<< The Big US Election 2008 Thread >>

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gesloten
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Guess who? »

Colin Powell steunt Barack Obama
Uitgegeven: 19 oktober 2008 16:00
Laatst gewijzigd: 19 oktober 2008 16:05

WASHINGTON - De Republikeinse oud-minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell steunt de Democratische presidentskandidaat Barack Obama in de strijd om het Amerikaanse presidentschap. Powell (71) zei dat zondag in het tv-programma Meet the Press.
ANP

Powell zei dat zowel John McCain als Barack Obama het als president uitstekend zal doen, maar dat Obama de Verenigde Staten beter in de toekomst kan leiden. Volgens de ex-minister is zijn partijgenoot McCain niet de geschikte persoon om de financiële crisis op te lossen.

Ook zei de oud-minister twijfels te hebben bij McCains keuze voor vicepresident, gouverneur Sarah Palin van Alaska. Bovendien is de Republikeinse Partij de afgelopen tijd te ver naar rechts opgeschoven, aldus Powell.

Bush

De aanbeveling is belangrijk voor de Democraten. Zij hopen hierdoor de steun te winnen van gematigde Republikeinse en onafhankelijke kiezers. Powell zat in het eerste kabinet van president George Bush.

Hij moest onder meer de invasie in Irak in 2003 aan de buitenwereld verkopen, hoewel hij zelf de nodige twijfels over de inval had.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

Het zat eraan te komen hoor. Endorsements zijn meestal niet zo belangrijk en hebben weinig of geen effect, tenzij iemand het in een laat stadium doet. Tja.......nog dikke twee weken voor McCain. Dit gaat 'm niet meer worden voor 'm hoor.........ben ik bang.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:
Voorsprong Obama slinkt in nieuwe peiling
Uitgegeven: 19 oktober 2008 08:38
Laatst gewijzigd: 19 oktober 2008 14:33

WASHINGTON - De voorsprong van de Democraat Barack Obama op de Republikein John McCain in de race om het Amerikaanse presidentschap is geslonken tot 3 procentpunten. Dit blijkt zondag uit een nieuwe opiniepeiling in opdracht van het Britse persbureau Reuters.

Obama staat in de nieuwe enquête op 48 procent, McCain op 45. De foutmarge van de peiling is 2,9 procentpunten. Het zou dus volgens dit nieuwe kiezersonderzoek best kunnen dat McCain wint.

'Rode lampjes'

Volgens een van de opinieonderzoekers moeten na deze peiling bij Obama dan ook de 'rode lampjes' gaan branden. De Democraat was volgens sommige waarnemers al verzekerd van een overwinning op 4 november. "Er is zonder twijfel iets gebeurd'', aldus onderzoeker John Zogby. Misschien heeft het laatste tv-debat tussen beide kandidaten niet goed uitgepakt voor Obama.

Eerder had de Afro-Amerikaan Obama in landelijke peilingen geregeld 10 of meer procentpunten voorsprong op de bejaarde McCain.
Buiten het feit om dat dit natuurlijk eigenlijk geen nieuws is (als de verkiezingen naderen komen de kandidaten altijd dichter bij elkaar te liggen in de peilingen) heb ik bij dit "nieuws" toch wat vragen. Waarom laten de Britten peilen? Waarom wordt er bij deze peiling wel een foutmarge genoemd en doen ze dat bij andere peilingen in het Nederlandse nieuws niet? Waarom zouden bij Obama rode lampjes moeten gaan branden...hij peilt zelf ook dus ze weten dat allang en hebben heus wel geleerd van vier jaar terug (tenminste, Obama maakt die indruk wel). Ofwel, ik vind dit een vervelend opruiend nieuwsbericht en zou zo graag willen dat er eens serieus verslag gedaan werd van de campagnes en de verkiezingen.

