De kwestie van het dubbele paspoort van bestuurders

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Maar dan snap ik het nog steeds niet: als zij haar paspoort opgeeft, heeft ze toch nog steeds de turkse grondwet overtreden? Dan kan die advocaat haar toch nog steeds vervolgen?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Nee want het overtreden van de Turkse grondwet is in Nederland geen misdaad. Als ze geen Turks paspoort meer heeft is ze geen Turk meer en dus niet meer gebonden aan de Turkse grondwet, wat ze nu nog wel is. Dit wist Wouter Bos trouwens ook want hij heeft het daar in de Wouter Tapes nog expliciet over gehad. De kans dat ze dus vervolgd gaat worden is waarschijnlijk nog reeel ook.
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Maar als ik euthenasie pleeg op iemand in de VS, ben ik daar toch ook gewoon strafbaar? Ookal mag het onder de omstandigheden waarin ik het doe wel in Nederland?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Dan pleeg je de misdaad in de VS. Als jij in Nederland euthenasie pleegt op iemand uit de VS volgens de Nederlandse regels ben je niet strafbaar. In Nederland is het niet strafbaar om de Armeense genocide te ontkennen, in Turkije wel. Sterker nog, het is een misdaad tegen de staat, het mag niet volgens de grondwet. Zolang Albayrak nog Turks is kan ze daarvoor veroordeeld worden omdat ze als Turk geacht wordt zich aan de Turkse wetten te houden, net zoals ze als Nederlandse geacht wordt zich aan de Nederlandse wetten te houden. Dat deze wetgeving met elkaar conflicteert was al langer duidelijk. De Turkse situatie is anders dan die in Marokko omdat een Turk zijn/haar paspoort wel kan opgeven. Dat schijnt in Marokko niet te kunnen, hoewel ik persoonlijk nog steeds niet begrijp hoe het niet ophalen van je paspoort niet het opgeven van je paspoort is. Maargoed, dat is een andere discussie.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ha ! hoorde ik net dat Geert Wilders zijn vrouw een Hongaarse wel twee paspoorten heeft. :Y)
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Blind Guardian schreef:Ha ! hoorde ik net dat Geert Wilders zijn vrouw een Hongaarse wel twee paspoorten heeft. :Y)
Is Geert Wilders' vrouw een minister in het kabinet?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Trutgras schreef:
Blind Guardian schreef:Ha ! hoorde ik net dat Geert Wilders zijn vrouw een Hongaarse wel twee paspoorten heeft. :Y)
Is Geert Wilders' vrouw een minister in het kabinet?
Of bestaat er in Hongarije uberhaupt wetgeving waarbij mensen aangeklaagd kunnen worden vanwege het ontkennen van een genocide? Het probleem ontstaat nu alleen maar omdat de banden met landen als Turkije en hun pastpoorthoudende landgenoten die daar niet geboren zijn zo strak is. Mensen met een Turks paspoort moeten bijvoorbeeld ook in dienst en zelfs als ze die afkopen moeten ze alsnog 15 dagen voor een cursus en trouw zweren (let op, zweren) aan de Turkse vlag. Dit geldt ook voor mensen die in Nederland in het leger of bij de politie werken. Dat zijn dus de dingen waar men graag een einde aan wil maken, in samenspraak met Turkije, maar wat door mensen als Wilders uitermate moeilijk gemaakt wordt. En natuurlijk had de pvda beter moeten nadenken over de kandidaten, maar dat geldt niet alleen voor deze mensen (dat is een algemener probleem dat ze gelukkig ondertussen ook zelf onderkennen)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

Maar de holocaust ontkennen is ook strafbaar in alle Europese landen en vele andere landen. Ik snap sowieso niet wat wilders nu hoopt te bereiken hier mee? Als zij hun taken naar behoren uitvoeren dan is er toch geen probleem.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Miriam schreef:Maar de holocaust ontkennen is ook strafbaar in alle Europese landen en vele andere landen. Ik snap sowieso niet wat wilders nu hoopt te bereiken hier mee? Als zij hun taken naar behoren uitvoeren dan is er toch geen probleem.
Het gaat niet om wat Wilders wil bereiken maar om het feit dat door wat hij gedaan heeft de echte discussie niet meer gevoerd kan worden. Er is namelijk wel een probleem, en dat probleem is er ook al langer, maar dat kan je niet oplossen door aan de loyaliteit (dat men dat woord uberhaupt durft te gebruiken, als er iemand duidelijk aan een groot deel van de Nederlandse bevolking niet loyaal is is het Wilders wel) van deze mensen te gaan twijfelen.

Het zegt trouwens hoe dan ook veel over het type man dat Wilders is, importbruidje nodig...
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Geert Wilder, overdag zit hij in de tweede kamer, maar 's avonds is hij professioneel Goulash eter...
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

in de NRC next - ik heb het artikel niet gelezen, geen tijd voor- staat wederom een opiniestuk over deze kwestie.
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Hmmm, nu schijnt het dat Geert Wilders zijn voorstel voor het verbod op een dubbele nationaliteit nog verder wil uitbreiden naar rechters, politieagenten, ambassadeurs en militairen.

