Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door Vis »

Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

In de Tweede Kamer is donderdag gedebatteerd over een wijziging van de Paspoortwet, die regelt dat elke Nederlander vingerafdrukken moet afgeven bij een paspoortaanvraag. Deze gegevens worden in een centrale database geplaatst.

De plannen staan in een wetsvoorstel van staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) dat donderdag behandeld is door de Tweede Kamer. Voor het wetsvoorstel bestaat een meerderheid, bestaande uit PvdA, CDA en PVV. Het wetsvoorstel regelt dat er een einde komt aan de gedecentraliseerde opslag van paspoortgegevens en dat er extra biometrische gegevens van elke paspoorthouder worden opgeslagen in de nieuwe centrale database.

Het wetsvoorstel is het gevolg van een verordening van de Europese Unie uit 2004, die de opname van minstens twee vingerafdrukken in het paspoort verplicht stelt. Uiterlijk 28 juni 2009 moeten er vingerafdrukken staan in de vanaf die datum uitgegeven paspoorten. De huidige paspoorten bevatten reeds een chip met daarop een afbeelding van het gezicht van de houder en de vingerafdrukken zullen ook aan die chip toegevoegd worden.

Deze gegevens komen in een centrale database met reisdocumentgegevens te staan. Deze databank is primair bedoeld voor de autoriteiten, instellingen en personen die belast zijn met het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten. Daarnaast kunnen de gegevens geraadpleegd worden voor verificatie van iemands identiteit. De toegang tot deze gegevens is beveiligd en raadplegers van het systeem krijgen alleen die informatie te zien die voor de uitoefening van hun functie noodzakelijk is.

Een secundair doel van de centrale reisdocumentenadministratie is het beschikbaar stellen van gegevens om fraude met en misbruik van reisdocumenten te voorkomen en te bestrijden. Verder kan de database geraadpleegd worden in het geval van identificatie van slachtoffers van rampen en ongevallen, de opsporing en vervolging van strafbare feiten en het verrichten van onderzoek in het kader van de staatsveiligheid. Dit is overigens nu ook het geval, aldus Bijleveld.

Op dit moment houden alle plekken waar een paspoort kan worden aangevraagd zelf een database bij met de document- en houdergegevens. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat al deze gegevens in een centrale database komen te staan, waardoor de uitgifte van reisdocumenten voortaan plaatsonafhankelijk kan plaatsvinden. Bewoners van de ene gemeente kunnen dientengevolge ook in andere gemeenten een paspoort aanvragen.

Tijdens het debat zijn door verschillende partijen kritische vragen gesteld over onder meer de veiligheid van het centrale databasesysteem, aangezien een database met daarin de gegevens van enkele miljoenen Nederlanders een aantrekkelijk doelwit vormt. Volgens Bijleveld wordt hier aandacht aan gegeven. Er zal bijvoorbeeld niet gebruikgemaakt worden van één database, maar van een samenstel van databases. Daarnaast worden de gegevens versleuteld opgeslagen, wat nu niet het geval is. Wie toegang wil krijgen tot de gegevens zal zich via een kaart met chip moeten identificeren.

Andere vragen werden gesteld over de vele open einden die de wet kent, waardoor de minister te veel ruimte krijgt om zonder het controlerende oog van de Tweede Kamer wijzigingen door te voeren in de wet, bijvoorbeeld op het gebied van toegang tot en beveiliging van gegevens. Volgens Bijleveld valt dit echter wel mee: politiek gevoelige beslissingen zijn in de wet afgedekt. Daarnaast wijst ze erop dat "technische aspecten en zaken die naar verwachting geregeld aanpassing behoeven" vaker via een ministeriële regeling of een Algemene Maatregel van Bestuur afgehandeld worden.
_____________________________________

dejavu! schrikbarend veel overeenkomsten met het EPD-plan:
- centraal opslaan van gegevens
- gegevens zijn goed beveiligd, toch?
- toegang op basis van noodzakelijkheid, toch?
- ruimte voor mogelijke toekomstige wetsaanpassingen?
- het betaat al in andere vorm: HAVANK-systeem

dus...
- hoe wordt deze veiligheid gegarandeerd?
- hoe wordt de onbekwaamheid van pliesie tegengegaan?
- worden usb-sticks met mijn vingerafdrukgegevens straks in de metro achtergelaten?
- hoe zit het met identiteitsfraude?
- moet ik straks op komen draven omdat mijn vingerafdruk toevallig in de buurt van een misdrijf is gevonden?
- staat mijn arrestatie dan voor altijd in het systeem, ook al heb ik er niks mee te maken?
- hoe lang duurt het voordat deze database is gekraakt en ik vervolgd word voor misdaden waar ik niets van weet?
- en hoe lang duurt het voordat de VS of andere landen onze vingerafdrukken hebben?

toevoeging:
Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Wet bevoegdheden vorderen gegevens

recentelijk uit de UK:
Timeline: How National ID cards have become a reality
‘Sneak’ plan for mandatory ID cards
Police will use new device to take fingerprints in street
UK ID card cost goes up again
ID card costs rise - but is the security weakening?
UK changes tune on ID data test wtf?
Foreign cops ask for UK identity data

discuss
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door uss defiant »

En dit vind ik dus een heel stuk nuttelozer dan het EPD en ben ik echt helemaal tegen. Hopelijk komt het nooit door de Kamer heen. Mijn grootste zorg is dan idd zoals jij al zegt dat ze dan gewoon alle vingerafdrukken op de plaats van een misdrijf afgaan en dan is het eind zoek.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door X-File »

Maakt het oplossen van misdaden wel een stuk makkelijker.
Let wel: het bewijst alleen dat je aanwezig was op het plaats delict, nog niet dat je ook daadwerkelijk iets strafbaars begaan hebt. Net zoals DNA als bewijs ook niet afdoende is om iemand op te sluiten, zo kan een vingerafdruk ook niet genoeg zijn om je in de cel te doen belanden.

