verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door Miriam »

Pieter van Vollenhoven, oud-voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, wil dat er een wettelijke regeling komt die gedwongen anticonceptie bij zwaarverslaafden, psychiatrisch patiënten en verstandelijk gehandicapten mogelijk maakt. Dat zegt hij vanavond in het televisieprogramma Zembla.
Vijftig kinderen

Een aantal deskundigen valt hem in de uitzending bij. Jaarlijks sterven er naar schatting vijftig kinderen door mishandeling. Een veelvoud wordt (ernstig) mishandeld.

Op dit moment is de meest verregaande maatregel die mogelijk is het interneren van een verslaafde zwangere vrouw na 24 weken zwangerschap en het onmiddellijk weghalen van haar baby na de geboorte.
Drugs

In de eerste periode van de zwangerschap worden alle vitale organen aangelegd. Als een aanstaande moeder dan bijvoorbeeld drugs gebruikt of als er dan sprake is van mishandeling van de zwangere vrouw, kan dat grote gevolgen hebben voor het ongeboren kind.

De overheid moet kinderen daar tegen beschermen, vindt Van Vollenhoven. Hij is zich ervan bewust dat gedwongen toepassing van anticonceptie heel ver gaat.

Van Vollenhoven: "Mensen zullen zeggen: 'Dat gaat te ver', en ik moet eerlijk zeggen, dat zeg je ook makkelijk als je de werkelijkheid niet kent. Voor mij was die problematiek ook een eye opener, dan schrik je ook. Je ziet dat je die ouders moet helpen, want die hebben zichzelf niet in de hand. Als je dat zo signaleert, dan moet je misschien toch overgaan tot anticonceptiemiddelen."
Kindermishandeling gedogen

Deskundigen als Erik Gerritsen, de directeur van jeugdzorg Amsterdam, en directeur Sjef Czyzewski van GGZ Bouman in Rotterdam zijn het met Van Vollenhoven eens. Net als voormalig kinderrechter en SP-senator Nanneke Quick-Schuyt en onderzoeker Rob Bilo van het Nederlands Forensisch Instituut.

"Deze ouders hebben soms al een of twee keer laten zien dat ze niet in staat zijn om voor hun kinderen te zorgen", zegt Gerritsen, "met alle afschuwelijke gevolgen van dien. Als je deze ouders elke keer weer een nieuwe kans geeft, dan gedoog je kindermishandeling".
Fatale afloop

Van Vollenhovens laatste onderzoek als voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid ging over 27 kinderen die mishandeld werden tot de dood er (bijna) op volgde .

De Onderzoeksraad concludeerde onder meer dat "de overheid onvoldoende in staat is om haar verantwoordelijkheid voor de veiligheid van jonge kinderen tussen 0 en 12 jaar binnen gezinnen waar te maken".

De ouders van die kinderen hadden volgens Van Vollenhoven geen kinderen moeten krijgen.

ZEMBLA: 'Vader Moeder Ongeschikt', vrijdag 13 april 2012 om 21.20 uur bij de VARA op Nederland 2.
Laten we onze discussies eens wat maatschappelijk opstellen ipv het eeuwige midden-oosten gezeur

gedwongen anticonceptie bij zwaarverslaafden, psychiatrisch patiënten en verstandelijk gehandicapten, Goed idee of nazi praktijken?
Laatst gewijzigd door Miriam op 17 apr 2012, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door Majoor Tom »

Hier een misschien voorspelbare reactie mijnerzijds. Het doet mij inderdaad teveel aan nazi-praktijken denken. Volgende stap gedwongen authanasie van verstandig gehandicapten? Of is dat 'joden gezeur'?
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door Raynor's Revenge »

Nee, dat is de positie die Nederland volgens Santorum al jaaaaaren heeft :')
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door The Silencer »

Majoor Tom schreef:Hier een misschien voorspelbare reactie mijnerzijds. Het doet mij inderdaad teveel aan nazi-praktijken denken. Volgende stap gedwongen authanasie van verstandig gehandicapten? Of is dat 'joden gezeur'?
Bron en argumenten voor je geblaat? Anticonceptie staat niet gelijk aan euthanasie (en ook niet aan abortus voordat je dat er bij de haren...placenta bij gaat slepen).
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door Raynor's Revenge »

Nee, het is niet aan elkaar gelijk.... als het gelijk was, zou het niet een 'volgende stap' hoeven te zijn ;)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door Vis »