Dank u voor het luisteren naar deze zondagmiddagfrustratie...ik lijk wel een dominee.
Gallup neemt het laatste debat van vorige week voor het eerst mee in hun nieuwste peling. Resultaat: Polls corrigeren zich weer in het voordeel van Obama. Eind vorige week leek McCain iets in te lopen. Sowieso lopen presidential polls dichter naar elkaar toe naarmate election day nadert. Maar nu staat Obama weer op 52% en McCain op 42%. Een comfortabele marge van 10% dus.

Maar, laten we alsjeblieft nu zo langzamerhand naar de kiesmannen-kaartjes gaan kijken. Die zijn, twee weken voor election day, veel belangrijker. Virginia, Iowa, Colorado en New-Mexico lijken bijna zeker naar Obama te gaan. Reken daarbij alle staten die Kerry won in 2004 en tis al over voor McCain. Op Politico was er een leuk artikeltje over bepaalde scenario's waar nieuwszenders nu rekening mee houden. Immers, CNN, Fox News, ABC, CBS, PBS en (MS)NBC zijn niet meer echt gewend om minder spannende verkiezingen te verslaan. Wat als rond 7:00 PM Eastern Time Virginia al naar Obama gaat. Nou, weg spanning......
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

...pas op he, denk aan Kerry vier jaar terug, CNN riep 'm tot winnaar uit maar dat bleek toch ff anders af te lopen. Verkiezingen zijn pas gewonnen als ze gewonnen zijn ;)
Gebruikersavatar
Karanov
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 670
Lid geworden op: 11 jun 2005, 21:07

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Karanov »

Section31 schreef:Z'n campagne team zat waarschijnlijk met de handen in het haar om die 2 minuten na de afsluiting van het debat.

Afbeelding

:P
EN hier is mijn nuteloze bijdrage aan deze thread:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

:lachhuil:

ik heb er ook een gezien met "de schreeuw" die was ook eindeloos grappig
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door uss defiant »

Waarom deed ie het eigenlijk? Ik heb het stukje echt vaak bekeken, maar het lijkt echt totaal willekeurig.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

vermoedelijk fysiek...die man is zo wankel als maar zijn kan, z'n evenwicht schijnt ook kapot te zijn.

bij de weg...er zijn ook heel foute Joe the Plummer plaatjes
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Ace of Spades »

@Karanov: :rofl:
Geniale plaatjes :')
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Guess who? »

Wahah prachtig :P

Het kan dus altijd erger :P
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

jah...en hij heeft niet eens een jetpack nodig he
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:...pas op he, denk aan Kerry vier jaar terug, CNN riep 'm tot winnaar uit maar dat bleek toch ff anders af te lopen. Verkiezingen zijn pas gewonnen als ze gewonnen zijn ;)

Ik pas ook heel erg op. Maar ben ook objectief. Tuurlijk, feitelijk zijn verkiezingen pas gewonnen als ze gewonnen zijn, zelfs als iemand zover voor staat in de peilingen (let's say 60% tegen 35%) dat hij of zij niet meer in te halen is. Maar het is alleen een zinvollere uitspraak bij verkiezingen die erg gelijk opgaan. Dan heb je nog wat aan zo'n feitelijke constatering en kan het later voor historici leuk gebruikt worden. Ik denk alleen deze keer vanuit een objectief, realistisch oogpunt niet. Trouwens, hier een interessante column van Charles Groenhuijsen:
Speelt huidskleur een rol?
20 OKTOBER 2008, 10:38 UUR. DOOR: CHARLES GROENHUIJSEN

Ik krijg de vraag een paar keer per dag: "Wat denk je? Gaan Amerikanen écht voor een zwarte kandidaat stemmen?"

Veel vragenstellers geven zelf het antwoord: "In het stemhokje gaan ze voor John McCain en laten ze Barack Obama als een baksteen vallen."

Ik twijfel.
Natuurlijk zijn er kiezers die denken: "Jakkie, geen zwarte president". Maar waarom zeggen die Amerikanen dan eerst tegen opiniepeilers dat ze voor Obama zijn?

