(1.05) - The Enemy Within

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Gesloten
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

(1.05) - The Enemy Within

Bericht door Jadzia »

Leuke aflevering. Shatner is leuk als zijn over-acterende slechte ik :)

Interessant thema trouwens de laatste paar afleveringen:

Mag een Captain ook een mens zijn?

Wat vinden jullie daarvan?
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: (1.05) - The Enemy Within

Bericht door The Silencer »

Jadzia schreef:Leuke aflevering. Shatner is leuk als zijn over-acterende slechte ik :)

Interessant thema trouwens de laatste paar afleveringen:

Mag een Captain ook een mens zijn?

Wat vinden jullie daarvan?
Eerst een ander ding. Waarom worden er geen shuttles gebruikt om de bemanning van de planeet terug te halen (en kom niet van 'dan zou de aflevering afgelopen zijn'.).

Als je de twee Kirks op de brug ziet heeft de 'imposter' de schrammen overigens op de verkeerde wang zitten.

Een Captain in functie mag niet al te veel mens zijn IMO. Het beinvloedt hem te zeer, wat Roddenberry duidelijk heeft laten zien. Dat is de last van commando voeren.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Verschillende keren in TOS kwam de dag tot een goede einde dankzij Kirk's menselijkheid. En in "The Ultimate Computer" werd een computer als captain als iets vreselijks ervaren.

Ik denk dat het thema van de aflevering meer ligt op het feit dat elk mens zijn goede en slechte kanten heeft en dat beide kanten nodig zijn. Kirk heeft zijn agressie nodig om te kunnen functioneren. Een captain, een leider, heeft nu eenmaal een bepaalde hardheid nodig om te kunnen fuctioneren als een goede leider. Om de moeilijke beslissingen te nemen, knopen door te hakken, ook als dat eventueel levens kan kosten. De goede Kirk miste die hardheid hier en hij werd besluitloos en slap. Ook miste hij de wil om te (over)leven.
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Bericht door Jadzia »

Ik had het ook meer over het thema van de laatste paar afleveringen. In (een van de) vorige aflevering(en) had Kirk het namelijk ook over het feit dat ie getrouwd was met zijn Starship.

Je kunt de lijn zelfs doortrekken naar The Cage, waar Pike zijn captain-zijn ook niet zo meer ziet zitten.

Dat van die shuttles heb ik me ook af zitten vragen, maar ik denk dat de eerste paar afleveringen die geproduceerd waren daar gewoon te low-budget voor waren.

Ik vond het wel heel mooi dat de 'slechte' Kirk steeds imposter werd genoemd en dat er vanuit gegaan werd dat de 'goede' Kirk de eigenlijke Kirk was. Zouden wij in dezelfde situatie ook doen denk ik..

Hadden Sulu en co eigenlijk niet dood moeten zijn? Want het was toch wel erg koud daar beneden. En ze hadden heel lang nieteens last van bevriezing...

Ik vond de 'hond' ook prachtig trouwens }:O
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Bericht door The Silencer »

Jadzia schreef:Dat van die shuttles heb ik me ook af zitten vragen, maar ik denk dat de eerste paar afleveringen die geproduceerd waren daar gewoon te low-budget voor waren.
Hmz, dat klopt, ik heb er ff niet aan gedacht dat de shuttles pas later geintroduceerd zijn door Roddenberry. Maar qua Star Trek tijdlijn zouden ze moeten bestaan. Maar het zij hem vergeven, als er shuttles waren zou de aflevering saaier zijn aangezien ze de mensen met de shuttle zouden kunnen halen en alle tijd zouden hebben om het Kirk probleem op te lossen.
Jadzia schreef: Ik vond het wel heel mooi dat de 'slechte' Kirk steeds imposter werd genoemd en dat er vanuit gegaan werd dat de 'goede' Kirk de eigenlijke Kirk was. Zouden wij in dezelfde situatie ook doen denk ik..
Ja, dat klopt, ze gingen er in het begin vanuit dat er een duplicaat van Kirk was, hoewel ze wel in de gaten hadden dat de ene extreem evil en de andere extreem goedaardig was. Maar ze hadden idd niet gelijk door dat Kirk in feite in tweeën gespleten was. En tja, dat mensen liever het goede met zichzelf associeren is ook duidelijk, hehe.
Jadzia schreef: Hadden Sulu en co eigenlijk niet dood moeten zijn? Want het was toch wel erg koud daar beneden. En ze hadden heel lang nieteens last van bevriezing...
Ze hadden wel last van bevriezing, dat vermeldde de doc aan het einde (Frostbite).
Jadzia schreef: Ik vond de 'hond' ook prachtig trouwens }:O
Dat is een koe, geen hond, dat smiley face :P
Maar die hond was idd wel tof, deed me een beetje denken aan de chow-chow hond (sp??) van de buren die ze vroeger hadden.
Gebruikersavatar
superborg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 318
Lid geworden op: 14 jun 2002, 21:36
Locatie: vlagtwedde
Contacteer:

