<< The Big US Election 2008 Thread >>

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gesloten
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

<< The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

Volgens polls van CBS News zijn de meningen over Hillary Clinton nog steeds erg verdeeld. Menigeen 'haat' haar behoorlijk, vooral de Republikeinse kant van Amerika.

Maar van 63% van alle Amerikanen denkt nu al dat Hillary Clinton de grootste kans maakt op die befaamde zetel in The Oval Office. 77% van alle geregistreerde Democraten denkt dat Hillary Clinton de nieuwe president wordt. Verder voordeel is, dat erg veel Amerikanen, van links tot rechts, Hillary Clinton zien als een sterke leider met veel uitstraling. De 'Female Factor' begint nu echt in het voordeel van Clinton te werken.

Nog verrassender is, dat maar liefst 53% van alle Republikeinen denkt dat Hillary Clinton de nieuwe president wordt. Voor de die-hard GOP supporters is dat natuurlijk slecht nieuws. Binnen de Republikeinse Partij is er nog steeds geen overduidelijke favoriete kandidaat voor het presidentsschap. Sinds Fred Thompson zich officiëel kandidaat heeft gesteld, begint Rudi Guiliani te dalen in de GOP-polls.

Volgens de website http://www.realclearpolitics.com, waarin de gemiddeldes van de belangrijkste Amerikaanse pollers, Rasmussen, Gallup, Pew Research, genomen worden, vinden 28,2% van alle geregistreerde Republikeinen dat Giuliani de nominatie moet krijgen. Thompson is bezig aan een inhaalrace en staat op 22,9%. McCain is door de Senaatsverhoren van General Peatreus van vorige week weer aan het stijgen en staat nu op 15,2%. Mitt Romney krijgt 9,1% steun van de GOP-partij.

Het is vergelijkbaar met de democratische situatie in 2003/2004, toen binnen de partij er erg veel verdeeldheid was wie nu de nominatie moest gaan krijgen. Howard Dean was constant de favoriet, hetzij met weinig procentpunten verschil. Hetzelfde als nu gebeurt binnen de GOP-partij. 'Overall' is dit niet echt goed nieuws voor de Republikeinen.

Hillary Clinton daarentegen is nog steeds dé grote favoriet binnen de Democratische Partij. Maar liefst 41,8% van de Democraten wil dat Clinton de partij terug gaat brengen in het Witte Huis. Een schril contrast met de situatie in september 2003, toen John Kerry nog maar op 22% steun kon rekenen. Democraten beginnen nu al na te denken over wie Hillary Clinton's running mate moet gaan worden, en gezien het feit dat 23% van de Democraten wil dat Barack Obama president wordt, zou hij wel eens de running mate kunnen worden. 14,3% van de Democraten wil dat John Edwards, ook een Democraat met de 'Kennedy-looks', de felbegeerde nominatie krijgt.

Naast de polls binnen de partijen, wordt er nu ook al druk gepolld over de mogelijke 'presidential races'. Even een samenvatting van de mogelijke scenario's met de meest recente polls van deze week:

Een Guiliani-Clinton verkiezingsstrijd:
- 47,5% --> Hillary Clinton
- 44,0% --> Rudi Giuliani
- 06,3% --> onbeslist

Een Thompson-Clinton verkiezingsstrijd:
- 51,0% --> Hillary Clinton
- 42,0% --> Fred Thompson
- 04,7% --> onbeslist

Een McCain-Clinton verkiezingsstrijd:
- 46,0% --> Hillary Clinton
- 42,7% --> John McCain
- 09,0% --> onbeslist

Een Romney-Clinton verkiezingsstrijd:
- 49,5% --> Hillary Clinton
- 37,8% --> Mitt Romney
- 10,3% --> onbeslist

En dan nog even een what-if scenario met andere Democratische presidentskandidaten:

Een Obama-Guiliani verkiezingsstrijd:
- 44,7% --> Barack Obama
- 44,3% --> Rudi Giuliani

Een Obama-Thompson verkiezingsstrijd:
- 49,0% --> Barack Obama
- 40,0% --> Fred Thompson

Een Edwards-Giuliani verkiezingsstrijd:
- 45,0% --> John Edwards
- 43,0% --> Rudi Giuliani

Samenvattend: De Republikeinse Partij staat er matig tot slecht voor. Ook de afgelopen verkondigingen van General Peatreus en President Bush hebben weinig tot niets bijgedragen aan een mogelijke verandering in positieve zin van de opinie van Amerikanen over de oorlog in Irak. Meer dan ooit staat Amerika op het punt om een Democraat te kiezen als de volgende president van de Verenigde Staten van Amerika.

