de eugenic wars

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Gesloten
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

de eugenic wars

Bericht door Blind Guardian »

Persoonlijk ben ik van mening dat deze wel hebben plaatsgevonden... Vind het idee gewoon te mooi gemaakt om dit te negeren; als we Space Seed en Wrath of Khan gaan negeren kunnen we net zo goed TOS eruit gooien... en als ongeldig verklaren; persoonlijk verklaar ik dan nog liever ent en voyager ongeldig...

maar da's persoonlijk, wat vind jij hebben de eugenic wars wel plaatsgevonden of niet ?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

bedoel je in tos of irl?
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

In tos uiteraard; geloof niet dat ik veel van het in IRl heb gezien; en ga nou niet zeggen dat bush supergentische is... :Y) maar da's offtpic
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

ja, maar die hebben toch ook plaats gevonden, maar dat was toch in dit tijdperk, dus wat is je vraag nu eigenlijk!?!?
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Nemesis schreef:bedoel je in tos of irl?
Ongelofelijk. :eek:

Blind Guardian schreef:maar da's persoonlijk, wat vind jij hebben de eugenic wars wel plaatsgevonden of niet ?
Ja. WWIII = Eugenics Wars IMO. Door TNG 50-60 jaar vooruitgeschoven.
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 27 apr 2004, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

ja, hij zet het zo onduidelijk neer, en in startrek heeft het plaatstgevond in onder andere DS9 (Doctor Bashir, I presume) wordt het ook nog vermeld, dus ja, ik snap de vraag niet. Dat is net zoiets... heeft hitler bestaan... dat soort onzin..
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Nemesis schreef:ja, hij zet het zo onduidelijk neer
Nee hoor, het is vrij duidelijk. Niemand zou de indruk krijgen dat de Eugenics Wars in het echte leven hebben plaatsgevonden, nou ja bijna niemand. :)
Nemesis schreef:en in startrek heeft het plaatstgevond in onder andere DS9 (Doctor Bashir, I presume) wordt het ook nog vermeld, dus ja, ik snap de vraag niet.
TNG zijn de Eugenics Wars AKA de laatste wereldoorlog niet genoemd. TNG is aankomen zetten met de Derde Wereldoorlog halverwege de 21e eeuw. En liet het een minder geavanceerde eind 20e en begin 21e eeuw zien dan TOS. Verder is het sinds TOS nooit meer duidelijk vermeld wanneer de Eugenics Wars plaatsvonden.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Op zich zelf ondanks dat de Eugenic Wars niet gebeurd zijn, spelen ze voor mij zeker mee... Mijn meest logische conclusie is dat er inderdaad Eugenic Wars zijn geweest, de mensheid is daarna bijna weer in de dark ages terecht gekomen, maar door dat verschillende staten weinig of geen invloed hebben gehad van Khan en zijn vriendjes is er niks gebeurd, de Derde Wereld echter had een meer dramatische effect op de mensheid, maar dat zo pas een halve eeuw later zijn... en we weten dat er in 50 jaar veel kan gebeuren...
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Maar de Eugenics Wars werden omschreven als 'the last so-called world war'.

En TOS omschreef de 1990's veel geavanceerder dan de werkelijk waren.
Maar met TNG is de technologie niet gevanceerder, dan vloeit het voort uit onze huidige tijd.
Gebruikersavatar
Shortskin
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 jun 2002, 19:19
Locatie: Utrecht

Bericht door Shortskin »

The E.W. zijn op een leuk speelse wijze verwerkt in een tweetal boeken

Afbeelding
Afbeelding

Nu weet ik wel dat het niet canon is, maar het is naar mijn idee een goed geschreven manier om de E.W. al daadwerkelijk te hebben laten plaatsvinden.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Niet als er rekening wordt gehouden met de manier waarop TOS de Eugenics Wars omschreef.
Gebruikersavatar
Shortskin
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 jun 2002, 19:19
Locatie: Utrecht

Bericht door Shortskin »

Ik neem aan dat je de boeken gelezen hebt 3rd, want je komt zelden onbeslagen ten ijs, dus zul je waarschijnlijk weten waarover ik hier tik.
Kijk; je kunt het trek-continuum natuurlijk op twee manieren bekijken.
1. Als non-canon met onze realiteit, dus wat er bij hen ook gebeurt het heeft geen consequenties voor ons en omgekeerd
2. Canon met onze realiteit, dus hun geschiedenis is de onze.