Bericht door superborg »

ik von het wel een leuke ep, maar ik zat ook al van "waarom sturen ze geen shuttle?"
wat ik ook nog bedacht, Spock geloofd kirk meteen als die zegt dat er een dubbelganger is, en behalve dat hondje hadden ze geen bewijs, Odo had 'm wel opgepakt!

dat hondje deed me wel denken aan een Hollandse smoushond, maar aangezien het HOLLANDSE smoushond is, en die niet echt veel voorkomen, zal dat wel niet het geval zijn.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

The Silencer schreef:
Jadzia schreef:
Hadden Sulu en co eigenlijk niet dood moeten zijn? Want het was toch wel erg koud daar beneden. En ze hadden heel lang nieteens last van bevriezing...
Ze hadden wel last van bevriezing, dat vermeldde de doc aan het einde (Frostbite).
Wel, ze zouden in ieder geval last van onderkoeling moeten hebben gehad. Het verbaasde mij, dat ze het zo lang uithielden daar beneden.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Jadzia schreef:Ik had het ook meer over het thema van de laatste paar afleveringen. In (een van de) vorige aflevering(en) had Kirk het namelijk ook over het feit dat ie getrouwd was met zijn Starship.

Je kunt de lijn zelfs doortrekken naar The Cage, waar Pike zijn captain-zijn ook niet zo meer ziet zitten.
In die afleveringen worden Kirk en Pike neergezet als mensen.
Het bevelvoeren is eenzaam, de captains moeten moeilijke beslissingen nemen die weleens tot slachtoffers kan leiden. Pike had het daar even moeilijk mee maar hij liet dat niet teveel zien op de Brug. Kan ie ook niet, hij is de leider, de crew kijkt tegen hem op, hij moet zich sterk houden, vertrouwen uitstralen. In de privacy van zijn hut hoeft ie dat niet.

Het zou onmenselijk zijn als Pike onverschillig was geweest.

Kirk is ook getrouwd met zijn schip omdat zijn positie eenzaam is. Het mag blijkbaar wel in Starfleet dat een captain een relatie heeft met een lid van de bemanning maar het kan nog moeilijk zijn. En die five year missies en het feit dat gezinsleden niet aan boord mogen helpen ook niet veel.
Jadzia schreef:Dat van die shuttles heb ik me ook af zitten vragen, maar ik denk dat de eerste paar afleveringen die geproduceerd waren daar gewoon te low-budget voor waren.
De shuttle werd pas gebouwd voor "The Galileo Seven".

Wat je zou kunnen zeggen is dat in de wijde omgeving van dat research station geen shuttle kon landen. Of sterke atmosferische storingen. Hmmm, tja... ;)
Jadzia schreef:Ik vond het wel heel mooi dat de 'slechte' Kirk steeds imposter werd genoemd en dat er vanuit gegaan werd dat de 'goede' Kirk de eigenlijke Kirk was. Zouden wij in dezelfde situatie ook doen denk ik..
Is helemaal niet gek. Kirk is normaal niet iemand die drank uit de handen van anderen rukt of zijn yeoman aanrandt.

Als Kirk normaal gesproken een barbaar zou zijn en hij is ineens aardig dan valt dat ook op.
Zie "Mirror, Mirror" toen Spock twijfelde aan Kirk toen die niet meteen dat ras uitroeide.


BTW, met dat hondje kun je blijkbaar zien dat Scotty een vinger mist. :)
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door Dark*staR »

3rd RemataKlan schreef:BTW, met dat hondje kun je blijkbaar zien dat Scotty een vinger mist. :)
Afbeelding

Even tellen dan maar...
Yet another actor without finger: JAMES DOOHAN. According to his 1996 autobiography Beam Me Up, Scotty, Doohan landed with Royal Canadian Army troops on the D-Day invasion of France and lost the middle finger of his right hand to German fire. The injury didn't keep him from landing the role of spaceship engineer Montgomery "Scotty" Scott on the 1960s TV series Star Trek. Avid Trekkies will note that 'stunt double' hands were used whenever Doohan operated the ship's transporter.
Gesloten