Obsession

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Obsession

Bericht door HorckDude »

Net heb ik op DVD voor de eerste keer de aflevering "Obsession" gezien, en WOW, wat was die goed!

Kirk's obsessie is al vanaf het begin merkbaar, en ik realiseerde me dat het komt doordat Kirk door de hele serie consistent geschreven is. Zijn karakter is duidelijk neergezet waardoor je een obsessie zoals in deze aflevering echt opmerkt. Ik bedacht me dat dergelijk gedrag bij Janeway niet vreemd zou zijn geweest omdat ze haar karakter de hele tijd anders schrijven.

Het verhaal heeft een mooie psychologische achtergrond die ik altijd zo graag zie in series. Ook was ik erg blij met het vermijden van cliché's door de hele aflevering heen. Zo wordt Kirk niet neergezet als de gek geworden kapitein die een monster ziet en de kijker er pas op het laatst achter komt dat dit monster daadwerkelijk bestaat. Constant werd de visie van Kirk belicht én hoe de crew erover dacht, met name zijn beste vrienden Spock en McCoy. Door geen standaardverhaaltje te spelen van 'is de kapitein gek of niet?' konden de emoties van Kirk mooi getoond worden welke eigenlijk de essentie van de ep zijn.

De zoon van de Faragut kapitein werd ook goed gebruikt om Kirk's probleem weer te geven, en mooi vind ik altijd hoe TOS crewmen niet gebruikt worden als mensen die alleen maar "Yes, sir" zeggen maar als assertieve leden van een bemanning die echt een goed contact hebben met hun bevelvoerders.

Daarnaast kwam het gewoonlijke commando vraagstuk weer enkele malen terug: "The needs of the many outweigh the needs of the few."
Zo ligt Spock misschien dood te gaan in een ruimte, maar hem bevrijden zou mogelijk nog meer levens kunnen kosten dus gaan ze niet naar binnen om Spock eruit te halen. Deze houding is iets wat TOS heeft en de spin-off series vaak laten varen.

Verder vond ik de opbouw van de aflevering zeer geslaagd. In het begin ging het om Kirk's obsessie, maar toen dit eenmaal was uitgelegd kon hier meteen vanaf worden gestapt zonder eromheen te draaien en gelijk gegaan worden naar het gevecht met het evil monster. Het hele gebeuren werd ook verteld met vele onverwachte plot twists die het enorm spannend maken om te kijken.

Leuk vond ik ook dat aan het einde de kijker dubbel misleid werd, namelijk door eerst die ensign te laten proberen om Kirk knock-out te slaan en zich als redshirt in een helden daad te laten opofferen, maar daarna Kirk hem terug te laten slaan en te zeggen "No time for heroics!".

Ik vind het heerlijk als een schrijver kan inspelen op de verwachtingen van de kijker en dan precies het tegenovergestelde doet. :)

Op het moment kijk in TOS in volgorde op DVD, en omdat ik ongeveer de eerste helft van TOS al had gezien was dit voor mij de eerste ep die totaal nieuw was. En hoe geweldig is het dan om als nieuwe TOS ep meteen "Obsession" voorgeschoteld te krijgen. :)
Nu weet ik weer waarom ik jaren geleden toen ik voor het eerst TOS keek het meteen zo'n briljante serie vond. TOS gaat over mensen en hun fouten, uitgelegd door middel van science fiction. DS9 heeft dit concept nog wel te pakken en TNG ook enigszins, maar voor de rest mist Star Trek dit.

Erg jammer hoe het nu met Enterprise gaat, want de franchise begon echt briljant in de jaren 60. Ik ben op het moment weer heel erg enthousiast over TOS! *D
Gebruikersavatar
AstroStart
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 312
Lid geworden op: 11 jun 2004, 08:03

Bericht door AstroStart »

Weet je, ik heb hem gezien, maar vond hem niet fantastisch. Ik kan hem niet zo goed herinneren als andere verhalen die ik wel erg leuk vond.

Fijn dat je hem zo mooi vond. :Y)
Gebruikersavatar
Rogueborg
Commander
Commander
Berichten: 1095
Lid geworden op: 19 okt 2004, 11:44

Bericht door Rogueborg »

Ik ben het met je eens dat de psychologie uit deze aflevering erg goed was, maar ik vond de aflevering slecht.

Kirk maakt een duidelijke foute beslissing (door zich door zijn emoties te laten leiden), maar hij krijgt geen reprimande van Starfleet.

Nadat er 3 (1 ietsjes later) security officers zijn vermoord, gaat Kirk met een away team die maar 1 security officer meer heeft weer naar de planeet. Het monster heeft laten zien dat het drie officieren zonder probleem aankan. Wat probeert Kirk met deze actie te bereiken ? En inderdaad er gaan er weer een paar dood.

Later als de entiteit binnendringt in de kamer van de zoon van de captain van de Faragut, dan probeert Spock het ventilatierooster te sluiten. Dat is een goed logisch besluit, maar als dan het knopje kapot gaat, dan probeert hij het met zijn handen! Dit is echter compleet illogisch, want hij moet toch ook hebben berekent dat zijn handen veel te klein zijn om dat rooster af te sluiten.

Aan het eind van de aflevering dan zeggen ze dat de antimaterie bom verplaatst moet worden door twee mensen. Maar wat zie je, ze kunnen het allebei met 1 hand!

Hoewel de psychologie goed was, hebben deze (en nog een paar meer) fouten de aflevering verpest.
Plaats reactie