Stemmen?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Voorkeur naar ....

Stemplicht (België)
6
38%
Stemrecht (Nederland)
10
63%
Ik stem sowieso niet....
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 16

Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Stemmen?

Bericht door Miriam »

Wat zou beter zijn? De Beligische manier van stemmen of de Nederlandse?
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Stemmen?

Bericht door Jadzia »

In Belgie geldt toch een opkomstplicht en geen stemplicht?

Maar ik kies voor stemrecht. Het lijkt mij heel gevaarlijk als een hoop mensen die het geen bal interesseert toch gaan stemmen.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door R2D2 »

ideaal natuurlijk voor de politieke kaste als stemmen verplicht is;
ben je altijd gelegitimeerd, want er is toch op je gestemd... O-)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door Guess who? »

Jadzia schreef:In Belgie geldt toch een opkomstplicht en geen stemplicht?

Maar ik kies voor stemrecht. Het lijkt mij heel gevaarlijk als een hoop mensen die het geen bal interesseert toch gaan stemmen.
Dan heb ik liever dat ze ook eerst verplicht een stemwijzer of 2 moeten doen. Dan zou ik het oke vinden :)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Stemmen?

Bericht door Miriam »

Ik dacht dat ze moesten stemmen in België, vandaar die zooi daar :o
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Stemmen?

Bericht door Jadzia »

Guess who? schreef:
Jadzia schreef:In Belgie geldt toch een opkomstplicht en geen stemplicht?

Maar ik kies voor stemrecht. Het lijkt mij heel gevaarlijk als een hoop mensen die het geen bal interesseert toch gaan stemmen.
Dan heb ik liever dat ze ook eerst verplicht een stemwijzer of 2 moeten doen. Dan zou ik het oke vinden :)
Ik kwam anders op de partij voor de dieren uit :*)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door Guess who? »

Jadzia schreef:
Guess who? schreef:
Jadzia schreef:In Belgie geldt toch een opkomstplicht en geen stemplicht?

Maar ik kies voor stemrecht. Het lijkt mij heel gevaarlijk als een hoop mensen die het geen bal interesseert toch gaan stemmen.
Dan heb ik liever dat ze ook eerst verplicht een stemwijzer of 2 moeten doen. Dan zou ik het oke vinden :)
Ik kwam anders op de partij voor de dieren uit :*)
Het gaat er mij niet om dat je blind op een stemwijzer afgaat, maar het beperkt wel de schade als iemand helemaal blind stemt. En dan doel ik meer op intelligente schade en niet per se op: oh nu kiezen ze wat ik niet wil dat ze kiezen.

Oftewel, het gaat erom dat je er in ieder geval over nagedacht hebt. Waar je dan op uitkomt interesseert me niet.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Stemmen?

Bericht door Miriam »

Daarom ben ik nog steeds van mening dat het merendeel van het volk te dom is om te stemmen.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door Guess who? »

Miriam schreef:Daarom ben ik nog steeds van mening dat het merendeel van het volk te dom is om te stemmen.
Maar is dat wel zo? Want de overheid moet ook opkomen voor mensen die niet zo bijster slim zijn om zich te verdiepen in de ambtelijke taal van de overheid om te zien waar ze op moeten stemmen of ook maar iets van affiliatie hebben met een bepaalde partij of lijsttrekker.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Stemmen?

Bericht door Miriam »

Guess who? schreef:
Miriam schreef:Daarom ben ik nog steeds van mening dat het merendeel van het volk te dom is om te stemmen.
Maar is dat wel zo? Want de overheid moet ook opkomen voor mensen die niet zo bijster slim zijn om zich te verdiepen in de ambtelijke taal van de overheid om te zien waar ze op moeten stemmen of ook maar iets van affiliatie hebben met een bepaalde partij of lijsttrekker.
Een overheid moet opkomen voor wat het best is voor de mensen algemeen. Dus wanneer een overheid zorgt voor haar onderdanen dan is er ook niet zo iets nodig als populistische lijsttrekkers die hun beloftes toch deels maar waar maken.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door Guess who? »

Klopt. Maar wanneer een overheid te elitair gaat doen, is het goed dat iedereen kan stemmen.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door Paulstartrek »

"verplicht stemmen maakt net zoveel zin als de doodstraf voor poging to zelfmoord"

Geen idee wie of waar die quote vandaan kwam, maar ik vindt het nog steeds op zijn plaats.

