Evolutie of Creatie?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Evolutie of Creatie?

Bericht door Miriam »

Vandaag kreeg ik zoals elke maandag weerde reclame folders. Nou zat daar deze keer een bijzondere folder tussen, het was dan ook geen reclame, maar een christelijk propaganda blaadje. Dergelijk extreem rechtse propaganda accepteer ik in zoverre dat het gedachten blijft. Maar woonachtig in een christelijke gemeente had ik kunnen verwachten dat ze vroeg of laat ook deze propaganda via andere wegen gingen verspreiden, want wie doet de deur nog open tegenwoordig? voor geloof aan huis verkopers?

Maar goed om niet van het onderwerp af te dwalen. Ik ben niet per definitie tegen gelovigen mensen, voor dat ik een kruistocht over mij zelf uit roep. De Palestijnen kunnen mijn sympathie rekenen, Jezus/isa zal ongetwijfeld nirwana hebben bereikt, Buddha zal ongetwijfeld naar de hemel gaan & God is of Morgan Freeman of Alanis Morrisette. Dat kan best maar kom dan wel met concrete feiten aan.

Dus ik besloot dat blaadje eens te onderwerpen aan een inspectie voor ik een bezwaar indien wegens verschillende overtredingen van de Nederlandse wet en het in gevaar brengen van de samenleving dan wel de mensheid. Op de eerste bladzijde word de evolutie-leer al verworpen en vervangen door een van Meneer Dickens zijn personages.
Zo gaan we verder en worden de verhalen uit 1001 nacht als historisch-correct naslagwerk gebruikt. Nou vind ik sprookjes best leuk maar om nou een referentie te geven naar Pinokkio in Monstro gaat wat ver.

Dus nou vraag ik mijn mede-forum genoten en eman wat denken jullie?

Zijn wij geëvolueerd? of simpel weg een personage in een sand-box-game op de harde schijf van Blind Guardian?
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door GPS »

Ik ben opgegroeid. Telt dat ook?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door R2D2 »

GPS schreef:Ik ben opgegroeid. Telt dat ook?
alleen als je argumentatie aandraagt waarmee je aangeeft waarom dat zou tellen
Gebruikersavatar
eman
Commander
Commander
Berichten: 1047
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:00

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door eman »

Ik heb er voor gekozen Darwinist te zijn. De mens is geevolueerd uit de aap. Dat is geen verheven gedachte en het stemt de mens nederig. Maar Gods wegen zijn onverklaarbaar. Als Hij wenst dat de mens in zijn wezen is geevolueerd uit de aap zal dat zijn wil zijn geweest. Dat er Christenen zijn die de evolutie theorie verwerpen kan een dwaling zijn. Een fout die ook ik begaan heb ( zie mijn Butterbal log topic Is Darwin houdbaar?)
Maar Darwin heeft een mooi uitgedachte theorie waarin alles verklaarbaar wordt. En het opent allemaal wegen naar andere wetenschappen.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door GPS »

R2D2 schreef:
GPS schreef:Ik ben opgegroeid. Telt dat ook?
alleen als je argumentatie aandraagt waarmee je aangeeft waarom dat zou tellen
Omdat ik mijn opgroeien, of beter mijn groeien (inclusief de verwekking) niet kan zien als schepping. Het groeien lijkt mij een evolutie.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door R2D2 »

eman schreef:De mens is geevolueerd uit de aap
Wellicht moet je nog eens een biologieboek lezen waarin e.e.a. v.w.b. Darwin's theorie wordt uitgelegd.
Verder maakt het feit dat iemand Darwinist is, hem/haar niet per definitie een beter/intelligenter/wetenschappelijker persoon.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Guess who? »

Mij maakt het niks uit wat ze nou geloven of willen geloven, maar ik vind het zonde van het papier om op deze manier het eigen geloof bij iemand op te drukken.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Aliens !

