Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gesloten
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Mr Hayes »

Lijkt me een zinnig topic ;). Tijd om nu Obama onder het vergrootglas te plaatsen. Vandaag gaf president Medvedev van Rusland meteen een felle toespraak waarin hij zegt weer wapens in Kalinigrad te willen plaatsen PLUS sterkere militaire controle in de Zwarte Zee. Obama moet vandaag al samen met Bush aan de bak!

Verder is het ook interessant om de Republikeinen onder het vergrootglas te plaatsen. Wat hebben zij verkeerd gedaan? Is het verlies van McCain enkel te wijten aan de beurscrisis? Of waren de grondwerkzaamheden van McCain's campagneteam niet ontoereikend.

Resultaten tot dusver: Obama kan officiëel een landslide achter z'n naam plaatsen: 364 kiesmannen. Dat zijn 6 kiesmannen te weinig om Bill Clinton's overwinning van 1992 met 370 kiesmannen te evenaren. Maar toch erg knap gedaan!

Interessante senaatsrace: Die van Alaska. Met 80% van de stemmen geteld staat de idioot van een Ted Stevens nog redelijk voor in de peilingen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

ik zou de titel aanpassen van dit topic, denk dat we het hier beter over "the Obama years" kunnen hebben. z'n eerste jaar is cruciaal. Hoe is het in de senaat nou eigenlijk afgelopen? De dems hebben de minority leader ook niet te pakken gekregen, maar die idioot uit Alaska blijft dus ook zitten...najah, het was al wel duidelijk dat ze daar wat last van de kou hebben ;)

Laat maar 56/44...das toch minder dan gedacht maar een mooie meerderheid.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

'Homohuwelijk haalt het niet in VS'
Uitgegeven: 5 november 2008 12:11
Laatst gewijzigd: 5 november 2008 12:26

SAN FRANCISCO - Na het tellen van 86 procent van de stemmen heeft een krappe meerderheid van de Californiërs tegen het homohuwelijk gestemd. Dat meldden Amerikaanse media woensdag. Ook Florida en Arizona stemden tegen het homohuwelijk.

De inwoners van Californië, Arizona en Florida mochten tegelijk met de presidentsverkiezingen voor of tegen een voorstel stemmen om in de grondwet vast te laten leggen dat het huwelijk exclusief tussen man en vrouw is.

De initiatiefnemers van het voorstel vinden dat de toekomst van het traditionele gezin op het spel staat. Tegenstanders zeggen te vechten voor de burgerrechten van homoseksuelen en dus voor gelijke behandeling in de grondwet.

Les

De initiatiefnemers van het voorstel voerden flink campagne met het feit dat kinderen op school les zouden krijgen over het homohuwelijk, als deze verbintenis in de grondwet zou worden vastgelegd.

Veel kiezers zeggen, dat dàt argument hen over de streep heeft getrokken om tegen het homohuwelijk te stemmen.

Immigranten

In Californië werd vooral steun gezocht voor het voorstel bij de enorm gegroeide groep immigranten van Latijns-Amerikaanse afkomst. Deze veelal zeer katholieke allochtonen vormen inmiddels 30 procent van de 37 miljoen Californiërs.

De latino's stemden bij een referendum in 2000 met overweldigende meerderheid tegen de invoering van het homohuwelijk.

Californië

Het Californische hooggerechtshof maakte in mei dit jaar een einde aan de discriminatie. Sindsdien lieten zich ongeveer 18.000 Amerikaanse homoparen trouwen, ook van buiten Californië.
En dat valt me vooral in Californie toch tegen.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

Absoluut. Dus George Takei en Ellen Degeneres kunnen hun huwelijk weer ontbinden. Best erg eigenlijk ;-( .
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Vis »

en hij richtte zich nog wel specifiek tot 'gay or straight' people in z'n mooi speech ;(
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Blind Guardian »

nou ja obama is nooit voor het homo huwelijk geweest voor zover ik begrepen heb, erg jammer maar laat amerika maar eerst de schok verwerken dat ze de eerste niet witte president (en afrikaanse voor-ouders) hebben.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Vis »

ach ja.. het is sowieso vooruitgang
amerika is nogsteeds ontzettend 'backward' op veel gebied, zeker vergeleken met nederland
dat er nu een gekleurde president is is een erg grote stap, ookal heeft ook hij nogsteeds wat achterhaalde ideeen

maar wie weet hoe hij er echt over denkt... hij kiest voor een middenweg en dat heeft een mooi wit huisje opgeleverd
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

Bush zij in z'n acceptance speech van 2000 dat hij Democraten en Republikeinen dichter bij elkaar wilde brengen, dat hij een gematigder beleid wilde, een beleid gericht op daadkracht en niet allerlei 'smerige' bijzaken (refererend aan Clinton's onzedelijke gedrag).

