Financiele crisis

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Financiele crisis

Bericht door HorckDude »

Hm, voor zover ik het me kan herinneren zijn er nooit sancties tegen Nederland toegepast op basis van het SGP. Überhaupt nooit tegen een lidstaat. Alleen een tik op de vingers, maar daar zit geen boete aan vast.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door R2D2 »

in 2003 al:

www.nrc.nl schreef:(...)

Het verspreiden van financiële stabiliteit naar Zuid- en Oost-Europa is nog niet voltooid. Integendeel, het SGP is in gevaar omdat de morele hoeder ervan, Duitsland, voor het derde jaar op rij de verplichting uit het Verdrag van Maastricht dreigt te overtreden om het feitelijke begrotingstekort beneden de grens van 3 procent te houden. Frankrijk ziet daarmee de kans schoon het pact op te blazen door deze afspraken steeds openlijker aan haar laars te lappen. Daarmee dreigt de verspreiding van financiële stabiliteit over Europa te stagneren. Dit zet ook de stabiliteit van de euro op het spel. In een omgeving met grote budgettaire onevenwichtigheden komt de Europese Centrale Bank immers onvermijdelijk onder zware druk om het monetaire beleid te versoepelen. Ondanks hun formele onafhankelijkheid beseffen de Europese monetaire autoriteiten maar al te goed dat ze niet in een maatschappelijk vacuüm opereren.

De huidige problemen leggen twee feilen van de Europese afspraken bloot. In de eerste plaats blijken deze afspraken onvoldoende waarborg te bieden dat landen vette jaren benutten om budgettaire reserves aan te leggen voor de magere jaren. Verder zijn de afspraken slecht afdwingbaar. Monetaire sancties zijn ongeloofwaardig omdat ze afhangen van politieke besluitvorming binnen de Europese raad van ministers van Financiën (de Ecofin). Hier wreekt zich het ontbreken van een politieke unie met een onafhankelijke hoeder van Europese afspraken en een sterk centrum van politieke besluitvorming met een democratische legitimiteit. Een daaraan gerelateerd probleem is dat budgettaire afspraken sterk juridisch van aard zijn en onvoldoende recht doen aan de specifieke omstandigheden van elk land. Er is (nog) geen draagvlak voor een centrale Europese autoriteit die de kwaliteit van het budgettaire beleid beoordeelt en daarbij rekening houdt met meerdere, ook moeilijk objectiveerbare, factoren, zoals de aard van de pensioenvoorzieningen en de flexibiliteit van de economie.

(...)

http://www.nrc.nl/dossiers/stabiliteits ... act_redden
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door R2D2 »

ik vraag me af hoe ING dit weekend uit komt;
wellicht wordt er op onze kosten weer een bank aangeschaft door Bos;
hij kan straks gewoon niet meer kiezen uit alle financiele commisariaatjes :lachhuil:
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Blind Guardian »

nog even en we zijn sponser van alle voetbalclubs in nederland :lachhuil:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Nemesis »

R2D2 schreef:ik vraag me af hoe ING dit weekend uit komt;
wellicht wordt er op onze kosten weer een bank aangeschaft door Bos;
hij kan straks gewoon niet meer kiezen uit alle financiele commisariaatjes :lachhuil:
nu.nl schreef: Bos schiet ING niet te hulp
Uitgegeven: 20 februari 2009 17:03
Laatst gewijzigd: 20 februari 2009 17:02

DEN HAAG - Minister Wouter Bos van Financiën ziet in de sterk gedaalde koers van ING nog geen reden om de bankverzekeraar opnieuw te hulp te schieten. Dat zei hij vrijdag na de ministerraad.

Bos hielp ING eerder met een kapitaalinjectie van 10 miljard en later nog eens door de risico's van Amerikaanse rommelhypotheken voor 80 procent over te nemen.

