Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Gesloten
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Blind Guardian »

eh ... nog heel even gedacht om dat 'change' boek van obama te kopen, is dat nou iets ;)

Change, Obama's Bolsjewiekse Revolutie
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

'Obama stapt van isolatie Hamas af'
Uitgegeven: 9 januari 2009 09:54
Laatst gewijzigd: 9 januari 2009 10:34

LONDEN/WASHINGTON - De komende president van de Verenigde Staten, Barack Obama, zou willen ophouden de Palestijnse beweging Hamas te isoleren.
Hij zou eerst via de inlichtingendiensten contacten gaan leggen met Hamas, de Islamitische Verzetsbeweging die de laatste Palestijnse verkiezingen begin 2006 overtuigend won.


Verscheidene bronnen uit het overgangsteam dat met Obama de machtsoverdracht later deze maand voorbereidt, hebben dit volgens de vrijdageditie van de Britse krant The Guardian gezegd.

Bush

Obama's regering zou daarmee breken met de politiek van president Bush. Die heeft samen met Israël en andere bondgenoten Hamas als een terroristische groepering geïsoleerd.

Ze doen in principe slechts zaken met de verliezers van de Palestijnse verkiezingen, de partij Fatah van president Mahmoud Abbas en diens regering van enclaves op de bezette Westelijke Jordaanoever.

Hamas nam in juni 2007 de macht over in Gaza. Israël belegerde de strook land sindsdien om Hamas ten val te brengen.

Discreet

De zegslieden stelden dat Obama niet onmiddellijk warme betrekkingen aanknoopt. Hij wil eerst discreet een nieuwe benadering van Hamas. Obama en zijn raadgevers zijn er volgens The Guardian van overtuigd dat de isolatiepolitiek van Bush en Israël ten aanzien van Hamas heeft gefaald.

Sommige waarnemers begrijpen Obama's veronderstelde aanpak. Steve Clemons van de vooruitstrevende denktank New America Foundation zei tegen The Guardian: ''Je kan iets doen via de Europeanen, met geheime gezanten of multilaterale gesprekken, maar de isloatie van Hamas die is afgekondigd onder Bush loopt ten einde. Het wordt een bittere pil voor de neocons (ultrarechtse entourage van Bush die Israël onvoorwaadelijk steunt)'', meende Clemons.

Obama heeft tot dusverre gezwegen over onder meer de Israëlische aanvallen op Hamas' bolwerk Gaza. Hij zei eerder dat ''het erg onvoorzichtig zou zijn signalen uit te zenden dat wij de buitenlandse politiek bepalen terwijl ik daar helemaal geen bevoegdheid toe heb''.


© ANP
Persoonlijk denk ik dat dit heel zinvol kan zijn als ze dit rustig aan gaan doen.

@ BG: Lijkt me misschien ook wel interessant boek idd :)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Obama gaat hulpplan financiële sector aanpassen
Uitgegeven: 9 januari 2009 14:21
Laatst gewijzigd: 9 januari 2009 14:21
WASHINGTON - Het economisch team van de aankomende Amerikaanse president Barack Obama gaat het hulpprogramma ter waarde van 700 miljard dollar dat bedoeld was voor de financiële sector aanpassen.

Dat heeft een adviseur van Obama vrijdag gezegd. Het steunplan, bekend onder de Engelse afkorting TARP, is in het najaar door het Congres goedgekeurd.
Inmiddels is er veel kritiek op het plan. Veel belangrijke sectoren zouden niet in het steunprogramma zijn opgenomen. Daarnaast heeft een commissie van het Congres geconcludeerd dat er te weinig toezicht bestaat op de besteding van het geld.