Mensen die niet stemmen intereseert het blijkbaar geen moer. Waarom zou je dan willen dat die verplicht op komen dagen? Laat degene die het wel uitmaken maar stemmen.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Stemmen?

Bericht door EMH »

Ben ik het ook mee eens. Als je verplicht bent om te stemmen kleur je maar een willekeurig vakje rood omdat je nu eenmaal moet komen opdagen. Dus je kan beter de keuze aan de burgers laten of ze wel of niet komen stemmen.

En het is gewoon zo dat als je niet stemt moet je ook niet zeuren.



Of anders moet je het op de manier doen als in een land als Korea. Een naam op het papiertje :lachhuil:
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door mr_Vulcan »

Guess who? schreef:
Miriam schreef:Daarom ben ik nog steeds van mening dat het merendeel van het volk te dom is om te stemmen.
Maar is dat wel zo? Want de overheid moet ook opkomen voor mensen die niet zo bijster slim zijn om zich te verdiepen in de ambtelijke taal van de overheid om te zien waar ze op moeten stemmen of ook maar iets van affiliatie hebben met een bepaalde partij of lijsttrekker.
Ik denk meer dat het met interesse te maken heeft. Ik heb dan wel gestemd, maar ik interesseer me bijzonder matig in politiek.
Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen niet eens zin hebben om te gaan stemmen. Het zal allemaal wel, mede omdat ze weinig van de partijen afweten en al gauw uitkomen op "één pot nat" en "het maakt toch niet uit".
Zo heb ik ook een tijdje gedacht. Dan krijg je wel te horen dat je dan ook niets mag zeggen of klagen over de politiek, maar dat deed ik toen sowieso al niet, immers, het maakte me toch al geen bal uit.

Maar goed, ik ben dus wel gaan stemmen, ondanks dat ik vrij weinig weet van het politieke gebeuren. Laat staan dat ik weet waar de partijen zich echt inhoudelijk mee bezig houden. Wat is er dan mis met verplicht stemmen? Iedereen moet gewoon gaan of je het leuk vindt of niet, of je er wel of geen verstand van hebt.
Ik denk dat veel mensen stemmen met gevoel.

Oh, en ik ben tot nu toe de die stemplicht heeft gekozen. :lachhuil:
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Stemmen?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Er is in BE inderdaad geen stemplicht, maar wel een opkomstplicht. Je kan er namelijk voor kiezen om op je papieren stembiljet geen enkel vakje in te kleuren of, in geval van een elektronisch stembureau, het vakje "blanko" aan te kruisen waardoor je aangeeft dat je stem aan geen enkele partij of politicus toegekend mag worden.
Als je nog niet elektronisch stemt kan je ook ongeldig kiezen. Dit doe je door bijvoorbeeld buiten de voorziene vakjes te kleuren of vakjes van verschillende partijen zwart te maken of door op je stembiljet te schrijven. Een ongeldige stem heeft hetzelfde gevolg als een blanko stem: je stem telt niet mee. Vele mensen denken nog altijd verkeerdelijk dat een blanko stem automatisch als stem voor de meerderheid geteld wordt. Als je elektronisch stemt (je beslist dit niet zelf, men is bezig om alle stembureaus in elektronische stembureaus om te vormen, maar ze zijn nog niet overal zo ver) kan je niet ongeldig meer stemmen, wel blanko.

Btw, ik ben ook wel te vinden voor de opkomstplicht.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Stemmen?

Bericht door Miriam »

Het nadeel is wel dat met ene opkomst plicht de mensen die het geen reet interesseert vaker geneigd zijn om de op de meest populistisch te stemmen. In feite is elke politicus op macht belust en probeert dan ook ze veel mogelijk stemmen te vergaren. Dus een politici die veel populistisch dingen roept zou meer aandacht in de media krijgen (in Nederland Geert) waardoor mensen die het geen reet interesseert zijn naam onthouden en dus omdat ze moeten komen maar op hem stemmen. Want die kwam het vaakst voor bij in de media. Dit werkt dus ook weer nadelig.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Stemmen?