Bericht door Blind Guardian »

Ik ga voor Aliens !

Maar dat krijg je als je in je leven teveel x-files hebt gekeken
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Dark*staR »

Komt de evolutie voort uit creatie of komt creatie voort uit evolutie.

Wij hebben de bewuste folder (nog) niet mogen ontvangen.

http://www.creatie.info/
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Blind Guardian »

Doet me aan denken dat ik pas-geleden bij vrienden van mij was en zij bezig waren om zo'n Jehova ding naar een lesbisch paartje te sturen die met ons uitgaan :Y)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Miriam »

Ja die folder bedoel ik :*D

Wat een onzin staat er in. Ik heb in iedergeval al een paar punten waar aan ik kan aantonen dat dit soort rechtse-propaganda-blaadjes een indirect groter gevaar zijn voor de samenleving dan een eventuele terroristische dreiging.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Blind Guardian »

Is het ongeadresseerd, laat het hopen dan hoor ik het niet te ontvangen; ... Die kop van Henny Huisman walg ik al van die ik zonodig een paar keer per maand in mijn brievenbus moet aantreffen.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door R2D2 »

eman schreef:Ik heb er voor gekozen Darwinist te zijn
...en dan nog wat:
Wat als God een Newtoniaan is en alles tot in details heeft geschapen? Dan heeft ie jou zo geschapen dat je denkt dat je denkt; dat je denkt dat je kunt kiezen; dat niets wat je doet jouw keuze is, maar jouw voortbestemming.
En wat als God enkelverantwoordelijk was voor de eerste informatieoverdracht in de oersoep? Dat de rest van het vermeende evolutiemechanisme min of meer toevallig is ontstaan. Misschien is God sinds de eerste levensvonk gewoon vertrokken; omdat het saai was of omdat ie op doorreis was. Wellicht komt ie terug voor een dag des oordeels. Misschien verwacht ie wel enkel enkelcelligen en worden wij als mensheid gewoon weggevaagd, want onkruid.
Wat als God slechts een droom is van een vliegend spaghettimonster?
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Dark*staR »

:thumbs:

Evolutie of creatie... beide is een kwestie van geloven.
Ik was bij geen van beide zaken aanwezig, misschien kom ik er achter nadat mijn lichaam genoeg van het leven heeft gekregen en misschien ook niet.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Miriam »

Tja dat is niemand maar om dan af te gaan op een geschrift en dat als 'de waarheid' te beschouwen is overdreven en lichtelijk onzinnig. Een opperwezen is alleen maar verzonnen om dat geen dat men niet kan verklaren te verklaren? Als men aan houd dat alles wat geschreven waar is dan is het dus over 100 jaar mogelijk dat men opzoek gaat naar neverland :?
Maar als dit allemaal dus een age of empires achtige simulatie is, dan mag hij best wat vaker Pepperoni Pizza typen.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door GPS »

Probeert zich nu een vliegend spaghettimonster voor te stellen en faalt jammerlijk.
Ik ben er van overtuigd, dat Darwin best aardig in de goede richting zat. Of hij helemaal gelijk heeft weet ik niet en zal ik hoogst waarschijnlijk ook niet weten.

Toch geloof ik. Maar om de hele evolutie theorie over boord te zetten voor het scheppingsverhaal gaat mij veel te ver. Ik geloof in de evolutie. Ja ik ben er van overtuigd. Ik zie de natuur en daarmee ook de evolutie als een stuk gereedschap in de handen van een hogere macht. Of dat God is? Weet ik veel! Ik vind het nogal arrogant om te stellen dat ik weet en begrijp hoe de hoger machten in elkaar zitten.