Huizenbezitters
Obama zou een deel van de fondsen willen inzetten om huizenbezitters te steunen. Ook zou hij meer leningen willen verstrekken aan gemeenten, kleine bedrijven en consumenten.
Obama kondigde donderdag onder meer belastingverlagingen aan voor huishoudens. Leden van zijn eigen Democratische Partij zetten vrijdag al vraagtekens bij het plan. Volgens hen zullen dergelijke maatregelen de consumptie niet direct stimuleren.
© ANP
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Blind Guardian »

Guess who? schreef:
'Obama stapt van isolatie Hamas af'
Uitgegeven: 9 januari 2009 09:54
Laatst gewijzigd: 9 januari 2009 10:34

LONDEN/WASHINGTON - De komende president van de Verenigde Staten, Barack Obama, zou willen ophouden de Palestijnse beweging Hamas te isoleren.
Hij zou eerst via de inlichtingendiensten contacten gaan leggen met Hamas, de Islamitische Verzetsbeweging die de laatste Palestijnse verkiezingen begin 2006 overtuigend won.


Verscheidene bronnen uit het overgangsteam dat met Obama de machtsoverdracht later deze maand voorbereidt, hebben dit volgens de vrijdageditie van de Britse krant The Guardian gezegd.

Bush

Obama's regering zou daarmee breken met de politiek van president Bush. Die heeft samen met Israël en andere bondgenoten Hamas als een terroristische groepering geïsoleerd.

Ze doen in principe slechts zaken met de verliezers van de Palestijnse verkiezingen, de partij Fatah van president Mahmoud Abbas en diens regering van enclaves op de bezette Westelijke Jordaanoever.

Hamas nam in juni 2007 de macht over in Gaza. Israël belegerde de strook land sindsdien om Hamas ten val te brengen.

Discreet

De zegslieden stelden dat Obama niet onmiddellijk warme betrekkingen aanknoopt. Hij wil eerst discreet een nieuwe benadering van Hamas. Obama en zijn raadgevers zijn er volgens The Guardian van overtuigd dat de isolatiepolitiek van Bush en Israël ten aanzien van Hamas heeft gefaald.

Sommige waarnemers begrijpen Obama's veronderstelde aanpak. Steve Clemons van de vooruitstrevende denktank New America Foundation zei tegen The Guardian: ''Je kan iets doen via de Europeanen, met geheime gezanten of multilaterale gesprekken, maar de isloatie van Hamas die is afgekondigd onder Bush loopt ten einde. Het wordt een bittere pil voor de neocons (ultrarechtse entourage van Bush die Israël onvoorwaadelijk steunt)'', meende Clemons.

Obama heeft tot dusverre gezwegen over onder meer de Israëlische aanvallen op Hamas' bolwerk Gaza. Hij zei eerder dat ''het erg onvoorzichtig zou zijn signalen uit te zenden dat wij de buitenlandse politiek bepalen terwijl ik daar helemaal geen bevoegdheid toe heb''.


© ANP
Persoonlijk denk ik dat dit heel zinvol kan zijn als ze dit rustig aan gaan doen.

@ BG: Lijkt me misschien ook wel interessant boek idd :)
Ik heb hem nog niet gekocht, omdat ik aan mijn bestedingsbudget zat voor boeken, misschien dat ik over een paar maanden koop
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Obama kiest Leon Panetta als hoofd CIA
Uitgegeven: 9 januari 2009 17:23
Laatst gewijzigd: 9 januari 2009 17:23
WASHINGTON - De aanstaande Amerikaanse president Barack Obama gaat Leon Panetta tot hoofd van de Amerikaanse geheime dienst CIA benoemen. Panetta was stafchef van het Witte Huis onder president Bill Clinton.

Dat maakte Obama vrijdag bekend. Obama nomineerde voormalig admiraal Dennis Blair tot toezichthouder op alle Amerikaanse inlichtingendiensten.
Panetta en Blair moeten een leidende rol gaan spelen bij het herstellen van het aangetaste Amerikaanse imago in het buitenland.

