de TOS tempel

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

de TOS tempel

Bericht door Blind Guardian »

Hoge Priester schreef: TOS is de heiligste onder de Star Trek series, newbies zullen blijven zeveren en zeveren over de slechte kwaliteit, maar eens zullen zij begrijpen dat er zonder TOS geen Star Trek was geweest... De genen die het niet zullen begrijpen zullen eeuwige verdommenis krijgen...
Ik was een beetje over TOS aan het denken, de laatste tijd; de meeste die hier posten, vinden TOS wellicht wel leuk, of op zijn minst te waarderen... TOS is een toffe serie; heb hem nog niet op DVD (en ga dat ook niet doen)...
Lang geleden in '96 of '97 pakte ik weleens een aflevering mee op de BBC die ik toen nog maar net ondekte, in '99 heb ik de TOS boxen gekocht, in die dagen mijn duurste aankoop zeker op star trek gebied... Maar zeker geen miskoop, TOS is goed... TOS heeft dingen die ik enorm mis in veel andere series, conflicten, dillema's, echte jaren '60 strijd die hedendaag ook nog veelal geld...

Waarom vinden jullie TOS goed;
hoge priester schreef: Als deze draad, verpest word, verkracht gelast ik de Goden om een slotje op te doen :-D
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

TOS
:pray:

Maar zonder gekheid:
Jah het is ouderwets, jah de fx stellen niks meer voor tegenwoordig. Maar zie het in die tijd. De tijd waarin alles kon (vrije sex :-P ) en nieuwe technologie hoogtij vierde. In de toekomst kon alles en ruimtereizen waren de toekomst. TOS gaf hier gestalte aan.
En gewoon hele leuke afleveringen :)
We need more power scotty!
Beam me up scotty!
heerrlijk
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Er zijn voor mij drie redenen om TOS goed te vinden:
1. De kennismaking met SF op tv. Logisch, ze waren de eerste. Maar ik denk hierbij voornamelijk aan de spannende verhalen.
2. Een bijdrage aan mijn politieke bewustwording. Door Roddenberry's optimistische, maar genuanceerde kijk op de samenleving.
3. Nostalgie. Ik werkte in die tijd als toneelknecht/decorbouwer en heb een immense bewondering voor de manier waarop men de effecten/moeilijke decor situaties met minimale middelen wist op te lossen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

^
My thoughts exactly :) En iedereen die van StarTrek houdt kan de serie gewoon waarderen voor wat het is. Er zijn geen geweldige FX nodig om een serie goed te maken.
Gebruikersavatar
Spriety
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 mar 2003, 11:27
Locatie: Earth (21st Century)
Contacteer:

Bericht door Spriety »

^^^ I rest my case...

Uhura, Spock, Kirk, Sulu, Bones, Scotty and Chekov rule !!

Don't forget nurse Chapel !
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Het is wel leuk. Ik moet zeggen dat het i.i.g. Typisch startrek is.. Er gebeurt iets.. het wordt erger.. en net op het moment dat er geen weg meer terug is.. *plop* de oplossing en het volgende moment zit de crew weer gezellig op de bridge.

Ik vind het heerlijk om te kijken, het was misschien heel goed voor die tijd. Dit is star trek.
Gebruikersavatar
AstroStart
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 312
Lid geworden op: 11 jun 2004, 08:03

Bericht door AstroStart »

Heerlijke verhalen, fantastische acteurs en mooie scenes. Ik vind het super om te kijken en veel beter dan de huidige series van Star Trek, want TOS kende tenminste nog niveau als het gaat om het verhaal en was niet oppervlakkig.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

TOS is echt goed. Natuurlijk zijn de FX en het acteren niet zo goed, maar dat maakt het net zo leuk! Omdat het zo fout en retro is. Bovendien zijn de karakters echt heerlijk en hebben ze allemaal leuke eigenschappen die al over de hele wereld zijn gegaan. Het mooi is wanneer je het over Star Trek hebt tegen mensen die het niet volgen, dat ze bijna altijd zeggen: "Ow, das met die dr. Spock (:rolleyes:)" offe "Scotty beam me up!" Tis gewoon erg leuk om naar te kijken. EN tja, het is Star Trek. De allereerste wel te verstaan. :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

mr_Vulcan schreef: Natuurlijk is het acteren niet zo goed,
Dat begrijp ik niet goed. Het is het acteer stijl die in de jaren zestig gebruikelijk was. Maar wat is er niet goed aan?