Verder nieuws volgt snel. Kijk ook op:
http://www.realclearpolitics.com
Verder hebben de grootste Amerikaanse nieuwssites uitgebreide flash-sites gemaakt over de aankomende verkiezingen:
http://abcnews.go.com/Politics/Decision ... id=3489425
http://www.cbsnews.com/sections/politics/main250.shtml
http://www.cnn.com/POLITICS/
http://www.foxnews.com/politics/youdeci ... index.html
http://www.msnbc.msn.com/id/18970417/
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Ik heb toch besloten om dit topic te verplaatsen naar Debate omdat het blijkbaar niet mogelijk is om nog een fatsoenlijk onderwerp te plaatsen in TMH.
Een ander voordeel is dat topics in Debate niet snel zakken, in TMH staat dit topic binnen 4 dagen op pagina 12 waarna het snel vergeten zal worden.

Dit is tevens een waarschuwing voor de gebruikers .:Admiral-Janeway:. en EMH. Niet elk onderwerp in TMH is een vrijbrief om het dus maar te verstieren.
Kinderachtig gedrag. :{
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Asjeblieft zeg, in TMH is het algemeen bekend zeg dat topic niet serieus worden behandeld.
Zet zoiets dan meteen in Debate Camp daar is dit destijds voor opgezet om dat serieuze dingen in TMH ten ondergaan in de ongein.
Bovendien had Hayes het ook al hier geplaatst.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Section31 schreef:Ik heb toch besloten om dit topic te verplaatsen naar Debate omdat het blijkbaar niet mogelijk is om nog een fatsoenlijk onderwerp te plaatsen in TMH.
Een ander voordeel is dat topics in Debate niet snel zakken, in TMH staat dit topic binnen 4 dagen op pagina 12 waarna het snel vergeten zal worden.

Dit is tevens een waarschuwing voor de gebruikers .:Admiral-Janeway:. en EMH. Niet elk onderwerp in TMH is een vrijbrief om het dus maar te verstieren.
Kinderachtig gedrag. :{
Even voor de duidelijkheid beste moderator: Ik heb zélf dit ganze topic ge-copypasted naar dit sub-forum. Het duurde me iets te lang alvorens de spam in dit topic in TMH werd verwijderd.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

EMH schreef:Asjeblieft zeg, in TMH is het algemeen bekend zeg dat topic niet serieus worden behandeld.
Zet zoiets dan meteen in Debate Camp daar is dit destijds voor opgezet om dat serieuze dingen in TMH ten ondergaan in de ongein.
Bovendien had Hayes het ook al hier geplaatst.
En jij moet gauw eens volwassen worden. Want ik geef de moderator gelijk dat jouw gespam mensen begint te irriteren.......en vooral mij. Maak eens wat zinnige opmerkingen ofzo.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

En nu verdomme back on topic :)
Gebruikersavatar
.:Admiral-Janeway:.
Captain
Captain
Berichten: 2544
Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
Locatie: Enschede

Bericht door .:Admiral-Janeway:. »

Off:Hayes kom op zeg je vroeg er gewoon om The Mess Hall is niet voor serieuze gesprekken jij wou meer activiteit in het topic dan krijg je dat en 3 posts achter elkaar die in 1 konden valt ook onder spam als ik me niet vergis ;)

En On:
De Democraten hadden sowieso al meer kans op succes. De Amerikaan stopt gewoon met het steunen van de Republikeinen. Iets dat te begrijpens is want wat de Democraten in 8 jaar hebben opgebouwd heeft Bush in enkele maanden weer vernietigd.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Onder spammen valt echt alle crap en onzinnigheid die menigeen uit z'n nek kan lullen. Meestal berichtjes die bestaan uit 1 tot 5 domme woorden. Ik had misschien m'n boodschapjes in één post kunnen zetten, maar als dat voor jou de enige definitie van 'spam' betekent, dan moet je het wizkid-woordenboek er nog maar eens op naslaan ;). Ik zei tenminste nog iets zinnigs....