De CIA raakte in opspraak wegens misstanden in de strijd tegen het internationaal terrorisme.
© ANP
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

ik hoorde dat hij die Gupta van CNN ook een baan wilde geven...ik hoop dat dat doorgaat, is voor CNN een grote verbetering als die vent er niet meer is.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

^Maar is het voor het land ook een verbetering ? :P
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

als ik cnn goed begreep niet perse, er wordt geloof ik nogal getwijfeld of hij ook daadwerkelijk de kennis heeft die nodig is om de functie waar hij voor is voorgedragen uit te voeren...ben vergeten wat 't was trouwens.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Hmm, nou dan heeft het dus allemaal niet zoveel zin. Het enige voordeel zou dus zijn dat je m niet elke keer bij cnn ziet....
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

precies en dat vind ik een groot voordeel...en gezien het feit dat ik geen Amerikaan ben kan het mij eigenlijk ook niet schelen of hij nu wel of niet geschikt is voor wat hij zou moeten doen
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Oma Obama mag vliegtuig niet in met speer
Uitgegeven: 12 januari 2009 14:29
Laatst gewijzigd: 12 januari 2009 14:29
NAIROBI - De Keniaanse grootmoeder van de aankomende Amerikaanse president Barack Obama, de 86-jarige Sarah Obama, wilde een traditionele speer en schild meenemen als ze haar kleinkind bezoekt.

Maar ze kreeg van de autoriteiten te horen dat dit om veiligheidsreden niet kan. Dat heeft de krant de Standard maandag bericht.
Sarah Obama, die nog steeds in haar eenvoudige huisje leeft in het Keniaanse dorp Kogelo, vliegt vrijdag naar Washington om de inauguratie van Barack bij te wonen op 20 januari.

Vliegenmepper
Ze had graag een speer en schild van haar stam Luo willen meenemen. "Maar ze zeiden me dat ik om veiligheidsredenen daarmee niet aan boord mag'', aldus Sarah Obama.
In plaats van dit steekwapen neemt ze nu maar een traditionele kruk mee en een traditionele vliegenmepper van ossenstaart van de Luo-stam.
De Keniaanse regering stuurt een delegatie naar Washington om de beëdiging van Barack Obama bij te wonen.
© ANP
Ik moest even lachen :P
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

ik ook :)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

Na zijn presidentschap gaat Obama lezingen geven met als thema "hoe hou ik iedereen te vriend"
Obama vraagt homobisschop voor gebed in Washington
Uitgegeven: 12 januari 2009 18:23
Laatst gewijzigd: 12 januari 2009 18:22

WASHINGTON - Een homoseksuele bisschop zal zondag de feestelijkheden rond de inauguratie van de komende Amerikaanse president Barack Obama in Washington inluiden.
Amerikaanse media berichtten maandag dat bisschop Gene Robinson van New Hampshire een gebed zal uitspreken tijdens een openbare bijeenkomst met Obama op de trappen van het Lincoln-monument.

Robinson was de eerste bisschop die uitkwam voor zijn geaardheid. Zijn benoeming in 2003 leidde tot grote verdeeldheid binnen de Anglicaanse kerk.

Respect

Obama heeft groot respect voor Robinson en heeft hem ook gevraagd voor het zondaggebed omdat hij alle maatschappelijke groepen bij zijn inauguratie wil betrekken, zei een lid van het organisatiecomité van Obama.

Homogroepen noemen de stap van Obama ''bemoedigend''. Homoseksuelen en lesbiennes waren boos op eerste zwarte president nadat hij de predikant Rick Warren had gevraagd om het openingsgebed te houden bij de inauguratie zelf. Warren is een verklaard tegenstander van het homohuwelijk en van abortus.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Knap lastig lijkt me... En misschien een beetje slap, maar het is wel sympathiek... maar onwerkbaar.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Master Vanhu Botie »

Mwa, hij blijkt zich toch uit de moeilijke situatie te kunnen loswringen.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Clinton wijzigt buitenlands beleid VS
Uitgegeven: 13 januari 2009 18:34
Laatst gewijzigd: 13 januari 2009 18:34
WASHINGTON - De Verenigde Staten zijn niet in staat alleen de problemen van de wereld op te lossen. Het land heeft daarom de hulp nodig van bondgenoten.

Dat heeft de beoogde Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton dinsdag gezegd in een hoorzitting van een Senaatscommissie. De Senaat moet ministersbenoemingen goedkeuren.
De vrouw van ex-president Bill Clinton wil onder meer samenwerken met opkomende economieën als China, India en Brazilië om de gevolgen van de financiële crisis te bestrijden.