Zeg dan gewoon: "Ik ben voor McCain".
In de VS stemt bijna 45 procent op hem.
Niks om je voor te schamen dus.

Veel geslaagde zwarte politici

Niemand weet hoeveel nadeel Obama op 4 november van zijn huidskleur heeft. Nooit eerder bereikte een zwarte Amerikaan immers de laatste etappe van de presidentiële race.

Er zijn voorbeelden van regionale verkiezingen waarbij een zwarte kandidaat dik voor lag in de peilingen, maar het op de dag van de verkiezing ineens veel slechter deed. Is er dan racisme in het spel?

Er zijn ook veel wél geslaagde zwarte politici (burgemeesters, gouverneurs). Geen racisme dus?

Wat kunnen we de laatste twee weken van de campagne verwachten?

Bij eerdere verkiezingen voor het presidentschap werden de verschillen tussen de kandidaten in de laatste weken vaak kleiner. Sinds vorige week slinkt de voorsprong van Obama ook iets; van ruim acht naar 5,4 procent. Het is onvoorspelbaar of die trend doorzet.

Obama gedraagt zich niet als zwarte kandidaat

In 1980 zette Republikein Ronald Reagan zijn forse achterstand op Jimmy Carter om in een klinkende overwinning. Stel dat Carter zwart was geweest. Dan had iedereen geroepen: Zie je wel, zwarte kandidaten zijn in het nadeel. Nu prees iedereen (de blanke) Reagan omdat hij de (eveneens blanke) Carter verpletterend versloeg.

Een presidentiële race is niet kleurenblind. Maar bij Barack Obama is de invloed van huidskleur beperkt. Hij is half zwart (zijn moeder was blank), maar - nog belangrijker - hij gedraagt zich niet als een traditioneel zwarte kandidaat. Hij praat zelden over de exclusieve belangen van "African Americans".

Hij is in zijn toespraken ook minder prekerig dan bijvoorbeeld oud-kandidaat Jesse Jackson, die overigens nooit de eindronde haalde. Obama is zwart maar gedraagt zich blank. Dat is erg verstandig. Anders zou hij veel blanke kiezers van zich vervreemden.

John McCain moet zich schamen

Het is veelzeggend dat er zo veel aandacht is voor het electorale effect van Obama's huidskleur. Voor de rest is de discussie wel zo'n beetje afgerond. Obama heeft veel meer geld en is in debatten onverslaanbaar. McCain heeft geen originele, nieuwe ideeën gepresenteerd en Sarah Palin blijft een - charmant - blok aan zijn been. In campagnespotjes doet de paniekerige McCain waar hij eerder zo tegen was: moddersmijterij. Hij moet zich schamen.

Zelfs in de 'swingstates' waar veel twijfelende kiezers wonen, heeft Obama een solide voorsprong . Afgelopen weekeinde kreeg Obama ook steun van de populaire Colin Powell. Wat een klapper voor Obama! Powell is immers Republikein en oud-militair. Een vriend van McCain, zou je zeggen. Niet dus! Dat uitgerekend deze man hem verlaat, treft McCain in het hart.

Bloedbad voor de Republikeinen

Democraten beginnen voorzichtig te dromen van een verpletterende overwinning op 4 november ('a landslide victory'). Dat is een tikkeltje voorbarig maar het zou - afgaande op de laatste opiniepeilingen - kunnen. Ook in de campagnes voor het Congres - het Amerikaanse parlement - doen Democratische kandidaten het opperbest. Sommige analisten voorspellen een bloedbad voor de Republikeinen van George Bush.

Dan krijgt Amerika een ongekend linkse president en een door Democraten overheerst parlement. Ik bewijfel of alle Obama-stemmers zich dat voldoende realiseren. Is hun stemgedrag vooral bepaald door anti-Bush gevoelens en de angst voor de economische crisis? Of verlangen ze echt naar een veel linkser Amerika?

