De zoektocht naar Earth-like Planets

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Ace of Spades schreef:Groot heelal...kleine aarde...
en heel veel tijd!
waarom vergeet iedereen de belangrijkste factor in deze vergelijking?!
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Dat is arbitrair :+ .
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Ace of Spades schreef:Dat is arbitrair :+ .
ies niet helemaal wiellekeurig, m'neer
getallen zijn arbitrair, maar orde van grootte zal ongeveer kloppen, denk ik
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Weet iemand hier al iets van de COROT-missie van de ESA af? ;)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Mr Hayes schreef:Weet iemand hier al iets van de COROT-missie van de ESA af? ;)
Die ruimtetelescoop is toch gisteren gelanceerd?

Gaan ze kijken naar sterren en hoeveel licht ze afgeven. Als er minder licht is schuift er mogelijk een planeet voor, en dan gaan ze meten hoeveel lichtafname het precies is om te zien hoe groot de planeet is.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Oké, NASA's nieuwe Spitzer telescoop heeft verrassende ontdekkingen gedaan. Zie deze link ;) : http://www.nasa.gov/mission_pages/spitz ... -full.html
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

haai,

ik zie hier de nasa even voorbij komen dat herinnerde me aan het volgende.

ik weet er zelf niet veel van en houdt me er niet zo mee bezig maar een goede bekende van me heeft recent wat geschreven wat betreft licht in de ruimte

http://www.openmindsblogspot.com/HOME/t ... x#Comments

misschien dat dit interessant is, hf!
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Mr Hayes schreef:Oké, NASA's nieuwe Spitzer telescoop heeft verrassende ontdekkingen gedaan. Zie deze link ;) : http://www.nasa.gov/mission_pages/spitz ... -full.html
Vet :) .
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

wow, dat is echt knap dat mensen gewoon zoiets kunnen uitvinden. een apparaat waarmee je de moleculen kunt bestuderen van een andere planeet. gaaf :)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Guess who? schreef:wow, dat is echt knap dat mensen gewoon zoiets kunnen uitvinden. een apparaat waarmee je de moleculen kunt bestuderen van een andere planeet. gaaf :)
Het principe is best simpel hoor :P . Dit apparaat is alleen wat gevoeliger dan voorgaande apparatuur, principe is nog steeds hetzelfde. En dat is meteen ook de grote zwakte.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Och.........de magneetzweeftrein is toch ook gebaseerd op de oude stoomtrein.....die ook 'rails' gebruikt :)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Kromme vergelijking, aangezien de magneettrein een geheel andere techniek gebruikt.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Laat ik een ander voorbeeld nemen: het voertuig op 4 wielen. Tja, ook daar kun je over de techniek zeuren, maar het zijn nog steeds 4 wielen met een chassis en een stuurkolom, of het nu de eerste Benz uit 1899 is of een Toyota Prius.

Zelfde met de techniek van telescopen. Vroeger werden die alleen nog maar gebruikt om zichtbaar licht waar te nemen. Tegenwoordig spreekt men al van infraroodmeters en interferometers: telescopen die niks doen met het zichtbare licht.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

De basistechniek is dan nog steeds hetzelfde, er wordt alleen naar een andere golflengte gekeken. Jouw vergelijking met de magneettrein is scheef, omdat de techniek erachter van een geheel andere aard is dan die v/d de stoom-, diesel- of elektrische trein. Maar laten we hierover ophouden, want zo gaat het wel erg offtopic ;) .
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Ik nam daarom ook een ander voorbeeld. Maar je hebt gelijk, stop met dit geneuzel :P
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Aard-achtige planeet ontdekt op 50 lichtjaar van onze eigen Aarde!

De planeet is maar anderhalf keer zo groot als Aarde en draait om een ster van het sterrenbeeld Weegschaal.


Zie het nieuwsfeitje op CNN en Space:
http://www.cnn.com/2004/TECH/space/08/26/new.planet/
http://www.space.com/scienceastronomy/0 ... lanet.html

Grappig om te vermelden is, dat CNN en Space.com het nieuwsbericht anders interpreteren. Space.com heeft de ontdekkers van de nieuwe Earth-like planet persoonlijk geïnterviewd. De ontdekkers spreken van een zonnestelsel dat bestaat uit een rode dwerg (veel minder warm dan onze ZON) een grote gas planeet a la Saturnus en twee rots-achtige planeten, waarvan er eentje in de 'habitable zone' ligt (de zone waarin een planeet leven kan herbergen). De naam van deze nieuwe Earth-like planeet is Gliese en de temperatuur op deze planeet variëert tussen de 0 en 40 graden Celsius. Gliese is 1,5 keer groter dan Aarde.