Agressief
Ook Rusland is volgens Clinton een potentiële partner, ''maar met behoud van Amerikaanse waarden en internationale normen''. De vertrekkende Amerikaanse regering had het Kremlin er eerder van beschuldigd autoritairder en agressiever te zijn geworden.
Clinton hield zich op de vlakte toen leden van de commissie voor Buitenlandse Zaken haar ondervroegen over de situatie in het Midden-Oosten. Ze sprak haar steun uit voor zowel ''de veiligheidsbehoefte van Israël'' als ''de legitieme politieke en economische aspiraties'' van de Palestijnen.
Aartsvijanden Iran en Syrië zouden ''ervan overtuigd moeten worden hun gevaarlijke gedrag te laten varen''.

Diplomatie
De voormalige First Lady had voor de zitting al aangekondigd dat zij als minister onder de nieuwe president Barack Obama meer wil inzetten op diplomatie dan de huidige regering.
Zij streeft naar een buitenlands beleid met minder militair machtsvertoon dan onder de Republikeinse president George Bush. Ze zei te willen bouwen aan een toekomst met ''meer partners en minder tegenstanders''.

Terrorisme
Onder Bush oogstte Washington onder meer felle internationale kritiek wegens het speciale gevangenenkamp Guantanamo Bay. In het kader van de ''strijd tegen het terrorisme'' worden terreurverdachten daar zonder enige aanklacht vastgehouden.
Obama gaat al op zijn eerste werkdag als president opdracht geven het omstreden detentiekamp in een Amerikaanse basis op Cuba te sluiten, meldde de New York Times dinsdag. De Amerikaanse krant baseerde zich op een naaste medewerker van Obama, die op 20 januari wordt beëdigd.

Guantanamo
Obama zelf benadrukte zondag dat hij niet kan beloven dat het kamp in de eerste honderd dagen van zijn regering wordt opgedoekt. Obama had de sluiting van Guantanamo tijdens de verkiezingscampagne beloofd.
Amerikaanse functionarissen moeten echter nog onderzoeken wie moet worden berecht. Van sommige gedetineerden is onduidelijk waar zij naartoe moeten. In hun land van herkomst zouden zij gemarteld kunnen worden.

Aanslagen
Momenteel verblijven nog 248 gedetineerden in het kamp, waar op 11 januari 2002 de eerste terreurverdachten arriveerden. Twintig van hen zijn in staat van beschuldiging gesteld, onder wie vijf mannen die zouden hebben geholpen met de voorbereidingen van de radicaalislamitische aanslagen van 11 september 2001 op de Verenigde Staten.
© ANP

Dit vind ik echt positief nieuws :) Niet alleen maar agressief en wij/zij denken, maar samen werken, samen leven.

(Ja ik citeer hier JP :P )
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Blind Guardian »

Obama heeft nog een hele taak voor zich om de states in een beter daglicht te zetten.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Verhagen wil dat Obama hof erkent
Uitgegeven: 13 januari 2009 19:19
Laatst gewijzigd: 13 januari 2009 19:19
AMSTERDAM - De nieuwe Amerikaanse president Barack Obama moet ervoor zorgen dat Amerika het Internationaal Strafhof in Den Haag erkent.

Dat heeft minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) dinsdag gezegd in een interview met het televisieprogramma EenVandaag.
Onder de huidige president George Bush weigert Amerika het strafhof te erkennen. Amerika kent zelfs een wet die het mogelijk maakt dat Amerikanen die gevangen zijn genomen voor berechting door het Internationaal Strafhof met geweld uit Den Haag kunnen worden gehaald.

Verhagen temperde het enthousiasme over de aanstaande president door te waarschuwen dat Obama niet alles gaat doen wat Nederland of Europa willen. Hij wees erop dat Obama niet alle hete kolen voor Europa uit het vuur gaat halen.
© Novum
Wordt dit ruilen van zaken? Obama moet strafhof erkennen, dan neemt Nederland misschien Guantanamo bay gevangenen over?
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Blind Guardian »

ik heb een straf de hele dag andries knevel op de t.v. voor de gevangenen :lachhuil:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

Guess who? schreef:
Dit vind ik echt positief nieuws :) Niet alleen maar agressief en wij/zij denken, maar samen werken, samen leven.