In principe ben ik dus voor, net zoals ik dat in theorie ook met het EPD kan zijn, mits alleen een selecte groep bij die gegevens kan en ik de garantie krijg van de overheid dat voor nu en voor altijd alleen die instanties bij de gegevens komen. Anders niet!
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door captain crash »

d'r is nu al een levendige handel in dna materiaal gaande. Bij ongever 20 procent van de zware delicten in Nederland die gepleegd worden door bendes was afgelopen jaar sprake van met opzet neergelegd vals dna matriaal. Je moet dan denken aan haren van mensen die daar helemaal niet waren. Dit is trouwens ook al zo oud als maar zijn kan, met vingerafdrukken werd ook altijd gamanipuleerd. DNA kan dus nooit alleen het bewijs zijn dat iemand iets gedaan heeft en hoe meer DNA vervalsingen er op plaats delicten zijn (en dat zullen er met een databank snel meer worden) hoe minder zinnig het is om zo'n databank te hebben.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door Blind Guardian »

Ik ben het eens met Wouter, ik zie het volgende bericht al op nu.nl, .... bij een taxi waar een top functionaris naar zijn ziekenhuis gebracht werd een 'data-stick' - gevonden met een database aan vingerafdrukken, mijnheer de top functionaris was hem 'perongelijk' vergeten. :greg:
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door X-File »

Dan vraag je je toch af waarom juist die data op een datastick moet staan, en waarom deze topfunctionaris deze bij zich had. Als er een landelijke database komt, dan is er geen excuus dat lieden deze gevoelige informatie bij zich dragen. Een database wordt geraadpleegd door justitie -en dan bij voorkeur alleen de Technische Recherche- en verder niemand. Data toch bij je gevonden? Gevangenisstraf wegens breuk met privacy, het bij zich dragen van vertrouwelijke informatie waartoe niet bevoegd of wat je er ook aan kan ophangen. Een officier van justitie zal nooit toegang moeten hebben tot dit materiaal of een dergelijke database, aangezien het niet in de taak van die persoon ligt om met bewijsmateriaal rond te gaan zeulen (om maar een voorbeeld te geven).

Duidelijke afspraken, duidelijke regels, duidelijke consequenties. Dat is het belangrijkst, maar dat is nu juist waar het bij gezaghebbend/afschuivend Nederland het aan schort.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door Blind Guardian »

Het is weleens voort gekomen in het leger niet eens zo lang geleden, als je het mij vraagt moeten zo iemand gelijk van functie ontheffen, een officier, top-ambtenaar, zijn verantwoordelijke functies, die mensen moeten echt wel beter weten dan jij en ik. (en dan natuurlijk niet met een ontslag wachtgeld vergoeding van tonnen per jaar, dat krijgen wij toch ook niet ?)
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door X-File »

Inderdaad, gelijk ontslaan en een aantekening in zijn dossier dat die persoon nooit meer een dergelijke functie mag gaan uitvoeren.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door captain crash »

Verzet tegen databank met DNA van agenten
Uitgegeven: 24 november 2008 09:20
Laatst gewijzigd: 24 november 2008 11:38

DEN HAAG - Politieagenten zien weinig in een plan om hun DNA op te slaan in een databank. Onderzoek van de politievakbond ACP onder zevenhonderd agenten leert dat 80 procent bezwaren heeft tegen het afstaan van eigen DNA.

Dat zei een woordvoerder van de vakbond maandag naar aanleiding van berichtgeving in de GPD-bladen. Politiemensen vrezen dat een DNA-databank hun privacy aantast.

De ACP zelf heeft ook bezwaren tegen de plannen. "De afname van DNA bij politiemensen is slechts bij hoge uitzondering aanvaardbaar en dan alleen indien daartoe een dringende noodzaak is", vindt voorzitter Gerrit van de Kamp.

Ter Horst

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken liet enkele maanden geleden weten dat zij overweegt een databank met het DNA van agenten op te tuigen. Zo'n 'eliminatiebank' moet ervoor zorgen dat sporen die agenten tijdens hun werk achterlaten snel kunnen worden uitgesloten in een opsporingsonderzoek.

Ter Horst komt nog met een officieel standpunt.
Oh...en dan is er opeens WEL bezwaar!
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door Mr Hayes »

Duurt niet lang meer, dan bepaalt de overheid onze sexuele behoeften.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door Guess who? »

^ Kun je het verband daarvan met het opslaan van vingerafdrukken uitleggen?
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door captain crash »

...als vrouw zijnde maak ik me daar anders best zorgen over, straks kunnen ze nog zien wie...ok laat maar ;)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door Guess who? »

We gaan het niet wéér over vingeren hebben hè :lachhuil: (je mag deze post verwijderen als je wilt :P )
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Overheid wil centrale database voor vingerafdrukken

Bericht door R2D2 »

Guess who? schreef:We gaan het niet wéér over vingeren hebben hè :lachhuil: (je mag deze post verwijderen als je wilt :P )
:lachhuil:
zullen we weer on topic gaan?
Plaats reactie