CNN is wat gematigder en stroperiger in z'n berichtgeving. Zo zijn de ontdekkingen van de twee Portugezen lichtjes verdraait. Op de nieuwe Earth-like planet is het volgens CNN niet tussen de 32 en 104 garden Fahrenheit, maar liefst meer dan 1.160 graden Fahrenheit of warmer. En er wordt met nadruk gezegd dat het vooral de technische doorbraak is dat nieuws is, en niet zozeer het feit dat er op Gliese heel goed vloeibaar water aanwezig kan zijn. Ook wordt er geen woord geroerd over eventueel leven op Gliese. Om nog maar niet te spreken over de lichte verdraaing van CNN betreffende de oppervlakte-temperatuur.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Niet alleen omtrent de oppervlaktetemperatuur zijn ze 't oneens: CNN zegt dat de planeet rond de ster Mu Arae (sterrebeeld Ara, het Altaar) draait en Space.com spreekt van de ster Gliese 581 die in het sterrebeeld Libra (Weegschaal) ligt en dat is zo'n twee sterrebeelden verderop :lol:
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

De eerste kaart van het oppervlak van een exoplaneet is vandaag gemaakt door de NASA.

Het is niet veel bijzonders, maar het is wel een opstapje naar gedetailleerdere kaarten van andere exoplaneten, zoals bijvoorbeeld Gliese.....de Aarde-achtige exoplaneet die in de habital zone ligt van zijn ster.

De kaart verraadt iets belangrijks. De grote gele vlek geeft aan dat het aan die zijde van de grote exo-gasreus extreem heet is. Het kan zelfs zijn dat deze exo-gasreus 'tidally locked' is........dus met een kant naar zijn ster. Een beetje net zoals onze Maan met Aarde.

Hier zijn enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Toch wel raar zo'n nieuwsberichtje......de crew van de Enterprise doet dat ook altijd in stellar cartography: nieuwe exoplaneten in kaart brengen :{ .
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

waarom we zoveel geld and tijd verspillen om te zien of lichtjaren weg water is op planeten terwijl we niet eens weten wat er zich allemaal afspeelt op en onder onze oceanen is mij een raadsel. Net als onderzoeken over dinosaurussen. Al dat geld kan beter gebruikt worden. Als er aliens komen dan zien we wel dan wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

^:')
Sorry hoor, maar wat een poeppraat.
Het onderzoek naar andere planeten levert schatten van informatie op over hoe de aarde is ontstaan, misschien wel hoe wij zijn ontstaan. Dat lijkt me best waardevolle info. Verder is het een geheel andere discipline dan zeeonderzoek en ik zie het probleem niet om tegelijktertijd allebei de soorten van onderzoek uit te voeren. Des te meer kennis wordt vergaard.
Verder ga jij ervan uit dat er aliens komen... Als er al buitenaards leven is, moet dat ook nog intelligent genoeg zijn. Small chance.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Op het laatste wat je zegt doorgaan: Waarom zouden aliens vijandig zijn? Als ze slimmer en verder ontwikkeld zijn dan wij, waarom zouden ze uberhaupt naar onze planeet willen komen? En, als ze dat wel gedaan hebben, waarom zouden wij dat merken? Aliens zijn niet zoals in Hollywood, netzo als dat niet alle Moslims met een accent Engels spreken en zichzelf opblazen.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

hier spreekt iemand uit ervaring ;)
Gebruikersavatar
Karanov
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 670
Lid geworden op: 11 jun 2005, 21:07

Bericht door Karanov »

Ik liever zien dat er meer geld word geinvesteerd in de bemande ruimtevaart. Terug naar de maan en door naar Mars!

Dat houd niet in dat deze ontwikkelingen niet ontiegelijk prachtig zijn. Nooit gedacht dat ik ooit het oppervlakte van een planeet buiten ons zonnestelsel zou zien (in welk spectrum dan ook, in wat voor een resolutie).

Awesome! :Y)
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Ace of Spades schreef:^:')
Sorry hoor, maar wat een poeppraat.
Het onderzoek naar andere planeten levert schatten van informatie op over hoe de aarde is ontstaan, misschien wel hoe wij zijn ontstaan. Dat lijkt me best waardevolle info. Verder is het een geheel andere discipline dan zeeonderzoek en ik zie het probleem niet om tegelijktertijd allebei de soorten van onderzoek uit te voeren. Des te meer kennis wordt vergaard.
Verder ga jij ervan uit dat er aliens komen... Als er al buitenaards leven is, moet dat ook nog intelligent genoeg zijn. Small chance.
Wat voor info? Wat hebben we daar in hemelsnaam aan? Naar de ruimte zitten staren terwijl er veel grotere problemen zijn op deze wereld is een beetje dom.