En ook ik ga nu on-topic:
Ik snap sowieso niet waarom een neo-conservatief als Bush nooit een eigen, rechtsere partij is begonnen. Zoiets als de oude 'Dixiecrat Party' ten tijde van President Harry S. Truman.

Gelukkig is Bush gauw verleden tijd. En dan is het nog niet afgelopen, want er zit een zeer zware dollar-crisis aan te komen. Amerikanen weten niet meer wat braaf sparen betekent.......mede dankzij hem. Het zou maar zo kunnen dat George W. Bush straks synoniem staat aan die andere 'grote' republikeinse president die aan de wieg stond van de grote wereldcrisis van 1929: Herbert Hoover.
Laatst gewijzigd door Mr Hayes op 21 sep 2007, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
.:Admiral-Janeway:.
Captain
Captain
Berichten: 2544
Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
Locatie: Enschede

Bericht door .:Admiral-Janeway:. »

Mr Hayes schreef:Ik snap sowieso niet waarom een neo-conservatief als Bush nooit een eigen, rechtsere partij is begonnen. Zoiets als de oude 'Dixiecrat Party' ten tijde van President Harry S. Truman.
Dit kan komen omdat George W. Bush er nooit aan was gekomen als hij geen steun van de Republikeinen had, de Amerikaanse verkiezingen draaien gewoon om 2 partijen.
Gelukkig is Bush gauw verleden tijd. En dan is het nog niet afgelopen, want er zit een zeer zware dollar-crisis aan te komen. Amerikanen weten niet meer wat braaf sparen betekent.......mede dankzij hem. Het zou maar zo kunnen dat George W. Bush straks synoniem staat aan die andere 'grote' republikeinse president die aan de wieg stond van de grote wereldcrisis van 1929: Herbert Hoover.
Tja komt hij nu wel zo verschrikkelijk hard aan als in 1929? De Amerikaanse economie is niet meer zo machtig als in die tijd in tegenstelling tot de Chinese economie die nu veel sterker staat.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Bericht door Mr Hayes »

Section31 schreef:Ik heb toch besloten om dit topic te verplaatsen naar Debate omdat het blijkbaar niet mogelijk is om nog een fatsoenlijk onderwerp te plaatsen in TMH.
Een ander voordeel is dat topics in Debate niet snel zakken, in TMH staat dit topic binnen 4 dagen op pagina 12 waarna het snel vergeten zal worden.

Dit is tevens een waarschuwing voor de gebruikers .:Admiral-Janeway:. en EMH. Niet elk onderwerp in TMH is een vrijbrief om het dus maar te verstieren.
Kinderachtig gedrag. :{
En je ziet het.....het topic sterft hier een langzame dood. Hopelijk wordt het weer wat meer tot leven gewekt als de eerste primaries in januari zijn geweest...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Mwah dat komt ook wel omdat mensen die er serieus in geboeid zijn er nu gewoon niks over te melden hebben...er is niets te melden. Als zelfs de nieuwsbrief van amerika.nl vervalt in het vermelden van flauwiteiten zijn we toch beland in "silly season" (ok, das eigenlijk een formule1 term, maar uitermate toepasselijk op de toestand zoals deze nu is - we weten wie de grote spelers gaan zijn, we hebben een vermoeden over hoe de krachtsverhoudingen gaan liggen maar iets zinnigs kan je er nu verder echt niet over zeggen).
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Inderdaad. Tis nu ook redelijk stil. Enige interessante nieuws van de afgelopen weken is dat de evangelicals gedreigd hebben een 3e kandidaat in de race te zetten als Guilliani kandidaat wordt. Maargoed, ook dat is absoluut geen verassing.

Verder loopt Clinton nog steeds uit en stevenen de republikeinen af op chaos, en in november wint Hillary vanwege de verdeeldheid binnen de republikeinen. Niks nieuws dus.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Ik kan niet wachten op het eerste Hillary Clinton seksschandaal. Sorry, ik geloof er geen donder van dat als haar man met vreemden in bed ligt (en niet voor het eerst!) zij dat niet gedaan zou hebben. Komt vast nog wel wat boven als het echt leuk gaat worden...maar das nu dus nog lang niet ;)
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

En dan gaan de kiezers massaal lopen naar Guilliani, de family values kandidaat die bezig is met zijn 3e huwelijk?