Eerlijk gezegd ben ik ook niet nieuwsgierig. Is er een leven na dit aardse. Geen idee. Maar af en toe ben ik bang van wel en ook bang dat ik daar dan terecht zal komen. Nou ja, de drumband zal wel blij zijn met deze actie. Het levert een hoop extra oud papier op.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Miriam »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Blind Guardian »

GPS schreef:Probeert zich nu een vliegend spaghettimonster voor te stellen en faalt jammerlijk.
Ik ben er van overtuigd, dat Darwin best aardig in de goede richting zat. Of hij helemaal gelijk heeft weet ik niet en zal ik hoogst waarschijnlijk ook niet weten.

Toch geloof ik. Maar om de hele evolutie theorie over boord te zetten voor het scheppingsverhaal gaat mij veel te ver. Ik geloof in de evolutie. Ja ik ben er van overtuigd. Ik zie de natuur en daarmee ook de evolutie als een stuk gereedschap in de handen van een hogere macht. Of dat God is? Weet ik veel! Ik vind het nogal arrogant om te stellen dat ik weet en begrijp hoe de hoger machten in elkaar zitten.

Eerlijk gezegd ben ik ook niet nieuwsgierig. Is er een leven na dit aardse. Geen idee. Maar af en toe ben ik bang van wel en ook bang dat ik daar dan terecht zal komen. Nou ja, de drumband zal wel blij zijn met deze actie. Het levert een hoop extra oud papier op.
Ik kan me wel vinden in het antwoord van Opa Wim, leven na de dood, tjah ik denk dat ik me perfect ga vermaken in de Limbo

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorgeborchte
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ik ga voor de evolutietheorie. Ik geloof dat het een samenloop van omstandigheden was dat er cellulair leven ontstaan is in de oersoep en dat er inderdaad honderden miljoenen jaren over gegaan zijn om ons tot wat we nu zijn te maken. Dit is ook de reden waarom ik denk dat wij niet het enige leven zijn in dit universum, alleen denk ik niet dat we ze ooit zullen tegenkomen. De kans daarop is veel te klein.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Section31 »

Wie heeft dat foldertje allemaal daadwerkelijk doorgelezen?
Ik vond van tijd tot tijd geen touw vast knopen aan de inhoud. :S

De uitleg die gegeven wordt over de 'aardlagen' is bijna gênant.
Een aantal blaadjes eerder werd er een vergelijking gemaakt tussen evolutie en een huiskamer die zich niet uit zichzelf opruimt? :?
Laatst gewijzigd door Section31 op 23 feb 2009, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Guess who? »

ik heb de folder niet gezien, mn vader heeft m weggegooid :lachhuil:
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Henry86 »

Dark*staR schreef::thumbs:

Evolutie of creatie... beide is een kwestie van geloven.
Ik was bij geen van beide zaken aanwezig, misschien kom ik er achter nadat mijn lichaam genoeg van het leven heeft gekregen en misschien ook niet.
Evolutie is toch echt wel wat meer dan geloven. Het is een toetsbare wetenschappelijke theorie. Je kunt van de schepping zoals die beschreven is in genesis inderdaad niet zeggen dat je erbij was. Als je dat zou zeggen, zou je jezelf immers tegenspreken aangezien jij niet in het scheppingsverhaal voorkomt.
Bij de evolutie ben je echter wel aanwezig. Je geeft er niet echt blijk van te weten wat de evolutietheorie inhoudt, als je stelt dat de evolutie een gebeurtenis in het verleden is, waar jij niet bij bent geweest. Dan doe je net alsof de mens als pokemon in een paar seconden ontstond uit een lagere soort.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door R2D2 »

Henry86 schreef:Je geeft er niet echt blijk van te weten wat de evolutietheorie inhoudt, als je stelt dat de evolutie een gebeurtenis in het verleden is, waar jij niet bij bent geweest. Dan doe je net alsof de mens als pokemon in een paar seconden ontstond uit een lagere soort.
Dit is wel heel erg boud gesteld :lachhuil:

Feit blijft dat ongelovigen niet kunnen bewijzen dat God niet bestaat; dit is direct het probleem.
Alhoewel de evolutietheorie mij ook veel waarschijnlijker lijkt (ik ben bijvoorbeeld een groot fan van Dawkins, omdat hij de theorie niet alleen op informatieoverdracht van generaties van levende wezens toepast, maar zelfs op informatie als cultuur en ideeen ( memen)), koester ik niet de illusie dat deze gedachte veel beter/intelligenter/wetenschappelijker is dan die van gelovigen of spaghettimonster-aanhangers.
Het blijft geloven.
Zelfs een atheist (zoals ook ik) gelooft. Hij/zij gelooft dat God niet bestaat.

Ik word erg moe van mensen die het feit dat ook zij het evolutieverhaal nawauwelen (er zijn volgens mij echt weinig mensen die het goed snappen; ik sluit niet uit dat ik het zelf ook niet helemaal snap) gebruiken als argument dat zij wel inteligent/wetenschappelijk/etc. zijn en anti-Darwinisten niet.
Deze basishouding is gevaarlijk en zelfs extremistisch te noemen. De wens/aanleg om te geloven in de absolute waarheid heeft menig mens menig maal achter demagogen doen scharen. Voorbeelden hiervan zijn legio en derhalve overbodig.
Gebruikersavatar
eman
Commander
Commander
Berichten: 1047
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:00

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door eman »

R2D2 schreef:
eman schreef:Ik heb er voor gekozen Darwinist te zijn
...en dan nog wat:
Wat als God een Newtoniaan is en alles tot in details heeft geschapen? Dan heeft ie jou zo geschapen dat je denkt dat je denkt; dat je denkt dat je kunt kiezen; dat niets wat je doet jouw keuze is, maar jouw voortbestemming.
En wat als God enkelverantwoordelijk was voor de eerste informatieoverdracht in de oersoep? Dat de rest van het vermeende evolutiemechanisme min of meer toevallig is ontstaan. Misschien is God sinds de eerste levensvonk gewoon vertrokken; omdat het saai was of omdat ie op doorreis was. Wellicht komt ie terug voor een dag des oordeels. Misschien verwacht ie wel enkel enkelcelligen en worden wij als mensheid gewoon weggevaagd, want onkruid.
Wat als God slechts een droom is van een vliegend spaghettimonster?
Jij geeft twee mogelijkheden van God's handelen mbt Darwin's evolutie theorie.
A) Je beziet hem als horlogemaker
B) Je beziet hem als afstandelijk Schepper die alleen betrokken was bij het aller eerste begin.

Als Darwinist geloof ik dat de wereld , de cosmos, ongelofelijk ingewikkeld in elkaar steekt. En dat alles toch heel eenvoudig begonnen is, miljoenen jaren terug.
Het blijft een theorie maar ik vind deze theorie heel geloofwaardig.
Maar mijn Geloof zegt ook dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Dus hou ik het er maar op dat hij Darwins theorie gecreerd heeft. Zijn hand is in alle zaken van de natuur terug te vinden. Hoe hij dat heeft gedaan blijft voor mij een mysterie. Het blijft giswerk of hij nu een horlogemaker is of niet. Maar dat is in het Geloof eigenlijk niet belangrijk.
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Jadzia »

Guess who? schreef:ik heb de folder niet gezien, mn vader heeft m weggegooid :lachhuil:
Ik heb geen folder gezien. Ik denk dat ze de hoop hebben opgegeven dat het met mij nog wat wordt :*)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Guess who? »

^ghehehe

Ik denk: ik weet t allemaal niet.
Laat mensen vrij in hun opvattingen en geloven. Dan komt t allemaal goed, geloof ik :P ;)
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door GPS »

Waarschijnlijk worden wij van de week nog bestookt. Evolutie of schepping, als je van de posterijen of reclamedistributie afhankelijk bent voor de verspreiding van je ideeën, dan moet je wel geduld hebben.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Blind Guardian »

als het adresloos is krijg ik als het goed is ook niks (maar ja ik zag vandaag alweer twee kranten in mijn bak) :{ , als het net zo irritant is als die hennie huisman en op adres gaat, zend ik het retour terug met 666 erop
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Miriam »

