Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Raynor's Revenge »

Master Vanhu Botie schreef:Wat niet gezegd kan worden van de introductie van internet en MP3 downloads
enkel omdat ze het verschrikkelijk verkeerd hebben aangepast... ze beginnen nu pas met het online aanbieden van muziek tegen reeele tarieven, terwijl inmiddels een hele generatie volledig gewend is aan gratis downloaden... om die nu nog aan het betalen te krijgen zal in de meeste gevallen erg lastig worden...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door captain crash »

och, als je de geschiedenis een beetje kent dan weet je dat platenmaatschappijen altijd verkeerd hebben gereageerd op nieuwe technologische ontwikkelingen, so what's new?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door GPS »

Raynor's Revenge schreef:
Master Vanhu Botie schreef:Wat niet gezegd kan worden van de introductie van internet en MP3 downloads
enkel omdat ze het verschrikkelijk verkeerd hebben aangepast... ze beginnen nu pas met het online aanbieden van muziek tegen reeele tarieven, terwijl inmiddels een hele generatie volledig gewend is aan gratis downloaden... om die nu nog aan het betalen te krijgen zal in de meeste gevallen erg lastig worden...
Komt vanzelf. Zodra je tegen reeële prijzen, makkelijk goede kwaliteit kunt binnenhalen, komen ze wel over de brug.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door captain crash »

Providers ruziën met OPTA over zorgplicht
Uitgegeven: 10 juni 2008 18:14

AMSTERDAM - Internetprovider XS4ALL is niet van plan een veiligheidskeurmerk te voeren. Dat laat het bedrijf weten in reactie op een brief van telecomautoriteit OPTA. Ook andere providers zijn kritisch.

De OPTA ziet toe op naleving van de Telecommunicatiewet, die internetproviders verplicht om de veiligheid van hun diensten te waarborgen. Hoe dat precies moet gebeuren, is echter niet vastgelegd. De OPTA wilde ISP's aanvankelijk verplichten technische maatregelen te treffen, zoals het filteren van spam en virussen, of het blokkeren van vaak misbruikte 'poorten'.

Daar zag de OPTA na overleg met de providers echter van af. De waakhond wil nu dat de ISP's een keurmerk invoeren, waaraan klanten kunnen zien dat de provider bepaalde veiligheidsmaatregelen heeft getroffen.

Verouderd

De OPTA meende over de invoering van dat keurmerk een afspraak te hebben gemaakt, maar XS4ALL ontkent dat. "Elke week is er wel weer een nieuw beveiligingsprobleem, risico of bedreiging," schrijft woordvoerder Niels Huijbregts van de provider. "Als je gaat vastleggen welke veiligheidsmaatregelen providers moeten nemen, dan zijn de regels die je vastlegt dus na een week al weer verouderd."

De ISP's zien meer in goede voorlichting over beveiliging en over de risico's waar internetgebruikers mee kunnen worden geconfronteerd. "Als je mensen duidelijk uitlegt wat het risico is, kunnen ze er beter mee omgaan, en wordt het probleem kleiner."

Mondkapjes

Volgens Huijbregts zou de OPTA zich bovendien meer moeten richten op het aanpakken van spammers en andere cybercriminelen. "Luchtvervuiling los je immers ook niet op door iedereen verplicht een mondkapje te laten dragen, dat doe je door roetfilters te installeren op de uitlaat van de vervuiler."

Ultimatum

Eind mei eiste de OPTA in een brief aan enkele internetproviders dat die binnen tien dagen laten weten of en hoe zij een keurmerk willen invoeren. Als de ISP's niet voor juli bevestigen dat het keurmerk er komt, vraagt de toezichthouder aan verantwoordelijk staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken om alsnog met maatregelen te komen.

XS4ALL heeft in zijn reactie echter laten weten niet van plan te zijn om op die eis in te gaan.

UPC

Andere betrokken providers zijn ook niet onverdeeld enthousiast. Kabelbedrijf UPC schrijft aan de OPTA dat het bedrijf weliswaar bereid is een keurmerk in te voeren, maar niet een 'statisch keurmerk', zoals de OPTA volgens UPC voor ogen staat. Ook UPC zegt meer te zien in duidelijke informatie over de maatregelen die klanten en providers kunnen treffen om de veiligheid te vergroten.

Als dat niet voldoet aan de wensen van de OPTA, is het aan de toezichthouder om aan te geven hoe zo'n keurmerk er dan wel uit moet zien, schrijft de provider.

