Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Van huis uit....

rooms-katholiek
14
50%
Oosters-orthodoxe
1
4%
Protestans
2
7%
Gereformeerd
4
14%
Islam
0
Geen stemmen
Boeddhisme
0
Geen stemmen
Hindoeïsme
0
Geen stemmen
Jodendom
0
Geen stemmen
Taoïsme
0
Geen stemmen
Sikhisme
0
Geen stemmen
Jehovah's Getuigen
0
Geen stemmen
Anders namelijk ...
7
25%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Miriam »

Afbeelding

Van huis uit, zullen vele ouders hebben geprobeerd om je iets wijs te maken (sinterklaas bv) Maar ook de door hen aangehangen religie . Vertel hier wat je van huis uit gelooft en of je daar nu ook nog steeds in gelooft of dat ergens anders of helemaal nergens in geloofd.
Laatst gewijzigd door Miriam op 11 jun 2009, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door uss defiant »

Atheisme en dat oefen ik nog steeds uit.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Guess who? »

Christelijk hervormd. Nu een heiden...nouja, gewoon niet gelovig.
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Trutgras »

De doctrine van de heilige medische wetenschap. In het begin ook het Oma Heeft Altijd Gelijk Dogma, maar op een gegeven moment is mijn moeder een afvallige geworden op dit gebied, en ik ben haar gevolgd in haar ketterij.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door EMH »

Ik ben christelijk opgevoed, maar ga al niet meer naar de kerk sinds ik dat zelf mocht bepalen. Heb eigenlijk ook weinig interesse meer ervoor.
Dus de indoctrinatie is niet echt gelukt :*)


Een hoop ellende op deze aardbol heeft overigens ook zijn oorsprong in het geloof.
Geloof maakt meer kapot dan je lief is.
Laatst gewijzigd door EMH op 12 jun 2009, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door mr_Vulcan »

Room-Katholiek opgevoed. Nu ben ik nog maar een halve. :*)
Ik geloof wel, maar alleen volgens de regels die ik acceptabel vind. Katholieken hebben veel goede dingen, maar nog veel meer idiote en belachelijke dingen. Bovendien is de paus een achterlijke gladiool die teveel uit dat boekje heeft zitten lezen.

Ik heb mijn eigen normen en waarden die heel goed samengaan met waar ik in geloof. Mijn God vindt iedereen lief. :)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door R2D2 »

ik ben gedoopt en quasi-katholiek opgevoed door een agglomeratie van gastgezinnen en bemoeimensen;
maar ik geloof niet;
ik hoop met heel mijn hart dat God bestaat;
maar ik vermoed dat er slechts eindeloze nutteloze energiewisseling is;
zelfs als we de sterredood van de zon kunnen overleven zal ons uiteindelijk de warmtedood van het universum wachten;
dit is - geloof het of niet - een geruststelling;
who wants to live forever?

leegte der nutteloosheid is imho nog steeds te prefereren boven een eindeloze reeks reincarnaties;
naast mijn hoop dat God bestaat heb ik de angst dat de Boeddhisten het bij het rechte eind hebben;
je zou maar eindeloos moeten reincarneren...

if this is what you're offering, I'll take the void
Gebruikersavatar
IG88
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:34
Locatie: Rotterdam

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door IG88 »

rooms-katholiek
tegenwoordig probeer ik me niet te laten beinvloeden door welk geloof dan ook.
ik ben er wel in geintereseert en dan vooral waarom vele mensen er zo mee bezig zijn dat ze het niet meer los kennen laten.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door R2D2 »

IG88 schreef:ik ben er wel in geintereseert en dan vooral waarom vele mensen er zo mee bezig zijn dat ze het niet meer los kennen laten.
elk geloof heeft betrekking op de sterfelijkheid;
als dat je als zelfbewuste individu niet bezig houdt, dan weet ik niet wat
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Blind Guardian »

Als goed Brabander ben ik Katholiek opgevoed maar absoluut niet streng wel op Katholieke Scholen gezeten maar ook absoluut niet streng we hadden wel op de Middelbare School een Non voor Levensbeschouwing die toen een jaar of 26 was, dus hoogsuit een jaar of 12 ouder dan ik :o , wel mijn gedoopt, communie en gevormd volgens het Bisdom ben ik nog Katholiek maar onlangs heb ik me uitgeschreven van het lokale parochie-blaadje ...

Overigens dat zegt niet dat ik athiestische ben ik heb weleens met forumers over gehad met name CC ik ben 'zwevend' als het om 'geloven' gaat ik heb een of ander vaag moreel dat er wel iets moet zijn en dat er nog iets gebeurd na de dood , ik 'geloof' in iets als 'geestesverschijning' en dat niet alle dingen te 'verklaren' zijn ...

Ik geloof niet per definitie in een Hemel en en een Hel en ik heb geen bezwaar in vloeken.