Uiteindelijk heeft dat zich veel anders uitgepakt. Al voor 9/11 maar vooral daarna ontpopte Bush zich in ras tempo tot een neoconservatief machtsbelust mannetje die het woord 'God' niet aanhaalde uit steun en vanuit een oprechte relegieuze overtuiging, maar als instrument om veel oorlogzuchtig buitenlands beleid goed te keuren.

Het is nog maar de vraag of Obama daadwerkelijk net zo gematigd is over homoseksuele onderwerpen dan dat hij tijdens de campagne aangaf. Sowieso is Obama absoluut voor samenlevingscontracten tussen homoseksuelen, waaruit dan weer veel rechten voortvloeien. Dat ligt helemaal in lijn met de situatie in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Portugal en Denemarken.

Dus hoe je het ook went of keert: Op dit punt maakt Amerika OOK een stap in de goede richting, ongeacht de uitslagen van de referenda in Arizona (te evrwachten), Florida (te verwachten met een neo-conservatieve gouverneur) en Californië (lichtelijk teleurgesteld).

En dan nog kan Obama altijd lichtjes bijdraaien. Bush deed dat in extreme vorm richting de linkervleugel. Het is mogelijk dat Obama dit doet richting linkervleugel.

Mensen beseffen het nog niet zo, maar Obama is tot dusver de meest linkse president gekozen sinds LBJ en misschien wel sinds FDR. En grappig feitje: Amerika is voor het eerst sinds decennia linkser dan buurland Canada.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Blind Guardian »

Ik hoop alleen niet dat Obama, een kogel door zijn kop krijgt (als dat zo gebeurd, ga ik 100% geloven in een schaduw government)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

Ben het niet helemaal met je eens Hayes vooral omdat het nog maar de vraag is of de federale overheid uberhaupt iets kan (of beter gaat) regelen op het gebied van huwelijken. De democraten kunnen een heleboel maar zullen niet hetzelfde willen als na de overwinning van Clinton in 1992...ik denk dus dat ze simpelweg van sommige onderwerpen af zullen blijven en als excuus in komende campagnes gebruiken dat dat soort plannen bij de republikeinen er in ieder geval niet van komen (wat waar is)

@vis: zijn in Nederland genoeg, en steeds meer, mensen die er ook zo narrow minded over denken...wat dat betreft schuiven wij harder de richting van Amerika uit dan dat Amerika onze kant uitkomt ;)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Vis »

niet alleen over homohuwelijk, maar over 't algemeen; nl is een heel stuk opener en die ontwikkelingen gaan alleen maar verder vooruit, niet achteruit... en wij hebben geen overgrote meerderheid die denkt dat de wereld 2000 jaar oud is enzo
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Blind Guardian »

Vis schreef:niet alleen over homohuwelijk, maar over 't algemeen; nl is een heel stuk opener en die ontwikkelingen gaan alleen maar verder vooruit, niet achteruit... en wij hebben geen overgrote meerderheid die denkt dat de wereld 2000 jaar oud is enzo
4000 en nog wat jaar, maar waarschijnlijk weet CC wel het exacte aantal, maar sorry voor de interruptie; :o
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door GPS »

Blind Guardian schreef:
Vis schreef:niet alleen over homohuwelijk, maar over 't algemeen; nl is een heel stuk opener en die ontwikkelingen gaan alleen maar verder vooruit, niet achteruit... en wij hebben geen overgrote meerderheid die denkt dat de wereld 2000 jaar oud is enzo
4000 en nog wat jaar, maar waarschijnlijk weet CC wel het exacte aantal, maar sorry voor de interruptie; :o
Ruim 5000 jaar (de Joodse jaartelling) Heb het niet exact bijgehouden. Ben in het pleistoceen de tel kwijt geraakt. (da's nog waar ook, maar een heel ander verhaal)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