Bank en verzekeraar ING stond vrijdag onder zware druk op de Amsterdamse beurs. Het aandeel zakte met ruim 16 procent naar 3,85 euro, het laagste niveau ooit.
Bron: Nu.nl
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door R2D2 »

en jij gelooft het allemaal nog?
met Fortis was ook al die tijd niets aan de hand :lachhuil:
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Dark*staR »

Geen wolken te zien... alleen maar zonneschijn.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Nemesis »

R2D2 schreef:en jij gelooft het allemaal nog?
met Fortis was ook al die tijd niets aan de hand :lachhuil:

ik zeg niet dat er niets aan de hand is.. maar tot op heden is er nog niets gebeurd en/of besloten.
Ik denk niet dat ze één van de grootste banken ter wereld zullen laten vallen.. maar misschien is er een ander probleem waar wij geen zicht op hebben.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Financiele crisis

Bericht door GPS »

Het is afwachten. In feite kan men het zich niet permitteren om de ING om te laten vallen. Maar er hangt een meer dan behoorlijk prijskaartje aan het overeind houden van die bank. Politiek en financieel.
Ik hoop wel dat men er in slaagt de boel overeind te houden, anders gaan er hier in Nederland ook grote klappen vallen. Tot nu toe valt het hier nog mee, ten opzichte van sommige andere landen. Maar dat is dan over.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door R2D2 »

GPS schreef:Het is afwachten. In feite kan men het zich niet permitteren om de ING om te laten vallen. Maar er hangt een meer dan behoorlijk prijskaartje aan het overeind houden van die bank. Politiek en financieel.
Ik hoop wel dat men er in slaagt de boel overeind te houden, anders gaan er hier in Nederland ook grote klappen vallen. Tot nu toe valt het hier nog mee, ten opzichte van sommige andere landen. Maar dat is dan over.
exact;
vandaar dat ik dit weekend (en ws de komende weken) mijn hart vast houd v.w.b. ING
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Financiele crisis

Bericht door GPS »

R2D2 schreef:
GPS schreef:Het is afwachten. In feite kan men het zich niet permitteren om de ING om te laten vallen. Maar er hangt een meer dan behoorlijk prijskaartje aan het overeind houden van die bank. Politiek en financieel.
Ik hoop wel dat men er in slaagt de boel overeind te houden, anders gaan er hier in Nederland ook grote klappen vallen. Tot nu toe valt het hier nog mee, ten opzichte van sommige andere landen. Maar dat is dan over.
exact;
vandaar dat ik dit weekend (en ws de komende weken) mijn hart vast houd v.w.b. ING
:stupid: Helaas. Ik wou dat het anders was.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Blind Guardian »

Blij mijn geld bij de bank van de boeren te hebben opgeslagen, die doen het nog enigszins redelijk zonder bijspringen van de overheid, zijn ook nog nooit mee gegaan met de graaibanken die nou zo'n probleem hebben (ze hebben er wel in de jaren negentig overgedacht maar het is nooit van gekomen), nou hopen dat de financiele injecties van Woutertje Tuinkaboutertje geen negative gevolgen heeft voor banken die zich wel staande weten te houden.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door captain crash »

hoe goed of slecht de bank van de boeren het doet weet niemand omdat ze geen cijfers openbaar hoeven te maken...zou dus niet te snel denken dat je veilig zit omdat niet bekend is of het er slecht gaat.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Blind Guardian »

Ach voor zover ik geen 3 ton heb staan op een dubiouze ijslandse bank omdat daar 1% meer aan rente word uitgekeerd.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door R2D2 »

captain crash schreef:omdat ze geen cijfers openbaar hoeven te maken
beursgenoteerden wel;
voor zover je die cijfers kan vertrouwen natuurlijk...
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Financiele crisis

Bericht door GPS »

R2D2 schreef:
captain crash schreef:omdat ze geen cijfers openbaar hoeven te maken
beursgenoteerden wel;
voor zover je die cijfers kan vertrouwen natuurlijk...
Maar ja, de RABO is niet op de beurs genoteerd.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Financiele crisis

Bericht door Miriam »

Ik heb ook een rabobank rekening :)
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Dark*staR »

^ Gefeliciteerd.

Of je geld nu bij de ene of de andere dominosteen staat zal niet heel veel verschil uitmaken.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door R2D2 »

temidden van al het negatieve economische geweld:
www.trouw.nl schreef: Deze economische crisis is geen ramp, maar een zegen
Het is een misverstand dat economische groei altijd goed is.

Economische groei is geen doel op zichzelf. Uiteindelijk draait het om de leefbaarheid van de samenleving. Die is sinds de crisis begon toegenomen.

Ik ben een kind van de depressie van de jaren dertig. Het maandsalaris van mijn vader, chemicus bij de HKI in Breda en later bij de AKU in Arnhem, werd ruim twee maanden na mijn geboorte, in mei 1934, met tweehonderd gulden verlaagd, vrijwel een halvering. Mijn vader behoorde nog tot de gelukkigen. Veel anderen werden ontslagen en moesten leven zonder inkomen. Daarop werd met gelatenheid gereageerd, behalve in nazi-Duitsland.