Colin Powell gelooft - met tientallen miljoenen kiezers - dat Barack Obama echt verandering in het land kan brengen ("He is a transformational figure").

De kans wordt met de dag groter dat Obama mag laten zien of hij dat hoog gestemde ideaal - vanuit de politieke slangenkuil in Washington - kan realiseren.
Ik wel er nog aan toevoegen dat Obama juist door z'n huidskleur wel eens extra stemmen kan krijgen. Colin Powell zei het al: Barack Obama is een 'transformational figure'. Ik ga nog een stapje verder: Ik denk dat veel Amerikanen het niet op hun geweten willen hebben dat ze een man als Obama afkeuren. Obama is als 'eerste zwarte presidentskandidaat die de eindronde heeft bereikt' absoluut een novelty. Ook Obama's campagnethema 'Change' kan later door historici in net zo'n daglight geplaatst worden als destijds Clinton's 'It's The Economy, Stupid!'-campagne.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

Misschien, misschien ook niet...het mooie daaraan is dat we het pas na de verkiezingen zullen weten en dan weten alle anlysten natuurlijk ook meteen waarom het NATUURLIJK zo moest zijn. Er zijn nog steeds te grote verschillen in de peilingen om er daadwerkelijk op te kunnen vertrouwen...ik weet helaas genoeg van die statistieken om dat ook te weten. Zoals de toestand nu is ben ik ook geneigd om te zeggen dat het een "done deal" is, maar ik weet na 8 jaar intensief verkiezingen volgen (eigenlijk 10 want de midterms uit 1998 heb ik voor een schoolwerkstuk gevolgd) ook dat het echt pas over is als het over is. En dat is dus NA de rechtzaken ;) :P
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

:rofl: :rofl: :rofl:

Afbeelding

nou is m'n dag goed :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door GPS »

^ Dit is tenminste iets leuks na deze rotdag. :)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

Ik ga 'm printen en naast m'n bureau hangen :)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door GPS »

captain crash schreef:Ik ga 'm printen en naast m'n bureau hangen :)
Is eigenlijk best een goed idee.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

De meest actuele polls van vandaag, vrijdag 24 oktober, in vergelijking met de exacte datum vier jaar geleden en verwerkt in de kiesmannen-kaart:

Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2004, polls per staat, week 43 (24 oktober 2004):
John F. Kerry: 253 kiesmannen
George W. Bush: 254 kiesmannen
Dead Heat: 31 kiesmannen
Afbeelding

Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008, polls per staat, week 43 (24 oktober 2008):
Barack H. Obama: 375 kiesmannen
John S. McCain: 157 kiesmannen
Dead Heat: 6 kiesmannen
Afbeelding

Barack Obama begint nu grotere voorsprongen op McCain te krijgen in Virginia en Ohio. Ohio blijf ik een spannende staat vinden, aangezien er veel gematigde blanke Democraten wonen. Deze staat kan nog er goed gewonnen worden door McCain. Maar dat Obama nu in de meest recente polls een nog grotere voorsprong krijgt in Indiana en dat Montana en North-Dakota nu toss-ups worden is regelrecht zorgelijk voor McCain.

De beslissing van John McCain om nu volop in Pennsylvania campagne te voeren, slaat natuurlijk ook helemaal nergens op. Ondertussen geeft John McCain wél hele goede rustige interviews op Fox, CNN, MSNBC. Maar deze rust had hij natuurlijk veel eerder moeten uitstralen. McCain's campagne moet nu ineens allemaal staten verdedigen die in 2000 en 2004 nog ruimschoots naar Bush gingen. Worden het spannende verkiezingen? Maar natuurlijk. Maar een thriller wordt het zeker niet meer.

