De zoektocht naar Earth-like Planets

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

en nu weer ontopic aub?
Gebruikersavatar
Zero-Cool
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 mar 2006, 18:32
Locatie: London

Bericht door Zero-Cool »

Waren we offtopic? ik dacht dat het een discusse was over zoektocht naar andere planeten. Natuurlijk moet er dan ook kritiek zijn :P
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Zero-Cool schreef:Waren we offtopic? ik dacht dat het een discusse was over zoektocht naar andere planeten. Natuurlijk moet er dan ook kritiek zijn :P
ja;
lees alhier de policy, deze wijkt iets af van de algemene policy;
voor baggeren kun je je wenden tot de de mess hall;
persoonlijke aanvallen worden overigens verder over het gehele forum niet gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

R2....ik val je bij deze persoonlijk aan :-( .
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Ace of Spades schreef:R2....ik val je bij deze persoonlijk aan :-( .
dat wordt niet gewaardeerd aan deze kant van het scherm ;(

zullen we weer on topic?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

En dan is het altijd ook nog mogelijk als je vindt dat het onderwerp waarover nu niet verder gesproken kan worden een eigen topic verdient dat je een dergelijk topic opent.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Dat er leven bestaat in het helaal naast alles wat op Aarde leeft, is voor mij een zekerheid. Het lijkt om onwaarschijnlijk dat de Aarde de enige planeet is met leven. Zoveel sterren met zoveel planeten...

Maar of wij dit leven ooit zullen vinden, dat is een hele andere vraag. Ik denk niet dat ik het ga meemaken. :+
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

en dan zijn er nog veel meer vragen:

is dat leven intelligent?
zo ja, zouden wij er mee kunnen communiceren?


enzo enzo enzo
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Aaargh schreef:Dat er leven bestaat in het helaal naast alles wat op Aarde leeft, is voor mij een zekerheid. Het lijkt om onwaarschijnlijk dat de Aarde de enige planeet is met leven. Zoveel sterren met zoveel planeten...
Daar tegenover staat zoiets als de Rare Earth Hypothesis.
The rare earth hypothesis is the contrary of the principle of mediocrity (also called the Copernican principle), advocated by Carl Sagan and Frank Drake, among others.[1] The principle of mediocrity concludes that the Earth is a typical rocky planet in a typical planetary system, located in an unexceptional region of a large but conventional barred-spiral galaxy. Hence it is probable that the universe teems with complex life.
Ward and Brownlee argue to the contrary: planets, planetary systems, and galactic regions that are as friendly to complex life as are the Earth, the solar system, and our region of the Milky Way are probably very rare.

By concluding that complex life is uncommon, the Rare Earth hypothesis solves the Fermi paradox: "If extraterrestrial aliens are common, why aren't they obvious?"
En dan heb je natuurlijk nog de tijdsfactor. Wij komen net een paar miliseconden om de hoek kijken.
Verschillende intelligente levensvormen kunnen zich hebben ontwikkeld en hun ondergang hebben gevonden zonder ooit in elkaars tijdframe bestaan te hebben.

Het blijft allemaal koffiedik kijken en waarschijnlijk zijn wij allemaal veel te gelimiteerd in ons denken om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Wie weet in een verre toekomst...
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Het blijft koffiedik kijken, dat ben ik met Section 31 eens. Evenals met zijn opmerking over de tijdsfactor.

Maar wat de mogelijkheid van (intelligent) leven betreft. Zelfs op deze planeet duiken er steeds weer nieuwe levensvormen op. Vaak op plaatsen waar andere levensvormen die hier ook voorkomen niet kunnen leven.

We mogen ons dan ook niet blind staren op de voorwaarden die voor het ontstaan en het in stand houden van leven nodig zijn. Er zullen in het heelal dus best planeten zijn waar zich leven heeft ontwikkeld. Of er uit dat leven zich ook intelligent leven heeft ontwikkeld is natuurlijk weer een andere zaak.

Maar stel dat er in het hele universum een miljoen planeten zijn waar op dit moment sprake is van intelligent leven, dat lijkt op het eerste gezicht knap veel, maar is bij lange na nog niet één per sterrenstelsel.

