Toekomst gameshops

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Toekomst gameshops

Bericht door Jim »

Gisteren had ik een heerlijke discussie met een vriend en ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie over het onderwerp denken.

Het ging om 'gameshops'; winkels die spellen, consoles, pc's en toebehoren verkopen naast een goed advies.

De hamvraag was 'wat is de toekomst van de gameshop' en dat over 2 tijdspannes: nu tot 5 jaar en 5 tot 10 jaar.
Punten die aan de orde kwamen waren: illegale downloads, service, prijs en kindveiligheid (bijv. chatboxpedo's, schokkend beeldmateriaal).

Bestaat de gameshop nog over 5 of 10 jaar?
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Als jij nu eens begint met jouw standpunt.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

Heb ik wel even aan gedacht, maar ik heb liever een objectief en ongestuurd begin. If you don't mind :)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

ik heb het idee dat je deze discussie alleen op gang gaat brengen met sturing.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

in hoeverre bestaan er uberhaupt exclusieve gameshops? volgensmij zijn dit meestal gewoon onderdelen van warenhuizen, elektronica stores, music stores, speelgoedwinkels, etc.

dan moet je 't probleem nog in tweeen splitsen, hardware en software.

hardware is over 't algemeen makkelijker irl te verkopen omdat mensen hier eerst naar willen kijken en de prijzen een stuk hoger liggen. dat laatste maakt de drempel om dit online te kopen een stuk hoger, en aanbiedingen maken het aantrekkelijk dit in de winkel aan te schaffen. bijv. 'wii sports pack', consoles met extra games, etc. dan is het nog vaak zo dat je de volle prijs betaalt voor een pakket, en 0,0 korting krijgt, maar mensen zijn dom en vallen voor goede marketing, en daar zal niet snel wat aan veranderen ;) .

bij software is de behoefte er niet zozeer om dit in een echte winkel te kopen, maar is een webshop ook prima. daarnaast ligt de prijs van games in de winkel vaak 50 tot zelfs 100 procent boven die van webshops. zodra mensen dit doorhebben kopen ze al hun games onlines. zodra je eenmaal een goede ervaring hebt met een webshop ben je om, en ga je ook niet meer terug.

maar zolang bovenstaande winkels bestaan, zullen zowel hardware als software verkocht blijven worden. het aanbod van software zal op den duur wel een stuk beperkter worden; alleen bekende titels en wat family games voor mensen die het licht nog niet hebben gezien.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ik denk dat alleen grote steden, exclusieve computerspel zaken hebben, ik heb geloof ik in Luxumburg stad een paar jaar geleden wel een bijna exclusieve computerspellen zaak gezien, maar volgens mij verkochten ze daar ook nog Magic the Gathering :Y) ...

Maar hier (middel grote plaats / kleine stad), zijn geen exclusieve computerspel zaken, die worden gewoon verkocht bij de grote cd ketens als de FRS en TMS... Er was ook nog een onaffankelijke cd-zaak in Uden maar die is deaud ;-( , die verkocht trouwens geen games.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Ik betwijfel dat echte game-stores blijven bestaan. Dat soort winkels hebben het volgens mij al moeilijk sinds ketens als de Media Markt ook op grote schaal games verkopen. Deze winkels kunnen het vaak goedkoper aanbieden, maar in vergelijking met webwinkels zijn ook ketens als de MM duur. En gezien de trend van het steeds meer doen van online aankopen zal ook het grote publiek doorkrijgen dat spellen online kopen een goedkopere optie is. En de portomonnee is de dooslaggevende factor. Wat dat betreft zijn game-stores niet zo goed te vergelijken met muziekwinkels, omdat lekker door cd's/lp's snuffelen nog een bepaalde beleving is voor sommige mensen.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

In reactie op het voorgaande:

Deze shop zit niet in een grote stad en heeft een aardig bereik in zijn regio met een klantenkring tot 50 km buiten de plaats. Ze zijn vrij recent gestart en zien als concurrent een intertoys/ free record shop/ media markt.