Bericht door HorckDude »

In Nederland ben ik niet voor opkomstplicht. Iedereen kan stemmen, er is genoeg informatie beschikbaar om dat te doen, en de partijen lijken iedereen te vertegenwoordigen. Met een opkomst bij nationale verkiezingen van 80% kunnen we dan ook tevreden zijn denk ik.

Er zijn echter landen waarin ik wel voor een opkomstplicht zou zijn; landen waarin sommige groepen kiezers niet vertegenwoordigd worden omdat ze niet gaan stemmen. Stemplicht zou hen dwingen dit wel te doen, waardoor volksvertegenwoordigers zich ook op hen zouden moeten richten. Niet langer kunnen ze dan deze groepen negeren, want anders verliezen ze hun stem en worden ze niet herkozen. Het gaat dan vooral om landen met kiesdistricten waar je een directe relatie hebt tussen kiezer en vertegenwoordiger.

Enfin, ben dus soms voor, soms tegen. Hangt van de situatie (het land) af.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: Stemmen?

Bericht door Trutgras »

^Dat vond ik een intelligente redenering. Ik ga 't met je eens zijn.

Hoe zit het in Nederland eigenlijk met stemmen voor gehandicapten en bejaarden? Doen we iets speciaals om die mensen te helpen te gaan stemmen?
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door Paulstartrek »

Bij ons zat het stembureau in het bejaardentehuis :)


@horck. Jah dat kiesdistricten mogen ze bij ons ook wel invoeren. Dat je bijvoorbeeld per provincie stemt op een vertegenwoordiger en dat die 12 mensen dan beslissen over het europese parlement enzo
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door captain crash »

Trutgras schreef:^Dat vond ik een intelligente redenering. Ik ga 't met je eens zijn.

Hoe zit het in Nederland eigenlijk met stemmen voor gehandicapten en bejaarden? Doen we iets speciaals om die mensen te helpen te gaan stemmen?
Machtiging en hulp. Voor de rest natuurlijk de bekende "bejaardenbussen" (vooral het CDA heeft dat in de jaren '90 veel gedaan, of ze het nog doen durf ik niet te zeggen).
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Stemmen?

Bericht door Mansfeld »

HorckDude schreef:In Nederland ben ik niet voor opkomstplicht. Iedereen kan stemmen, er is genoeg informatie beschikbaar om dat te doen,
.
Ik heb uiteraard voor 'stemplicht' gekozen. Maar 'kga het hier verder niet meer beargumenteren. 'k heb er bij een ander topic al genoeg over geschreven. :)
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Stemmen?

Bericht door Blind Guardian »

ach als ik denk dat stemplicht niet zo'n gek idee is maar er moet wel meer aandacht geschonken worden aan politiek dan VOORAL Europese Politiek
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Stemmen?

Bericht door HorckDude »

De Europese Unie zelf moet begrijpelijker worden. Het moet duidelijk zijn wat voor invloed je stem heeft. En waarschijnijk kan dat alleen door te zorgen dat die invloed er inderdaad is. M.a.w.: Europa meer democratisch maken.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Stemmen?

Bericht door SpaceWally »

Dat is een goede benadering. Het gaat er niet om voor of tegen Europa te zijn, maar wat er goed en slecht is aan Europa en wat er verbeterd kan worden. Meer democratie is de oplossing. Er moet bijvoorbeeld een president komen die rechtstreeks door de bevolking wordt gekozen. Dat kan een katalysator worden voor meer democratie.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Stemmen?

Bericht door Miriam »

SpaceWally schreef:Dat is een goede benadering. Het gaat er niet om voor of tegen Europa te zijn, maar wat er goed en slecht is aan Europa en wat er verbeterd kan worden. Meer democratie is de oplossing. Er moet bijvoorbeeld een president komen die rechtstreeks door de bevolking wordt gekozen. Dat kan een katalysator worden voor meer democratie.
Denk niet dat dat echt goed gaat werken. Aangezien je dan 100 miljoen Duitsers hebt die op een Duitser stemmen en 100 Miljoen Fransen die op een fransman stemmen ;)
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Stemmen?