Als je uitgaat van de eerste optie, wat vrijwel geen trekkie (wil) doen; heb je een heel grote speeltuin en eigenlijk geen grenzen waar je binnen moet blijven, behelve uiteraard de grenzen die vastliggen door de tijdlijn zoals die uitgedokterd is in de loop der jaren. (BB even niet terzake)
EW kan daarin zondermeer hebben plaatsgehad, want het maakt niet uit omdat het niets met ons te maken heeft.

In de tweede optie heb je wat grotere problemen. De tijdlijn, of in ieder geval de aanzet daartoe is opgesteld in de jaren zestig, geen idee hebbende dat de serie een slordige 35 jaar later nog bekeken zou worden.
Je kunt dan naar mijn mening twee dingen doen, dus we splitsen de hele boel nogeens op:

1. Je laat deze tijdlijn intact, wetende dat er een inconsititeit inzit, maar het concept is nu eenmaal zo, dus dat laat je volledig ongemoeid.
2. Je verwijst een deel van de geschiedschrijving naar de mythologie, mensen hebben nu eenmaal weleens de neiging bepaalde dingen te overdrijven, dus waarom de EW niet? Dus schrijf je de geschiedenis iets anders, waardoor het wel correct blijft met onze tijdlijn. Het blijft in deze herziene versie nog steeds zo dat miljoenen stierven. Het blijft nog steeds zo dat Khan met een groepje "verbeterden" de ruimte ingingen, alleen het krijgt een ander jasje.

Nu heeft eigenlijk iedere trekkie de neiging te kiezen voor een StarTrek wat dicht bij ons staat, en daarbovenop een tijdlijn die doorloopt, zonder noemenswaardige problemen in de consistentie.
Vroeg of laat ontkom je er niet aan dat de verhaallijn hier en daar aangepast moet worden, om de simpele reden dat je anders een incorrect verhaal krijgt. Het is een keuze.

Bijvoorbeeld over een jaar of 20 vinden de Bell-rellen plaats, althans; zo is het nu geschreven. Maar je kunt er donder op zeggen dat dit niet gaat gebeuren. Misschien gebeurt er wel iets wat er veel op lijkt in die periode, en op dat moment kom je weer voor de zelfde keuze te staan. Mij lijkt; ervanuitgaande det ST nog steeds bestaat, dat er ook dan gekozen wordt voor een dergerlijke oplossing. Wat kun je anders doen?
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Shortskin schreef:2. Je verwijst een deel van de geschiedschrijving naar de mythologie, mensen hebben nu eenmaal weleens de neiging bepaalde dingen te overdrijven, dus waarom de EW niet? Dus schrijf je de geschiedenis iets anders, waardoor het wel correct blijft met onze tijdlijn. Het blijft in deze herziene versie nog steeds zo dat miljoenen stierven. Het blijft nog steeds zo dat Khan met een groepje "verbeterden" de ruimte ingingen, alleen het krijgt een ander jasje.
Er moet wel heel erg veel overdreven worden. Zodanig veel dat het fantasie wordt. Een totale andere geschiedenis.

De Eugenics Wars werden als volgt omschreven

The mid-1990s was the era of your last so-called world war.
The Eugenics Wars

Your Earth was on the verge of a dark ages. Whole populations were being bombed out of existence.

In 1993, a group of these young supermen did seize power simultaneously in over 40 nations.


Dit gaat niet in een geheime oorlog.

Verder is er nog de geavanceerde technology. De DY-100 sleeper ships die later (2018) vervangen werden door de betere DY-500 schepen.
En vervolgens laat TNG en latere series een 21e eeuwse technologie zien die is gebaseerd op de onze huidige technologie. Technologie die een stuk primitiever is dan de technologie die TOS omschreef.

En in "Space Seed" hadden ze gegevens over de schepen, de oorlog, Khan.

Ook zit je te kijken met TNG dat meteen bij het begin een Derde Wereldoorlog laat plaatsvinden halverwege de 21e eeuw ook al was de Eugenics Wars de Derde Wereldoorlog.


Een andere optie die ook nog eens veel makkerlijk is, is ervan uit gaan dat de Eugenics Wars 60 jaar vooruit zijn geschoven. Ipv 1992-1996 is het 2052-2056.

Dit past zelfs beter met Kirk die zegt dat Khan twee eeuwen en later 200 jaar heeft geslapen. Men heeft met opzet nooit vastgesteld wanneer TOS zich precies afspeelde. Dat kwam pas met TNG.
Gebruikersavatar
Shortskin
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 jun 2002, 19:19
Locatie: Utrecht

Bericht door Shortskin »

Zoals we duidelijk met elkaar eens zijn is het mogelijk dit probleem op verschillende manieren aan te pakken. Maar hoe we het ook wenden en keren; er zal wat gesleuteld moeten worden om het in de continuiteit enigszins acceptabel te houden.
Gesloten