De gameshop ziet het licht vooral in meerderehands-games.
Daarnaast zijn ouders van kleine kinderen interessant volgens hun, d.m.v. het advies van het bedrijf m.b.t de 'pedo en sexual content veiligheid' van de producten.

De 'marketing packs' zijn niet interessant, die zijn slecht aanwezig om het aanbod compleet te maken. De PC games markt wordt gesloopt door illegale software downloads en verspreiding volgens hun en daarom niet interessant.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

Ik weet dan niet veel van games, maar een factor die volgens mij ook belangrijk is, is dat er nu een generatie jonge kopers is met ouders die ook weten hoe computers werken. Als een jongen van 13 in 1990 door de bomen het bos niet meer zag moest ie voor deskundig advies naar de winkel. Tegenwoordig kan ie het aan zijn vader vragen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Jim schreef:In reactie op het voorgaande:

Deze shop zit niet in een grote stad en heeft een aardig bereik in zijn regio met een klantenkring tot 50 km buiten de plaats. Ze zijn vrij recent gestart en zien als concurrent een intertoys/ free record shop/ media markt.

De gameshop ziet het licht vooral in meerderehands-games.
dus... het gaat niet om gameshops in 't algemeen maar om één specifieke tweedehands winkel ergens in een niet grote stad? dat is een heel ander verhaal en een hele andere discussie...
Jim schreef:Daarnaast zijn ouders van kleine kinderen interessant volgens hun, d.m.v. het advies van het bedrijf m.b.t de 'pedo en sexual content veiligheid' van de producten.
dat advies kan iedereen geven door naar de icoontjes op de verpakking te kijken.
Jim schreef:De 'marketing packs' zijn niet interessant, die zijn slecht aanwezig om het aanbod compleet te maken.
meerderehands games zijn gewoon aanbiedingen; same.
Jim schreef:De PC games markt wordt gesloopt door illegale software downloads en verspreiding volgens hun en daarom niet interessant.
dat valt wel mee. net als 2007 een topjaar was voor bioscopen ookal zou dit niet kunnen want filmdownloads hadden de industrie kapot gemaakt. meeste hierover wordt erg overdreven.

maar om welke winkel gaat 't nu? :S
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Jim schreef:In reactie op het voorgaande:

Deze shop zit niet in een grote stad en heeft een aardig bereik in zijn regio met een klantenkring tot 50 km buiten de plaats. Ze zijn vrij recent gestart en zien als concurrent een intertoys/ free record shop/ media markt.
Je begint deze thread als iets algemeens en nu verander je opeens de situatie...
Jim schreef:De gameshop ziet het licht vooral in meerderehands-games.
Daarnaast zijn ouders van kleine kinderen interessant volgens hun, d.m.v. het advies van het bedrijf m.b.t de 'pedo en sexual content veiligheid' van de producten.
Meerderehandsgames zijn volgens vooral interessant voor de meer fan-achtige gamers en mensen die niet zozeer de nieuwste dingen willen. Er is wel een markt voor, zeker voor de wat oudere spellen, maar deze is zeer klein en een gameshop in het algemeen zal hier moeilijk van rond kunnen komen denk ik. Verder zijn tweedehandsgames ook makkelijk en goedkoop verkrijgbaar via eBay, Marktplaats, etc.
Advies geven aan ouders is iets wat nu misschien nog een markt heeft, maar die is stervende. Steeds meer ouders zijn bekend met computers en games of spelen ze zelf of hebben ze zelf gespeeld. Verder is informatie hierover prima te verkrijgen via internet of gamesbladen. En zoals ik al zei, de ouders die daar niet mee bekend zijn zullen steeds geringer in aantal worden. Oftewel, een stervende markt.
Jim schreef:De 'marketing packs' zijn niet interessant, die zijn slecht aanwezig om het aanbod compleet te maken. De PC games markt wordt gesloopt door illegale software downloads en verspreiding volgens hun en daarom niet interessant.
Dat consolegames meer legaal gekocht worden dan pc games kan ik me wel voorstellen, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ook voor consoles is het relatief simpel om illegale spellen te spelen of je speelt de consolegames op je pc mbv emulatoren ed.
De vraag of de gamesmarkt echt wordt ondermijnd door downloaden durf ik ten zeerste te betwijfelen. De gamesindustrie is booming, maar mensen zijn mogelijk wat kieskeuriger geworden. Desalniettemin doet de gamesindustrie het nog steeds prima. En de echte gamers zullen hun pc games zeker wel legaal aanschaffen, kijk maar naar de cd markt waar de minder commerciele cd's nog prima verkocht worden en het voorbeeld van bioscoopbezoeken.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Er zal altijd behoefte blijven aan winkels die bijznderen games verkopen (denk aan: Japanse import). Dat is netzo iets dat er naast Ikea ook nog steeds behoefte is aan winkels die antieke meubelen verkopen (en bedden voor meer dan 30.000 euro). Hetzelfde kan je zien bij cd's en boeken. Ik denk echter dat de grote algemene gamesspeciaalzaken die je o.a. in Utrecht nog hebt wel gaan verdwijnen. Sterker nog, dat is al gaande. In 2000 zaten in HC nog drie gamespicaalzaken, dat is er nu nog een. Hetzelfde is te zien geweest bij cd-winkels. Echter, bij cd-winkels zijn het juist de speciaalzaken die wel overleven naast de grote ketens. Dat zal bij games ook wel zo gaan. Het downloaden heeft wel effect, maar dat heeft het de laatste jaren ook wel gehad. Er zijn echter nog genoeg verzamelaars die games kopen voor de heb, zeker speciale games. Of oorlogsspellen beter verkopen durf ik niet meer te zeggen. Als je naar verkoopcijfers kijkt zie je dat op dit moment er vooral een groei is in de zogenaamde "vrouwengames".
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ace of Spades schreef:Dat consolegames meer legaal gekocht worden dan pc games kan ik me wel voorstellen, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ook voor consoles is het relatief simpel om illegale spellen te spelen of je speelt de consolegames op je pc mbv emulatoren ed.
probleem 1 bij consoles is dat ze meestal gemod moeten worden voordat je illegale games kunt draaien. dit wordt hardwarematig steeds lastiger gemaakt, doe je niet snel zelf, veel mensen kennen niemand die 't wel kan, en je bent gelijk je garantie kwijt.

probleem 2 is dat bijvoorbeeld gemodde 360's gebanned worden van x-box live. dan kun je dus wel gebrande games draaien, maar niet meer online spelen, nooit meer, ook geen legale spellen. en aangezien dat bij vrijwel alle games van tegenwoordig wenselijk is, bedenk je je wel een paar keer voordat je gaat modden.

al met al is het een stuk lastiger dan bij pc games.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Vis schreef:
Ace of Spades schreef:Dat consolegames meer legaal gekocht worden dan pc games kan ik me wel voorstellen, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ook voor consoles is het relatief simpel om illegale spellen te spelen of je speelt de consolegames op je pc mbv emulatoren ed.
probleem 1 bij consoles is dat ze meestal gemod moeten worden voordat je illegale games kunt draaien. dit wordt hardwarematig steeds lastiger gemaakt, doe je niet snel zelf, veel mensen kennen niemand die 't wel kan, en je bent gelijk je garantie kwijt.

probleem 2 is dat bijvoorbeeld gemodde 360's gebanned worden van x-box live. dan kun je dus wel gebrande games draaien, maar niet meer online spelen, nooit meer, ook geen legale spellen. en aangezien dat bij vrijwel alle games van tegenwoordig wenselijk is, bedenk je je wel een paar keer voordat je gaat modden.

al met al is het een stuk lastiger dan bij pc games.
Het is lastiger ja, maar het kan :P . Maar ik zal niet ontkennen dat het een betere markt is ;) .
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

D'r is toch al een onofficieel x box live netwerk bestaande uit mensen die niet onderworpen willen worden aan de dictatuur van microsoft? Vorige week ergens iets over gelezen, vond 't wel grappig.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

twee gameshops
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

jah
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

Ace of Spades schreef:
Jim schreef:In reactie op het voorgaande:

Deze shop zit niet in een grote stad en heeft een aardig bereik in zijn regio met een klantenkring tot 50 km buiten de plaats. Ze zijn vrij recent gestart en zien als concurrent een intertoys/ free record shop/ media markt.
Je begint deze thread als iets algemeens en nu verander je opeens de situatie...
Een gameshop is een gameshop, en ik heb aangegeven dat ik even het begin wilde afwachten om te zien waar voor jullie 'de problemen' begonnen.
Ace of Spades schreef: De vraag of de gamesmarkt echt wordt ondermijnd door downloaden durf ik ten zeerste te betwijfelen. De gamesindustrie is booming, maar mensen zijn mogelijk wat kieskeuriger geworden. Desalniettemin doet de gamesindustrie het nog steeds prima. En de echte gamers zullen hun pc games zeker wel legaal aanschaffen, kijk maar naar de cd markt waar de minder commerciele cd's nog prima verkocht worden en het voorbeeld van bioscoopbezoeken.
De pure gamers zijn in percentage niets op het totale gebruik. Daarnaast is het feit dat er in 2007 700 nieuwe PC games en dit jaar 200 nieuwe PC games op de markt komen (vanwege het downloaden) veelzeggend.
Jim schreef: Daarnaast zijn ouders van kleine kinderen interessant volgens hun, d.m.v. het advies van het bedrijf m.b.t de 'pedo en sexual content veiligheid' van de producten.
Vis schreef:dat advies kan iedereen geven door naar de icoontjes op de verpakking te kijken.
Zouden de meeste ouders het niet liever uit eerstehand horen om precies te weten wat er nu wel en niet op staat/ gebeurd? Voor vragen waar 'wij' niets van weten lopen we ook altijd naar een expert na even bijgelezen te hebben?
Jim schreef: De 'marketing packs' zijn niet interessant, die zijn slecht aanwezig om het aanbod compleet te maken.
Vis schreef:meerderehands games zijn gewoon aanbiedingen; same.
Meerderehands games zijn 2e, 3e, 4e hands games die gewoon niet zoveel meer waard zijn. Dat zijn geen aanbiedingen en zeker geen marketingpacks (incl./excl. consoles).

Zijn er nevenactiviteiten/producten die interessant zouden kunnen zijn?
Bijvoorbeeld: een soort evenement houden, literatuur/magazines verkopen, fanware of gadgets?

Sommerend tot dusver:
- er is een markt in (meerderehands) consoles en hun games
- er is een kleine markt in tweedehands danwel speciale games
- in de vorm van een 'speciale CD zaak' is er hoop op overleving

- er is geen markt in ouderadvies
- er is geen markt in nieuwe PC games

- downloaden verschalkt de (PC) markt, maar dat wordt overdreven
- software is veel interessanter dan hardware
- qua prijs kan geen enkel games/consoles verkopend bedrijf op tegen internetverkoop
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Jim schreef:De pure gamers zijn in percentage niets op het totale gebruik. Daarnaast is het feit dat er in 2007 700 nieuwe PC games en dit jaar 200 nieuwe PC games op de markt komen (vanwege het downloaden) veelzeggend.
Dat vind ik eigenlijk een voorbarige conclusie. Denk je nu echt dat een daling van 500 games in een jaar door het downloaden komt? Waarschijnlijker is dat het gewoon toeval is of dat de prognose voor dit jaar niet klopt.
Jim schreef: Daarnaast zijn ouders van kleine kinderen interessant volgens hun, d.m.v. het advies van het bedrijf m.b.t de 'pedo en sexual content veiligheid' van de producten.
Vis schreef:dat advies kan iedereen geven door naar de icoontjes op de verpakking te kijken.
Zouden de meeste ouders het niet liever uit eerstehand horen om precies te weten wat er nu wel en niet op staat/ gebeurd? Voor vragen waar 'wij' niets van weten lopen we ook altijd naar een expert na even bijgelezen te hebben?
De meeste ouders die kinderen van die leeftijd hebben weten hardstikke goed dat de mensen die in gameshops werken dat ook maar doen als bijbaantje en heus geen expert zijn in alle games die ze verkopen, net zoals je in een boekenwinkel niet mag verwachten dat de verkopers alles weten over alle boeken die ze verkopen.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Er zullen altijd mensen zijn die legaal computerspellen spelen, ik vind jouw 'aantalen' een beetje vreemd, maar ik heb er geen kijk op (maar buiten dat ben ik ook alleen geinterseerd in pc spelen).. Vooral omdat veel spellen die tegenwoordig uit komen een merknaam hebben denk bijvoorbeeld aan The Elder Scrolls, Sims-spellen, Civilization, Command & Conquer etc. (om een paar pc spellen te geven)... Dat zijn namen die al vaak van de jaren '90 en sommige van de jaren '80 al zich zelf gevestigd hebben... Daarnaast is er ook nog een groeiende markt in zogeheten morp spellen (WoW, Lotr, Everquest), die voor steeds meer mensen beschikbaar word.