(Ja ik citeer hier JP :P )
Had je iets anders verwacht dan? Trouwens, Bush begon zijn presidentschap met de mededeling dat Amerika zich nu toch echt minder met de wereld ging bemoeien...en we weten wat daar van terecht gekomen is ;) Clinton zou, zeker naar aanleiding van het presidentschap van haar eigen man, beter moeten weten dan nu al dit soort uitspraken doen.

Maargoed, laten we maar hopen dat het meer zijn dan alleen goede bedoelingen.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Ik weet niet wat ik moest verwachten, zo erg ben ik niet into amerika :P

Maar laten we inderdaad hopen dat er iig een gedeelte van terecht komt :)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Blind Guardian »

nos.nl schreef:Clinton: hulp nodig van bondgenoten 13-01-09

Beoogd minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton heeft haar opwachting gemaakt voor de Senaatscommissie die de ministersbenoemingen moet goedkeuren.

In de hoorzitting zei Clinton dat de Verenigde Staten niet in staat zijn om alle problemen in de wereld alleen op te lossen. "We hebben hulp nodig van bondgenoten."

Om de gevolgen van de financiële crisis te bestrijden wil Clinton onder meer samenwerken met opkomende economieën als China, India en Brazilië.

Ook Rusland is een potentiële partner, "maar dan wel met behoud van Amerikaanse waarden en internationale normen".

Midden-Oosten
Toen de commissieleden Clinton ondervroegen over de situatie in het Midden-Oosten hield ze zich op de vlakte. Ze sprak haar steun uit voor "zowel de veiligheidsbehoefte van Israël als de legitieme politieke en economische aspiraties van de Palestijnen".

De nucleaire ambities van Iran zullen ook voor de regering-Obama een belangrijk agendapunt zijn, maar er gaat wel wat veranderen, zei Clinton. "We streven een andere aanpak na. Wat tot nu toe is geprobeerd door de Republikeinen, heeft niet geholpen."

Op de vraag of er ook een diplomatieke vertegenwoordiging naar Iran gestuurd zal worden - zoals Bush aanvankelijk van plan was, maar uiteindelijk niet deed - zei ze dat alles mogelijk is.

Vermissing
Eén van de senatoren wilde van Clinton weten of ze nog werk gaat maken van de vermissing van ex-FBI-agent Robert Levinson, die mogelijk in een 'geheime gevangenis' in Iran zit.

Levinson, woonachtig in Florida en vader van zeven kinderen, vertrok in maart 2007 op zakenreis naar het Iraanse eiland Kish en is sindsdien onvindbaar. De Iraanse autoriteiten hebben meerdere malen gezegd dat ze geen informatie over de Amerikaan hebben en de regering-Bush heeft het daarbij gelaten.

Clinton sluit niet uit dat Levinson wel degelijk gevangen wordt gehouden in Iran. "Voor de Iraanse regering ligt hier een mogelijkheid om een mooi gebaar te maken. Door contact met Levinson toe te staan of door hem vrij te laten, kunnen ze de regering-Obama hun goede wil tonen."
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

grijns, maar dat geldt voor alles...hoorde trouwens Maarten van Rossem vandaag een mooie uitspraak doen:"Waarschijnlijk is het voor Obama heel jammer dat hij geen 12 jaar krijgt om het land te redden". Ben het, zoals eigenlijk altijd, niet geheel met hem eens maar ik was wel blij verrast over het feit dat hij over die dingen nadenkt (zou je na al die wijn niet echt meer verwachten ;) ).
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Ik denk dat hij voor het eerst in tijden een normaal doordachte uitspraak gaf. Wel prettig om te weten dat ie ons niet in steeds grotere mate zal pijnigen :P
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Blind Guardian »

De beoogde Amerikaanse minister van Financiën, Timothy Geithner, ligt onder vuur. Hij had in 2005 een huishoudster in dienst wiens verblijfsvergunning was verlopen. Ook heeft Geithner van 2001 tot 2004,toen hij bij het IMF werkte, niet alle belastingen betaald.

