
Neelix
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 nov 2003, 00:26
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Scotty de beste technicus?

Bericht door Neelix »

Als ik zo al de series bekijk vind ik Miles een kanjer B'elana erg goed Geordie brillant, maar ik vind Scotty de beste hoe zit dat met jullie.
Gebruikersavatar
jelle
Ensign
Ensign
Berichten: 182
Lid geworden op: 29 okt 2003, 19:22
Locatie: monster

Bericht door jelle »

Als je Miles, Georgie of B'elana een opdracht geeft die binnen 30 minuten gedaan moet worden doen ze het, maar als je scotty dat zou moeten doen, doe hij binnen 15 minuten.
scotty kan gewoon niet overtroffen worden.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

B'Elanna en LaForge vond ik niet echt supergoed. Hadden veel te veel technobabble en hulp van een ander (Seven, Data, Wesley) nodig om de klus te klaren. Beide hadden het ook vrij makkelijk op een top of the line schip.

Scotty en O'Brien vind ik vrij gelijkwaardig. Scotty wist de meest briljante dingen te doen, onder hoge druk en in weinig tijd. En had geen technobabble nodig. De originele Enterprise had ook geen last van spontane warpkernbreuken. Verder heeft Scotty richtlijnen opgezet waar de latere engineers mee werken.

Hetzelfde geldt ook grotendeels voor O'Brien. Geen spontane warpkernbreuken, minder technobabble en ook nog eens veschillende technologieën met elkaar laten samenwerken. Geen gemakkelijke taak. En nu geeft hij les op de Academy.
Gebruikersavatar
Neelix
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 nov 2003, 00:26
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Neelix »

Miles en Scotty gelijkwaardig, nou bijna dan.
Ik vind toch meer dat Scotty het vak zo'n beetje uitgevonden heeft.
Hij is toch de echte miracle worker.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

En waarom zou Scotty nu de uitvinder van de job zijn? Zelfs in onze tijd leven er toch schitterende ingenieurs? Zelfs in ENT zijn er ingenieurs.

Scotty: Ach ja, dat accent en die beam-me-up quote blijft een klassieker
LaForge: vond ik wel ok, technobabble was idd af en toe wel te, maar de vand LaForge-Data vond ik toch wel boeiend
OBrien: Stille kerel die z'n werk uitermate goed deed, zonder dat het opviel, pluim voor hem.
B'Ellana: Een vrouwelijke ingenieur, dat hadden we nog niet eerder gezien, en uiteindelijk deed ze haar werk wel goed, zeker op een schip dat gedurende 7 jaar geen enkele Starfleet Maintenance doormaakte.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

scotty en miles zijn wel ongeveer gelijkwaardig, maar scotty is wel leuker.

midden in 2 verschillende gespreken uit the voyage home:

i suppose i could sir, did you want to swim. (zo ongeveer dan)

humpback people. (geen idee hij je bultrug op zijn engels schrijft)
Gebruikersavatar
Highwaij
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 352
Lid geworden op: 29 jun 2003, 11:23
Locatie: Deventer

Bericht door Highwaij »

Geef mij Scotty maar
vind hem een echte miracel worker
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

Scotty wist het wel allemaal in normale taal uit te leggen, en hij deed z'n werk erg goed.
Scotty was de beste.....
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Kijk ik begrijp dat dus allemaal niet hoor. Waarom beschouwen jullie nu Scotty als de beste? Omdat hij de 1ste engineer was in Trek? Omdat hij een streepje voor heeft door zich in een zeer goede equipe te bevinden? Ik vind LaForge en O'Brien even goed hoor. B'Ellana was tot S5 goed in haar rol, van Trip ga ik niet spreken (heb immers nog maar 1 seizoen ENT gezien).

In deze volgorde:

1) LaForge-O'Brien
2) Scotty-B'Ellana
Gebruikersavatar
ramonasno
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 dec 2003, 15:51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door ramonasno »

ik denk he Neby, dat het voor mij iig zo ligt.

Scotty had ies, je ne sais pas, iets waar je je vingertje niethelemaal op kan leggen, je kan het niet echt benoemen.
Maar Scotty had dat dus, en vandaar dat hij de beste was.

(Op de 2e plaats natuurlijk Torres, VOYAGER!)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

LaForge en Torres worden gekenmerkt door technobabble, veel hulp van anderen (Data, Seven, Wesley, Icheb),
holodeck storingen en (bijna) warp core breaches
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

3rd RemataKlan schreef:LaForge en Torres worden gekenmerkt door technobabble, veel hulp van anderen (Data, Seven, Wesley, Icheb),
holodeck storingen en (bijna) warp core breaches
Uiteindelijk ligt dat niet aan de acteur maar de scriptschrijver. Trouwens O'Brien kon er ook wel wat van in DS9...
Trouwens waarom zou een goede engineer alle klusjes in z'n eentje moeten kunnen opknappen. Team is toch belangrijker dan 1 persoon?
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Nebulaguy schreef:Uiteindelijk ligt dat niet aan de acteur maar de scriptschrijver.
We hebben het hier over de personages.
Nebulaguy schreef:Trouwens O'Brien kon er ook wel wat van in DS9...
O'Brien gebruikte veel minder technobabble, had geen hulpje die het allemaal beter wist, de enige holodeckstoring die plaatsvond was "Our Man Bashir" en dat was dankzij een uitzonderlijke situatie en was geheel anders van aard dan die van de Enterprise-D en Voyager en van bijna-warp core breaches had O'Brien ook geen last van.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