Ik verwacht van geen enkele verkoper iets van een computerspel te weten, overigens de informatie op computerspellen is tegenwoordig (en eigenlijk al minstens een decennia of meer), heel erg gedetaileerd, inclusief parent ratings en wat al niet is het gemakkelijker dan ooit, ik betwijfel of dat menig ouder moeite heeft voor zijn kroost een passend spel te kopen en na te vragen aan de verkoper, overigens de kroost zelf koopt de spellen meestal.

Tweede Hands spelen worden tegenwoordig meestal via de bekende tweede-hands sites gekocht, ebay en markplaats, waar vaak de keuze groter is dan bij winkels.

Zelf kan ik me niet herrineren in de omgeving ooit in een alleen computerspellen winkel te zijn, ik weet alleen dat middelgrote plaats (36.000 inwoners), er geen heeft, ik weet ook dat andere middelgrote plaats (32.000 inwoners), hier vlakbij geen heeft, beide plaatsen vormen een stads regio van bijna 100.000 inwoners (inclusief kerndorpen)... beide steden hebben een FRS, een Music Store, een Dixons, waar genoeg spelen te koop zijn (voor alle stationnen)...

Ik betwijfel echt het nut van gameshops ... hoogsuit in erg grote steden... Maar de meest grote steden hebben tegenwoordig een Mediamarkt, en een dynabyte....
Laatst gewijzigd door Blind Guardian op 15 jan 2008, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

uss defiant schreef:
Jim schreef:De pure gamers zijn in percentage niets op het totale gebruik. Daarnaast is het feit dat er in 2007 700 nieuwe PC games en dit jaar 200 nieuwe PC games op de markt komen (vanwege het downloaden) veelzeggend.
Dat vind ik eigenlijk een voorbarige conclusie. Denk je nu echt dat een daling van 500 games in een jaar door het downloaden komt? Waarschijnlijker is dat het gewoon toeval is of dat de prognose voor dit jaar niet klopt.
Het is nogal een afname en het downloaden speelt zeker wel een rol, maar ook zijn de gamers beter geïnformeerd. En aangezien het grootste gedeelte van de games grote rommel is, wordt dat niet meer verkocht en wordt de gamesindustrie gedwongen tot het afleveren van meer kwaliteit.
Het downloaden speelt hier in zoverre een rol in, dat er mensen zijn die games eerst downloaden en spelen voor ze het kopen, al durf ik niet te zeggen of dat in grote mate gebeurd.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ik betwijfel of dat gameshops echt last zullen hebben van illigale downloads, het zijn specialistische zaken en die hebben vaak een vaste kring aan klanten die er kopen, en die blijven toch wel komen, over het gemiddeld willen gamers die trouw zijn aan een spel het spel legaal kopen (teminste dat ben ik dus)...

Het is net als dat Fantasy winkeltje alhier, die moet het echt hebben van een vaste kring die Larp-D&D artikelen kopen...

