babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door R2D2 »

www.dft.nl schreef:Gedwongen afkoop zet pensioen jongeren lager

AMSTERDAM (DFT) - Jongere werknemers staan voor een pensioenstrop, zo waarschuwt FNV Bondgenoten. Veel pensioenuitvoerders zijn namelijk van plan kleine pensioenen af te kopen, weet de bond. Met verstrekkende, negatieve gevolgen. Jongeren kunnen een flinke pensioenachterstand oplopen, vreest hoofdbestuurder Willem Noordman. „In feite kan gedwongen afkoop tot tien jaar pensioenopbouw schelen.” Daarbij komt dat de afkoopwaarde ook nog eens kan tegenvallen.
Alle jongere werknemers die vanaf hun 21e bij diverse werkgevers een apart pensioenpotje hebben opgebouwd moeten zich zorgen maken. Deze kleine pensioentjes zijn pensioenuitvoerders liever kwijt dan rijk, omdat ze relatief veel administratiekosten veroorzaken. „Daar komt nog eens bij dat er geen geld meer door de werknemers wordt ingelegd. Dat is weinig aanlokkelijk voor pensioenfondsen”, stelt Noordman.

Dankzij de nieuwe Pensioenwet die op 1 januari vorig jaar werd ingevoerd, kunnen pensioenfondsen en pensioenverzekeraars jaarpensioentjes tot €400 afkopen. Zonder dat de vertrokken deelnemer daar toestemming voor hoeft te geven. De afkoopwaarde kan tot enkele duizenden euro’s opleveren. „Dat staat dan ineens op je rekening”, stelt Noordman. Wellicht een fijne verrassing, maar met een bijzonder slechte uitwerking op de lange termijn.

„Je mist bij afkoop de pensioenaangroei, elk jaar worden de aanspraken immers verhoogd door indexering. Dertig of veertig jaar later blijkt dan dat je te weinig pensioen hebt opgebouwd”, stelt Noordman. Nu kan het geld gebruikt worden voor alternatieve pensioenopbouw. Maar hoeveel jongeren doen dat? „Het geld zal vooral opgaan aan vakanties, een nieuwe auto of een nieuwe pc”, vreest Noordman.

De afkoopwaarde kan bovendien tegenvallen. Door ingehouden kosten en door de doorsnee premie. Bij jongere werknemers is de waarde mogelijk lager dan de totaal betaalde premie. Jongeren betalen een even hoge premie als oudere deelnemers in een collectieve pensioenregeling (de doorsnee premie), terwijl hun premie vele jaren langer kan renderen. Daardoor is de premie relatief te hoog voor wat ze opbouwen. Later trekt dat weer gelijk omdat ze als oudere relatief te weinig premie betalen. Dat geldt echter alleen als ze binnen het stelsel van collectieve regelingen blijven. Worden ze bijvoorbeeld een kleine zelfstandige, dan hebben ze financieel nadeel.

Noordman zou graag zien dat de gedwongen afkoop helemaal van tafel gaat. Pensioenuitvoerders zouden deelnemers die van baan wisselen beter kunnen benaderen met een voorstel tot en uitleg over waardeoverdracht, waarbij de waarde van het opgebouwde pensioen wordt ondergebracht bij de nieuwe pensioenuitvoerder.
slechts een van de vele berichten die steeds navranter naar voren brengen dat "de jeugd", waar ik mij nog net onder reken en de gemiddelde startrek.nl-bezoeker nog meer, steeds meer mag opdraaien voor de welvaart van de babyboomers;
met hun vervijfvoudigde huizenwaarde in een markt waar je als starter niets meer kunt kopen, waar je premie mag betalen voor hun VUT in een economie waar personeel niet is te vinden, waar je met je gezonde jonge lichaam mag opdraaien voor de ziektekosten van de ouderen terwijl jij straks blij mag zijn als er uberhaupt nog een zorgstelsel over is, etc. etc. etc.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

waar het afkopen van minipensioentjes iets te maken heeft met de baby boom generatie begrijp ik niet

in het algemeen denk ik dat recentelijk de boom generatie pas echt door heeft gekregen wat voor probleem er na hun volgt en dat ze daar nu een 'oplossing' voor creeren.

