De kwestie Duyvendak

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

De kwestie Duyvendak

Bericht door captain crash »

In Nederland is het schijnbaar mogelijk om met een strafblad in de kamer te komen. Dit is iets dat ik niet wist. Nu ik dit wel weet vind ik eigenlijk dat deze strafbladen openbaar moeten worden. Alles waar kamerleden naast hun werk in de kamer geld mee verdienen moet openbaar gemaakt worden, maar iets essentieels als een strafblad niet. Het lijkt me hoe dan ook bedrog van de kiezer. Ik ben er voor mijzelf nog niet uit of ik het wenselijk vind dat mensen met een strafblad gekozen kunnen worden in de kamer. Kunnen mensen met een strafblad eigenlijk minister worden? Met een dubbel paspoort kan dat in ieder geval wel.
Duyvendak stopt ermee
Uitgegeven: 14 augustus 2008 19:55
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2008 23:14

DEN HAAG - Wijnand Duyvendak van GroenLinks stapt op als Tweede Kamerlid. Dat heeft hij donderdagavond tijdens een persconferentie laten weten. Duyvendak was in opspraak geraakt door zijn activistische verleden in de jaren tachtig.

Hij vindt dat alle publiciteit daarover in de afgelopen dagen hem terugzet in die activistische periode. "Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het gevecht tegen dat beeld beter aankan als ik mijn Kamerlidmaatschap neerleg. Ik heb graag mijn handen vrij."

Bedreiging

Duyvendak zei dat hij donderdag in de loop van de dag tot die conclusie is gekomen. Een belangrijke factor in zijn besluit speelde de bekendwording deze week dat een inbraak bij het ministerie van Economische Zaken waarbij Duyvendak in 1985 betrokken was, heeft geleid tot bedreiging van ambtenaren en brandstichting. "Ik moet constateren dat dit nieuwe, zeer ernstige gegeven mij in de beeldvorming verder terug de jaren tachtig heeft ingezogen."

De GroenLinkser nam nadrukkelijk afstand van de bedreiging en brandstichting. "Ik heb dat nooit geweten en ik heb daar nooit aan meegedaan. Maar ik veroordeel dit soort acties ten strengste."

Opvatting

Duyvendak nam ook nogmaals afstand van acties waaraan hij in de jaren tachtig wel heeft deelgenomen, zoals de inbraak bij het ministerie. "Ik ben ingrijpend veranderd van opvatting over hoe je je doelen moet bereiken. De Wijnand Duyvendak van de jaren tachtig is absoluut iemand anders dan de man die hier nu zit."
En schijnbaar kunnen ze bij GroenLinks zelf niet tegen het soort oproepen waar ze Duyvendank niet voor veroordeeld hebben.
GroenLinks doet aangifte tegen fok.nl
Uitgegeven: 15 augustus 2008 20:52
Laatst gewijzigd: 15 augustus 2008 20:56

DEN HAAG - De website fok.nl roept op de woning van GroenLinks-leider Femke Halsema in brand te steken. "Ik zou het buitengewoon toejuichen als iemand eventjes buitengewoon integer het woonadres van Femke Halsema opsnuffelt, en die tent buitengewoon integer in de fik steekt.

Dat wijf verdient niet beter", schrijft iemand die zich Driek noemt onder de kop 'Femke Halsema moet dood!'

Een woordvoerder van GroenLinks liet vrijdagavond weten dat Halsema aangifte gaat doen tegen de 'jongerensite' fok.nl. Verder wilde de woordvoerder geen reactie geven.

De auteur reageert op het feit dat Halsema haar partijgenoot Wijnand Duyvendak integer heeft genoemd. Duyvendak kondigde donderdag aan zijn Tweede Kamerlidmaatschap neer te leggen na publicaties over zijn verleden als actievoerder.

Hij was onder meer als redacteur van het krakersblad Bluf! in de jaren '80 betrokken bij een oproep tot geweld tegen ambtenaren.
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: De kwestie Duyvendak

Bericht door Jim »

ik vind t ronduit onzin dat ie hierom opgestapt is
er is een groot verschil tussen een strafbad en 'ik ben opgepakt omdat ik de kerk onder zeek'
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: De kwestie Duyvendak

Bericht door captain crash »

Wat hij gedaan heeft is niet "piesen in de kerk". Maar dat daargelaten, ik vind hoe dan ook dat de kiezer het recht heeft om het complete verleden te kennen van een potentieel kamerlid. Als je dat niet wil moet je je niet verkiesbaar stellen, dat is altijd nog een keuze die je zelf maakt.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: De kwestie Duyvendak