BG out
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Ace of Spades schreef:
uss defiant schreef:
Jim schreef:De pure gamers zijn in percentage niets op het totale gebruik. Daarnaast is het feit dat er in 2007 700 nieuwe PC games en dit jaar 200 nieuwe PC games op de markt komen (vanwege het downloaden) veelzeggend.
Dat vind ik eigenlijk een voorbarige conclusie. Denk je nu echt dat een daling van 500 games in een jaar door het downloaden komt? Waarschijnlijker is dat het gewoon toeval is of dat de prognose voor dit jaar niet klopt.
Het is nogal een afname en het downloaden speelt zeker wel een rol, maar ook zijn de gamers beter geïnformeerd. En aangezien het grootste gedeelte van de games grote rommel is, wordt dat niet meer verkocht en wordt de gamesindustrie gedwongen tot het afleveren van meer kwaliteit.
Het downloaden speelt hier in zoverre een rol in, dat er mensen zijn die games eerst downloaden en spelen voor ze het kopen, al durf ik niet te zeggen of dat in grote mate gebeurd.
Dat het downloaden een rol speelt twijfel ik niet aan, maar voor 2007 werden er ook al spellen gedownload. Dat is het afgelopen jaar echt niet zoveel meer geworden dat dat die daling ook maar enigszins tot gevolg kan hebben.
Ik bedenk me net nog een reden: het uitkomen van de nieuwe consoles. Dat heeft vast wel een boost opgevelerd.

Wat ik bedoel te zeggen is: er zijn veel meer redenen aan te wijzen dan alleen downloaden.

Wat de rest van je verhaal betreft: ik zou het werkelijk waar niet weten eigenlijk. Ik verwacht niet dat de meerderheid van de mensen eerst download en dan koopt als ze het goed vinden. Een hoop mensen zullen dit onzin vinden.
Wat ik wel weet is dat de consoles, en met name de Wii, heel erg populair zijn onder jongeren en dat mensen hier ook echt investeren in spellen.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

uss defiant schreef:
Ace of Spades schreef:
uss defiant schreef:
Jim schreef:De pure gamers zijn in percentage niets op het totale gebruik. Daarnaast is het feit dat er in 2007 700 nieuwe PC games en dit jaar 200 nieuwe PC games op de markt komen (vanwege het downloaden) veelzeggend.
Dat vind ik eigenlijk een voorbarige conclusie. Denk je nu echt dat een daling van 500 games in een jaar door het downloaden komt? Waarschijnlijker is dat het gewoon toeval is of dat de prognose voor dit jaar niet klopt.
Het is nogal een afname en het downloaden speelt zeker wel een rol, maar ook zijn de gamers beter geïnformeerd. En aangezien het grootste gedeelte van de games grote rommel is, wordt dat niet meer verkocht en wordt de gamesindustrie gedwongen tot het afleveren van meer kwaliteit.
Het downloaden speelt hier in zoverre een rol in, dat er mensen zijn die games eerst downloaden en spelen voor ze het kopen, al durf ik niet te zeggen of dat in grote mate gebeurd.
Dat het downloaden een rol speelt twijfel ik niet aan, maar voor 2007 werden er ook al spellen gedownload. Dat is het afgelopen jaar echt niet zoveel meer geworden dat dat die daling ook maar enigszins tot gevolg kan hebben.
Ik bedenk me net nog een reden: het uitkomen van de nieuwe consoles. Dat heeft vast wel een boost opgevelerd.

Wat ik bedoel te zeggen is: er zijn veel meer redenen aan te wijzen dan alleen downloaden.

Wat de rest van je verhaal betreft: ik zou het werkelijk waar niet weten eigenlijk. Ik verwacht niet dat de meerderheid van de mensen eerst download en dan koopt als ze het goed vinden. Een hoop mensen zullen dit onzin vinden.
Wat ik wel weet is dat de consoles, en met name de Wii, heel erg populair zijn onder jongeren en dat mensen hier ook echt investeren in spellen.
Er zijn inderdaad vast wel meer redenen voor het krimpen van de productie maar het is dit jaar schijnbaar echt pas ingezonken bij de producers dat de illegale pc game markt een gat slaat in de opbrengsten (of er was jaren geleden het besluit om geen nieuwe projecten meer te starten en de lopende te laten finishen, wat dan nu pas zichtbaar wordt op de markt).
De opkomst van consoles en het zoeken naar meer kwaliteit vind ik ook hele goede redenen, ten aanzien van de kwaliteit is de gedachte dat mensen eerst games illegaal proberen voor ze hem kopen dan ook zeker denkbaar.