dat ze mini pensioentjes afkopen is marktwerking, en als die mensen dan te dom zijn om fatsoenlijk door te rekenen wat het nu eigenlijk moet opleveren.. tja :*)

ik zie hier kansen voor een 'mini-pensioentjes-contante-waarde-calculatie-website-met-relevante-legale-en-belastingtechnische-blaat-ernaast'
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

het betreft gedwongen afkoop;
dit is wel degelijk een voorbeeld van afknijpen van de generatie na de babyboomers, door de babyboomers
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Nu is het al een aantal jaren zo dat je als jongere ook kan kiezen voor eigen pensioenopbouw en dus niet per se meer gebonden bent aan het pensioenfonds van je werkgever. Maar, het is inderdaad een van de voorbeeld. Het invoeren van de AOW zonder de oudere generatie van dat moment mee te laten betalen is een ander voorbeeld. Het snijden in de stufi. Het verhogen van de BTW waar zoals het er nu uitziet AOWers een compensatie voor gaan krijgen. De woningmarkt...enz.
Gebruikersavatar
Vash
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 684
Lid geworden op: 12 apr 2003, 22:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Vash »

Ik vind het ook een slechte zaak dat je geen enkele keus hebt. Je zou iig moeten kunnen kiezen of je cash wil of je pensioen over kan zetten naar waar je nu pensioen spaart/opbouwt.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Wij kunnen, voor wat ons wettelijk pensioen aangaat, niet kiezen tussen een lijfrente of een eenmalige uitkering. Als je ervoor kiest om zelf voor een buitenwettelijk pensioen te sparen, iets waar je zelf individueel het initiatief voor moet nemen en zelf aan moet bijdragen (het wettelijk pensioen wordt immers automatisch van je loon afgehouden), mag je wel kiezen.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

R2D2 schreef:het betreft gedwongen afkoop;
dit is wel degelijk een voorbeeld van afknijpen van de generatie na de babyboomers, door de babyboomers

gedwongen.. soms moet je dingen maar dwingen anders snijden mensen zichzelf onbewust in de vingers ;)

de kosten die t bedrijfsleven maakt om dat pensioen aan te houden zijn vele malen hoger, dat geld kunnen ze beter in iets anders pompen, iets dat wel winst oplevert en de algemene welvaart verhoogt

daarnaast is een pensioen van 400 euro nu eigenlijk om te lachen, van die 2500 euro die het op je 65e waard is kan je dan net 3 maanden leven ofzo

het mag dan gedwongen zijn maar ik zie de nadelen er niet van (mits je je niet laat beneppen met de waarde natuurlijk..) en als je er dan zo van baalt, pot het op een spaarrekening, rendeert nog beter dan je pensioenregeling ook!

zijn de babyboomers de oorzaak van een algemene kostenbesparingstrend? .. beetje ver gezocht vind ik
de aow is echt een aanwijsbaar babyboomprobleem idd.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Jim schreef:(mits je je niet laat beneppen met de waarde natuurlijk..)
gelukkig is het gedwongen en niet een keuze;
oh wacht...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

maar je kan er dan wel weer voor kiezen het over te laten sorten in je huidige pensioenfonds.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Bericht door Jim »

