[CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Mr Hayes »

Het frapante is nu dat de VS nu in een spagaat zit dankzij deze ontwikkelingen. Juist deze actie zou logischerwijs vanaf Amerikaanse zijde op militairen interventie in Georgië kunnen rekenen. Absoluut meer dan destijds in 2003 de Amerikaanse interventie in Irak. Maar interventie gaat niet gebeuren. Het zou iets hels kunnen ontketenen.

Maar als de VS niks doet, dan blijft het niet trouw aan zijn eigen woorden: De onvolwaardelijke steun aan Georgië. De Georgiërs rekenen nu op meer dan alleen woorden. Zo niet, dan verliezen de Amerikanen op langere termijn ook de vriendschappelijke banden met het democratische Georgië van nu.

En wellicht zou dat als resultaat kunnen hebben dat het democratische, op het Westen gerichte, Georgië over de voet wordt gelopen door Rusland. Helemaal a la Tsjechoslowakije 1938 (over de voet gelopen door de Nazi's) en Tsjechoslowakije 1968 (over de voet gelopen door de Sovjet's). En op zijn beurt zouden landen als Polen, Tsjechië, Slowakije en vooral Oekraïne wel eens kunnen gaan eisen bij de VS om alsnog militair in te grijpen in Georgië.

De VS....tja.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Miriam »

Wat een drukte allemaal om niks zeg, alleen zeker omdat dit dichter bij huis is, dan is het wel ernstig.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Mr Hayes »

Wat een veel te gemakkelijke reply :S .

Anyway, het ziet er naar uit dat China geen steun geeft aan Rusland's bezetting in Georgië. Ook China kiest, net als de VS en Europa, voor een andere, minder confronterende aanpak. En dat is ook diplomatiek.

Rusland isoleert zich zo wel verrassend, want op steun van de Chinezen hadden ze wel gerekend. Opstekertje voor China wat mij betreft. Goede zet!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door captain crash »

Rusland dreigt met sancties tegen EU
Uitgegeven: 31 augustus 2008 19:09
Laatst gewijzigd: 31 augustus 2008 19:30

MOSKOU - Rusland sluit niet dat het sancties instelt tegen de Europese Unie als Europa strafmaatregelen tegen hem neemt. Dat zei de Russische president Dimitri Medvedev zondag in een interview met de drie grote landelijke televisiezenders.

"We zijn geen voorstander van sancties en zien dit als een laatste uitweg", zei Medvedev. "Maar als het nodig is, kunnen wij ook maatregelen nemen."

Medvedev liep vooruit op een bijeenkomst van regeringsleiders van de EU-lidstaten maandag in Brussel. Zweden en de voormalige Oostbloklanden willen dat Europa zich hard opstelt.

Maar de oude EU-lidstaten onder aanvoering van Frankrijk, Duitsland en Italië zien hier geen heil in. De landen vrezen dat sancties de economische betrekkingen met Rusland in gevaar brengen.
Georgië geeft gebruik clusterbommen toe
Uitgegeven: 1 september 2008 13:49
Laatst gewijzigd: 1 september 2008 14:03

GENEVE - Georgië heeft toegegeven tijdens het conflict in Zuid-Ossetië clusterbommen te hebben gebruikt. Dat heeft mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) maandag bekendgemaakt.

Al eerder claimde HRW bewijs te hebben voor het gebruik van clusterbommen door Rusland. Een clusterbom valt normaliter uit elkaar in meerdere bommetjes zodra de bom op de grond komt.

Veel clusterbommen ontploffen echter niet en blijven liggen.

In mei tekenden meer dan honderd landen een verdrag om clusterbommen vrijwel geheel te verbieden. Rusland en Georgië waren niet op de conventie aanwezig.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Guess who? »

Nu wisten we natuurlijk al dat de Russen niet de enige "slechte" partij waren in dit conflict, maar ik kon me moeilijk voorstellen dat de Georgiërs zo zouden zijn...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door captain crash »

Ik had dus heel sterk hetzelfde. Van Rusland weten we dat ze vuil spel spelen. Als Georgie echt bij de EU wil horen dan hadden ze dit soort dingen dus juist niet moeten doen. Trouwens, hadden ze die oorlog ook niet moeten beginnen.
Belgarath
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 287
Lid geworden op: 11 dec 2003, 11:50

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Belgarath »

En het geeft aan dat Rusland toch niet zo alleen de slechte partij is. Tuurlijk, het is niet zo mooi en open in Rusland als in Westerse democratieen, maar vanuit het oogpunt van Rusland zijn ze volgens mij niet pre se agressief. Ze proberen met hun standpunt volgens mij alleen weer te geven dat de VS en alle andere Navo landen hetzelfde doen: aan de ene kant met spierballen en bommen de onafhankelijkheid van Kosovo veilig stellen en andere regio's die autonoom willen worden onderdrukken door de "bezetter" (die dus ook niet echt schone handen heeft) te steunen.