Volgens een woordvoerder van komend president Obama waren het begrijpelijke vergissingen en was er geen sprake van opzet. De Democraten vinden Geithner nog steeds de juiste man om de Amerikaanse economie uit het slop te halen.

De benoeming tot minister van Financiën moet nog worden goedgekeurd door de commissie van Financiën van de Senaat.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Section31 »

De wheels van Obama:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Night vision camera's :9~
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Senaatscommissie stemt in met Hillary Clinton
Uitgegeven: 15 januari 2009 17:01
Laatst gewijzigd: 15 januari 2009 17:16
WASHINGTON - De Amerikaanse Senaatscommissie voor Buitenlandse Zaken heeft ingestemd met de benoeming van Hillary Clinton tot minister van Buitenlandse Zaken.


Zestien van de zeventien commissieleden gingen akkoord met de voordracht van de voormalige First Lady.

Koers
Hillary Clinton, de vrouw van ex-president Bill Clinton, had tijdens de hoorzitting van de commissie dinsdag uiteengezet dat zij een nieuwe koers zou varen, met meer aandacht voor diplomatie dan de aftredende regering-Bush.

Belangenverstrengeling
Enkele Republikeinen opperden tijdens de zitting de mogelijkheid van belangenverstrengeling. Kwaadwillenden zouden volgens hen kunnen proberen de gunst van Clinton te winnen door geld te doneren aan de stichting van het echtpaar Clinton.
Slechts één van de critici stemde ook daadwerkelijk tegen Hillary Clinton als minister van Buitenlandse Zaken.

Senaat
Door het fiat van de commissie is de benoeming van Clinton een stap dichter bij gekomen.
Volgens bronnen binnen het Amerikaanse Congres buigt de voltallige Senaat zich volgende week over de benoeming van Clinton. Goedkeuring daar is een formaliteit, omdat de Democraten een ruime meerderheid in de Senaat hebben.
© ANP
Zal ze dan uiteindelijk toch gewoon de macht overnemen? :P
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door captain crash »

En uit Nederland komt ook nog een stoer verhaaltje...;)
Erik Mouthaan: ‘RTL stond op zwarte lijst Obama’
Geplaatst op vrijdag 16 januari 2009 om 12:01
RTL Nieuws heeft enige tijd op de zwarte lijst van Barack Obama gestaan. Dat vertelt correspondent Erik Mouthaan deze week in Veronica Magazine. “We waren hem iets te enthousiast aan het volgen. We klommen twee keer uit het persvak en kregen ruzie met een me- vrouw van de pr. Daarna hebben we het even rustig aangedaan“, zegt hij. “Het is een gevecht. De Amerikaanse media zijn heel netjes zodat ze op de hoogte worden gehouden door de persmede- werkers van Obama.”

Erik Mouthaan: “In ruil daarvoor beloven de Amerikaanse media alleen iets te vragen als Obama ze het woord geeft op een van zijn zeldzame persconferenties. Ik stelde gewoon een vraag en mensen schrokken zich wild. ‘No questions!’ Ik trek me daar niets van aan. Wij kunnen nog een beetje onze glazen ingooien, want wij hoeven niet elke dag met die mensen op stap.”

Volgens Erik Mouthaan moet je doortastend zijn als je als Nederlander de Amerikaanse verkiezingen wil verslaan. “De campagnes werken je in het begin gewoon tegen. Als je iets bij wil wonen, sta je helemaal onder aan de lijst. Wij zitten in het gebouw van CBS en lieten overal onze toeganspas zien alsof we van CBS waren. Het is vooral lef hebben en zorgen dat je op het juiste moment op de juiste plek staat, zodat je dicht bij Barack Obama kunt komen.“
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Amerikaanse politiek transition periode tot 20 januari 2009

Bericht door Guess who? »

Erg goed van m. Leuk ook altijd een ietwat rebelse journalist.

Trouwens, "zwarte" lijst :lachhuil:
Gesloten