R2D2 schreef:
Jim schreef:(mits je je niet laat beneppen met de waarde natuurlijk..)
gelukkig is het gedwongen en niet een keuze;
oh wacht...
leuk gebracht :*)
je kan je toch rustig beroepen op een te lage pensioenuitkering?
je moet hem afkopen, maar neit tegen een vast bedrag.
als jij naar redelijkheid en billijkheid (wet blabla) kunt aantonen dat je wordt benept doen ze er zo een schepje bij op
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

maar dat staat nog niet in verhouding tot de uitkering. Over het algemeen heb ik een hekel aan het programma BNN Today op radio 1, maar over dit onderwerp hadden ze gisteren een goed stuk. Je wordt altijd genaaid, tenzij je het over weet te hevelen naar je huidige pensioenfonds (en dan nog moet je opletten). Het grote probleem is dat er dwang bij komt kijken en dat is eigenlijk ook alleen maar omdat de pensioenfondsel zelf een slechte administratie hebben en een slecht beleggingsbeleid hebben gevoerd de afgelopen jaren. En, dat is niet iets waar wij wat aan kunnen doen. Nu zijn er trouwens ook zat babyboomers met korte baantjes aan het begin en einde van hun carriere, neem mijn vader maar als voorbeeld.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door Nemesis »

ik heb inderdaad zo'n minipensioentje staan. ik krijg straks vanaf mijn 65ste iets van 4 euro per maand. dat heb ik nu al bij elkaar gespaard met het vakkenvullen in de supermarkt (ruim een jaar).
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door GPS »

Laat ik als babyboomer maar m'n mond houden.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door Ace of Spades »

Zelfs de babyboomers hebben al aardig wat regelingen moeten incasseren die niet bepaald gunstig zijn voor hun pensioen. Zoals mijn vader (leeftijd GPS ;) ).
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door GPS »

Heel kort samengevat: elke generatie heeft en zal nadelen incasseren. Opgelegd door de generatie/politiek die het dan voor het zeggen hebben.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door R2D2 »

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... gang_.html
www.trouw.nl schreef:De oudste babyboomers worden dit jaar 65 en gaan met pensioen. Jongere generaties nemen het stokje over. Gaat dit gepaard met strijd en conflict, of loopt het niet zo’n vaart? Dreigt een vergaande botsing tussen generaties? Trouw onderzoekt het. Deel 1: wie betaalt de vergrijzing?
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door Nemesis »

het mooie is dat het grootste gros babyboomers gewoon over 20 tot 30 jaar dood is. Dan hebben we geen vergrijzingsprobleem meer! zo simpel is het, en aangezien ik dan nog lang niet de 60 ben gepasseerd, maak ik mij geen zorgen.

Dat mini-pensioentje van mij kon ik uit laten keren, kreeg ik nog geen 150 euro bruto (gaat dan nog 33,3% af en een naheffing om gelijk te trekken met mijn loonpremie) Daarentegen heb ik het gewoon over laten nemen door mijn huidige pensioenregeling.

hoe dan ook zullen wij waarschijnlijk wel de generatie zijn die de rekening betaald en straks met de gebakken peren zit, dus leg een appeltje voor de dorst weg..
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door Jadzia »

Ik denk dat een belangrijk deel van het probleem ook is dat de pensioenfonds teveel risico's hebben genomen met het beleggen van het gespaarde geld en daardoor een hoop hebben verloren.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door Master Vanhu Botie »

Jadzia schreef:Ik denk dat een belangrijk deel van het probleem ook is dat de pensioenfonds teveel risico's hebben genomen met het beleggen van het gespaarde geld en daardoor een hoop hebben verloren.
Te veel belegd in Fortisaandelen :')

Voor mij is het probleem actueler. Ik voorzien om binnen een jaartje of twintig op pensieon te gaan en ik vraag me toch wel af of er nog iets zal overschieten .....
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door R2D2 »

www.nu.nl: http://www.nu.nl/economie/2333109/bij-u ... ening.html
Kellermann zegt de ontstane onrust over korten [op de pensioenen] te begrijpen. Maar zij ziet het als de taak van DNB om de jongere en toekomstige generaties te beschermen tegen oplopende tekorten. Zonder aanpassingen worden de risico's onevenredig op hen afgewenteld.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

Bericht door R2D2 »

www.nu.nl schreef:D66 twijfelt aan legitimiteit AOW-akkoord

DEN HAAG - De kabinetsplannen over het verhogen van de AOW-leeftijd moeten volgens D66 weer van tafel.
© NU.nl
Chris Heijmans Het plan, dat werd opgesteld door de sociale partners, zou vooral de 55-plussers ontzien en de jongere generaties belasten.