Ik ben erg open-minded en neem graag vanalles van allerlei geloven op als ik even tijd heb op een verloren zaterdag of zondag middag vind ik de verschillende 'geloofs-omroepen' in Nederland wel interessant niet echt de 'preken', maar wel de discussie-programma's en dan zie ik dat grootste gedeelte van gelovers totaal geen fundenmentalisten zijn en ook maar weinig op hebben met deze figuren ...

Ik neig tegenwoordig wat meer naar de oosterse godsdiensten zoals Boedhisme en Hindoeisme al zijn er wat dingen waar ik me niet in kan vinden en heb me niet echt groots in verdiept vind hun spirtualiteit en sobere levensstijl erg interessant.

Ik heb ook geen bezwaar aan discussies over geloof - en daarom heb ik een gevoel dat ik iets mis ín Star Trek.
Laatst gewijzigd door Blind Guardian op 12 jun 2009, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Jadzia »

Ik ben officieel nog steeds Katholiek, want ik geloof dat je je moet laten uitschrijven als je dat niet meer wilt zijn en het houdt me niet zoveel bezig dat ik daar de moeite voor ga nemen.

Net zoals ik waarschijnlijk nog steeds lid ben van het kinderkoor omdat ik me daar ook nooit voor heb afgemeld :*)

Mijn familie is nooit zo streng gelovig geweest. Mijn oma stuurde haar dochters vroeger bijvoorbeeld ook al in een broek naar de Katholieke school. De nonnen vonden dat schandalig en stuurden ze dan weer terug naar huis.

Ik ben geen fan van de Katholieke kerk, ivm hun vele achterhaalde standpunten.

Maar het Katholicisme hier heeft ook goede dingen voortgebracht. Bijvoorbeeld het dameskorfbal :*D

En niet te vergeten het feit dat ik er zonder deze religie waarschijnlijk niet geweest was. Mijn moeder is de 9e van 13 kinderen.
Gebruikersavatar
IG88
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 feb 2009, 23:34
Locatie: Rotterdam

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door IG88 »

R2D2 schreef:
IG88 schreef:ik ben er wel in geintereseert en dan vooral waarom vele mensen er zo mee bezig zijn dat ze het niet meer los kennen laten.
elk geloof heeft betrekking op de sterfelijkheid;
als dat je als zelfbewuste individu niet bezig houdt, dan weet ik niet wat
Ik doel vooral op die mensen waarvan hun geloof "in de weg" zit met bv werk.

vb een aantal jaartjes geleden toen ik nog in een supermark werkte had ik een collega die geen werkopdrachten aan nam van de cheffin omdat dat niet bij zijn geloof paste (orders aannemen van een vrouw) , hij is hiervoor op staandevoet ontslagen met als reden werkwijgering.
hij is daarna een rechtzaak begonnen die hij verloor.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Master Vanhu Botie »

EMH schreef:Ik ben christelijk opgevoed, maar ga al niet meer naar de kerk sinds ik dat zelf mocht bepalen. Heb eigenlijk ook weinig interesse meer ervoor.
Dus de indoctrinatie is niet echt gelukt :*)


Een hoop ellende op deze aardbol heeft overigens ook zijn oorsprong in het geloof.
Ook op mij is het bovenstaande van toepassing.
Ook aan mijn kinderen leg ik niets op. Ze hoeven niet naar de kerk te gaan als ze niet willen, tenzij wij (tot ze daar zelf een beslissing over mogen nemen) vinden dat hun aanwezigheid gewenst is door anderen, bij een begrafenis of huwelijk bvb. Ze zijn alledrie gedoopt, ze hebben elk hun beide communies gedaan (de jongste heeft er nog een voor de boeg), maar verder zoeken ze het zelf maar uit. Willen ze huwen voor de kerk, ik zal aan hun zijde staan om hen te steunen in hun keuze, doen ze het niet, voor mij hoeft het niet, even goede vrienden. Zelf geloof ik helemaal niet dat er een superwezen bestaat, maar als iemand anders dat wil geloven zal ik niet proberen om hun dat uit hun hoofd te praten noch zal ik hun keuze in hun nadeel laten werken.
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Dark*staR »

Anders namelijk... niet. Ik en mijn broertjes waren vrij om onze eigen weg te zoeken in welke religie dan ook.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door captain crash »

