babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jongeren!

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jonge

Bericht door R2D2 »

De babyboomgeneratie is groot. Veel mensen menen dat zij recht hebben op AOW, omdat ze er lang voor hebben gespaard.
Als zij die niet krijgen is het electorale zelfmoord voor het dan zittende kabinet.
http://www.joop.nl/economie/detail/arti ... _economie/
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: babyboomers leven steeds opzichtiger ten koste van jonge

Bericht door Mansfeld »

Ik heb niet alles in detail doorgenomen maar:

op zich heb ik niets tegen solidariteitsmechanismen, die ook instaan voor de sociale zekerheid, ziekte, enz... en dus ook pensioen.
Over pensioen systemen valt te discussiëren . Bottom line is dat mensen op hun oude dag een pensioen kunnen genieten waarvan ze kunnen leven.
Dus als ik hier ergens lees Babyboomers trekken meer dan dat ze eringestoken hebben ? 'k weet niet of je hier rekening houd met de economische groei ?
Dat we met een omgekeerde piramide opgezadeld zitten? Tsja ook daar kun je niet veel aan doen. Ik ga ervan uit dat al die mensen hun bijdragen geleverd hebben, en dus heb ik niet zozeer een probleem tot solidariteit met de oudere generaties.

Maar ik geloof echt niet dat daar het schoentje wringt eerlijk gezegd.

Mijn grootvader geboren in 1923 (intussen overleden) was postbode. In 1970 heeft hij een huis laten bouwen en dat heeft hij bewerkstelligd met enkel zijn inkomen.

Mijn ouders hebben een huis gekocht aan 50 000 euro tops. het zal zelfs niet zoveel geweest zijn eind jaren zeventig.

ik denk dat jaren 60 , 70 , 80 allemaal jaren waren waarbij deze generatie dus loon naar werken kreeg. In de jaren tachtig lagen de winkelkarretjes overvol, consumptie vierde hoogtij.
Toen deze generatie de vetpotten geledigd had, hebben ze in de jaren negentig beslist toen ze er allemaal reeds warmpjes bijzaten dat het tijd was om te besparen.
Vanaf dat moment was het loonmatiging , de lonen stegen niet meer met de levensduurte , tegelijkertijd kregen we in de loop van de jaren 2000 een onwaarschijnlijke stijging van de vastgoedprijzen.
met huizen van 200.000 euro was het voor jonge mensen die pas beginnen werken zo goed als onmogelijk om zulkeen aankoop te doen.
Men lost dit natuurlijk niet op door mensen met torenhoge hypotheken op te zadelen , want dat heeft geleid tot de crisis van 2007-2008, waarbij de jongere generatie de speelbal was van de vorige generatie die exuberante winsten wouden op hun huizen en dezelfde generatie die allerhande obscure bonussystemen uitgedokterd hadden om rommelkredieten aan te smeren aan jonge mensen te herverpakken en door te sluizen naar andere banken.
Men zou banken moeten opsplitsen. Spaarbanken en banken die zich richten op commerciële doeleinden.
Als de staat dan moet inspringen om zo'n bank te komen redden dan zou ik zeggen ja maar eerst al diegenen die met geld gemorst hebben door allerhande constructies op te stellen en die dus aansprakelijk zijn voor het gerecht te brengen. Als deze figuren ongemoeid blijven? Wel straffeloosheid zal leiden tot meer van hetzelfde. Dus ja bank redden? Eerst wat gerechtigheid en zet dan wat eerlijke lieden aan het stuur van de nieuwe bank. Anders zie ik er het nut niet van in dat uw en mijn geld gebruikt wordt om banken te redden.
Verder weet het kleinste kind dat de economisch motor maar blijft draaien zolang er geld is. Dus één duidelijke boodschap betaal de mensen die gaan werken naar behoren. Loonmatiging ? Nee dat fabeltje hebben we wel gehad.
Plaats reactie