Bericht door Mansfeld »

Miriam schreef:
SpaceWally schreef:Dat is een goede benadering. Het gaat er niet om voor of tegen Europa te zijn, maar wat er goed en slecht is aan Europa en wat er verbeterd kan worden. Meer democratie is de oplossing. Er moet bijvoorbeeld een president komen die rechtstreeks door de bevolking wordt gekozen. Dat kan een katalysator worden voor meer democratie.
Denk niet dat dat echt goed gaat werken. Aangezien je dan 100 miljoen Duitsers hebt die op een Duitser stemmen en 100 Miljoen Fransen die op een fransman stemmen ;)
Met Miriam eens, dat gaat inderdaad niet echt werken. Maar ik denk dat er wel nog meer niet werkt aan de Europese unie. Communicatie is er o.a. één van. En het Europees parlement staat absoluut veel te ver van de bevolking. De wetten die gestemd worden, daar weten wij allemaal niets van hoe dat tot stand komt. Onderdeel van democratie is toch dat de politiekers verantwoording afleggen aan de kiezers over het hoe en waaroms ze ene of gene wet stemmen. En dan kunnen de kiezers partij x of y wegstemmen of belonen.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Stemmen?

Bericht door HorckDude »

Nou, niet alleen moet duidelijk worden wat het parlement doet, maar ze moeten ook daadwerkelijk wat te zeggen hebben. Dan gaan verkiezingen ook echt ergens over. Het zou bijvoorbeeld al mooi zijn dat, wanneer we bijv. een centrum-links parlement kiezen, zij ook zullen stemmen voor een ideologisch overeenkomstige voordracht voor commissievoorzitter. Nu wordt deze namelijk voorgedragen door de Europese Raad en mag het parlement ja of nee zeggen. Het zou dus goed zijn als het parlement de commissie zelf mag voordragen, en het liefst ook wegsturen als zij ontevreden is. Dat kan nu allemaal niet. Als dat wél zo is kunnen we door onze stem de richting van de Europese Commissie bepalen.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Stemmen?

Bericht door Mansfeld »

HorckDude schreef:Nou, niet alleen moet duidelijk worden wat het parlement doet, maar ze moeten ook daadwerkelijk wat te zeggen hebben. Dan gaan verkiezingen ook echt ergens over. Het zou bijvoorbeeld al mooi zijn dat, wanneer we bijv. een centrum-links parlement kiezen, zij ook zullen stemmen voor een ideologisch overeenkomstige voordracht voor commissievoorzitter. Nu wordt deze namelijk voorgedragen door de Europese Raad en mag het parlement ja of nee zeggen. Het zou dus goed zijn als het parlement de commissie zelf mag voordragen, en het liefst ook wegsturen als zij ontevreden is. Dat kan nu allemaal niet. Als dat wél zo is kunnen we door onze stem de richting van de Europese Commissie bepalen.
Verdorie HorckDude, je weet meer van het Europees parlement af dan ik. tsja ik moet toegeven. Ik ben geabonneerd op de Knack, maar ik ben de laatste tijd te lui geweest om hem te lezen. Anders was ik ook wat beter ingelicht geweest. Er waren tijden dat de politiek mij nochthans erg interesseerde hoor. Maar 'k heb het wat laten schieten. Je mag ook niet vergeten dat ze er hier in België dan ook een verschrikkelijk boeltje van gemaakt hebben.

Niemand werkt nog mee.Iedere partij probeert stokken in mekaars wielen te steken. Een staatshervorming , Walen en Vlamingen. Op de duur raakte iedereen het Noorden kwijt. Kwam erop neer dat alles uiteindelijk geblokkeerd raakte en dat ze gewoon nog bezig waren om mekaar schade toe te brengen. Op de duur krijg je dus een degou van politiek hè( degou=afkeer)
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Stemmen?

Bericht door Master Vanhu Botie »

Mansfeld schreef:Op de duur krijg je dus een degou van politiek hè( degou=afkeer)
't Is wel dégout (met 'n t) hoor, Mannie.
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Stemmen?

Bericht door Mansfeld »

Master Vanhu Botie schreef:
Mansfeld schreef:Op de duur krijg je dus een degou van politiek hè( degou=afkeer)
't Is wel dégout (met 'n t) hoor, Mannie.
t h a n k s : "Master" :)
Plaats reactie