Dat stelt D66-Kamerlid Fatma Koser Kaya, naar aanleiding van een interview op NU.nl met CNV-voorzitter Jaap Smit.
De CNV-voorman zegt in het interview dat jongeren zich actiever moeten gaan inzetten in de vakbeweging. Volgens hem is dat nodig als zij willen dat de vakbond ook voor hen in de bres springt.

Legitimiteit
"Als voorzitter van CNV behartig ik de belangen van mijn leden. Als het gros van de leden 55 jaar en ouder is moet je niet raar opkijken als het zwaartepunt daar komt te liggen", aldus Smit in het vraaggesprek.
Volgens D66 spreekt Smit daarmee uit dat het akkoord van de sociale partners een akkoord is voor 55-plussers en is daarmee de legitimiteit van het kabinetsplan in het geding.
"De regering moet van alle Nederlanders zijn, niet alleen van 55-plussers. Dit AOW-akkoord moet van tafel. Anders betalen 55-minners straks de rekening", aldus Koser Kaya.

Akkoord
In het AOW-akkoord van de sociale partners wordt de pensioenleeftijd pas in 2020 verhoogd naar 66. Daarna wordt de AOW-leeftijd elke vijf jaar getoetst aan de levensverwachting.
Het kabinet heeft dit plan, tot verbazing van D66, overgenomen. "Er is geen enkel inhoudelijk argument om een verhoging van de AOW-leeftijd tien jaar uit te stellen. Dit is een platte lobby van de bonden."

Uitstel
Koser Kaya roept in herinnering dat in 2009 VVD-leider Mark Rutte een motie van wantrouwen indiende tegen Balkenende, omdat de premier te veel maatregelen uitstelde.
"Nu heeft Rutte zelf ook uitstelleritis onder de leden. Dit kabinet stelt hervormingen uit, laat de staatsschuld oplopen en legt de rekening bij de volgende generaties."
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jonge

Bericht door R2D2 »

pensioenakkoord is rond;
uiteraard hebben de babyboomerts weer goed voor zichzelf gezorgd ten koste van iedereen die jonger is dan 55 jaar
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jonge

Bericht door R2D2 »

D66

''Dit pensioenakkoord is een waterig compromis van wat de coalitiepartijen in hun verkiezingsprogramma hadden opgeschreven", vindt D66 Kamerlid Fatma Koser Kaya.

"Wilders en Jongerius, ‘de duvel en z’n ouwe moer’, schuiven de rekening door naar de 55-minners. De verhoging van de AOW-leeftijd komt veel te laat, daar moeten we nu al mee beginnen. De volgende generatie kan niet leven in dit financiële luchtkasteel."
http://www.nu.nl/politiek/2536974/ieder ... koord.html
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jonge

Bericht door The Silencer »

Wellicht dat wij als jonge generatie maar met een Soylent Green oplossing voor de babyboomers moeten komen >)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jonge

Bericht door Blind Guardian »

The Silencer schreef:Wellicht dat wij als jonge generatie maar met een Soylent Green oplossing voor de babyboomers moeten komen >)
Niet meer nodig als ik al zie hoeveel 'baby boomers' ik heb verloren in mijn omgeving (familie leden, vader, kennissen) ..Is Soylent Green niet meer nodig. ;)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jonge

Bericht door GPS »

Denk ook niet dat het echt nodig is. Het probleem sterft van zelf uit. Waarschijnlijker sneller dan iedereen verwacht.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jonge

Bericht door R2D2 »

zuur op links
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jonge

Bericht door Blind Guardian »

GPS schreef:Denk ook niet dat het echt nodig is. Het probleem sterft van zelf uit. Waarschijnlijker sneller dan iedereen verwacht.
Als ik al bekijk hoeveel mensen van rond de zestig die ik ken overleden zijn kan ik dat helaas alleen maar beamen ...
Plaats reactie