En wat bedoel je met fout? Dat is mij ook niet echt duidelijk. Verlicht mij geest :)

En ja Dr Spock, dat schijnt inderdaad onuitroeibaar te zijn. Maar Nimoy als kinderarts? Misschien is hij een carrière misgelopen :)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ja; TOS is goed... Ik zie nog steeds liever Kirk dan die doos van een Janeway
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Afbeelding

Afbeelding

:)
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Zonder TOS was er geen startrek geweest heel simpel.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

ik heb hier geen woorden voor, in een zin en zo simpel uitgelegd, way to go supervlaai :-D
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Blind Guardian schreef:ik heb hier geen woorden voor, in een zin en zo simpel uitgelegd, way to go supervlaai :-D
dat jij dat nog eens zou zeggen ;)
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

supervlaai schreef:Zonder TOS was er geen startrek geweest heel simpel.
TOS 'IS' startrek! >:)
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Ja en enterprise is geen startrek dan?
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

supervlaai schreef:Ja en enterprise is geen startrek dan?
ook, maar TOS is 'De enige echte' :-D
Laatst gewijzigd door DataLord op 19 sep 2004, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ace of Spades schreef:
Blind Guardian schreef:ik heb hier geen woorden voor, in een zin en zo simpel uitgelegd, way to go supervlaai :-D
dat jij dat nog eens zou zeggen ;)
ben een grote eikel maar kan af en toe ook wel aardig zijn hoor, voor mijn vrienden en vriendinnen op dit forum
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

DataLord schreef:
supervlaai schreef:Ja en enterprise is geen startrek dan?
ook, maar TOS is 'De enige echte' :-D
TOS was er mee begonen met robbenbery
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

supervlaai schreef:Ja en enterprise is geen startrek dan?
De eeste twee seizoenen in ieder geval niet.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

GPS schreef:
mr_Vulcan schreef: Natuurlijk is het acteren niet zo goed,
Dat begrijp ik niet goed. Het is het acteer stijl die in de jaren zestig gebruikelijk was. Maar wat is er niet goed aan?

En wat bedoel je met fout? Dat is mij ook niet echt duidelijk. Verlicht mij geest :)

En ja Dr Spock, dat schijnt inderdaad onuitroeibaar te zijn. Maar Nimoy als kinderarts? Misschien is hij een carrière misgelopen :)
Als je vergelijkt met de acteerstandaarden van nu is het gewoon hilarisch hoe de camerastandpunten waren en hoe men acteerde. Natuurlijk, alle series in die tijd hadden zo'n acteerstijl. Toen was dat idd goed, maar nu niet meer, maar dat maakt het juist zo leuk! Het is zo lekker cliché! :)

En met fout bedoel ik niet iets slechts. Mijn motto is: Goed fout is ook goed! :) Tja, hoe leg ik dat uit. Iets kan heel fout zijn. Voorbeeld: Freddy Breck, een duitse Schalgermuziek-zanger uit de jaren 60/70. Als je die LP hoes bekijkt is dat ontzettend melig. Dat kapsel en die kleren. Dat is gewoon fout. Dat kan gewoon niet! En dat is juist het leuke! Iets "fouts" is gewoon hartstikke leuk! Tegenwoordig is alles wat in die vroegere jaren gedaan is "fout".
TOS is soms ook fout en cliché, mar dat is juist zo leuk en in die tijd kon dat gewoon en nu komen ze er nog mee weg omdat het nog steeds zo leuk en retro is. Kortom, ik ben er weg van. :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

^^^^

Ik begrijp nu wat je bedoelt. Onze definities van het begrip fout verschillen. Voor jou is dat fout = anders. Voor mij is dat fout = niet goed. Veel enger dus.
Hmm, we zouden dus eigenlijk een discussie moeten gaan voeren over de definitie van fout.
Maar ik geloof niet dat de Hoge Priester van deze TOS tempel daar op zit te wachten. :) Dus laten we dat maar niet doen. We zijn het verder toch wel eens.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Een groot pluspunt voor Star Trek is dat het op militair gebied een heel stuk beter is dan de latere series. Geen onzin met dokters en counsellors in bevel, ensigns als departementshoofden, burgers in leidinggevende posities/first officers. Geen crap van 'Starfleet is not a military organization' 'our primary mission is exploration'.
Laatst gewijzigd door 3rd RemataKlan op 21 sep 2004, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