Die tijden van weleer komen niet weerom, al doet het depressieve gezicht van de directeur van het Centraal Planbureau, Coen Teulings, anders vermoeden. Aangeslagen presenteert hij een inktzwart scenario voor de groei en de werkgelegenheid, zonder enig besef dat hij illustreert dat aan de economische wetenschap geen voorspellende kracht van kwantitatieve aard kan worden ontleend. Voor het beleid van het kabinet is dat ook helemaal niet nodig.

Het gaat niet om voorspellen, maar om het uitstippelen van beleid, dat een diepe inzinking van de economie voorkomt. Voor die opgave is de suggestie van exactheid (CPB-prognoses) eerder een belemmering dan een steun.

Wereldwijd proberen landen de problemen het hoofd te bieden, met veel meer samenhang dan in de jaren dertig. Niemand weet wanneer de maatregelen effect sorteren, maar het is onwaarschijnlijk dat de bevroren toestand langdurig beklijft. Cruciaal is dat de banken terugkeren naar hun natuurlijke rol: besparingen aantrekken en kredieten verstrekken. Deze overgang voltrekt zich veeleer van de ene op de andere dag dan langs de weg van geleidelijkheid.

In nog een opzicht verschilt de huidige toestand van die van de jaren dertig. Veel economen menen dat de financiële crisis wordt opgelost, waarna wij weer overgaan tot de orde van de dag. Dat betekent net als de afgelopen jaren: nadruk op kwantitatieve groei, en een benadering van het economisch proces als een financieel proces én verdere ’dehumaniserering’ (want dat is het) van financiële transacties. Straks zijn hypotheken opnieuw ’handelswaar’ in plaats van een dienst ten bate van de consument.

Het blijf een hardnekkig misverstand dat economische groei altijd goed is. Allerwegen tekenen zich nu juist de voordelen af van minder groei. Schonere lucht, minder files, minder druk op het milieu –de leefbaarheid in de samenleving neemt toe. Het absurde van eenzijdige kwantitatieve groei van Schiphol, het ontwikkelen van de Zuidas of de Noord-Zuidlijn in Amsterdam begint eindelijk tot de bevolking en de beleidsmakers door te dringen.

Afnemende groei in de bouw betekent niet alleen minder werkgelegenheid in de bouw, maar ook minder vastgoedprojecten die slechts leegstand wachten. Afnemend consumentenvertrouwen is geen negatieve maar een positieve ontwikkeling, omdat mensen minder schulden maken en meer sparen. Het gaat er vervolgens om die extra besparingen te gebruiken voor investeringen en innovaties in de kwaliteit van het bestaan. Tegenover afnemende materiële groei van de consumptie staat dan het toenemen van de leefbaarheid in de immateriële sfeer.

De kredietcrisis staat in de schaduw van de overlevingscrisis die de mensheid bedreigt. De echte crisis, dat is de opwarming van de aarde, de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, het wereldwijde gebrek aan schoon drinkwater en het wassende zeewater, de aanslag op natuur, open ruimte en milieu bedreigen het bestaan van volgende generaties.

Daarom is de kredietcrisis een trendbreuk die de overgang markeert van nadruk op kwantitatieve, destructieve, economische groei naar nadruk op een kwalitatief hoogwaardige, duurzame en creatieve economische ontwikkeling.

Dit is de kans om afscheid te nemen van verouderde en vervuilende producties en productieprocessen en grootscheeps in te zetten op duurzaamheid en het behoud van de natuurlijke en culturele omgeving. Dit is de kans om inhoud te geven aan de werkelijke behoeften van onze kinderen en kleinkinderen.

De pleitbezorgers van een crisiswet voor ongebreidelde aanleg van wegen en infrastructuur, zoals Elco Brinkman en Bernard Wientjes, letten niet op het milieu. In hun plannen worden werkgelegenheid en het maken van winst ontkoppeld van de werkelijke behoeften van consumenten van nu en straks.