Eerder dacht ik nog dat Obama met plusminus 291 kiesmannen de verkiezingen ging winnen. Maar als de trends zich doorzetten en de GOP tovert geen konijn uit de rode hoed, dan is een +300 score erg aannemelijk aan het worden. Eng vind ik wel dat men het nu al gaat hebben over een Obama-landslide :{ .
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Belgarath »

Maar zelfs al verliest Obama Ohio nog en alle tossups en alle kleine voorsprongstaten (florida, Nevada, Missouri, North Carolina), dan nog wint hij.

Tussen de poll van Kerry en Bush destijds en de daadwerkelijke uitslag zat niet zo heel veel verschil (Kerry verloor Ohio en New Mexico, maar won Wisconsin en Minnesota en verloor dead heat florida effectief verloor hij maar 1 kiesman). Dus het wordt nu waarschijnlijk toch wel echt onmogelijk voor McCain.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

Ik blijf bij wat ik eerder op deze pagina zei, de verkiezingen zijn pas gewonnen als ze daadwerkelijk voorbij zijn. Ik denk dat het een "done deal" is. In een landslide geloof ik niet. Maar...time will tell.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

Ik heb je tot nu toe weinig horen praten over de huidige stand van zaken ;). Tja, feitelijk is het allemaal wel zo als je zegt 'de verkiezingen zijn pas gewonnen als het daadwerkelijk voorbij is'. Maar eerder dit jaar was je nog opmerkelijk spraakzamer en uitgebreider in je bewoordingen....
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Section31 »

captain crash schreef:Ik blijf bij wat ik eerder op deze pagina zei, de verkiezingen zijn pas gewonnen als ze daadwerkelijk voorbij zijn. Ik denk dat het een "done deal" is. In een landslide geloof ik niet. Maar...time will tell.
idd... de betrouwbaarheid van die polls kennen we inmiddels maar al te goed...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

Mr Hayes schreef:Ik heb je tot nu toe weinig horen praten over de huidige stand van zaken ;). Tja, feitelijk is het allemaal wel zo als je zegt 'de verkiezingen zijn pas gewonnen als het daadwerkelijk voorbij is'. Maar eerder dit jaar was je nog opmerkelijk spraakzamer en uitgebreider in je bewoordingen....
Ik zou je kunnen vermoeien met wat ik denk dat er aan de hand is me McCain en met het feit dat ik hoop dat Obama werkelijk is wat hij wil zijn...maar ik geloof dat ik dat gisteren al gedaan heb ;)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door X-File »

Ik weet niet of deze site al gepost is, maar ik vond het knap in elkaar gezet. (Wacht op het volledig laden)

http://www.236.com/video/2008/watch_syn ... a_9857.php
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Raynor's Revenge »

wow....

"My friends." zijn opeens de twee engste woorden die ik ken :O
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Paulstartrek »

idd :')
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ik heb nog nooit een mooiere choreografie gezien :lachhuil:
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

De meest actuele polls van vandaag, maandag 3 november, in vergelijking met de exacte datum vier jaar geleden en verwerkt in de kiesmannen-kaart. Dit is de laatste update voor election day morgen:

Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2004, polls per staat, week 45 (2 november 2004, Election Day viel dat jaar op 3 november):
John F. Kerry: 262 kiesmannen
George W. Bush: 261 kiesmannen
Dead Heat: 15 kiesmannen
Afbeelding

Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2008, polls per staat, week 45 (3 november 2008):
Barack H. Obama: 353 kiesmannen
John S. McCain: 185 kiesmannen
Afbeelding

De polls in de staten consolideren nu een beetje en de race in staten als Missouri, Indiana, Florida en North-Carolina verscherpen zich. In Indiana, Missouri, North-Carolina heeft McCain nu nipt de voorsprong van Obama weggewerkt. Ook Florida gaat langzaam wat meer neigen naar McCain. Maar, deze inhaalslag is te mild en komt te laat voor McCain ben ik bang. De pogingen van McCain campagneteam om Pennsylvania goed in het nieuws te krijgen als zogenaamde 'toss-up state' lukt wel, maar zal uiteindelijk zinloos blijken.

Obama staat er, ook al wordt het wat spannender, beter voor. Obama doet het nog steeds netjes in Ohio. En in New-Mexico, Iowa, Virginia, Nevada en Colorado heeft Obama redelijk comfortabele voorsprongen. Staten waar John Kerry het in 2004 erg moeilijk mee had. Ander slecht nieuws voor McCain is dat zijn thuisstaat Arizona nu een toss-up is geworden, evenals Montana, North-Dakota en Georgia.

Mijn voorspelling wat betreft de toss-up staten en andere staten waar het verschil tussen McCain en Obama minder dan 10% is:
Obama wint:
--> Ohio
--> New-Mexico
--> Colorado
--> Nevada
--> Iowa
--> North-Dakota
--> Virginia
McCain wint:
--> Florida
--> Missouri
--> Indiana
--> North-Carolina
--> Georgia
--> Arizona
--> Montana

Ik gok dan op de volgende verdeling van het aantal kiesmannen:
Barack H. Obama: 314 kiesmannen
John S. McCain: 224 kiesmannen
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door captain crash »

Leuk bericht voor de Wingers onder ons:
Verkiezingsdag begint met opsteker voor Obama
Uitgegeven: 4 november 2008 05:53
Laatst gewijzigd: 4 november 2008 09:43

WASHINGTON - De Amerikaanse verkiezingen zijn dinsdag begonnen met een opsteker voor de Democratische presidentskandidaat Barack Obama. Hij won van zijn Republikeinse rivaal John McCain in het gehucht Dixville Notch in New Hampshire.

Amerika stemt

Obama kreeg in de nacht van maandag op dinsdag in Dixville Notch vijftien stemmen tegen zes stemmen voor McCain. Dixville Notch gaat traditioneel het eerst naar de stembus op verkiezingsdag.

De stemmen worden meteen geteld. De enige Democratische presidentskandidaat die in Dixville Notch won, was in 1968 Hubert Humphrey.

Om 12.00 uur (Nederlandse tijd) openen de stembureaus in de oostelijk staten. De eerste stembureaus sluiten als bij ons om middernacht woensdag 5 november begint.

Football

In het Amerikaanse football was er nog een goed voorteken voor de Democratische kandidaat die het opneemt tegen de regerende Republikeinen.

Het team van de Redskins speelde thuis in Washington D.C. kort voor de stembusgang en verloor maandag van de bezoekende Steelers uit Pittsburgh. In de footballwereld en in de politiek is bekend dat sinds 1937 de politieke leiding in Washington van kleur verwisselt wanneer de Redskins in hun laatste thuiswedstrijd voor de verkiezingen verliezen.

Als ze zo'n wedstrijd wonnen, werd sinds 1937 telkens de regerende partij of president herkozen. De Steelers wonnen met 23-6.

Langste campagne

Volgens de laatste peilingen maakt Obama een goede kans de eerste zwarte president van de Verenigde Staten te worden. Waarnemers spreken over de spectaculairste race om het Witte Huis in Washington in tientallen jaren. Het was in ieder geval de langste en duurste campagne, mede doordat geen zittende president meedoet.

Obama had ruim een week geleden zijn campagne nog onderbroken om in Hawaï afscheid van zijn oma te kunnen nemen. Maandag maakte de Democratische presidentskandidaat bekend dat zijn grootmoeder op 86-jarige leeftijd "vreedzaam" was overleden na een strijd tegen kanker.

Cruciale staten

De 72-jarige McCain en de 25-jaar jongere Obama deden maandag op de laatste dag van de campagne nog verwoede pogingen om zoveel mogelijk stemmen te winnen in de cruciale staten die dinsdag de doorslag kunnen geven. Het gaat daarbij onder meer om Ohio, Pennsylvania en Florida.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: << The Big US Election 2008 Thread >>

Bericht door uss defiant »

Hartfield's Landing heette dat toch in TWW?
Gesloten