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:Wat hij gedaan heeft is niet "piesen in de kerk". Maar dat daargelaten, ik vind hoe dan ook dat de kiezer het recht heeft om het complete verleden te kennen van een potentieel kamerlid. Als je dat niet wil moet je je niet verkiesbaar stellen, dat is altijd nog een keuze die je zelf maakt.
Sowieso stond Duyvendak voor een meer heldere, transparantere vorm van politiek. Niet voor niks is hij menig keer fel van leer gegaan in debatten tegen ministers die bijverdienen en dat aanvankelijk niet gemeld hadden. En nu doet hij het zelf. Duyvendak is de omgekeerde variant van Tara Singh Varma. Hij wil nu eerlijk doen, maar niet omdat hij spijt heeft van z'n idiote acties, maar omdat z'n misdrijf pas net verjaard is. Een naïeve politicus als Duyvendak die pas verantwoording aflegt voor z'n daden als het hem uitkomt en dan ook nog eens minachtend omgaat met bepaalde waarden is één van de oorzaken van het groeiende Nederlandse wantrouwen jegens de politiek in de bredere zin van het woord. Gelukkig weer een ex-activist uit de kamer. Laat deze mensen maar eens écht aan het werk gaan.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: De kwestie Duyvendak

Bericht door R2D2 »

voor mij is de maat iig vol;
na verdwaalde Tara,
na wereldvreemde Rabbae,
na GL' standpunt over kernenergie,
na het "gedogen" van geweldelijke protestcultuur (dus het naast je neerleggen van de regels van de parlementaire democratie omdat je je eigen morele standpunt hoger inschat dan 15 miljoen mensen en hun democratische systeem),
is het genoeg

ik zeg mijn lidmaatschap op
Gebruikersavatar
Jim
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 564
Lid geworden op: 15 feb 2007, 00:07

Re: De kwestie Duyvendak

Bericht door Jim »

captain crash schreef: ik vind hoe dan ook dat de kiezer het recht heeft om het complete verleden te kennen van een potentieel kamerlid. Als je dat niet wil moet je je niet verkiesbaar stellen, dat is altijd nog een keuze die je zelf maakt.
daar ben ik het wel mee eens inderdaad

over zijn opstappen/afzetting:
op zich denk ik dat 'het type duyvendak' een verrijking is voor de kamer; zij hebben wel de andere kant gezien en hebben een ruimer blikveld bij beslissingen.
ik vind zo'n 'inbraak', zeker in die tijd, geen bezwaar
en je kan me eigenlijk niet wijsmaken dat de rvd dat niet ook al eens had gerapporteerd aan binnenlandse zaken of zelfs JP (en dus indirect de kamer)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: De kwestie Duyvendak

Bericht door EMH »

Met in de doofpot stoppen van dingen zijn ze daar goed in en elkaar het handje boven het hoofd houden. GL bestaat ook voor grootste deel uit smeerlappen. Blij dat die Duyvenkak is opgetieft.
Ze hebben enorme mond over van alles en nog wat op het millieu e.d maar zelf wel rondrijden in van die brandstof slurpende bakken en dergelijke
Gebruikersavatar
sirdupre
Commander
Commander
Berichten: 1575
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:56
Contacteer:

Re: De kwestie Duyvendak

Bericht door sirdupre »

Duyvendak, duivenkak, met z'n scrotum in z'n zak...

Maar eigenlijk vind ik het nogal een hoop poeha, volgens mij is er helemaal geen sprake van dat hij een strafblad heeft ofzo, maar dat ie na het verjaren van een inbraak deze opbiecht. Verder verdedigde hij op een gegeven moment ook dat hij ergens in de jaren '90 wel in de krant strafbare feiten heeft opgebiecht (het openbaar maken van die gestolen stukken, wat volgens hem zelf een vorm van heling is), dus ik denk dat het verwijt van hypocriesie wel erg zwart wit is. Daarbij weten Groenlinks stemmers al lang en breed op wat voor figuren ze stemmen en hoogstwaarschijnlijk zijn dat ook juist mensen die politiek activisme stiekem wel cool vinden, maar "officieel" natuurlijk tegen zijn. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn op dit forum die als ze op iemand stemmen, het liefste ook zouden zien dat die persoon daadwerkelijk zovaak als er kamerzetels zijn gecloond wordt en lekker die kamer opvult alsof het de voorkant van Being John Malkovich is, maar dat er natuurlijk niemand is die graag zoveel cloontjes van Duyenknakkert ziet, maar dat is nog geen reden om de komkommer(tijd) niet lekker in je broek te laten zitten...
Plaats reactie