Tegenover de onvermijdelijke werkloosheid in de niet-duurzame sectoren staat straks inspirerende werkgelegenheid in duurzame bedrijvigheid. Dat perspectief ontbrak in de jaren dertig. Maar in de voetsporen van de Amerikaanse president Obama kan het Nederlandse kabinet ook van de nood een deugd maken. Het is een kwestie van integraal en vasthoudend inzetten op duurzaamheid. Dan wordt de wereld na de kredietcrisis schoner en humaner. Als dat lukt, gaat de vergelijking tussen de huidige malaise en de depressie van de jaren dertig pas écht niet meer op.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Guess who? »

Op zich heeft het artikel wel gelijk.

Voor de tweede wereldoorlog hadden we nooit alleen maar groei, en was krimp heel normaal. Een normaal en zuiver op en neer patroon, dat uiteindelijk in de trend wel steeg.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Blind Guardian »

Ondanks het afgelopen decennia weleens anders leek te zijn, maakt geld nog steeds niet gelukkig, het kan helpen met gelukkiger te worden, maar het maakt nog steeds niet gelukkig.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Financiele crisis

Bericht door Miriam »

"War is good for business ;)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door R2D2 »

www.volkskrant.nl schreef:Voorspeller kredietcrisis: ‘Euro zal uiteenspatten’

AMSTERDAM - Als het meest onwaarschijnlijke waarheid wordt, kan een investeerder met een vooruitziende blik gouden bergen verdienen. Hayman Advisors, een Amerikaanse investeringsfirma, voorspelt het einde van de euro.

Zo voorspelde Hayman Advisors, een Amerikaanse investeringsfirma, in 2006 dat de Amerikaanse hypotheekmarkt het ravijn in zou donderden. Hoongelach alom. Dergelijke doemscenario’s waren ondenkbaar.

Hayman was echter overtuigd van het eigen gelijk en speculeerde op de waardeval van de subprime hypotheken, de bron van de kredietcrisis. Het leverde de investeerders uit Texas maar liefst 500 miljoen dollar winst op.

Ook nu voorspelt Hayman het ondenkbare: de eurozone zal uiteenspatten.

Volgens Richard Howard, topman van Hayman, is de tienjarige Europese munt geen lang leven meer beschoren. ‘Er is geen stoppen meer aan. De euro verkeert in een neerwaartse spiraal’, zei Howard tegen persbureau Bloomberg. Om er fijntjes aan toe te voegen: ‘Iedereen zei dat de subprime-markt nooit zou instorten – en dat gebeurde toch. Nu zegt iedereen exact hetzelfde over de euro.’ Howard wilde overigens niet vertellen wat zijn voorspelling betekent voor zijn beleggingsportefeuille.

Niemand zal ontkennen dat de euro onder zware druk staat. Eurolanden als Spanje, Italië, Griekenland, Ierland en Oostenrijk hebben om verschillende redenen de grootste moeite het hoofd boven water te houden. Begrotingstekorten komen boven de afgesproken 3 procent en de rente die betaald moet worden op staatsobligaties dreigt voor enkele landen onbetaalbaar te worden omdat investeerders de risico’s op wanbetaling steeds groter achten. Bovendien staan vele Europese overheden garant voor water makende banken terwijl de storm van de kredietcrisis nog lang niet gaat liggen. Wanneer een land kopje onder gaat, kunnen de Europese broeders voor hun eigen hachje kiezen en de euro opgeven.

Dit is het scenario dat Howard voorspelt. Hij denkt dat Duitsland, Europa’s grootste economie met verkiezingen voor de deur, liever de eigen economie redt dan die van landen als Oostenrijk, Italië en Griekenland. De euro verliest aanzien en vooral aan waarde, en voor je het weet rolt de D-mark weer over de toonbanken.

De Duitse minister van Financiën, Peer Steinbrück, zegt herhaaldelijk dat het zover niet zal komen. De president van de Europese Centrale Bank, Jean-Claude Trichet, verzekert dat ‘de euro geen zwakke schakel kent’.

Howard van Hayman houdt voet bij stuk. ‘Hoe slechter het met de eurolanden en de euro gaat, hoe kleiner de consequenties om de munt op te geven.’
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Guess who? »

Zogenaamde experts met de meest boude uitspraken hebben in het grootste deel van de gevallen geen gelijk. Ze worden jammergenoeg wel het vaakst gevraagd om op te treden als "expert".
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Financiele crisis

Bericht door GPS »

@ R2
Tja, als ik dit stukje lees, dan word ik wat wantrouwend. In de eerste plaats heb ik het idee dat hier iemand zuiver voor eigen parochie preekt, lees bankrekening. Maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen aan de aan de hand van dit ene stukje.

Maar goed even op een rijtje:
1. Als ik die man zo hoor, dan denk ik aan de shortselling methode. Speculeren op iets wat zou kunnen gebeuren, waarbij je probeert de markt zodanig te beïnvloeden dat het ook gebeurt.
2. Natuurlijk kan het zo zijn dat de eurozone uit elkaar klapt. In tegenstelling tot de VS, heeft Europa geen eenduidig financieel beleid en is het hier nog steeds elke staat voor zich. Dat kan inderdaad het einde van de euro betekenen.
3. aan de andere kant, als de euro wordt losgelaten, gaan we vijftig jaar terug in de tijd. Want dat loslaten zal dan gepaard gaan met allerlei zeer protectionistische maatregelen die veel verder gaan dan bv Franse staatssteun aan de autofabrikanten. Dat zou het afbreken van de Europese unie zijn. Dat is iets wat geen land in Europa zich kan veroorloven en dat weet elke regeringsleider ook maar al te goed.

Ik denk zelf dan ook dat men zal proberen de euro tot (bijna) elke prijs overeind te houden. Maar in de toekomst kijken kan ik ook niet.
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door Henry86 »

GPS schreef:
R2D2 schreef:
captain crash schreef:omdat ze geen cijfers openbaar hoeven te maken
beursgenoteerden wel;
voor zover je die cijfers kan vertrouwen natuurlijk...
Maar ja, de RABO is niet op de beurs genoteerd.
De Rabo maakt ieder halfjaar haar cijfers bekend. Natuurlijk moeten zij wel met cijfers naar buiten komen, om bijvoorbeeld investeerders van informatie te voorzien.
Bovendien heeft de Rabo ook nog altijd een Aaa rating. Goed, de ratingbureau's hebben geen smetvrije reputatie, maar om nou te stellen dat het een domino-steentje is, gelijk aan andere domino-steentjes, gaat me ook weer wat ver. Omdat de Rabo een sterkere balans heeft dan andere banken kan het misschien nèt een tijdje langer standhouden in zwaar economisch weer en dat kan misschien net het verschil maken om deze crisis door te komen.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Financiele crisis

Bericht door Miriam »

R2D2 schreef:
www.volkskrant.nl schreef:Voorspeller kredietcrisis: ‘Euro zal uiteenspatten’

AMSTERDAM - Als het meest onwaarschijnlijke waarheid wordt, kan een investeerder met een vooruitziende blik gouden bergen verdienen. Hayman Advisors, een Amerikaanse investeringsfirma, voorspelt het einde van de euro.

Zo voorspelde Hayman Advisors, een Amerikaanse investeringsfirma, in 2006 dat de Amerikaanse hypotheekmarkt het ravijn in zou donderden. Hoongelach alom. Dergelijke doemscenario’s waren ondenkbaar.

Hayman was echter overtuigd van het eigen gelijk en speculeerde op de waardeval van de subprime hypotheken, de bron van de kredietcrisis. Het leverde de investeerders uit Texas maar liefst 500 miljoen dollar winst op.

Ook nu voorspelt Hayman het ondenkbare: de eurozone zal uiteenspatten.

Volgens Richard Howard, topman van Hayman, is de tienjarige Europese munt geen lang leven meer beschoren. ‘Er is geen stoppen meer aan. De euro verkeert in een neerwaartse spiraal’, zei Howard tegen persbureau Bloomberg. Om er fijntjes aan toe te voegen: ‘Iedereen zei dat de subprime-markt nooit zou instorten – en dat gebeurde toch. Nu zegt iedereen exact hetzelfde over de euro.’ Howard wilde overigens niet vertellen wat zijn voorspelling betekent voor zijn beleggingsportefeuille.

Niemand zal ontkennen dat de euro onder zware druk staat. Eurolanden als Spanje, Italië, Griekenland, Ierland en Oostenrijk hebben om verschillende redenen de grootste moeite het hoofd boven water te houden. Begrotingstekorten komen boven de afgesproken 3 procent en de rente die betaald moet worden op staatsobligaties dreigt voor enkele landen onbetaalbaar te worden omdat investeerders de risico’s op wanbetaling steeds groter achten. Bovendien staan vele Europese overheden garant voor water makende banken terwijl de storm van de kredietcrisis nog lang niet gaat liggen. Wanneer een land kopje onder gaat, kunnen de Europese broeders voor hun eigen hachje kiezen en de euro opgeven.