Kortom, ik denk dat er best ergens nog een vorm van intelligent leven rondloopt/vliegt/zwemt. Maar dat de kans dat wij die zullen ontmoeten nihil is.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

R2D2 schreef:het probleem is overigens niet alleen de onvoorstelbare afstanden in het heelal, maar zeker ook de onvoorstelbare tijdspanne!
stel dat er 1 intelligente levensvorm per "kwadrant" van 50 lichtjaar ontstaat (dus 1 levensvorm per kubus met een ribbe van 50 lichtjaar)
en dat deze levensvorm 1.000.000 jaar bestaat (en dat is EXTREEM lang)
en dat deze in staat is (en wil zijn) te zoeken en communiceren voor 100.000 jaar lang (let op: de "moderne" mens bestaat zo'n 40.000 jaar en we zenden nu slechts 100 jaar radiogolven het heelal in!)

realiseer je je dat de tijd-factor zelfs groter is dan de ruimte factor?

het heelal bestaat 4.500.000.000 jaar!
als we aanneemen dat deze "beleefbare ruimte" bevat sinds 500.000.000 jaar Na Grote Boem, dan is de kans dat je tegelijkertijd twee beschavingen in elkaars buurt hebt: 100.000/4.000.000.000!!!
1 op 40!
2,5%!

en met die "kans" moet je dan nog door de ruimte zoeken!

ik acht de kans extreem klein dat "de mensheid" intelligente levensvormen tegen het lijf/energie zal lopen, maar de ontdekking dat "eenvoudig" leven overal ontstaat (daar ben ik van overtuigd! wellicht zelfs in nebula's) zal in ieder geval een gigantische impact hebben op "de wereldcultuur der menschheid"
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Misschien is een veel interessante vraag: Kunnen wij leven creëren op andere planeten? Onderzoek naar 'Terraforming' is razend interessant: http://en.wikipedia.org/wiki/Terraforming

Ik kan me voorstellen dat je binnen een gebouw je eigen 'envirement' kunt creëren. Een grote glazen koepel waar je de natuur/eco-systeem (zelfs het hele fotosynthese) zou kunnen creëren. Iemand daar ideeën over of informatie?

Als ik dan toch aan het nadenken ben over dit soort zaken: Wat dacht je van een huis op aarde dat in zijn eigen electriciteit en water kan voorzien? Dat zou toch mogelijk moeten zijn?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

R2D2 schreef:het probleem is overigens niet alleen de onvoorstelbare afstanden in het heelal, maar zeker ook de onvoorstelbare tijdspanne!
stel dat er 1 intelligente levensvorm per "kwadrant" van 50 lichtjaar ontstaat (dus 1 levensvorm per kubus met een ribbe van 50 lichtjaar)
en dat deze levensvorm 1.000.000 jaar bestaat (en dat is EXTREEM lang)
en dat deze in staat is (en wil zijn) te zoeken en communiceren voor 100.000 jaar lang (let op: de "moderne" mens bestaat zo'n 40.000 jaar en we zenden nu slechts 100 jaar radiogolven het heelal in!)

realiseer je je dat de tijd-factor zelfs groter is dan de ruimte factor?

het heelal bestaat 4.500.000.000 jaar!
als we aanneemen dat deze "beleefbare ruimte" bevat sinds 500.000.000 jaar Na Grote Boem, dan is de kans dat je tegelijkertijd twee beschavingen in elkaars buurt hebt: 100.000/4.000.000.000!!!
1 op 40!
2,5%!

en met die "kans" moet je dan nog door de ruimte zoeken!

ik acht de kans extreem klein dat "de mensheid" intelligente levensvormen tegen het lijf/energie zal lopen, maar de ontdekking dat "eenvoudig" leven overal ontstaat (daar ben ik van overtuigd! wellicht zelfs in nebula's) zal in ieder geval een gigantische impact hebben op "de wereldcultuur der menschheid"
Dat is niet in tegenspraak met wat ik heb gezegd. Wel vind ik de manier van bepalen, hoe groot de kans is dat twee beschavingen bij elkaar in de buurt zitten, wat kort door de bocht. Ik denk niet dat je dat zuiver rekenkundig mag doen.

Zolang we niet weten aan welke voorwaarden die beschavingen moeten voldoen (persoonlijk acht ik de kans dat we dat ooit te weten komen verwaarloosbaar), kunnen we ook weinig tot niets zeggen over de kans dat die beschavingen bij elkaar in de buurt kunnen zitten.
We weten nog zo weinig over ons eigen zonnestelsel. Wat weten we nu eigenlijk over andere zonnestelsels?