En de media slagen er toch goed in een zwart-wit beeld in het voordeel van Georgie te maken. Soms vraag ik me ook wel af hoe onafhankelijk onze media dan wel niet is...
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Guess who? »

En de Russen doen niet aan bommen en spierballen en burgers van een ander land het leven onmogelijk maken? De reinste onzin zit je uit te kramen mevrouw.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Mr Hayes »

Belgarath schreef:En het geeft aan dat Rusland toch niet zo alleen de slechte partij is. Tuurlijk, het is niet zo mooi en open in Rusland als in Westerse democratieen, maar vanuit het oogpunt van Rusland zijn ze volgens mij niet pre se agressief. Ze proberen met hun standpunt volgens mij alleen weer te geven dat de VS en alle andere Navo landen hetzelfde doen: aan de ene kant met spierballen en bommen de onafhankelijkheid van Kosovo veilig stellen en andere regio's die autonoom willen worden onderdrukken door de "bezetter" (die dus ook niet echt schone handen heeft) te steunen.

En de media slagen er toch goed in een zwart-wit beeld in het voordeel van Georgie te maken. Soms vraag ik me ook wel af hoe onafhankelijk onze media dan wel niet is...
Er moet toch wel wat nuances aangebracht worden. Niet alle NAVO-landen hebben de onafhankelijkheid van Kosovo geaccepteerd. Voornamelijk landen als Spanje (Baskenland?), Griekenland (Cyprus?), Tsjechië, Turkije (Cyprus?) en Noorwegen waren juist tegen de onafhankelijkheid van Kosovo. Daar hadden de Russen zich actiever op moeten focussen; op al die landen die ook autonome gebieden hebben of hadden. Maar zelfs dat interesseerde de Russen niet. Moskou had een dialoog kunnen zoeken met deze landen.

Ten tweede, Kosovo is altijd een autonoom gebied geweest in Joegoslavië, net zozeer als b.v. Slovenië. Rusland had daar meer respect voor kunnen opbrengen. De Kosovaren hebben ook ZONDER hardhandig ingrijpen van de NAVO de onafhankelijkheid uitgeroepen. Ook dat vergeet het Kremlin maar even voor het gemak.

Maar wat doen de heetgebakerde, emotionele Russen? Die wachten niet een natuurlijk uitroepen van de onafhankelijk door Zuid-Oessetië en Abchazië af. Integendeel. Zonder pardon hebben de Russen geprobeerd om met veel militair vertoon het land Georgië verder te destabiliseren om de onafhankelijkheid van die twee autonome bevolkingsgroepen in Georgië te versnellen. En niet zomaar militair vertoon. Die inval heeft aan duizenden Georgiërs en enkele honderden Abchaziërs en Zuid-Oesseten het leven gekost. En dat terwijl er geen ENKELE in Kosovo woonachtige Serviër is gedood na het uitroepen van de onafhankelijkheid aldaar.

En even voor de duidelijkheid. De acties van de Russen -verdeeldheid zaaien in nieuwe prille democratieën- zouden te vergelijken zijn met een eventuele Nederlandse inval in Vlaanderen om daar de onafhaneklijkheid te versnellen. Niet dat dat gebeurd, maar tis precies hetzelfde principe.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Guess who? »

En door de acties van een Rusland dat vanuit hun oogpunt niet per se agressief is, is de economische groei van Georgië teruggedrongen van 12% naar 5%. Stelt niks voor toch? Achterlijk.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:Ik had dus heel sterk hetzelfde. Van Rusland weten we dat ze vuil spel spelen. Als Georgie echt bij de EU wil horen dan hadden ze dit soort dingen dus juist niet moeten doen. Trouwens, hadden ze die oorlog ook niet moeten beginnen.
Kom zeg. Wat zou jij doen als Marrokko hier in Nederland openlijk, m.b.v. militairen, ging strooien met Marrokkaanse paspoorten? Eenzelfde principe. Tuurlijk, Nederland zou tactvoller reageren. Maar Georgië is een nieuw land met nog maar een prille democratie. Daar kun je niet meteen één en al westers tact van verwachten. Zulke landen moeten zich ontwikkelen. En dat Russische paspoort-getreiter in Georgië is wat mij betreft de directe aanleiding voor deze shit, niet zozeer Sakaasjvili mislukte militaire vertoon.