Een vaste klantenkring hebben gameshops zeker, zou die groot genoeg zijn om van te leven?
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Ervan leven is vast wel haalbaar tot op zekere hoogte. Zo zat er bij mij in buurt vroeger een zaakje die vanalles had op het gebied van printers ed. en reparaties deed. Maar heel gespecialiseerd en vooral op oudere apparaten gericht. Het zaakje heeft er heel lang gezeten, zolang ik mij kan herinneren. Twee jaar geleden ongeveer was het opeens weg.
Een ander voorbeeld is een muziekwinkeltje in Rotterdam. Heel klein zaakje met een soort van hippie achter de toonbank. Overal grote stapels elpees en iedereen die er binnenloopt is bekend bij de eigenaar. Zaakje zit er al een hele tijd en ik denk dat het er nog wel even zal zitten.
De markt is zeer klein voor dit soort zaakjes, maar is er wel. En het ontstaan van zo'n markt voor games vind ik geen onrealistische gedachte, maar het is wel een apart soort zaak.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Ze moeten zich inderdaad wel onderscheiden ja. Om de vergelijking door te trekken met muziek: bij ons zat een muziekwinkel in het dorp (30.000 inwoners) die gewoon de mainstream muziek verkocht, maar dan voor veel meer geld dan in de stad of op internet. Die is dus ook hardstikke failliet gegaan.
Ik weet alleen niet of er echt veel games worden gemaakt die buiten de mainstream vallen zoals dat bij muziek wel het geval is.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Ohja hoor, zat :P .
Flight Sims, race sims...echt goede simulatoren sowieso dus, japanse import (vage shit :') ), oude spellen en vast nog wel wat.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Jim schreef:
uss defiant schreef:
Ace of Spades schreef:
uss defiant schreef:
Jim schreef:De pure gamers zijn in percentage niets op het totale gebruik. Daarnaast is het feit dat er in 2007 700 nieuwe PC games en dit jaar 200 nieuwe PC games op de markt komen (vanwege het downloaden) veelzeggend.
Dat vind ik eigenlijk een voorbarige conclusie. Denk je nu echt dat een daling van 500 games in een jaar door het downloaden komt? Waarschijnlijker is dat het gewoon toeval is of dat de prognose voor dit jaar niet klopt.
Het is nogal een afname en het downloaden speelt zeker wel een rol, maar ook zijn de gamers beter geïnformeerd. En aangezien het grootste gedeelte van de games grote rommel is, wordt dat niet meer verkocht en wordt de gamesindustrie gedwongen tot het afleveren van meer kwaliteit.
Het downloaden speelt hier in zoverre een rol in, dat er mensen zijn die games eerst downloaden en spelen voor ze het kopen, al durf ik niet te zeggen of dat in grote mate gebeurd.
Dat het downloaden een rol speelt twijfel ik niet aan, maar voor 2007 werden er ook al spellen gedownload. Dat is het afgelopen jaar echt niet zoveel meer geworden dat dat die daling ook maar enigszins tot gevolg kan hebben.
Ik bedenk me net nog een reden: het uitkomen van de nieuwe consoles. Dat heeft vast wel een boost opgevelerd.

Wat ik bedoel te zeggen is: er zijn veel meer redenen aan te wijzen dan alleen downloaden.

Wat de rest van je verhaal betreft: ik zou het werkelijk waar niet weten eigenlijk. Ik verwacht niet dat de meerderheid van de mensen eerst download en dan koopt als ze het goed vinden. Een hoop mensen zullen dit onzin vinden.
Wat ik wel weet is dat de consoles, en met name de Wii, heel erg populair zijn onder jongeren en dat mensen hier ook echt investeren in spellen.
Er zijn inderdaad vast wel meer redenen voor het krimpen van de productie maar het is dit jaar schijnbaar echt pas ingezonken bij de producers dat de illegale pc game markt een gat slaat in de opbrengsten (of er was jaren geleden het besluit om geen nieuwe projecten meer te starten en de lopende te laten finishen, wat dan nu pas zichtbaar wordt op de markt).
De opkomst van consoles en het zoeken naar meer kwaliteit vind ik ook hele goede redenen, ten aanzien van de kwaliteit is de gedachte dat mensen eerst games illegaal proberen voor ze hem kopen dan ook zeker denkbaar.