Maar nogmaals: Ik ben overtuigd van buitenaards leven, intelligent en 'eenvoudig' en ik ben er ook van overtuigd dat we dat intelligente leven niet tegen zullen komen.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

GPS schreef:Maar nogmaals: Ik ben overtuigd van buitenaards leven, intelligent en 'eenvoudig' en ik ben er ook van overtuigd dat we dat intelligente leven niet tegen zullen komen.
:stupid:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

wat betreft terraforming..

als we een glazenkoepel op de maan zetten vind ik dat geen terravorming. Ik geloof dat er geen voedzame stoffen in de grond van de maan zitten. Terravorming zou alleen kunnen als we de atmosfeer en de hele rimbam daar omheen kunnen doen, dus zonder de koepeltjes. Dat kunnen wij bij lange na nog niet. Daarnaast levensvormen daarna toe brengen is niet zo moeilijk, die passen zichzelf aan of gaan dood. Kijk maar eens hoe de habitat van Australië is veranderd na de komst van de europeanen.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Nemesis schreef:als we een glazenkoepel op de maan zetten vind ik dat geen terravorming
dat is paraterraforming
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

buiten dat is terreforming out of the question now, want het is fuking duur ... (en dan heb ik niet meer over een paar miljoen)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

in een snel vervuilende wereld wordt schone grond en lucht steeds meer waard;
dit in combinatie met dalende prijzen voor ruimtevaart en voortschrijdende kennis en kunde op technologisch en biologisch vlak,
maakt dat het dichterbij is dan je wellicht zou denken

en geld is toch over rated;
hoeveel bankbiljetten kun je eten en hoeveel goud kun je drinken?
geld is slechts eens symbolische opdeling van de huidige economie; als het ineens belangrijk wordt om een dijk te bouwen worden economische wetten omgebogen of zelfs afgeschaft
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Ja, het is wachten daarop :) dan begint de toekomst ergens op te lijken :)
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Nemesis schreef:wat betreft terraforming..

als we een glazenkoepel op de maan zetten vind ik dat geen terravorming. Ik geloof dat er geen voedzame stoffen in de grond van de maan zitten. Terravorming zou alleen kunnen als we de atmosfeer en de hele rimbam daar omheen kunnen doen, dus zonder de koepeltjes. Dat kunnen wij bij lange na nog niet. Daarnaast levensvormen daarna toe brengen is niet zo moeilijk, die passen zichzelf aan of gaan dood. Kijk maar eens hoe de habitat van Australië is veranderd na de komst van de europeanen.
Ja, je hebt gelijk. Ook ik zie deze twee zaken gescheiden. Ik lees mijn post terug en zie waarom je dit zou denken.

Dat 'paraterraforming' (thanx R2D2) is het enige wat ik kan verzinnen wat we op 'korte termijn' zouden kunnen realiseren, bijv op de maan...
Blind Guardian schreef:buiten dat is terreforming out of the question now, want het is fuking duur ... (en dan heb ik niet meer over een paar miljoen)
Het is out of the question omdat de huidige technologie, het 150.000 jaar zou kosten om een planeet levensvatbaar te maken voor mensen. De schatting is dat in 2018 dit terug gebracht zal zijn naar 1000 jaar...
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Aaargh schreef:
Nemesis schreef:wat betreft terraforming..

als we een glazenkoepel op de maan zetten vind ik dat geen terravorming. Ik geloof dat er geen voedzame stoffen in de grond van de maan zitten. Terravorming zou alleen kunnen als we de atmosfeer en de hele rimbam daar omheen kunnen doen, dus zonder de koepeltjes. Dat kunnen wij bij lange na nog niet. Daarnaast levensvormen daarna toe brengen is niet zo moeilijk, die passen zichzelf aan of gaan dood. Kijk maar eens hoe de habitat van Australië is veranderd na de komst van de europeanen.
Ja, je hebt gelijk. Ook ik zie deze twee zaken gescheiden. Ik lees mijn post terug en zie waarom je dit zou denken.