Dit is het scenario dat Howard voorspelt. Hij denkt dat Duitsland, Europa’s grootste economie met verkiezingen voor de deur, liever de eigen economie redt dan die van landen als Oostenrijk, Italië en Griekenland. De euro verliest aanzien en vooral aan waarde, en voor je het weet rolt de D-mark weer over de toonbanken.

De Duitse minister van Financiën, Peer Steinbrück, zegt herhaaldelijk dat het zover niet zal komen. De president van de Europese Centrale Bank, Jean-Claude Trichet, verzekert dat ‘de euro geen zwakke schakel kent’.

Howard van Hayman houdt voet bij stuk. ‘Hoe slechter het met de eurolanden en de euro gaat, hoe kleiner de consequenties om de munt op te geven.’
Dat is het zelfde als in 1941 als Duitser te voorspellen dat het Amerikanisme of het Communisme in stort.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door R2D2 »

Miriam schreef:Dat is het zelfde als in 1941 als Duitser te voorspellen dat het Amerikanisme of het Communisme in stort.
dat was indertijd een reële mogelijkheid :spank2:
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Financiele crisis

Bericht door GPS »

Henry86 schreef:
GPS schreef:
R2D2 schreef:
captain crash schreef:omdat ze geen cijfers openbaar hoeven te maken
beursgenoteerden wel;
voor zover je die cijfers kan vertrouwen natuurlijk...
Maar ja, de RABO is niet op de beurs genoteerd.
De Rabo maakt ieder halfjaar haar cijfers bekend. Natuurlijk moeten zij wel met cijfers naar buiten komen, om bijvoorbeeld investeerders van informatie te voorzien.
Bovendien heeft de Rabo ook nog altijd een Aaa rating. Goed, de ratingbureau's hebben geen smetvrije reputatie, maar om nou te stellen dat het een domino-steentje is, gelijk aan andere domino-steentjes, gaat me ook weer wat ver. Omdat de Rabo een sterkere balans heeft dan andere banken kan het misschien nèt een tijdje langer standhouden in zwaar economisch weer en dat kan misschien net het verschil maken om deze crisis door te komen.
Ik heb nooit beweerd dat de RABO een dominosteentje is. Zij zelf beweren van niet (en ik ben geneigd omdat tot op zekere hoogte te geloven) Wat de cijfers betreft. Vrijwel elk bedrijf publiceert cijfers, ook als ze dat niet hoeven. Maar zolang ze niet door de regeltjes gedwongen worden die cijfers op een bepaalde manier te presenteren kun je er van alles mee en zijn ze weinig tot nietszeggend. Dat trouwens ook vaak het geval als ze wel volgens de regeltjes gepresenteerd worden.
Het enige wat eigenlijk mogelijk is, is ze vergelijken met voorafgaande perioden.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Financiele crisis

Bericht door R2D2 »

www.dft.nl schreef:ING: ECB verlaagt rente met 50 basispunten

AMSTERDAM - De Europese Centrale Bank zal aanstaande donderdag de rente met 50 basispunten verlagen naar 1,5%. Dat verwacht Carsten Brzeski, hoofdeconoom bij ING.

Volgens Brzeski is de tijd van reflectie voor de ECB voorbij en is het nu tijd om te handelen. ECB-voorzitter Trichet had voor februari een reflectieperiode ingelast, waarin werd bekeken hoe de economie in de eurozone zich zou ontwikkelen.

"Dit was geen goed idee van de ECB. De economische data in februari waren teleurstellend. De recessie duurt waarschijnlijk ook nog voort tot in het lopende kwartaal. Stabielere economische omstandigheden zijn waarschijnlijk pas in het tweede halfjaar te verwachten", zo meent de ING-econoom.

Brzeski verwacht dat de ECB de rente daarna nog meer zal laten dalen, omdat de economie in de eurozone in de ernstigste recessie is beland sinds de Tweede Wereldoorlog. Hij vindt een rentepercentage van 1% meer bij de huidige stand van zaken horen.
niet perse slecht nieuws;
ik denk wel dat we zo snel mogelijk tussen de 0% en de 1% moeten gaan zitten

op de beurs lijken productie/maak-bedrijven uit te bodemen (?)
over de financiele fondsen maak ik me ernstige zorgen;
ik weet niet wat er gebeurt als deze systematisch gaan falen
Plaats reactie