Andere republikeinse kandidaten verliezen sowieso omdat ze geen kans maken tegenover de brute politieke machine van de Clintons.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Oh nee, niet omdat de kiezers gaan lopen maar omdat het a. voorspelbaar is en ik b. eigenlijk wel wil weten met wie deze lieve mevrouw in bed heeft gelegen (alleen maar om te kijken of haar man het "beter" gedaan heeft op dat gebied ;) )
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Nu het over de familieperikelen van de Clintons gaat: hoe is het met dat meisje? Chelsea? Actief mama aan het promoten, of heeft ze een leven?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

We hadden het zuipen toch al gehad? Volgens mij is die ondertussen afgestudeerd...zullen als ze president wordt wel "het huwelijk van" krijgen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Bij de weg: Vanavond (geloof ik) "journeys with george" op tv.

Voor iedereen die nog niet weet hoe "debiel" campagne voeren in de VS echt is ;)
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Hoogtepunt van Journey's with George: Bush die gekke bekken trekt tegen de camera. :Y)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

En het stuk met de sinaasappel is ook geniaal...
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Een paar dagen geleden werd ook een documentaire over de burgemeester-verkiezing en de bijkomende campagne in de stad Newark(?) uitgezonden.

"An elderly citizen didn't vote for us because our Christmas card looked cheap"

omfg!
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

HorckDude schreef:Hoogtepunt van Journey's with George: Bush die gekke bekken trekt tegen de camera. :Y)
Mijn hoogtepunt was de white baloney sandwhich.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Hoe zit het eigenlijk met The Goracle?
Kunnen we nog iets van hem verwachten met z'n nobelprijs op zak of heeft 'ie intussen al definitief nee gezegd?
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Hij houdt de optie nog open, maar ik denk niet dat hij het gaat doen.

Ergens in zijn hart wil hij nog wel president worden, maar hij wil niet weer afgaan. En al zeker niet in een moddergevecht met Clinton belanden. Het enige scenario waarin hij naar voren zou stappen is denk ik als de democraten in een chaos belanden en geen consensuskandidaat hebben op de conventie. Dan zou Gore wel als redder van de partij, en het land, naar voren stappen.

Aangezien ik dat niet zie gebeuren denk ik dat Gore weg blijft. Hij wil het wel, maar hij heeft gewoon geen zin om een pleefiguur te slaan.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Hij doet een Verdonkje: Hij wordt Republikein ;)
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

captain crash schreef:Hij doet een Verdonkje: Hij wordt Republikein ;)
Nog beter (en historisch gezien zeer toepasselijk): hij stoot Nader van de troon als de groene kandidaat.
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

Hij zal denk ik meer bereiken achter de schermen dan als president denk ik :)
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Kort artikel over de primaries dat ik voor het blad van de studievereniging geschreven heb:
Anyone but Bush
De Amerikaanse presidentiële voorverkiezingen


door Lucas van Horck

Op 20 januari 2009 vindt het moment plaats waar velen al jaren op wachten: George W. Bush vertrekt uit het Witte Huis. Wie mag dan de nieuwe bewoner van dit optrekje worden? Mogen de Clintons weer terug verhuizen naar Washington D.C., worden de Hollywoodfilms met zwarte presidenten eindelijk werkelijkheid, of wordt het weer een blanke man van middelbare leeftijd? Het komende jaar zullen honderden miljoenen dollars, miljarden balonnen, honderden rechtzaken en nog veel meer leugens dat gaan uitmaken.

Nu zal dit artikel verder niet gaan over wie ik denk dat er uiteindelijk president zal worden. Dat is namelijk een volkomen zinloze vraag voordat de kandidaten van beide partijen bekend zijn, en die zullen in de eerste helft van 2008 gekozen worden bij voorverkiezingen in beide partijen. Voor iedereen die daar niet mee bekend is een korte uitleg: in de zomer van 2008 zullen zowel de democraten als de republikeinen een grote landelijke conventie houden, waarop de kandidaat van hun partij wordt benoemd. Maar dat gebeurt op basis van stemmen die bij voorverkiezingen in de eerste helft van 2008 zijn uitgedeeld. Alle 50 staten houden hun eigen voorverkiezing, waarbij geregistreerde democraten/republikeinen mogen stemmen op hun favoriete democratische/republikeinse kandidaat. De kandidaat met landelijk de meeste stemmen wordt dan de partijkandidaat.

Wel, nu zijn er aan de democratische zijde drie serieuze kandidaten: senatoren Hillary Clinton, Barack Obama en John Edwards. Koploper op het moment is Clinton, die een campagne voert waarin ze iedereen vertelt hoe sterk en ervaren zij wel niet is. De reactie op de kritiek ‘het is een ijskoude bitch’ lijkt te zijn: ‘maar juist een ervaren en daadkrachtige ijskoude bitch is nodig om het land weer te herstellen na 8 jaar Bush’. De politieke machine van de Clintons heeft bovendien op slinkse wijze rivaal Barack Obama in een hoek gedrukt door zijn onervarenheid te benadrukken. De geslepen campagne van Hillary heeft er alle schijn van al jaren geleden uitgedacht te zijn, en Hillary Clinton lijkt inmiddels de onvermijdelijke kandidaat.

Maar in 2004 was gouverneur Howard Dean de onvermijdelijke kandidaat van de democraten, en in 2000 was senator John McCain dat voor de republikeinen. De Clinton campagne moet dus niet te vroeg juichen. Obama, de charismatische zwarte senator uit Illinois trekt vele kiezers aan door te spreken over verandering in Washington: “I have been in Washington long enough to know that we need to change the ways of Washington.” Vooral onafhankelijke kiezers steunen Obama, dus in staten waar kiezers die geregistreerd staan als ‘onafhankelijk’ mogen meedoen aan de voorverkiezingen kan Obama nog voor een verassing zorgen. John Edwards, de wat meer populistische vice-presidentskandidaat uit 2004, kan dat ook wel, maar peilt meestal onder de 10 procent dus zijn kansen zijn al meteen een stuk kleiner.

Wat betreft de peilingen moet eerst gezegd worden dat landelijke peilingen niet nuttig zijn. Er moet namelijk gekeken worden naar de peilingen in de eerste voorverkiezingsstaten, want als kandidaten daar niet winnen liggen ze binnen de kortste keren uit de race. En de belangrijke twee vroege staten zijn Iowa en New Hampshire. Over New Hampshire kan ik kort zijn: daar staat Hillary bovenaan, zo’n 20% boven Obama, dus er moet daar echt veel gebeuren wil Hillary niet winnen. In Iowa staan de kandidaten redelijk gelijk. Hillary peilt de laatste tijd wat hoger, maar dat is altijd minder dan 10 procent verschil, iets wat makkelijk kan veranderen. Voor John Edwards is dit de win-or-lose staat. Als Edwards in Iowa al niet kan winnen is het voor hem voorbij, want nergens heeft hij zo veel geld en energie in gestoken als in Iowa. Obama kan een verlies in Iowa aan, want hij heeft genoeg geld en steun voor andere staten, maar dan moet hij niet ook nog New Hampshire verliezen. Hetzelfde geld voor Clinton, alleen zou een verlies in Iowa haar positie als onvermijdelijke kandidaat ernstig beschadigen. De voorverkiezing in Iowa wordt dus cruciaal voor de democraten.

De republikeinen hebben het lastiger, want ze hebben 3 kandidaten die allemaal een redelijke kans maken: voormalig burgemeester van New York Rudolph Guiliani, voormalig Massachusetts gouverneur Mitt Romney en voormalig senator en Law & Order acteur Fred Thompson. Guiliani peilt landelijk hoog, maar doet het minder goed in de eerste voorverkiezingsstaten, terwijl Romney landelijk laag peilt maar het goed doet in de vroege staten. Romney hoopt natuurlijk dat winst in de vroege staten hem voortstuwt in de latere staten, terwijl Guiliani het zal proberen vol te houden tot de latere staten. Daar peilt hij immers zeer goed, en hij heeft in principe wel genoeg steun en geld om het tot dan vol te houden. Of die onorthodoxe strategie succesvol is moet nog bezien worden als het hele land ziet dat hij niet wint in Iowa én New Hampshire.

Opklimmend in Iowa is Fred Thompson, die zegt de echte conservatieve kandidaat te zijn. Guiliani is immers vóór abortus en vóór homorechten, en Mitt Romney heeft in de afgelopen jaren pas zijn mening verandert over deze ethische kwesties. Thompson wil zichzelf zo neerzetten als de enige echte republikein, en belangrijk is ook dat Thompson al enige tijd aan kop gaat in de conservatieve staat South Carolina, die direct na Iowa en New Hampshire volgt. Bij de republikeinen kan het dus nog alle kanten op.

Over een paar maanden weten we waarschijnlijk wie de kandidaten zijn. Maar of ze dan ook een kans hebben in de algemene verkiezingen? In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Wel vreselijk dat ik maar één pagina mag gebruiken. Ik zou er makkelijk een boek over vol kunnen schrijven. ;)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

maar nu is het voor mij wel precies genoeg, goed te doen :)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Uur van de waarheid nadert voor Obama
Uitgegeven: 30 oktober 2007 17:41
Laatst gewijzigd: 30 oktober 2007 17:42

WASHINGTON - Het uur van de waarheid nadert. Senator Obama moet snel potten gaan breken in zijn strijd tegen zijn collega senator Hillary Clinton op wie hij steevast een grote achterstand heeft in de nationale peilingen, stelden analisten dinsdag in Amerikaanse media.

Obama kondigde afgelopen weekeinde zelf aan dat hij het offensief zal zoeken en zich duidelijk zal positioneren tegenover de koploper bij de Democraten.

De jonge politicus uit Chicago heeft tot nog toe te weinig eigen smoel weten te tonen. Negen maanden lang heeft hij getracht zich inhoudelijk te onderscheiden maar met weinig succes, stellen Amerikaanse politieke waarnemers.

Gelijk

Dat wijst er volgens de krant Boston Globe op, dat ondanks de inspanningen van Obama's campagneteam om te wijzen op de verschillen tussen hem en Clinton, hij en de senator uit New York gewoon niet ver genoeg uit elkaar liggen. "Het is als de winkelketens Wall Mart en K-Mart, ze nemen dezelfde ruimte in", aldus politicoloog Benjamin Ginsberg.

Strategie

Mochten ze inderdaad te veel op elkaar lijken, dan moet de zwarte politicus het meer op de vrouw gaan spelen, stellen campagnestrategen, maar daar wringt juist de schoen voor de welbespraakte en fatsoenlijke Obama. Aanvallen op Clinton zouden zijn boodschap van eenheid en positivisme ondermijnen die hij de afgelopen maanden heeft uitgedragen.

Harder

De senator uit Illinois is er volgens zijn campagneteam wel klaar voor om zich harder op te stellen dan tot nog toe het geval was. Volgens strateeg en Clinton-aanhanger Steve Elmendorf is die bekendmaking echter een zwaktebod.

"Hij heeft de boodschap duidelijk vooraf verzonden, wat niet altijd de beste manier is." Het geeft aan dat ze weten dat ze in moeilijkheden verkeren. "De klok tikt en ze weten het", zegt hij in de politieke krant The Hill van dinsdag.

Leiderschap

Campagnestrateeg David Axelrod van Obama stelde dinsdag in de Boston Globe dat het niet alleen draait om de onderwerpen maar ook net zo goed om leiderschap.

"Het gaat om het benaderen en de stijl van politiek en bestuur. Ben je bereid om eerlijk te zijn tegen het Amerikaans volk of weeg ja alles op een zilveren schaaltje van politieke berekening? Ik denk dat dat aantrekkingskracht heeft", aldus Axelrod.

Iowa

In de staat Iowa, waar op 3 januari de eerste Democratische voorverkiezingen plaatshebben, lijkt Obama die aantrekkingskracht in ieder geval te hebben. Volgens de meest recente peilingen zijn de twee kandidaten verwikkeld in een nek-aan-nek race in de landbouwstaat, die door Clinton als haar 'moeilijkste staat' wordt bestempeld.

Democratische voorverkiezingen

Tijdens de Democratische voorverkiezingen die vanaf januari in alle deelstaten worden gehouden, kunnen kiezers bepalen wie de partij mag vertegenwoordigen in de presidentsverkiezingen van 4 november 2008.
www.nu.nl
Gesloten