Vis schreef:niet alleen over homohuwelijk, maar over 't algemeen; nl is een heel stuk opener en die ontwikkelingen gaan alleen maar verder vooruit, niet achteruit... en wij hebben geen overgrote meerderheid die denkt dat de wereld 2000 jaar oud is enzo
Je vindt een minister voor jeugd en gezin een vooruitgang die zich weer wenst te bemoeien met hoe en wanneer vrouwen zwanger zouden moeten raken? Kan ik me niet voorstellen...
Je vindt het een vooruitgang dat in Amsterdam vanwege de nieuwe preutsheid de wallen ontruimd worden
enz
enz
enz

Nee, Nederland is de laatste jaren echt niet vooruit gegaan.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Vis »

ja, kom met Rouvoet aan :')
ook Nederland heeft nog zo z'n onkruid
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

jah goed hij zit wel in de regering, iets wat we in de jaren ' 90 toch niet meer hadden durven dromen...dat is dus wat ik bedoel, het feit dat hij er alleen al is geeft te denken.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door GPS »

captain crash schreef:......
Je vindt het een vooruitgang dat in Amsterdam vanwege de nieuwe preutsheid de wallen ontruimd worden
enz
enz
enz

Nee, Nederland is de laatste jaren echt niet vooruit gegaan.
Op zich waar. Maar de 'schoonmaak' van de Amsterdamse wallen en andere hoerenbuurten heeft weinig met preutsheid te maken. Meer met een poging te voorkomen dat de criminaliteit hele buurten, zo niet hele steden overneemt.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

dat is een excuus! Er is toch niemand die geloofde dat de wallen niet crimineel waren...ook toen we ons er nog niet druk over maakte en het zelfs als toeristische inkomstenbron zagen. Een ander voorbeeld is de manier waarop er nu opeens met softdrugs omgegaan wordt...maar ook het feit dat de overheid zich wil gaan bemoeien met wat we eten en lesbrieven maakt over respect waar terloops alle andersdenkende even gelijk stellen aan Hitler. Dat soort dingen...waren de conservatieven in Amerika ook heel goed in met Fox News.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door GPS »

captain crash schreef:dat is een excuus! Er is toch niemand die geloofde dat de wallen niet crimineel waren...ook toen we ons er nog niet druk over maakte en het zelfs als toeristische inkomstenbron zagen. Een ander voorbeeld is de manier waarop er nu opeens met softdrugs omgegaan wordt...maar ook het feit dat de overheid zich wil gaan bemoeien met wat we eten en lesbrieven maakt over respect waar terloops alle andersdenkende even gelijk stellen aan Hitler. Dat soort dingen...waren de conservatieven in Amerika ook heel goed in met Fox News.
M'n lieve Marlies, ik ben het voor een heel groot gedeelte met je eens. Van de kleinzielige bemoeizucht van Rouvoet krijg ik persoonlijk bijna maagpijn. Dat ik net geen maagpijn krijg, komt omdat ik niet naar hem luister en hem niet serieus neem. O, ik weet wel, dat hij best een redelijke grote aanhang heeft. Maar voor een deel was die er altijd al en het andere deel denkt dat hij de oplossing voor de problemen heeft, net als indertijd Pim Fortuin: alles keurig in een overzichtelijk hokje en met de vinger naar de zwarte piet wijzen. Ze zullen wel weer merken dat zoiets gewoon niet werkt. Hoe meer je gaat verbieden of gebieden, hoe meer er in het geniep gebeurt. Net de Amerikaanse drooglegging.

Maar bij dat 'schoonvegen' van de wallen (of de Achterdam in Alkmaar) is de criminaliteit geen excuus. Het is iets wat eens in de zoveel jaar gebeurt. Er is geen zinnig mens in Amsterdam (of Alkmaar) die niet weet dat dames gewoon verkassen en elders in de stad verder gaan. Daar wordt weinig tegen gedaan omdat ze gewoon nodig zijn. Alleen hun beschermers moeten hun rijkjes weer opnieuw opbouwen. Als ze dan weer te machtig worden, gaat de bezem er weer door.

En wat Rouvoet zegt? Och zolang, hij geen geld inhoudt, laten ze die lekker kletsen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

Het gaat niet alleen meer om schoonvegen van de wallen he, het gaat om het "verwijderen" van de wallen uit de steden. Dat is in de geschiedenis nog nooit een oplossing geweest en zal dat ook nu niet zijn.