Trouwens, als je dit Georgië allemaal aanrekent, dan moet je het de Estse regering ook aanrekenen dat ze vorig jaar nog een Stalinistisch monument ter ere van het Russische succes in WO II hebben weggehaald. Het Kremlin reageerde furieus. Maar gelukkig hield de Estse regering voet bij stuk. Mijns inziens kun je dit soort souvereine binnenlandse aangelegenheden, als die in landen als Estland en Georgië, hoe tactvol of tactloos ook, niet zomaar hardhandig ingrijpen. Om het simpele feit dat het staatsrechtelijk gezien souvereine landen zijn die zélf dienen te beslissen over hun eigen autonome zelfstandige regio's. (Tenzij een binnenlandse aangelegenheid inhoudt dat je massamoord toepast of goedkeurt).
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Miriam »

Amerika vermoord duizenden iraki's voor goedkope olie en dan veroordelen ze Rusland hier over?
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Guess who? »

Miriam schreef:Amerika vermoord duizenden iraki's voor goedkope olie en dan veroordelen ze Rusland hier over?
Wat Rusland doet, is toch net zo goed verkeerd?
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Miriam »

Guess who? schreef:
Miriam schreef:Amerika vermoord duizenden iraki's voor goedkope olie en dan veroordelen ze Rusland hier over?
Wat Rusland doet, is toch net zo goed verkeerd?
Ik zeg niet dat het goed is, alleen dat ze er veel te veel ophef over maken. Toch vreemd dat dit een ophef is terwijl half Afrika in oorlog is en daar hoor je een stuk minder over. Het zet je toch tot een denken.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Guess who? »

^ Dat heet media en kijkcijfers.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door Mr Hayes »

Miriam schreef:
Guess who? schreef:
Miriam schreef:Amerika vermoord duizenden iraki's voor goedkope olie en dan veroordelen ze Rusland hier over?
Wat Rusland doet, is toch net zo goed verkeerd?
Ik zeg niet dat het goed is, alleen dat ze er veel te veel ophef over maken. Toch vreemd dat dit een ophef is terwijl half Afrika in oorlog is en daar hoor je een stuk minder over. Het zet je toch tot een denken.
Het zal misschien hard klinken. Maar de recente conflicten in Georgië hebben direct gezien meer invloed op Europa, en misschien ook Nederland, dan een conflict in Kenia of Zimbabwe. Je kunt wel extreem idealistisch hierover praten, maar dan ga je voorbij aan het eigenlijke topic: Rusland en Georgië en de daaruit voortkomende conflicten.

Trouwens...ik heb zelf al meerdere keren aangehaald dat ook Amerika een boel valt te verwijten. Hun ingrijpen in Irak was net zo onterecht als het Russische ingrijpen in Georgië. Wel een nuance trouwens: Putin wil er alles aan doen om een in ontwikkeling zijnd democratisch land kapot te maken. Bush wilde een geweldadige nazi-achtige dictatuur o.l.v. Saddam omverwerpen. Hoe onterecht ook, dat is wel degelijk een flinke nuance.

Verder snap ik niet waarom je je zo verwonderend over de grotere nieuwswaarde van Die kwestie in Georgië en de minieme aandacht voor honger in Afrika (Tenzij je zo kijkt als die pinguin op je avatar....dan snap ik het 200%). Ik zou zeggen: Welkom op planeet Aarde anno 2008.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: [CNN] Georgia 'under attack' as Russian tanks roll in

Bericht door captain crash »

...en wat voor groot commentaar je er ook op levert, het gebruik van clusterbommen en aanverwante zaken blijft verkeerd (jah óók voor de VS maar daar gaat het hier niet over!). Rusland komt er trouwens inderdaad gewoon mee weg he, schitterend hoe je diplomatie vooraf kan voorspellen. Alles voor ons gas en stabiliteit, tjah, niets geleerd van de opkomst van Hitler he.
Plaats reactie