Als hij dat zo graag wil, laat hem dan meteen effe zijn voorstel aanpassen dat politici, rechters, politieagenten, ambassadeurs en militairen geen familie (al dan niet aangetrouwd) mogen hebben met andere of dubbele nationaliteiten. Immers, je kunt nooit weten of iemand misschien wel loyaler is aan zijn familie (en daarmee aan de nationaliteit van die familie) dan aan het land. En dat moet voorkomen worden.

Dan lijkt het me tevens mooi om al deze lieden samen in één overkoepelend orgaan te stoppen met als naam "SuperStaff" en dan een mooi logo te maken met de afkorting daarvan in een soort bliksemlettertype.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Sinds dat ik gehoord heb dat GW een Hongaars bruidje heeft opgepikt, vind ik hem totaal niet meer geloofwaardig.
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Blind Guardian schreef:Sinds dat ik gehoord heb dat GW een Hongaars bruidje heeft opgepikt, vind ik hem totaal niet meer geloofwaardig.
Daar hintte ik dus ook op met dat "al dan niet aangetrouwd".
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Blind Guardian schreef:Sinds dat ik gehoord heb dat GW een Hongaars bruidje heeft opgepikt, vind ik hem totaal niet meer geloofwaardig.
Wacht even, je vond het hem daarvoor wel geloofwaardig?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

dus omdat er niet kan worden gewonnen op de inhoud van de argumenten,
gaan we de discussie maar voeren door de man zelf belachelijk te maken i.p.v. zijn standpunten
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

R2D2 schreef:dus omdat er niet kan worden gewonnen op de inhoud van de argumenten,
gaan we de discussie maar voeren door de man zelf belachelijk te maken i.p.v. zijn standpunten
Dat belachelijk maken doet de beste man (als je het over Wilders hebt en niet over BG) geheel zelf. En de rest van de discussie, tjah, sinds ik weet dat je als kamerlid niet eens in Nederland hoeft te wonen maak ik me niet zo heel druk meer over dat pastpoortgedoe.
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

R2D2 schreef:dus omdat er niet kan worden gewonnen op de inhoud van de argumenten,
gaan we de discussie maar voeren door de man zelf belachelijk te maken i.p.v. zijn standpunten
Nou ja, het is natuurlijk ook weer niet zo dat als je de man zelf belachelijk maakt, dat er automatisch niet gewonnen kan worden op de inhoud van de argumenten.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

en nu is de leider van de SP (zo staat het op teletekst) er ook opeens tegen. Maar hij wilde niet eerder tegen zijn want hij wilde niet met Wilders vergeleken worden. En dat gaat nu niet gebeuren ofzo? Of zou ie alle pers omgekocht hebben?
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

A3aan schreef:in de NRC next - ik heb het artikel niet gelezen, geen tijd voor- staat wederom een opiniestuk over deze kwestie.
Opiniestukken in de krant. Ik begin me er steeds vaker aan te ergeren. En ze nemen ook in steeds grotere mate toe, vooral in gehypede junior-kranten, zoals NRC Next. Ik wil een krant die journalistiek bedrijft. Een krant die nieuws brengt.......geen overdaad aan columns, opiniestukken, editorials, etc, etc.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

2 pagina's per dag lijkt me geen overdaad :') .
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Tichelaar woedend op Marijnissen

Uitgegeven: 2 april 2007 08:05
Laatst gewijzigd: 2 april 2007 08:05

AMSTERDAM - SP-leider Jan Marijnissen speelt verstoppertje in de Tweede Kamer en maakt zijn echte standpunten kenbaar via de media. Dat zegt PvdA-fractievoorzitter Jacques Tichelaar maandag in de Volkskrant.

Hij reageert daarmee op de uitlatingen die Marijnissen zaterdag deed in een interview met De Telegraaf. De SP-voorman zei in dat interview dat hij vindt dat bewindslieden geen dubbele nationaliteit zouden moeten hebben.

Wilders

Geert Wilders zwengelde enige weken geleden het debat aan over de twee paspoorten van staatssecretaris van Justitie Nebahat Albayrak (PvdA) en staatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb (PvdA). Wilders vindt het niet acceptabel dat een bewindspersoon twee nationaliteiten heeft. De SP steunde hem toen niet in dat standpunt.

Dubbele agenda

Volgens Tichelaar heeft Marijnissen een dubbele agenda. De SP-leider liet weten dat het een 'dikke extra plus' is als de bewindslieden afstand doen van hun tweede paspoort. Daarmee zet Marijnissen Aboutaleb en Albayrak onder druk, stelt Tichelaar. "Met woorden veegt hij zijn straatje schoon, maar ondertussen zegt hij hetzelfde als de VVD", zegt de fractievoorzitter van de PvdA.