Anders namelijk: Alle vormen van protestants christendom die er te vinden waren, van evangelisch tot streng gereformeerd. Geloof dat mijn vader tegenwoordig overweegt Katholiek te worden. Mijn moeder komt uit een leger des heils achtergrond en voelt zich nu heel erg thuis in de hervmorde kerk (thans pkn). In hoeverre ze echt gelooft durf ik niet met zekerheid te zeggen. Mijn vader komt uit een ongelovig arbeidersnest (oude slag sociaal-democraten). Mijn oma is achteraf gezien volbloed joods maar daar is niets meer over te vinden vanwege de oorlog (mijn andere oma is vermoedelijk trouwens ook joods, maar daar geldt hetzelfde voor). Mijn vader is zelf tot geloof gekomen in zijn studententijd, al blowend in de hippiekerk. Heeft later nooit een vervangende kerk kunnen vinden. Heel even gelukt in Leiden (homoseksuele predikant) maar dat is uitelkaar geploft doro alerlei ruzies. Wij als kinderen zijn religieus heel vreemd opgevoed. Het hing helemaal van de manier waarop vooral mijn vader met het geloof bezig was af hoeveel er daadwerkelijk aan gedaan werd, en hoe verplichtend dat was. De ene keer moesten we perse mee naar de kerk (op een gegeven moment zelfs twee keer, dat was naar de hoedjeskerk) en vervolgens waren er periodes waarin er eigenlijk weinig aan gedaan werd. Ikzelf heb er absoluut een vorm van gelovigheid aan over gehouden, hoewel ik niet durf te zeggen hoe dat in te passen valt in de huidige christelijke kerken die er bestaan. Ook ik ben misschien wel opzoek naar die hippiekerk die niet meer bestaat.
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door WeyounsLastClone »

Aan de topics die Miriam over 'geloven' opent af te leiden, knaagt er bij haar nog wel wat. O-)

Ikzelf ben protestants opgevoed.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door captain crash »

WeyounsLastClone schreef:Aan de topics die Miriam over 'geloven' opent af te leiden, knaagt er bij haar nog wel wat. O-)

Ikzelf ben protestants opgevoed.
welke versie? Daar hangt de graad van "geindoctrineerd zijn" namelijk nogal vanaf ;)
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door WeyounsLastClone »

captain crash schreef:
WeyounsLastClone schreef:Aan de topics die Miriam over 'geloven' opent af te leiden, knaagt er bij haar nog wel wat. O-)

Ikzelf ben protestants opgevoed.
welke versie? Daar hangt de graad van "geindoctrineerd zijn" namelijk nogal vanaf ;)
Weet ik eigenlijk niet eens precies :) Volgens mij hervormd, nu in ieder geval PKN.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door captain crash »

WeyounsLastClone schreef:
captain crash schreef:
WeyounsLastClone schreef:Aan de topics die Miriam over 'geloven' opent af te leiden, knaagt er bij haar nog wel wat. O-)

Ikzelf ben protestants opgevoed.
welke versie? Daar hangt de graad van "geindoctrineerd zijn" namelijk nogal vanaf ;)
Weet ik eigenlijk niet eens precies :) Volgens mij hervormd, nu in ieder geval PKN.
als je het niet meer weet moeten het inderdaad bijna wel de hervormden zijn. Van alle protestantse groepen die nu PKN vormen zijn zij de groep die het meest van het standpunt is dat je helemaal zelf moet weten of je wel of niet wil geloven en of je wel of niet naar de kerk wil gaan.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Miriam »

WeyounsLastClone schreef:Aan de topics die Miriam over 'geloven' opent af te leiden, knaagt er bij haar nog wel wat. O-)

Ikzelf ben protestants opgevoed.
Nee hoor valt mee
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Nemesis »

Ik ben geindoctrineerd met het vrije katholieke geloof. Ofwel.. van huis uit katholiek, maar je moet verder zelf maar weten wat je er van vind en je eigen weg hierin zoeken.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Ace of Spades »

Geen
Wel heb ik op een katholieke midddelbare school gezeten. Wat er dan ook resulteerde in dat ik voor een opdracht naar de kerk moest :') .
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Nemesis »

opvoeding = indoctrinatie

of je wil of niet.. dus "geen" is onmogelijk
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Ace of Spades »

Nemesis schreef:opvoeding = indoctrinatie

of je wil of niet.. dus "geen" is onmogelijk
De vraag is welke religie ;)
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Nemesis »

ja, dus eigenlijk zou de vraag anders moeten zijn. maar niet geloven is ook een religie.
Geloof een mooie kwoot uit DS9 - Tear of the prophets.
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door SpaceWally »

Aangezien er geen bewijzen bestaan van het bestaan maar ook niet van het niet bestaan van een superwezen, is het niet-geloven inderdaad ook een geloof. Atheïsme is dus net zozeer een geloof als elke andere godsdienst. Een echte wetenschapper is in mijn mening niet een Atheïst, maar een agnosticus. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Nemesis »

wist niet eens dat dat bestond.. dat zou me dus geen atheist maken, maar een agnosticus!?
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door SpaceWally »

Inderdaad! ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Miriam »

Als er echt een god had bestaan had hij dan niet het zelfde gedaan als wat de founders deden bij de Jem Hadar :lol:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Met welke religie werd jij thuis geïndoctrineerd

Bericht door Nemesis »

nee, want hij is een liefhebbende god en geen solidvrezende god ;)

als hij bestaat..
Plaats reactie