hun primaire missie is wel explorations (intro je weet wel ;) ), maar de Federatie is niet zo soft (lees: minder diplomatiek) als in de latere series. Dit moet je denk ik ook weer in de tijdsgeest zien, Koude Oorlog Vietnam enz.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ace of Spades schreef:hun primaire missie is wel explorations (intro je weet wel ;) )
Nee hoor (afleveringen kijken weet je wel ;))
Ace of Spades schreef:maar de Federatie is niet zo soft (lees: minder diplomatiek) als in de latere series. Dit moet je denk ik ook weer in de tijdsgeest zien, Koude Oorlog Vietnam enz.
Nee hoor, de Federatie was tenminste een geloofwaardig rijk waarbij verdediging belangrijk was ipv dat utopische dromenland waar Roddenberry in de jaren 80 mee kwam aanzetten, waarbij Picard zijn principes belangrijker vindt dan de miljarden Federatielevens die hij dient te beschermen. Gelukkig waren er toch nog Starfleet officieren die een beter beeld hadden. (Nechayev bv)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

3rd RemataKlan schreef:
Ace of Spades schreef:hun primaire missie is wel explorations (intro je weet wel ;) )
Nee hoor (afleveringen kijken weet je wel ;))
Ace of Spades schreef:maar de Federatie is niet zo soft (lees: minder diplomatiek) als in de latere series. Dit moet je denk ik ook weer in de tijdsgeest zien, Koude Oorlog Vietnam enz.
Nee hoor, de Federatie was tenminste een geloofwaardig rijk waarbij verdediging belangrijk was ipv dat utopische dromenland waar Roddenberry in de jaren 80 mee kwam aanzetten, waarbij Picard zijn principes belangrijker vindt dan de miljarden Federatielevens die hij dient te beschermen. Gelukkig waren er toch nog Starfleet officieren die een beter beeld hadden. (Nechayev bv)
Nou lekkere verdediging. Als de aarde bedreigt werd was de Enterprise altijd het enige schip in de buurt.
Ik denk dat je TOS-federatie kan vergelijken met de VS van die tijd en TNG-federatie met VS/Europa uit de bijbehorende periode.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Ace of Spades schreef:Nou lekkere verdediging. Als de aarde bedreigt werd was de Enterprise altijd het enige schip in de buurt.
In Star Trek is de 23e eeuwse Aarde nooit te zien geweest.
Ace of Spades schreef:Ik denk dat je TOS-federatie kan vergelijken met de VS van die tijd en TNG-federatie met VS/Europa uit de bijbehorende periode.
Picard: 'de mensheid is niet langer bezig met het vergaren van rijkdom en bezittingen, geld is niet meer nodig.' Past niet bepaald bij de materialistische houding van de jaren 80. ;)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

3rd RemataKlan schreef:
Ace of Spades schreef:Nou lekkere verdediging. Als de aarde bedreigt werd was de Enterprise altijd het enige schip in de buurt.
In Star Trek is de 23e eeuwse Aarde nooit te zien geweest.
Ace of Spades schreef:Ik denk dat je TOS-federatie kan vergelijken met de VS van die tijd en TNG-federatie met VS/Europa uit de bijbehorende periode.
Picard: 'de mensheid is niet langer bezig met het vergaren van rijkdom en bezittingen, geld is niet meer nodig.' Past niet bepaald bij de materialistische houding van de jaren 80. ;)
Je heb gelijk. Ik had de films in me hoofd :-D (ook leuk)
Nee, maar wel met de politieke houding. Samenwerken en aardig tegen bevriende landen zijn. (misschin is de jaren 90 beter). En begin niet over details, gewoon algemeen gezien ok.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Samenwerken en vriendelijk zijn tegen andere vriendelijke beschavingen werd ook gedaan in Star Trek.

Verder heeft dit niets te maken met de militaire onzin of het idee dat Starfleet's primaire taak ruimte exploratie ipv bescherming is.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

3rd RemataKlan schreef:Samenwerken en vriendelijk zijn tegen andere vriendelijke beschavingen werd ook gedaan in Star Trek.

Verder heeft dit niets te maken met de militaire onzin of het idee dat Starfleet's primaire taak ruimte exploratie ipv bescherming is.
owke owke maar hun primaire taak was wel exploratie, ze zaten niet voor niets in Deep Space. Jah het was ook voor verdediging, maat tegelijkertijd werd er aan exploratie gedaan ( Star Trek, de naam zegt het al )
Maar ik zal TOS weer eens gaan kijken als ik de box heb. Het is al lang geleden. Het was iig leuk. Want we zijn hier toch voor het aanbidden van TOS :-P
Gesloten