Insubordinatie?

Kirk, Spock, Scotty... Hier is het mee begonnen.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Insubordinatie?

Bericht door sonpas »

Ik ben begonnen met de Dvd's van TOS S1 en wat me na enkele afleveringen opviel, is hoe mondig de crew daar wel is (iets wat ik vroeger bij de tv uitzendingen nooit opmerkte)
Het respect voor de hogere rang is meermaals ver te zoeken, ze spreken tegen, maken opmerkingen en soms ronduit verwijten.

In de latere Star Trek serie's ( TNG, DS9, VOY ) word zo'n gedrag niet gepikt en leid dat steevast naar een aanklacht voor insubordinatie.......
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Zal er wel mee te maken hebben dat het ten tijde van TOS het er gewoon allemaal wat losser aan toe ging.
Trouwens relaties en verhoudingen tussen crewleden werd ook niet echt diep op ingegaan.
Kirk heeft toch wel enkele keren laten merken dat hij de baas was als iemand tegen zijn commando's in ging. Maar inderdaad reprimandes werden er nooit uitgedeeld zoalds in Voyager met Tom Paris bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Insubordinatie?

Bericht door HorckDude »

Ik denk dat we gewoon te veel gewend zijn aan de Harry Kims en Travis Mayweathers met hun "Yes, sir", "Aye, sir" "Understood, sir". :)
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Bericht door MajinSource »

maar bij ST: enterprise gaat Trip ook vaak tegen de captain in maar dan word die archer meestal geirriteerd of boos ofzo en dan gaat hij tegen hem schreeuwen en dan zegt Trip ook wel meestal: Yes sir. :)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

MajinSource schreef:maar bij ST: enterprise gaat Trip ook vaak tegen de captain in maar dan word die archer meestal geirriteerd of boos ofzo en dan gaat hij tegen hem schreeuwen en dan zegt Trip ook wel meestal: Yes sir. :)

Vandaar dat Mayweather weinig zegt in de serie, hij is bang voor Archer. ;)
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Ik zag vandaag net " The Galileo Seven" waar de bemanning op het randje van vijandig stond tegenover hun commander Mr.Spock....

ik kon de gedachte niet van mij afzetten dat dit zelfs nu in het leger nooit zou waar zijn.....
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

sonpas schreef:Ik zag vandaag net " The Galileo Seven" waar de bemanning op het randje van vijandig stond tegenover hun commander Mr.Spock....

ik kon de gedachte niet van mij afzetten dat dit zelfs nu in het leger nooit zou waar zijn.....
Dat hangt er helemaal vanaf. Ook in het huidige leger geldt een (onder)officier komt in vredestijd heel erg ver met bevel is bevel. Maar als er stress situatie ontstaat, dan moeten de ondergeschikten wel werkelijk vertrouwen in hun meerdere hebben. Anders loopt het echt finaal uit de hand.
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Bericht door MajinSource »

GPS schreef:
sonpas schreef:Ik zag vandaag net " The Galileo Seven" waar de bemanning op het randje van vijandig stond tegenover hun commander Mr.Spock....

ik kon de gedachte niet van mij afzetten dat dit zelfs nu in het leger nooit zou waar zijn.....
Dat hangt er helemaal vanaf. Ook in het huidige leger geldt een (onder)officier komt in vredestijd heel erg ver met bevel is bevel. Maar als er stress situatie ontstaat, dan moeten de ondergeschikten wel werkelijk vertrouwen in hun meerdere hebben. Anders loopt het echt finaal uit de hand.
jah dan gaan ze muiten 8-) >:)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Re: Insubordinatie?

Bericht door 3rd RemataKlan »

sonpas schreef:Ik ben begonnen met de Dvd's van TOS S1 en wat me na enkele afleveringen opviel, is hoe mondig de crew daar wel is (iets wat ik vroeger bij de tv uitzendingen nooit opmerkte)
Het respect voor de hogere rang is meermaals ver te zoeken, ze spreken tegen, maken opmerkingen en soms ronduit verwijten.

In de latere Star Trek serie's ( TNG, DS9, VOY ) word zo'n gedrag niet gepikt en leid dat steevast naar een aanklacht voor insubordinatie.......
Ik vind het wel meevallen. Alleen McCoy geeft soms harde kritiek of spreekt tegen maar ja als scheepschirurg en goede vriend kan hij ermee wegkomen. Hoewel Kirk het niet altijd op prijs stelt (anytime you can bluff me doctor!) Beetje als Master & Commander. 8-)

De rest van de brugbemanning zet weleens vraagtekens maar volgen de bevelen wel op. Soms heb je er één tussen zitten die wat meer aansporing nodig heeft zoals Stiles in "Balance Of Terror". Kirk treedt dan ook keihard op.

In latere series vind ik het soms erger. Zoals TNG en het Jellico gebeuren. ;) Of met Janeway die bepaalde bemanningsleden niet eens een stevige waarschuwing meer gaf wanneer die persoon voor de tweede maal in één jaar het schip in groot gevaar bracht. En Archer is helemaal lachwekkend. Ensign Sato die directe bevelen negeert. Niet alleen van de captain maar ook van de XO en chief engineer. En daar zonder een waarschuwing oid mee wegkomt. :lol:
sonpas schreef:Ik zag vandaag net " The Galileo Seven" waar de bemanning op het randje van vijandig stond tegenover hun commander Mr.Spock....
Auw. The Galileo Seven. Dat is een slecht voorbeeld. :( Het verhaal is gebaseerd op de film The Flight Of The Phoenix waarin het gaat om burgers en geen militairen.
McCoy uit kritiek maar doet hij ook tegen Kirk dus dat is niets nieuws.
De jonge yeoman is bang maar volgt bevelen keurig op.
Scotty gedraagt zich precies zoals het hoort. Geen vuiltje aan de lucht.
Gaetano, Latimer en Lt. Boma maakten zich schuldig aan insubordinatie. De eerste twee gingen dood en Boma had voor de krijgsraad gesleept moeten worden.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Ik vond het ook nogal een rare beslissing van Spock, om op een bepaald moment die crewmember (Latimer, geloof ik) daar moederziel alleen de wacht te laten houden.......in wat hij toen toch al wist, zeer vijandelijk gebied.
Gebruikersavatar
trekkienr1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 337
Lid geworden op: 25 feb 2005, 10:40
Locatie: Castricum

Bericht door trekkienr1 »

Ik vond het ook nogal een rare beslissing van Spock, om op een bepaald moment die crewmember (Latimer, geloof ik) daar moederziel alleen de wacht te laten houden.......in wat hij toen toch al wist, zeer vijandelijk gebied.
Dat heet toch pure logica.
Als er twee man op wacht staan gaan er twee dood, staat er een op wacht gaat er maar een dood
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Het was eerder al gebleken dat 1 man niets kon doen tegenover die wezens, dus die crewmember daar alleen de wacht laten optrekken, was zinloos.......met twee hadden ze tenminste nog een kans. :{
Plaats reactie