En ik zei aliens en daarmee bedoel ik life forms ya :P aliens klinkt gewoon veel beter :D En ja, waarom zouden ze hier komen? Waarom zitten we dan het heelal te speuren naar anderen zoals ons?

Dromen is altijd mooi maar je moet de realiteit niet ontkennen. Wij zullen nooit buitenaardse leven viden door onze speurtocht. En waarom zouden we willen weten hoe de aarde is ontstaan? Dan weet je dat, dan wat?
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

Zero-Cool schreef:Dromen is altijd mooi maar je moet de realiteit niet ontkennen. Wij zullen nooit buitenaardse leven viden door onze speurtocht.
en hoe weet jij dat dan? je bent met je tele-tijdmachine naar het einde der mensheid gegaan en zag dat er nog geen first contact was geweest? :S
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ter Info aliens hoeven niet eens zo menselijk te zijn, als ik merk dat het grootste gedeelte van Dr Who's zijn aliens niet eens echt menselijk zijn... (en de mensen die er in voorkomen komen vaak van oorsprong van de Aarde af)
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Raynor's Revenge schreef:
Zero-Cool schreef:Dromen is altijd mooi maar je moet de realiteit niet ontkennen. Wij zullen nooit buitenaardse leven viden door onze speurtocht.
en hoe weet jij dat dan? je bent met je tele-tijdmachine naar het einde der mensheid gegaan en zag dat er nog geen first contact was geweest? :S
Ik zeg niet dat er geen first contact zal zijn. Natuurlijk zal er wel ooit maybe contact zijn als ze ons vinden. Maar wij hebben zoveel tijd en geld verspild en wat hebben we gevonden? Die dot daar, ja die dot lichtjaren weg, zou maybe net als Aarde kunnen zijn! Jippiee!
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Blind Guardian schreef:Ter Info aliens hoeven niet eens zo menselijk te zijn, als ik merk dat het grootste gedeelte van Dr Who's zijn aliens niet eens echt menselijk zijn... (en de mensen die er in voorkomen komen vaak van oorsprong van de Aarde af)
Yep, ze hoeven niet eens menselijk te zijn. Maar om dat nou te concluderen door een fictional tv serie....
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Zero-Cool schreef:
Ace of Spades schreef:^:')
Sorry hoor, maar wat een poeppraat.
Het onderzoek naar andere planeten levert schatten van informatie op over hoe de aarde is ontstaan, misschien wel hoe wij zijn ontstaan. Dat lijkt me best waardevolle info. Verder is het een geheel andere discipline dan zeeonderzoek en ik zie het probleem niet om tegelijktertijd allebei de soorten van onderzoek uit te voeren. Des te meer kennis wordt vergaard.
Verder ga jij ervan uit dat er aliens komen... Als er al buitenaards leven is, moet dat ook nog intelligent genoeg zijn. Small chance.
Wat voor info? Wat hebben we daar in hemelsnaam aan? Naar de ruimte zitten staren terwijl er veel grotere problemen zijn op deze wereld is een beetje dom.
Even een vergelijking hoor.

Waarom ben je op dit forum aan het posten als er veel grote problemen op de wereld zijn? Beetje dom he?
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Ace of Spades schreef:
Zero-Cool schreef:
Ace of Spades schreef:^:')
Sorry hoor, maar wat een poeppraat.
Het onderzoek naar andere planeten levert schatten van informatie op over hoe de aarde is ontstaan, misschien wel hoe wij zijn ontstaan. Dat lijkt me best waardevolle info. Verder is het een geheel andere discipline dan zeeonderzoek en ik zie het probleem niet om tegelijktertijd allebei de soorten van onderzoek uit te voeren. Des te meer kennis wordt vergaard.
Verder ga jij ervan uit dat er aliens komen... Als er al buitenaards leven is, moet dat ook nog intelligent genoeg zijn. Small chance.
Wat voor info? Wat hebben we daar in hemelsnaam aan? Naar de ruimte zitten staren terwijl er veel grotere problemen zijn op deze wereld is een beetje dom.
Even een vergelijking hoor.

Waarom ben je op dit forum aan het posten als er veel grote problemen op de wereld zijn? Beetje dom he?
haha dat is geen vergelijking. Dat moet je zelf wel ook weten. Ik zit op dit forum and ik verspil geen geld en ik zit hier niet de hele dag. Naar de ruimte zitten staren en even ies posten op het forum is niet hetzelfde :Y)
Plaats reactie