Dat 'paraterraforming' (thanx R2D2) is het enige wat ik kan verzinnen wat we op 'korte termijn' zouden kunnen realiseren, bijv op de maan...
Agree. Dat zou wel cool wezen. Dat zou zelfs nog in onze levensspanwijdte kunnen :P
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

R2D2 schreef:in een snel vervuilende wereld wordt schone grond en lucht steeds meer waard;
dit in combinatie met dalende prijzen voor ruimtevaart en voortschrijdende kennis en kunde op technologisch en biologisch vlak,
maakt dat het dichterbij is dan je wellicht zou denken
Heb je nu over paraterraforming?
Je raadt mijn gedachten. Ook ik dacht dat deze technologie juist in eerste instantie gewoon op Aarde zou kunnen worden gebruikt. Ik kan me voorstellen dat in de toekomst er niet meer fatsoenlijk geademed kan worden in delen van China. Of, veel dichter bij huis een koepel wordt geplaatst voor mensen die moeten revalideren zoals er nu al mensen er voor naar Zwitserland gaan...
Ook in Nederland gaat het slecht met de frisse lucht in bepaalde gebieden. Tilburg is een voorbeeld. Maar wanneer ik vrienden uit Den Haag ontvang in het Groningse wordt het eerste uur geproken over hoe lekker fris het ruikt. Ik woon aan de rand van dé Stad... :*)
Laatst gewijzigd door Aaargh op 09 mar 2008, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Aaargh schreef: Het is out of the question omdat de huidige technologie, het 150.000 jaar zou kosten om een planeet levensvatbaar te maken voor mensen. De schatting is dat in 2018 dit terug gebracht zal zijn naar 1000 jaar...
Misschien dat dit soort koepels het begin is. Je zet deze koepels op een planeet waar ook terraforming plaats vindt. En zodra de lucht buiten geschikt is voor leven kunnen we de koepels verlaten. In de tussen tijd kun je toch al beginnen met het 'harvesten' van mineralen, goud, etc...
Koepels zou je aan elkaar kunnen verbinden.
Er is nog één 'dingetje' wat eerst moet worden opgelost wanneer je dit soort koepels op een planeet zet. Dat is dat ze 'selfsustaining' moeten zijn.

En wanneer ik toch aan het fantaseren ben, zou ik graag funding willen creeëren om deze koepels niet van glas of zo te maken maar kijken naar de mogelijkheid van een forcefield... :Y)

(De eerste keer dat ik mijzelf quote :*) )
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
Blind Guardian schreef:buiten dat is terreforming out of the question now, want het is fuking duur ... (en dan heb ik niet meer over een paar miljoen)
Het is out of the question omdat de huidige technologie, het 150.000 jaar zou kosten om een planeet levensvatbaar te maken voor mensen. De schatting is dat in 2018 dit terug gebracht zal zijn naar 1000 jaar...
Bron?
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef:
Aaargh schreef:
Blind Guardian schreef:buiten dat is terreforming out of the question now, want het is fuking duur ... (en dan heb ik niet meer over een paar miljoen)
Het is out of the question omdat de huidige technologie, het 150.000 jaar zou kosten om een planeet levensvatbaar te maken voor mensen. De schatting is dat in 2018 dit terug gebracht zal zijn naar 1000 jaar...
Bron?
Toen ik het schreef dacht ik al dat er vast iemand om een bron zou vragen. Volgens mij heb ik dit gelezen in Quest.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Die manier met die 'biotopen' vind ik op zich wel interessant, in Babylon 5 hebben ze Mars op die manier verwerkt vind wat ik persoonlijk geloofwaardiger vind overkomen dan Mars te gaan Terraformen.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef:
Aaargh schreef:
Blind Guardian schreef:buiten dat is terreforming out of the question now, want het is fuking duur ... (en dan heb ik niet meer over een paar miljoen)
Het is out of the question omdat de huidige technologie, het 150.000 jaar zou kosten om een planeet levensvatbaar te maken voor mensen. De schatting is dat in 2018 dit terug gebracht zal zijn naar 1000 jaar...
Bron?
Toen ik het schreef dacht ik al dat er vast iemand om een bron zou vragen. Volgens mij heb ik dit gelezen in Quest.
En wat hadden die als bron :P ? Dat soort getallen lijken me erg veel giswerk, dus ik vraag me af waar ze dat op gebaseerd hebben.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Deels op de plannen van NASA voor een permanente basis op de maan, een reis naar Mars en een eventueel langer verblijf op Mars...maar daar geeft NASA zelf van aan dat 't giswerk is ;)
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef:En wat hadden die als bron :P ? Dat soort getallen lijken me erg veel giswerk, dus ik vraag me af waar ze dat op gebaseerd hebben.
I hear ya. En dan is er nog iets dat we 'ruis' noemen. desalniettemin moet je maar van mij aannemen dat de technologie die we nu hebben op het gebied van Terraforming gelimiteerd is en dat dit nog jaren nodig heeft voor dat we het serieus kunnen inzetten.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Jaren, ik denk zelfs dat decennia nog een positieve schatting is.
Plaats reactie