3rd RemataKlan schreef:We hebben het hier over de personages.
Ok, daar heb je gelijk in.
3rd RemataKlan schreef:O'Brien gebruikte veel minder technobabble
Oh nee? Kijk dan nog maar eens naar What You Leave Behind, wanneer de Defiant op weg vertrekt. 95% van wat ie zegt is technobabble.
3rd RemataKlan schreef:bijna-warp core breaches had O'Brien ook geen last van.
Yep, daar gaan we weer. Is ook niet moeilijk als er geen Warp Core is op een deep space station. En de keren dat er gefilmd werd aan boord de Defiant waren toch veel korter dan de beelden van op de E-D en Voyager niet?
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Miles een kanjer en Belana erg goed ? Dat hoort andersom.
Gebruikersavatar
Vash
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 apr 2003, 22:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Vash »

Ik begeef me nu op glad ijs want ik heb niet veel TOS gezien maar ik denk dat hij wel heel veel credit krijgt omdat hij toevallig de eerste was.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Nebulaguy schreef:Oh nee? Kijk dan nog maar eens naar What You Leave Behind, wanneer de Defiant op weg vertrekt. 95% van wat ie zegt is technobabble.
O'Brien geeft verschillende instructies aan de Machinekamer terwijl hij met Bashir praat over het Alamo model. En zijn technobabble bestaat uit hoofdzakelijk bekende zaken.

Ik heb niet gezegd dat er geen technobabble in DS9 kwam maar veel minder. Het is lang niet van het niveau van TNG of VOY. In TNG spraken LaForge en Data ontzettend vaak in technobabble, met name tijdens de briefings of als de Ent-D vastzit in één of ander verschijnsel. Pure scriptopvulling. Hetzelfde geldt voor VOY maar daar gingen ze nog een hele stap verder. Daar werd technobabble gebruikt om even wat nieuwe technologie of werkwijze te verzinnen waardoor het schip plotseling uit de problemen was. Dit haalde elk onsje potentieel drama weg. En tot overmaat van ramp vergaten ze die technologie als het schip in een latere aflevering in een soortgelijke situatie zat. Of deze technologie/technobabble werd gebruikt maar voor compleet andere doeleinden. Zo vaak een ondramatische techno oplossing verzinnen om het later weer te vergeten. Bah.
Nebulaguy schreef:Yep, daar gaan we weer. Is ook niet moeilijk als er geen Warp Core is op een deep space station. En de keren dat er gefilmd werd aan boord de Defiant waren toch veel korter dan de beelden van op de E-D en Voyager niet?
Nou en? Een warp core breach hoort niet zomaar te gebeuren.

In TNG tikt een ander schip de nacelle aan en kort erna springt de warp core.
In Generations wordt de shieldloze Ent-D een aantal keer beschoten en de warp core ontploft.
In Nemesis wordt met één voltreffen de warp core uitgeschakeld. Oh en de auto-destruct was ook offline.

In VOY had men ook verschillende keren een bijna-warp core breach. Ze moesten zelfs de warp core dumpen. En de auto-destruct ging ook offline.

Zwakke pisscheepjes of slecht werk van de chief engineer. Of beide. De holodecks waren ook altijd een teringzooi op de Enterprise-D en Voyager. Ha geen wonder dat de Chief Engineers van die schepen hulp kregen een een android, een borg drone en snotneuzen die het zelfs beter leken te weten. :lol:

In de originele Star Trek serie of bijbehorende films ging het zo helemaal niet aan toe.
De Constellation had zeer zware klappen gekregen, inclusief de nacelles maar het schip was nog intact. In The Wrath Of Khan werd een nacelle van de Reliant eraf geschoten maar geen warp core breach. In The Search For Spock kwam een al beschadidge en zeer onderbemande Enterprise onder vuur te liggen. Geen warp core breach. En de auto-destruct bleef werken! In The Undiscovered Country werd de Enterprise-A volop beschoten maar geen warp core breach.

Toen DS9 werd aangevallen door de Klingons en later het Dominion ging de fusion core ook niet af.

De Defiant's auto-destruct bleef werken in "The Adversary".
The One
Commander
Commander
Berichten: 1410
Lid geworden op: 22 jan 2003, 09:40

Bericht door The One »

Vash schreef:Ik begeef me nu op glad ijs want ik heb niet veel TOS gezien maar ik denk dat hij wel heel veel credit krijgt omdat hij toevallig de eerste was.
Waarom zou hij beter zijn omdat hij de eerste was? Dat maakt toch niet uit?
Gesloten