Maar om terug naar het oorspronkelijke argument te gaan: Ik vind dat Nederland de laatste jaren niet progessiever geworden is. Amerika wordt, binnen de context van dat gigantische land, nu misschien wel. Hoewel de tijd dat zal leren. Obama is namelijk wat uiterlijk betreft heel erg chocolademelk, wat achtergrond betreft zou hij netzo goed blank kunnen zijn. Hoe anders hij daadwerkelijk gaat zijn als president zal de tijd echt moeten leren. De komende dagen gaan een indicatie zijn. Ik hoop dat zijn "change" echt iets goeds gaat brengen, ik wil niet meteen weer sceptisch zijn ;)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

Precies, we moeten het nog maar zien de komende tijd. Maar ik kan me niet voorstellen dat Obama's intellect -wordt nogal eens vergeten- hem in de steek gaat laten op zo'n manier dat hij een 'zwarte Bush' wordt.

Wat in de analyses bij CNN trouwens wel duidelijk naar voren kwam, was dat de jeugd massaal op Obama heeft gestemd en de opkomst onder deze nieuwe groep stemmers erg groot was. Groter dan in 2000 en 2004. De Obama-hype (Denk aan die Obama-girl) heeft daar echt toe bijgedragen. En niet alleen dat. Amerikanen in de leeftijd 18-30 jaar zijn in toenemende mate gematigd links van het centrum of overtuigd Democratisch. Bill Schneider had het al over 'the next generation'.

Je zag dit zelfde proces ook in mindere mate bij de Republikeinen. Ik kan me nog niet goed voorstellen dat in 2012 en 2016 de Republikeinen weer als vanouds een 50+1 strategie gaan hanteren die puur gefocussed is op zwartmaken van de andere partij. Wil de Republikeinse Partij in 2012 weer vernieuwd uit de startblokken komen, dan zal de GOP, net als de Democraten nu, een veel ruimer mandaat moeten krijgen in de vorm van 350+ kiesmannen. Dat krijg je niet gedaan met een 50+1 strategie (een strategie in de aanloop naar de verkiezingen erg aangemoedigd door Marlies ;) "Palin's keuze is briljant!". Alleen zo'n strategie zou volgens Marlies passen bij de gemiddelde Amerikaan), maar wel met een grotere appeal naar gematigden; de moderates. En natuurlijk moeten de Republikeinen keihard werk maken van de nu nog minieme achterban 'Young Republicans' in de leeftijd van 18-30 jaar.

McCain was al een -mislukt- voorproefje van hoe ik de Republikeinen graag wilde zien: Ron Paul alter ego's, de nieuwe Rockefeller Republicans. Als McCain een strakkere campagne had gevoerd en zich geen Bush-mantel had laten aanmeten door Steve Schmidt, dan had hij absoluut een grotere kans gehad, in tegenstelling tot wat Marlies dacht. Als hij z'n eerdere beloftes van een schonere campagne had ingelost, dan had 'm dat meer stemmen van moderates opgeleverd. Belangrijke les: Met dirty campaigning a la Rove, Atwater en Schmidt kom je nooit aan 364 kiesmannen.

Wat ik absoluut hoop is, dat Obama net zo koeltjes en objectief beleid gaat uitvoeren als tijdens z'n keuzeproces voor z'n vicepresidentskandidaat Joe Biden. Een keuze die door velen nog als uitstekend wordt gezien. Bij Obama zag ik tot dusver weinig impulsieve keuzes. Geen McCain-toestanden voor Obama dus. Ik ga de komende vier jaar met veel interesse volgen.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

De belgen hadden gisteren van alle Euorpese analyses de beste in Terzake (zal wel ff zoeken of dat online nog ergens te vinden is). Vond ik erg knap, maar er zaten dan ook daadwerkelijk goede mensen. Nova had ook de beste uitzending van de laatste dagen. Pauw en Witteman was tenenkrommend slecht en hetzelfde gold voor DWDD op het stukje na waarin Van Rossem en Boekenstijn (van beiden college gehad trouwens) elkaar in de haren vlogen.

Obama heeft een aardige, maar niet echt onverwachte, keuze gedaan voor zijn COS. Als hij is Washington zelf echter echt iets wil veranderen dan zal hij ergens in z'n kabinet of administratie een paar republikeinen moeten benoemen. Ben benieuwd of hij zover mag en durft te gaan...hoop het eigenlijk wel.