UPC spreekt in het schrijven verder zijn ergernis uit over de publicatie van de brief (PDF) van de OPTA, die volgens de provider de indruk kan wekken dat ISP's veiligheid niet belangrijk zouden vinden.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Blind Guardian »

hehe xs4all :*D
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Peti »

:thumb:
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Blind Guardian »

Ik kreeg vandaag een brief dat ik 15 euro mocht besteden aan iets omdat XS4ALL de laatste tijd last heeft gehad van storingen.

Ik heb besloten om die schenking te doneren aan de EDRi (Europese Organisatie van Privacy Online) :)
Gebruikersavatar
Peti
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7308
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:03
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Peti »

wij hebben ook zo'n brief gehad ja, maar het gaat niet om "de laatste tijd storingen" enzo, maar om die ene storing een tijdje geleden waardoor we heeeeel lang geen internet hadden ]:(
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door captain crash »

Franse illegale downloader raakt internet kwijt
Uitgegeven: 18 juni 2008 16:03
Laatst gewijzigd: 18 juni 2008 16:17

PARIJS - Wie in Frankrijk illegaal bestanden downloadt via internet, riskeert afsluiting van de digitale snelweg. President Nicolaz Sarkozy maakte woensdag bekend dat een nieuw instituut moet zorgen dat internet niet langer een wetteloos medium is.

Wie betrapt wordt op illegaal muziek of films downloaden, zal een waarschuwing per e-mail ontvangen, gevolgd door een officiële brief. Mensen die de waarschuwing herhaaldelijk negeren worden afgesloten en indien nodig strafrechtelijk vervolgd.

Voor illegaal downloaden kan in Frankrijk een boete van 300.000 euro opgelegd worden of een gevangenisstraf van maximaal drie jaar.

Het plan van het Franse kabinet is gemaakt in samenwerking met veertig organisaties uit de film-, muziek- en internetindustrie. In het najaar moet het parlement de plannen goedkeuren.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Guess who? »

captain crash schreef:Het plan van het Franse kabinet is gemaakt in samenwerking met veertig organisaties uit de film-, muziek- en internetindustrie. In het najaar moet het parlement de plannen goedkeuren.
Ja, je kan ook onmogelijk zelf met zo een wet komen... Dit slaat echt weer nergens op en is zoals je ziet weer volledig bedacht door de industrie. jammer.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door captain crash »

Het punt is dat in combinatie met het bewaren van gegevens dit soort wetgeving nog uitvoerbaar wordt ook, ook hier in Nederland. Echt, ik snap niet dat de hele digitale gemeenschap dit over zich heen heeft laten komen. Straks weer gaan schreeuwen als alles al een feit is. Als je wil dat dit soort zaken voorkomen worden dan moet je voordat de wetgeving daadwerkelijk verzonnen is als pressie gaan uitoefenen.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Punisher »

Iedereen moet naar het museum kunnen, kunst moet toegankelijk zijn voor iedereen.
Maar kenneljik geld did niet voor muziek en films, daar moeten miljoenen aan verdiend worden ...?

Ik heb een hoop CD's/DVD's/Boeken/Strips .... En ik download er nog veel meer ... Als er geen internet zou zijn zou ik echt niet meer gaan kopen, dat kan ik gewoon niet betalen.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Guess who? »

^hier maak je een goed punt. Straks wordt muziek alleen nog toegankelijk voor mensen met genoeg geld om het te betalen. Terwijl het een onderdeel van onze cultuur is. Als muzikant moet je dit ook niet willen, je wil dat zoveel mogelijk mensen je muziek horen en er mee doen wat ze willen. Het is alleen maar de muziekindustrie die wil verdienen over de rug van onze cultuur.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door captain crash »

Geloof me, ik heb dat punt gemaakt in de discussie die erover gevoerd is binnen de politieke partij waar ik lid van ben. Ik was echter in de minderheid, de meerderheid vindt de belastingcenten die verdiend worden belangrijker...om zorg en onderwijs te kunen betalen enzo...jah ook generatiegenoten van ons. Echt onvoorstelbaar. Ik had ook van de SP veel meer zichtbare oppositie verwacht hier tegen...maar neen.

Ik word mof denk ik, daar is wel verzet en effectief ook.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Guess who? »

Misschien kunnen we van de Duitsers leren? Wat doen zij dan precies als zijnde verzet?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door captain crash »

Precies wat ik zei, met belangengroepen pressie uitoefenen voordat er wetgeving is. In Nederland heeft dat nu geen zin meer, immers de wetgeving is er!
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Blind Guardian »

Guess who? schreef:^hier maak je een goed punt. Straks wordt muziek alleen nog toegankelijk voor mensen met genoeg geld om het te betalen. Terwijl het een onderdeel van onze cultuur is. Als muzikant moet je dit ook niet willen, je wil dat zoveel mogelijk mensen je muziek horen en er mee doen wat ze willen. Het is alleen maar de muziekindustrie die wil verdienen over de rug van onze cultuur.
Je moest eens weten hoeveel nieuwe cd's en dvd's er niet als recylebaar afval worden verwerkt, de afgelopen paar weken hebben zij bij ons op het bedrijf cd's moeten sorteren (op karton, plastic, cd, etc), het is echter niet bekend wat er mis is met die cd's en dvd's, dus het kan best wel zijn dat van een lading afgekeurde cd's er nog tientallen tussen zitten die goed zijn.

Ook staat er zag ik leuk in die boekjes een tekst met gelieve niet illigaal te verspreiden je doet de artiest er veel pijn mee, maar ik heb het vage vermoeden dat je eerder de platenbazen (EMI, Virgin, Etc) er pijn mee doet dan de bands zelf ... (Veel bands leven daarnaast ook nog behoorlijk op festival en concert merchandise) ...

Artiesten zijn volgens mij behoorlijk verdeeld in downloaden maar een artiest als Radiohead bid zijn album 'gratis' aan via hun homepage (je kunt een bedrag neerleggen maar dat is niet verplicht) - een extra album word verkocht via de winkels. (die-hard fans kopen toch altijd albums) ...

Bands die het gemaakt hebben richten toch wel zelf een label op :z

Downloaden is hoe dan ook de toekomst ze kunnen het negeren, of legaliseren (met behulp van sites waar je geld voor moet betalen), uiteraard heb ik ook gemerkt dat er sites zijn die dat doen maar dan krijg van die rare bestandsnamen waar alleen een soort audio player op afspeelt of je niet eens op een cd kunt branden, of zoiets lekkers ... Trouwens Wiet en Homo Huwelijken, abortus en euthanasie ook !

Misschien word ik nog wel opgepakt als het in Frankrijk al zo ver is :z

Ik ben Pro, de afgelopen tien jaar heb ik schrikbarend veel meer cd's en videos (dvd's) gekocht dan ik ooit heb gedaan.

Inplaats kunnen ze hun tijd beter investeren in het opsporen van Pedofielen, Extremisten en al andere tuig wat zijn weg heeft gevonden op internet.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Blind Guardian »

(in)direct ook wel iets mee te maken;
nu.nl schreef:Zweden gaat meer afluisteren
Uitgegeven: 18 juni 2008 23:36
Laatst gewijzigd: 18 juni 2008 23:37

STOCKHOLM - Het Zweedse parlement is woensdagavond akkoord gegaan met staatscontrole van het complete internet-, telefoon-, sms- en faxverkeer met het buitenland.
Inertia Stock

Van de afgevaardigden stemden 143 voor en 138 tegen het uiterst omstreden voorstel van premier Fredrik Reinfeldt.

Gevaren

De conservatieve regeringsleider wil met de uitgebreide afluister- en aftapmogelijkheden "gevaren" uit het buitenland sneller ontdekken. Reinfeldt zag zich op het laatste moment gedwongen zijn plannen aan te passen omdat coalitiepartners meer controle op de afluisterorganen eisten.

Mensenrechtenbewegingen bestempelen de wet als "extreem verregaand" en als "internationaal bijna unieke schending" van de privésfeer.
(c) ANP
1984 en het meer recente V for Vendetta komen angstig dichtbij :{
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door uss defiant »

Oke, dit had ik dus van Zweden niet verwacht eerlijk gezegd. :{
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Ace of Spades »

^Juist wel. Een land met grote overheidsinvloeden.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Blind Guardian »

De premier van Zweden is wel van conservatieve slag las ik op teletekst
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Punisher »

Ook staat er zag ik leuk in die boekjes een tekst met gelieve niet illigaal te verspreiden je doet de artiest er veel pijn mee, maar ik heb het vage vermoeden dat je eerder de platenbazen (EMI, Virgin, Etc) er pijn mee doet dan de bands zelf ... (Veel bands leven daarnaast ook nog behoorlijk op festival en concert merchandise) ...
Van http://www.arancidamoeba.com/mrr/problemwithmusic.html :
The Balance Sheet: This is how much each player got paid at the end of the game.

Record company: $710,000
Producer: $90,000
Manager: $51,000
Studio: $52,500
Previous label: $50,000
Agent: $7,500
Lawyer: $12,000
Band member net income each: $4,031
Met name voor beginnende artiesten is het downloaden echt niet zo'n gevaar als veel mensen het laten voorkomen, want het levert erg veel bekendheid (En "fans") op, en bekendheid is juist waar beginnende artiesten zo om verlegen zitten.
Ik ben Pro, de afgelopen tien jaar heb ik schrikbarend veel meer cd's en videos (dvd's) gekocht dan ik ooit heb gedaan.
Inderdaad, het is niet meer twijfelen "is dit wel goed", of "is x beter dan y", je kunt het gewoon downloaden en kijken, en later kopen ... Op deze manier koop je ook alleen wat, volgens jou, het geld waard is, en geen troep.

Ook kreeg je het vroeger kreeg ik het wel voor elkaar om een CD of spel dat ik niet goed vond gewoon terug te brengen naar de winkel, maar tegenwoordig is dat niet zo makkelijk meer (i.e. zo ongeveer onmogelijk)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Blind Guardian »

The Balance Sheet: This is how much each player got paid at the end of the game.

Record company: $710,000
Producer: $90,000
Manager: $51,000
Studio: $52,500
Previous label: $50,000
Agent: $7,500
Lawyer: $12,000
Band member net income each: $4,031
Jup dat stond vroeger nog ergens in een schoolboek wat ik had, maar zoals iemand al eens tegen mij zij je kunt beter een band supporten door ze tijdens een concert te zien (of vaak in mijn geval bij een festival), daar hebben vaak kleinere namen veel baat aan, grotere namen hebben niet te klagen (vooral als ze in het goffert spelen en minimaal 65 euro voor een kaartje vragen) :greg:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door captain crash »

Blind Guardian schreef:De premier van Zweden is wel van conservatieve slag las ik op teletekst
Voor het eerst in tijden...voor de rest klopt Ace z'n analyse volledig. In Nederland gaan we de slimme gas en elektro meter invoeren. En hoor je er iemand over? Neen, het wordt zelfs met enige vorm van vreugde gemeld op het Radio 1 Journaal. Oh jah, ze gaan nog twee jaar testen in nieuwbouwhuizen (waar je toch al niet wil wonen, zie ander topic hier in DC) en dat kijken ze meteen ook of de privacy niet geschonden wordt...maarja...daar maken ze zich toch niet echt druk om, wat de overheid wil graag weten wat een individu kan besparken...want zoals wij allen weten verbruiken de huishoudens van gewone burgers in dit land al die energie enzo...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door captain crash »

Politiek verplicht slimme energiemeters
Uitgegeven: 19 juni 2008 18:26
Laatst gewijzigd: 19 juni 2008 19:37

DEN HAAG - Alle huizen in Nederland moeten worden voorzien van nieuwe 'slimme' gas- en elektriciteitsmeters, die de bestaande meters gaan vervangen.

Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken kreeg daarvoor donderdag de steun van de regeringspartijen en D66. SP, GroenLinks en VVD zijn het er niet mee eens.

Zij vinden dat de consument zelf kan kiezen of hij een 'slimme' meter wil.

Nieuwbouw

De nieuwe meters worden nu eerst aangebracht in nieuwbouwwoningen en bij renovatieprojecten. Zo wordt ervaring opgedaan en kan toegewerkt worden naar betere meters. Na twee jaar wordt bezien of de meters slim genoeg zijn om een begin te maken met installatie in alle huizen.

Volgens Van der Hoeven is de verplichting van belang om te komen tot een meer duurzame energievoorziening. De meters geven van tijd tot tijd informatie over het verbruik en dat kan gepaard gaan met adviezen om te besparen.

Zonnepanelen

Bovendien moeten de meters op aandringen van PvdA en CDA geschikt zijn om te meten hoeveel duurzame energie de consument levert aan het net, via zonnepanelen en andere mogelijkheden om zelf stroom op te wekken.

Op aandrang van Paulus Jansen (SP) gaat Van der Hoeven het wetsvoorstel, voordat dit in stemming wordt gebracht, voorleggen aan het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Jansen verwees naar een CBP-rapport, waarin staat dat de privacy niet gewaarborgd is in het wetsvoorstel zoals het nu nog is.

Geld

Volgens van der Hoeven gaat de slimme meter de consument geen extra geld kosten. Energiebedrijven sparen door de slimme meter kosten uit. Door toezicht op de tarieven kan worden geregeld dat hun klanten daarvan profiteren.

Met name Diederik Samsom van de PvdA verdedigde dat de meter voor iedereen verplicht wordt. Het voortdurend zorgvuldig meten van al het verbruik, en niet slechts een deel, kan leiden tot een meer flexibele en daardoor efficiëntere energievoorziening
"stem niet links, stem niet rechts maar met je gezond verstand..."
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door captain crash »

EU en VS bijna klaar met privacyakkoord
Uitgegeven: 28 juni 2008 13:57
Laatst gewijzigd: 28 juni 2008 15:48

NEW YORK - De Europese Unie en de Verenigde Staten zijn bijna klaar met een juridisch akkoord waardoor veiligheidsdiensten gegevens kunnen raadplegen van elkaars burgers, zoals uitgaven met creditcards en internetgedrag.

Dat blijkt uit een uitgelekt intern document van een Europees-Amerikaanse overleggroep. Het beoogde akkoord moet de huidige juridische problemen oplossen voor veiligheidsdiensten.

Privacyregels

De Amerikaanse geheime dienst stuitte eerder op de strengere Europese privacyregels toen de dienst Europese bankgegevens opeiste.

De VS en EU hadden ook een conflict toen de VS vele gegevens wilde hebben van elke vliegtuigpassagier op weg naar het Amerikaans luchtruim.

Twistpunten

Volgens het document zijn er nog slechts enkele twistpunten voor het akkoord. Zo wil de EU dat Europeanen ook in de VS beroep kunnen instellen tegen foute vermelding als bijvoorbeeld terrorrist.

"De EU-kant staat erop dat elk individu in de EU recht heeft op beroep bij een onpartijdige en onafhankelijk tribunaal ongeacht nationaliteit en woonplaats, terwijl de VS erkent dat sommige wetten mensen van de eigen nationaliteit anders behandelen", aldus het rapport.

Ook de reikwijdte is nog niet afgebakend. De EU-diensten mogen de gegevens gebruiken om criminele feiten te voorkomen en te vervolgen, de VS mogen dat ook doen voor niet-criminele feiten.

D66

Europarlementlid Sophie in 't Veld (D66), specialist in privacy, maakt zich grote zorgen.

Ze ziet veel te weinig bescherming van de privacy: "Dit heeft verstrekkende gevolgen. Hiermee gaan de sluizen open. De diensten kunnen dan vrijelijk gegevens uitwisselen over ons."

De D66-ster meent dat het voor burgers praktisch onmogelijk is om beroep in te stellen tegen foute vermelding als bijvoorbeeld terrorist.

Ze doet momenteel zelf een poging haar gegevens in te zien. Dat kost haar nu al driekwart jaar en veel overleg met een Amerikaanse advocaat, alleen om een verzoek op te stellen.

In 't Veld laakt de bijna geruisloze invoering van het akkoord.

"Minister Hirsch Ballin van Justitie spreekt steeds sussende woorden. Dat het nog niet zover is. Maar het is glashelder: de Amerikanen zijn klaar om te tekenen, alleen de EU moet nog een akkoord van de lidstaten krijgen."
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Vis »

Wat een onzin. We moeten ons gewoon overleveren aan de US, lijkt me duidelijk...

:X
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door R2D2 »

we're really fucked now

ik ga vanaf nu oppassen met wat ik post op opiniesites, want het is nu nog een kwestie van tijd tot het uiten van kritiek op regering(en) wordt betiteld als staatsondermijnend en opruiend

het is echt te laat nu;
ziet niemand dit nou of willen we het gewoon niet zien?!?
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Jim »

welkom op aarde r2 ;)
Gebruikersavatar
Brunt
Ensign
Ensign
Berichten: 230
Lid geworden op: 24 jul 2004, 19:44

Re: Telecomgegevens moeten jaar bewaard blijven

Bericht door Brunt »

R2D2 schreef:ziet niemand dit nou of willen we het gewoon niet zien?!?
Ik heb al zoveel mensen horen zeggen dat ze 'niets te verbergen' hebben. Oftewel, men ziet het wel, maar vindt het geen probleem. Blijkbaar willen we dit.

Privacy bestaat niet (meer).
Plaats reactie