Marijnissen probeert volgens hem de PvdA in diskrediet te brengen met onjuiste beweringen. Tichelaar belooft Marijnissen hard aan te pakken vanwege zijn uitlatingen.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Ik vind het dan ook wel suf van Marijnissen. Echter, strookt zijn mening met het partijstandpunt of niet? In het tweede geval heeft Marijnissen zich aan de partijlijn gehouden lijkt me.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ace of Spades schreef:Ik vind het dan ook wel suf van Marijnissen. Echter, strookt zijn mening met het partijstandpunt of niet? In het tweede geval heeft Marijnissen zich aan de partijlijn gehouden lijkt me.
In beide gevallen heeft hij dat niet gedaan. Als het de partijlijn zou zijn (ik weet dat niet want zo goed ken ik de partijlijn van de SP niet) dan had hij dat standpunt meteen in moeten nemen en niet bang moeten zijn voor Wilders (schijnbaar denkt hij dat wij hem net zo serieus nemen ofzo). Als het de partijlijn niet is dan doet hij het nu alleen maar omdat hij ziet dat Wilders er succes mee heeft bij de anti-stemmers, een groep waarop een groot deel van de zege van de SP bij de vorige verkiezingen gebaseerd is...en dat maakt 'm dus een populist. Ofwel, hij had z'n mond gewoon het beste kunnen houden over dit onderwerp verder ;)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Hij had echt beter z'n mond kunnen houden of in ieder geval niet opnieuw opentrekken. Inplaats van worst wordt deze kwestie nu suddervlees ;)
Marijnissen schaart zich niet achter PVV en VVD

Uitgegeven: 2 april 2007 13:27

AMSTERDAM - Jan Marijnissen schaart zich met zijn uitspraken over dubbele nationaliteit niet achter Geert Wilders (PVV) en de VVD. Dat schrijft hij op zijn weblog naar aanleiding van alle commotie die dit weekeinde ontstond.

In een interview met de Telegraaf stelde de voorman van de SP zaterdag dat het een 'dikke extra plus' zou zijn als de PvdA-staatssecretarissen Albayrak en Aboutaleb afstand zouden doen van hun tweede paspoort.

Dit kwam hem op kritiek te staan van zowel de PvdA als zijn eigen partij. Fractievoorzitter Jacques Tichelaar (PvdA) is woedend op zijn collega, zegt hij maandag in de Volkskrant en kwalificeert de uitspraken als 'stuitend'.

Duiken

"Ik begin nu door te krijgen hoe Jan werkt: duiken als het er op aankomt en als de kust vrij is overkomen als een aimabel man. Onbeschrijflijk fout. Dit moet echt afgelopen zijn."

De Partij voor de Vrijheid (PVV) van Wilders zwengelde enige weken geleden het debat aan over de twee paspoorten van de staatssecretarissen van Justitie Nebahat Albayrak en van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb. Wilders vindt het niet acceptabel dat een bewindspersoon twee nationaliteiten heeft. De SP steunde hem toen niet in dat standpunt, de VVD wel.

Opgeven

In een toelichting op het gewraakte interview schrijft Marijnissen dat hij zich niet achter Wilders en de VVD opstelt. Ook stelt hij dat hij Albayrak en Aboutaleb niet zal vragen hun tweede nationaliteit op te geven.

Dat zal 'altijd een beslissing van die persoon zelf moeten zijn en daar wil ik geen enkele druk op uitoefenen'. Ook vindt hij het 'geen min' als iemand die tweede nationaliteit wel wil behouden.

Als verklaring voor zijn opstelling tijdens het debat in de Tweede Kamer zegt Marijnissen dat toen 'op een zeer onbehoorlijke manier' op de man werd gespeeld. "Daar deden en daar doen wij niet aan mee."
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Bericht door sirdupre »

Hmmm, eigenlijk dacht ik al meteen dat dat erachter zat hoor... Je kunt toch van mening zijn dat het beter is om alleen een Nederlands paspoort te hebben als je het land regeert, maar er niet tegen te zijn dat mensen met een Nederlands paspoort regeren? Of zijn dergelijke nuances nou echt onmogelijk in de Nederlandse politiek? :P
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

captain crash schreef:Inplaats van worst wordt deze kwestie nu suddervlees ;)
Schitterend taalgebruik. :)
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

Het staat dus op een laag pitje :*) ?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

sirdupre schreef:Hmmm, eigenlijk dacht ik al meteen dat dat erachter zat hoor... Je kunt toch van mening zijn dat het beter is om alleen een Nederlands paspoort te hebben als je het land regeert, maar er niet tegen te zijn dat mensen met een Nederlands paspoort regeren? Of zijn dergelijke nuances nou echt onmogelijk in de Nederlandse politiek? :P
Deels niet mogelijk in de politiek, omdat het lekker makkelijk is 'm meteen in de Wilders hoek te gooien die bij velen niet populair is.
En deels natuurlijk de media, zij hebben weer opvulsel in de krant en in het praatprogramma waar alleen de stoffigen der mensen naar kijken.
Gebruikersavatar
mezoti
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 333
Lid geworden op: 11 jun 2002, 11:45

Bericht door mezoti »

hmmm... beetje late reactie, maar toch: Moest Maxima ook niet haar argentijnse nationaliteit opgeven om prinses te worden? Of loopt zij ook nog steeds met 2 paspoorten rond?

in beide gevallen geldt:
Waarom worden ministers anders behandeld dan onze toekomstige koninging?
Plaats reactie