Bij de weg verander de titel ff in Transitie periode ofzo...ik word echt zenuwachtig van deze titel ;)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

Nou zullen we maar een lijstje van belangrijke benoemingen maken? Vul dus aan als je meer info hebt. Misschien wel de belangrijkste van allemaal:
Obama vraagt Emanuel als stafchef
Barack Obama heeft Rahm Emanuel (48) gevraagd als hoofd van zijn staf in het Witte Huis. Emanuel zit nu in het Huis van Afgevaardigden en was eerder een topadviseur van president Clinton. Als chief-of-staff bepaalt hij de agenda van Obama en wie hem te spreken krijgt.

Obama heeft tot 20 januari de tijd om zijn belangrijkste functionarissen te kiezen. Vandaag volgt waarschijnlijk de minister van Financiën. Obama benoemt mogelijk ook Republikeinen.
Chief of Staf: Rahm Emanuel

http://en.wikipedia.org/wiki/Rahm_Emanuel

Geen verrassende keuze vind ik, ook niet een die grote verandering impliceert maar wel iemand die de ervaring lijkt te hebben om deze, voor Obama erg belangrijke functie, goed uit te voeren. In ieder geval geen familie zoals in 24 (ok...dat zou niemand doen...maar moest het toch ff kwijt ;) ).
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door Mr Hayes »

Hier nog twee leuke kaartjes met daarop de uitslagen van de verkiezingen in alle counties van de US. Daarbij maak ik een vergelijking tussen de counties-kaart van 2004 en die van 2008:

US Elections 2004: George W. Bush - John F. Kerry:
Afbeelding

US Elections 2008: Barack H. Obama - John S. McCain:
Afbeelding

Ik zou zeggen: Zoek de verschillen ;).
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: << The US Election 2008-Aftermath Thread >>

Bericht door captain crash »

de "magic map" van CNN is toch stoerder hoor
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Vis »

Afbeelding

roze stukjes (wat niet helemaal goed werkt, want ze zijn niet even groot :P)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

Zo een goed gerucht gehoord net...Obama zou overwegen om Gates aan te houden als minister van defensie.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:Zo een goed gerucht gehoord net...Obama zou overwegen om Gates aan te houden als minister van defensie.
Dat gerucht is al weer enkele weken oud hoor :{ . Vind het sowieso een logisch idee.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

Jah het eerste gerucht is al weken oud, maar dit is ontstaan na zijn overwinning. Ik weet niet of ik de keuze logisch vind. Wel als hij inderdaad meer troepen naar Afghanistan wil sturen (wat trouwens niet gaat werken, vraag de Russen maar) en dus alsnog oorlog wil blijven voeren. Ik denk zelf dat hij er verstandig aan doet niet alleen te proberen in Irak op te houden maar ook toe te geven dat met moderne middelen in Afghanistan oorlog voeren niet werkt. De Amerikanen hebben dat land jaren terug verloren, kijk daar "Charlie Wilson's War" maar voor. Republikeinen in z'n kabinet zijn wel nodig, maar op defensie...en zeker iemand als Gates die toch niet onomstreden is...
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Mr Hayes »

Hier een verhelderend artikel met meer insight over demografische factoren die van invloed zijn geweest op Election Night:
GOP faces identity crisis in months ahead

By John King
CNN Chief National Correspondent


NEW YORK (CNN) -- The Republican Party faces a long list of problems with no clear national leader and an identity crisis that will play out during a period of good will for the first African-American elected president.

Barack Obama not only won a clear majority of the votes Tuesday night, but he won with a coalition that dramatically recolored the Electoral College map and creates an opportunity for Democrats to have the upper hand after a long period of Republican electoral dominance.

It is the combination of Obama's success among young voters and Latino voters that many Republican strategists see as particularly troubling to their party's long-term health.

"We learned from the Ronald Reagan years how generational support for a candidate can ripple through the demographics for years to come," said one leading GOP strategist close to the McCain campaign.

In other words, young voters who were attracted to Reagan in 1980 remained loyal to Republicans as they aged, providing the base on the party's presidential success over the past 25 years.

In digesting Obama's 67 percent to 31 percent edge over McCain among Latino voters, this strategist said, "We've got to get a handle on these voters before they turn completely. They have become increasingly the key to a number of critical swing states."

That assessment rang true as New Mexico, Colorado and Nevada were all carried by Obama on Tuesday.
Laatst gewijzigd door Mr Hayes op 06 nov 2008, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten