Waar geloof jij in?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
IG88
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:34
Locatie: Rotterdam

Waar geloof jij in?

Bericht door IG88 »

Deze topic kwam ik op een andere site tegen.
En daar kwam ik de volgende post tegen en die moest ik ff met jullie delen.
als je aan iemand vraagt, wijs aan waar de hemel is , waar god woond
waar engelen wonen, waar de sterren staan of waar eventueel waar buitenaards leven is? zal iedereen de zelfde kant op wijzen.

neem het verhaal van de 3 koningen,
het licht er aan hoe je het verhaal leest.
zij volgen dag en nacht een ster als ze rusten stopt de ster ook!?
die ster kan ook een ufo zijn
deze ster blijfd vervolgens boven de stal hangen!?
jezus komt uit de MAAGD Maria?!?! ooit de X-files gezien?
dan dalen er engelen (aliens) naar de aarde!?
jezus kan mensen helen en over water lopen hmmm

dit is wel een hele korte versie
maar snap wat ik bedoel
met dit verhaal maak ik altijd gelovigen boos
Als je ergens anders in gelooft mag je dat natuurlijk ook melden!
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Miriam »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Ace of Spades »

Beetje weinig inhoudelijke openingspost.
Wat is het doel? Ben je het er mee eens/oneens?

Etc..etc
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door mr_Vulcan »

Jezus is een alien.
Nooit over nagedacht eigenlijk. Zou op zich wel gaaf zijn. :)

Op zich zou je er inderdaad een hele complottheorie aan vast kunnen hangen.
Het sluit allemaal mooi aan op elkaar. Bij het Googlen kwam ik zelfs gelijk al de Alien Jesus Collective tegen.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Nemesis »

van huis uit katholiek maar ben zelf niet gelovig..

ik vind geloof maar gevaarlijk. tot een bepaalde hoogte kan het geen kwaad en denk ik zelfs dat mensen er baat bij hebben, maar teveel is gevaarlijk!
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Master Vanhu Botie »

mr_Vulcan schreef:Jezus is een alien.
Ja, net als 'n Goa'uld
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Blind Guardian »

Kon hij dan ook stoned uit zijn ogen kijken en heel erg goed grunten :Y) .. Overigens ik zelf ben geen athiest ook nooit geweest en daar heb ik weleens met users op dit forum over gehad ... Officieel katholiek maar onofficieel ergens tussen Natuur en Oosterse Godsdiensten zoals Boedhisme en Hinduisme maar niet echt super in verdiept.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Miriam »

Van huis uit ben ik geïndoctrineerd met het oosters-orthodoxe geloof. :greg:
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Guess who? »

Ik geloof het allemaal niet hoor.... Maar wat ik wel een toepasselijk bericht vind voor bij de OP:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/111893/- ... ligie.html
'Complotdenken is een religie'
Volgens de Britse psychiater Viren Swami werkt een goede samenzweringstheorie als een religie. Swami ondervroeg honderden Britten over 9/11 en legde zijn proefpersonen stellingen voor over de aanslagen. Het bleek dat mensen die geloofden in een samenzwering door de Amerikaanse regering, weinig waarde hechten aan zaken als bewijs.

In plaats daarvan baseren ze hun overtuigingen op een algeheel gevoel 'dat er iets mis moet zijn'. Mensen die geloven in een complot rond 9/11 zijn daardoor ook gevoelig voor andere samenzweringstheorieën. Swami: "Wat in deze kringen geldt als bewijs, is vaak niet specifiek voor een gebeurtenis, maar meer een algemeen gevoel dat op allerlei samenzweringen toepasbaar is."

Daarmee lijkt het geloven in samenzweringstheoriën nog het meeste op een religie, concludeert hij: "Je komt samen op conferenties, viert je geloof, leest websites, bekijkt filmpjes en dan voel je je beter. Dingen die in de rest van het leven belangrijk zijn, als concrete aanwijzingen, doen er niet zo toe."

Het is niet het eerste onderzoek naar mensen die geloven in samenzweringstheorieën. Uit Amerikaans psychisch onderzoek kwam een paar jaar geleden dat completdenkers vaak nieuwsgierig, cynisch, achterdochtig en fantasierijk zijn. Ook zijn ze makkelijk voor een karretje te spannen.

Tijdens een ander Brits onderzoek naar samenzweringstheorieën uit 2003 kwam naar voren dat mensen die gevoelig zijn voor zulke verhalen, ook makkelijk geloofden in samenzweringen die door de onderzoekers zelf ter plekke waren bedacht.
Gebruikersavatar
IG88
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:34
Locatie: Rotterdam

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door IG88 »

Ace of Spades schreef:Beetje weinig inhoudelijke openingspost.
Wat is het doel? Ben je het er mee eens/oneens?

Etc..etc
Je hebt gelijk ik zal mezelf ff verduidelijken

Ik ben zelf katholiek opgevoed maar wel de keuze gehad waarin ik wilde geloven.
In god of Jezus daar geloof ik niet in zoals die in de bijbel beschreven zijn.

Ik geloof wel in buitenaards leven die ook de beschikking hebben tot ruimtevaart.
Omdat ik me niet ken voorstellen dat wij de enige zijn in dit helal.

Nasa kan (geloof ik) maar 11% van het helal zien met de hubble enzo
Hierop hebben zie een schatting gedaan naar het totaal aantal sterren.
die schatting is een 1 met 22 nullen.

als je hiervan 0,1% neemt die 1 planeet heeft.
en van die planeten 0,1% neemt dat leven heeft.
en dan weer van die planeten met leven 0,1% neemt dat intelligent is.
en van die weer 0,1% neemt dat (net als ons) ruimtevaart heeft.
dan weer 0,1% neemt dat naar andere planeten kan reizen.
en als laatste 0,1% dat ons kan berijken!

ik neem nu elke keer MAAR 0,1%.
en er vanuit gaan dat die sterren MAAR 1 planeet bevat.
reken nu zelf maar uit.

Bij een grote gebeurtenis heeft iedereen zijn eigen verhaal zoals die het zelf beleeft heeft en voor hem begrijpelijk is.
Zo ook met de verhalen uit de bijbel.

Dus is god en zijn engelen van een andere planeet.............geen idee
Columbus werd ook als god gezien toen hij amerika ontdekte.
waarom niet eigenlijk het is mogelijk.

Ben gewoon nieuwschierig naar jullie geloof/ mening?
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door R2D2 »

dat staat deels ook beschreven in:
http://www.startrek.nl/forum/viewtopic. ... uitenaards
R2D2 schreef:het probleem is overigens niet alleen de onvoorstelbare afstanden in het heelal, maar zeker ook de onvoorstelbare tijdspanne!
stel dat er 1 intelligente levensvorm per "kwadrant" van 50 lichtjaar ontstaat (dus 1 levensvorm per kubus met een ribbe van 50 lichtjaar)
en dat deze levensvorm 1.000.000 jaar bestaat (en dat is EXTREEM lang)
en dat deze in staat is (en wil zijn) te zoeken en communiceren voor 100.000 jaar lang (let op: de "moderne" mens bestaat zo'n 40.000 jaar en we zenden nu slechts 100 jaar radiogolven het heelal in!)

realiseer je je dat de tijd-factor zelfs groter is dan de ruimte factor?

het heelal bestaat 4.500.000.000 jaar!
als we aanneemen dat deze "beleefbare ruimte" bevat sinds 500.000.000 jaar Na Grote Boem, dan is de kans dat je tegelijkertijd twee beschavingen in elkaars buurt hebt: 100.000/4.000.000.000!!!
1 op 40!
2,5%!

en met die "kans" moet je dan nog door de ruimte zoeken!

ik acht de kans extreem klein dat "de mensheid" intelligente levensvormen tegen het lijf/energie zal lopen, maar de ontdekking dat "eenvoudig" leven overal ontstaat (daar ben ik van overtuigd! wellicht zelfs in nebula's) zal in ieder geval een gigantische impact hebben op "de wereldcultuur der menschheid"
ik denk dat het bijna verplicht is om door de tijd te kunnen reizen, om het mogelijk te maken dat levensvormen van verschillende sterren elkaar kunnen ontmoeten
Gebruikersavatar
IG88
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:34
Locatie: Rotterdam

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door IG88 »

Ben het met je eens dat de kans op ontmoeting extreem klein is
Maar die kans is er wel.
Ook als je kijkt wat wij (de mens) geleerd hebben in zo een korte tijd en wat wij dus nog moeten leren tot die 1.000.000 jaar
Dingen die wij nu nog als onmogelijk beschouwen.
Er van uit gaan dat dat andere ras het nu al heeft geleerd aangezien die al 1.000.000 jaar bestaan
vb tijdruimte reizen.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door SpaceWally »

In buitenaards leven.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Guess who? »

Ik geloof dat we ze nog niet hebben gezien.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door HorckDude »

Vandaar dat het 'geloof' is. ;)
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Paulstartrek »

Ik heb al vaker het idee gehad dat de god zoals wij katholieken geloven niet bestaat. Er kan best een machtig iets zijn geweest. Ik heb zelf ook vaak gedacht in termen van moderne(startrek?) medische kennis als Jezus door 'handoplegging blinden en doven geneest' .

Als je God vervangt door een Q-wezen zou de gehele bijbel nog steeds kloppen.
Nu is het alleen waarom heeft die Q -wezen dan de mens gemaakt? Waarom zien we die wezens dan nu niet meer?

Mijn mening is iig: God zoals hij wordt neergezet in de bijbel kan niet bestaan. Waarom grijpt hij dan niet in op dit moment? Als hij wel zou bestaan zou ik hem aanklagen voor het negeren van zijn taken.
Het idee van mij om een Q-achtig wezen voor God te laten zijn is 'far fetched'. Heeft echter meer argumenten voor dan tegen.

Ik ben dus van mening dat er een wezen is dat zich god mag noemen in welke vorm deze ook heeft (of heeft gehad!)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Miriam »

Wat een onzin het enige wat je hier nu uit kan concluderen is dat je t beestje een andere naam geeft. Het blijft nog steeds een fictief iets. Zo zijn er ook mensen die de force koppelen aan een religie :roll:

Ik denk om in religieuze ongein te blijven dat je het dan eerder over de duivel hebt. :*) en je kan een eventueel superieur wezen niet aanklagen aangezien de kans vrij klein is dat superieure wezens geloven in het door ons gebruikte rechtssysteem :lachhuil:
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Paulstartrek »

Miriam schreef:Wat een onzin het enige wat je hier nu uit kan concluderen is dat je t beestje een andere naam geeft. Het blijft nog steeds een fictief iets. Zo zijn er ook mensen die de force koppelen aan een religie :roll:
Dat is idd ook eigenlijk wat ik wil zeggen, wat je ook geloofd, het is grotendeels hetzelfde, je geeft het beestje een andere naam.
Miriam schreef: Ik denk om in religieuze ongein te blijven dat je het dan eerder over de duivel hebt. :*) en je kan een eventueel superieur wezen niet aanklagen aangezien de kans vrij klein is dat superieure wezens geloven in het door ons gebruikte rechtssysteem :lachhuil:
Hmmz, dat is idd een interessante mening.

enne over dat aanklagen, klopt was ook maar een spreekwijze. Ik moet de eerste persoon nog zien die een 'subpoena' aan god kan overhandigen xD
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door SpaceWally »

Paulstartrek schreef:Mijn mening is iig: God zoals hij wordt neergezet in de bijbel kan niet bestaan. Waarom grijpt hij dan niet in op dit moment? Als hij wel zou bestaan zou ik hem aanklagen voor het negeren van zijn taken.
Helemaal mee eens. In mijn mening is het geloof in het superwezen, of dat nou God is of wat dan ook, intern inconsistent. Immers, als God had bestaan had hij de Holocaust niet laten plaatsvinden, om maar één voorbeeld te noemen. Echter, het is de vraag of gelovigen op rationele gronden kunnen worden overtuigd, Niet dus, want de kern van geloof is dat het niet wetenschappelijk hoeft te worden getoetst. Ik zou willen verwijzen naar de TNG-aflevering Who Watches the Watchers dat glashelder duidelijk maakt waar het geloof in een superwezen vandaan komt: angst en onwetendheid.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door SpaceWally »

HorckDude schreef:Vandaar dat het 'geloof' is. ;)
Inderdaad. Maar het is waarschijnlijker dat er WEL buitenaards leven is dan dat dat er NIET is. Simpelweg vanwege de grote hoeveelheid sterren die er zijn. Want zou er alleen maar leven zijn op dat eenvoudige planeetje bij dat onbeduidende sterretje in een uithoek van één van de armen van het Melkwegstelsel, 'één van de vele sterrenstelsels die het universum rijk is? In ieder geval is dat geloof waarschijnlijker dan het geloof in een superwezen. Maar voor alle duidelijkheid: van mij mag iedereen geloven wat hij of zij zelf wil, zolang hij of zij daar anderen niet mee lastig valt.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door R2D2 »

SpaceWally schreef:Maar het is waarschijnlijker dat er WEL buitenaards leven is dan dat dat er NIET is
dat is helemaal niet veel waarschijnlijker; jij acht het waarschijnlijker;
steekproef = 1 --> geen waarschijnlijkheid die te berekenen is
En over wat voor soort buitenaards leven heb je het dan?
Ik wil best meegaan in je aanname dat er buitenaards leven is;
maar intelligent buitenaards leven?
Ik acht het best waarschijnlijk dat het intelligente leven op aarde een toevalligheid is die nog (bijna) nergens anders in het heelal is voor gekomen.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Waar geloof jij in?

Bericht door Blind Guardian »

Ik refereer graag na de nuchtere kijk op het leven door het team van Monty Python vooral dit nummer van Eric Idle


http://www.youtube.com/watch?v=buqtdpuZxvk

And pray that there's intelligent life somewhere up in space,
'Cause there's bugger all down here on Earth.
Plaats reactie