Ik vind uitdrukkingen als ik geloof een beetje onzin want geloof is in die context meer als ( ik ga er maar van uit) waardoor we weer bij die boeken komen. Die ik als onzin beschouw. Daarom is dat in deze discussie een irrelevant aangehaald voorbeeld.
Net zoals ik het classificeren van mij als persoon in de categorie atheïst onterecht vind. Hier gaat men er dus al bij-voorbaat van uit dat er een eventueel opperwezen zou kunnen bestaan in theorie/fictie waar ik dus het eventuele bestaansrecht onmogelijk acht?
Hier bij kan zeg ik maar een ding: "Wanneer een opperwezen(s) daadwerkelijk zouden kunnen bestaan dan hadden zij hun bestaan in onze genetische codering gestopt, zoals de Founders bij de Vorta doen ;)

Het bestaan van een god/Allah kan noch ontkent noch bevestigd worden toch is er met de geschiedenis een klaarblijkelijk mythe ontstaan dat men het mogelijk acht dat wij een vissekom zijn van een opperwezen.
Dit is in vele opzichten raar met wat fictieve wereld in de bijbel beweerd, want waarom zouden wij dan op vragen als "Waar kom ik vandaan?" "waarom ben ik hier?" of wat gebeurd er na de dood?" een antwoord kunnen geven? Hier bestaan geen antwoorden op gezien de huidige natuurkundige wetten die het een opperwezen beperken in bestaansrecht?

Op de gestelde bovenstaande vragen antwoord de gemiddelde christelijke of moslim namelijk de hemel (de boeddhisten zullen wel terug komen als een wezen dat op de evolutionaire lader hoog staat) Dit kan je dan ook met een eenvoudige vraag verwerpen namelijk: "Waar gaat dit opperwezen na de dood?, en kunnen opperwezen dood? zo ja wie creëert ze?" Deze vragen leiden je weer naar een vicieuze noot eindigen cirkel. Dat zelfde geld voor kreet "De mens is geschapen naar het evenbeeld van god/allah/morgan freeman/alanis morristte" Twijfelachtige bewering is dit wezen dan Man? Vrouw? Zwart? Wit? Donkey Kong? verschillende opties voor een voor gelovige mensen [i[makkelijk[/i] antwoord.

Raar is dat stel oude perkamenten als de 'waarheid' beschouwd terwijl algemeen bekent is dat geschiedenis geschreven word door de overwinnaars. Waar bij de uitdrukking "je liegt als of het gedrukt staat!" zeker niet misstaat? Dus kunnen wij dergelijke beschouwingen wel als correct achten? en zijn dit soort fantasieën en/of overtuigingen niet net zoals extreem rechte nazi sympathieën niet een gevaar voor de samenleving en de mensheid?

De evolutie leert ons dat wij ontstaan zijn uit een vis (kijk de video van Fatboy Slim - Right here Right now voor een snelle indruk) Ook dit roept weer vragen op waar men eindeloos op kan door gaan ;) Waardoor het universum net een knikker is zoals in MIB (wat eigenlijk ook weer vragen opwekt ;)

Het komt er dus op neer dat het enige correcte wat men zou moeten leren is dat evolutie juist is. Het is bewezen en zo kan men als mens verder groeien. Als men hier op religieuze wijze tegen is. dan aanvaard ik dit maar worden de geschriften van hans Christiaan Anderson, de gebroeders Grimm, Starwars, het spaghetti monster & Charles Dickens ook als waarheid aanvaard (ok ik heb wat gebruikt maar, ik heb gelijk toch?)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Evolutie of Creatie?

Bericht door Guess who? »

eens :) goed verwoord :)
Plaats reactie