kan jij je de toekomst herinneren ?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

heb jij dat nou ook wel eens ?

nee, wat een onzin
7
33%
nee, maar ik ga nu oefenen
1
5%
ja, ik heb wel eens dat ik denk , dit ken ik al
11
52%
ja, ik leef totaal op m'n gevoel
2
10%
 
Totaal aantal stemmen: 21

Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Guess who? schreef:Ik heb uitgelegd gezien dat een Deja vu een resultaat is van een vertraging in de hersenen. Waardoor dat wat je meemaakt iets later pas goed verwerkt wordt. Waardoor het lijkt dat het al eens is gebeurd, maar je niet weet wanneer. (omdat het alleen op dat moment gebeurt)
Dit is één van de theorieën...

Desalnietemin is gewoon iri wanneer het je overkomt...
Gebruikersavatar
Vash
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 apr 2003, 22:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Vash »

Ik heb een keer een hele duidelijke ervaring gehad op dit gebied.

Ik was ongeveer tien jaar oud en was op vakantie met mijn ouders naar Italie. We waren op een plek waar ik nog nooit eerder geweest was. Het was een dorpje met allerlei van die middeleeuwse dunne steegjes.

Mijn vader zei dat we nog brood moesten kopen voor de volgende morgen en dat we effe moesten opletten als we een bakkerij zagen.

Vervolgens zei ik dat ik er wel een wist te vinden vlak bij. Mijn vader liet me mijn gang gaan en ik liep er rechtstreeks naar toe. Dit was niet een hoek om maar echt 'een keer naar links, een keer rechtdoor en hier naar rechts en we zijn er'

Het was een bizarre ervaring, mijn ouders waren perplex! Het bleek ook de dichtst bijzijnde bakker in het dorp te zijn en de kortste route.

Ik heb er geen verklaring voor, maar geloof niet dat het onder deja vu valt.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Vash schreef:Ik heb er geen verklaring voor, maar geloof niet dat het onder deja vu valt.
Ik denk dat je gelijk hebt... Wat het wel is durf ik niet te zeggen. Daarna nooit weer zo'n ervaring gehad?

Ik heb wel vaker een Deja Vu gehad in mijn leven. Geeft toch altijd een raar gevoel ondanks reële verklaringen...
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Wat Vash zegt heeft mijn tante ook een keer gehad. Gek genoeg ook in Italië...
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Bericht door Peti »

italië is gewoon zó voorspelbaar dat je altijd snel de dichtstbijzijnde bakker vindt ;)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

probleem is dat ervaringen nooit objectief zijn;
zwangere vrouwen zien overal zwangere vrouwen, dus is in hun ogen een bovengemiddeld percentage vrouwen zwanger op toevallig het precieze moment dat zij dat zijn;
verder onhoud je enkel de ervaringen die opvallend zijn; wellicht ben meerdere keren in je leven lukraak ergens naartoe gelopen; je onthoudt echter de ene keer dat het onverklaarbaar ergens toe leidde;
tenslotte heeft het menselijk brein een bewustzijn voortgebracht dat constant "dingen goedpraat en verklaart"; let er maar eens op: als er iets gebeurt dat neit voorzien is, plopt er meteen een verklaring in je hoofd op waarom dat zo gebeurd is, in relatie tot jouzelf
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

en er zijn daar zo veel bakkers, dat er gemiddeld elke straat er wel 1 heeft :P
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Peti schreef:italië is gewoon zó voorspelbaar dat je altijd snel de dichtstbijzijnde bakker vindt ;)
:rofl:
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

niet altijd ... maar er zijn soms dingen waar ik frappant over ben.... als is het maar dat ik deze week twee keer een vriend tegen kwam die ik al in jaren niet meer gesproken heb.
Plaats reactie