Een vaste klantenkring hebben gameshops zeker, zou die groot genoeg zijn om van te leven?
Dat zo mogelijk kunnen zijn als ze het goed aanpakken, ik weet in Uden is een Fantasy / Larp / RPG Winkeltje met een toepasselijke naam, in 1998 alweer opgericht door een eigenaar (die ondertussen de zaak aan een kennis van mij heeft verkocht)... Die kennis is ondertussen een paar maanden terug verhuist naar een nieuwe lokatie, en aangezien hier om een specialistisch zaak gehad , verwacht ik dat mijnheer de eigenaar meer moet hebben van een vaste clientiele dan volk wat even langs komt... Nou moet ik wel bekennen dat ik nooit aan hem gevraagd heb, maar dat was wel zo in de periode dat ik daar nog met regelmaat kwam, en ik verwacht dat zoiets niet echt veranderd, ik heb een idee dat het niet anders zo zijn met een Gameswinkeltje....

Echter, mijnheer de huidge eigenaar heeft wel erg goed aangepakt door een grote collectie aan Larp artikelen in te slaan, voor zover ik begrijpen heb komen ze uit heel Nederland naar Uden toe.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

"Iron Lore ging mede over de kop door piraterij"
Uitgegeven: 2 maart 2008 17:07



Onlangs werd bekend dat Iron Lore Entertainment, de ontwikkelaar van Titan Quest, het voor gezien hield. Men kon geen financiële middelen meer bijeen krijgen voor een nieuw project. Volgens Michael Fitch, creative manager van Titan Quest namens uitgever THQ, is dit deels te wijten aan piraterij.

Volgens Fitch zou ongeveer 90% van de PC-games via illegale kanalen verkregen worden. Hij verwerpt het argument dat mensen die het spel illegaal kopen, het anders toch niet hadden gekocht. "Zou 10% van de mensen die het spel illegaal verkregen heeft, het toch gekocht hebben, dan betekent dat al een verdubbeling van de opbrengsten van het spel. Zelfs wanneer 1% van de illegale downloaders het spel zou kopen, zou dat al het verschil tussen winst en verlies kunnen betekenen."

Maar de gemiste verkopen zijn niet het enige probleem met betrekking tot de illegale handel. In het geval van Titan Quest zat er namelijk een vernuftige kopieerbescherming in het spel. Bij de illegale versie was alleen de cd-check aan het begin van het spel eruit gehaald door de krakers, maar ook later in het spel werd nog een aantal keer getoetst of het spel wel legitiem verkregen was. Bleek dat niet zo te zijn, dan sloot het spel zich automatisch af.

Veel illegale gamers beklaagden zich vervolgens op fora echter over hoe buggy Titan Quest wel niet was. Dit terwijl het eigenlijk hun eigen schuld was dat het spel niet goed functioneerde. De negatieve kritiek die al voor relaese de ronde doet, heeft volgens Fitch veel invloed op de verkopen. "Sommige reviewers nemen de kritiek zelfs mee in hun reviews, terwijl ze aangeven die problemen zelf niet te ondervinden."

Naast het illegaal kopiëren ziet Fitch nog meer problemen met PC-gaming. Zo zou er tegenwoordig veel te veel slechte hardware op de markt zijn die niet aan de gangbare standaarden voldoet. Wanneer het spel niet functioneert bij gamers met zulke hardware, dan krijgt het spel daarvan de schuld. Ook zouden veel gamers de software van hun pc niet goed op orde hebben, wat problemen veroorzaakt die gamers zelf weer wijten aan het spel.

Toch benadrukt Fitch dat dit niet de enige redenen zijn dat Iron Lore over de kop is gegaan, maar dat deze dingen er wel aan bij hebben gedragen. Al met al schetst hij geen rooskleurig vooruitzicht voor PC-games, maar wie weet wel een realistisch doemscenario.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Tja...dat het aanbod voor de pc steeds minder wordt is iets wat al een tijdje aan de gang is helaas :{ .
Plaats reactie