SpaceWally schreef:Hier een misschien voorspelbare reactie mijnerzijds. Het doet mij inderdaad teveel aan nazi-praktijken denken. Volgende stap gedwongen authanasie van verstandig gehandicapten? Of is dat 'joden gezeur'?
R2D2 schreef:drogreden, glijdende schaal
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door The Silencer »

Raynor's Revenge schreef:Nee, het is niet aan elkaar gelijk.... als het gelijk was, zou het niet een 'volgende stap' hoeven te zijn ;)
My bad, wat ik bedoel te zeggen is dat het volstrekt irrationeel is om euthanasie te zien als een volgende stap op anticonceptie. Zelfs Republikeinen gooien er nog minstens abortus tussen en zelfs staat het nog niet in verhouding.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door X-File »

Majoor Tom schreef:Hier een misschien voorspelbare reactie mijnerzijds. Het doet mij inderdaad teveel aan nazi-praktijken denken. Volgende stap gedwongen authanasie van verstandig gehandicapten? Of is dat 'joden gezeur'?
Nee, dat is Majoor Tom gezeur. Menig jood begint namelijk niet te pas en te onpas over zijn of haar afkomst. Net zo min dat ik niet elk betoog in ga met de mededeling dat mijn wiegje in de Zaanstreek gestaan heeft, of dat mijn familie oorspronkelijk uit Gelderland komt aan de zijde van mijn vader, en de omgeving van Edam aan de zijde van mijn moeder.

Het is namelijk niet relevant voor dit onderwerp.

Dus wees gerust, Tommekebommeke, het is geen 'joden gezeur'; het is alleen typisch gezeur van jou als persoon, een persoon die nogal met zijn eigen identiteit in de knoop zit schijnbaar, aangezien je het te pas en te onpas aanhaalt.

Voorts ben ik van mening, ik las het bericht gister in de krant al, dat de heer van Vollenhoven de weg een beetje kwijt is. Ik wacht met smart op de, door de AIVD goedgekeurde, reactie waarin staat dat hij verkeerd begrepen is, het bericht uit zijn verband gerukt wordt en dat het klootjesvolk het allemaal weer niet snapt.
Iets dergelijks komt vaker voor wanneer een lid c.q. aanhangsel van het koningshuis weer eens iets doms uitkraamt.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door Majoor Tom »

X-File, je hangt zo langzamerhand me strot uit. Ik ben jouw geëtter zat. Het was Miriam die over 'joden gezeur' begon.

Miriam zei:
Laten we onze discussies eens wat maatschappelijk opstellen ipv het eeuwige joden gezeur.
Toen vroeg ik mij openlijk af of het 'joden gezeur' is om op ethische gronden problemen te hebben met sterilisatie van verstandelijk gehandicapten. Om daar de oorlog bij te halen, ligt zeer voor de hand en dat is geen 'joden gezeur'.
Ik vind de uitspraak van Miriam grievend en jouw reactie stuitend.

Graag dus bij de juiste persoon reclameren. :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-(
Wat is dit forum toch een heerlijk warm bad, zowel voor nieuwe als iets minder nieuwe gebruikers. Iedereen die niet in het kliekje van bekenden zit, wordt afgezeikt. Wilson, doe er wat aan.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door X-File »

En zie weer, het gaat weer om jou. Een applaus waardig. Het opzetje zat al in je eerste posts, en zie hier een verdere reactie op de heer Spacewally de tweede:

Oom Tom, ik was uw geëtter al zat zodra u weer terugkeerde onder een nieuwe gebruikersnaam.

Topics waar enige vorm van normale discussie plaatsvinden ontsporen al vrij vlot zodra jij je mengt in het verhaal. Jij laat je te makkelijk uitlokken, wat uiteindelijk resulteert in ontregeling van een onderwerp persoonlijke aanvallen op jouw persoon, maar ook van jouw kant.

Je redenering omtrent onderwerpen zijn vaak door gevoel ingegeven, of getuigen van een belichting vanuit een zeer eenzijdige hoek.

En boven alles, te pas en te onpas, gaat het om de heer Spacewally en zijn achtergrond zelf.

Nieuwflits:

Het dondert ons geen zier wie je bent, wat je afkomst is en welk geloof je aanhangt. Welk leven je buiten dit forum hebt betekend hier, binnen deze gemeenschap, 0,0. Je bent joods van afkomst? Big. Fucking. Deal.
Je zal hier beoordeeld worden op het gedrag wat je laat zien hier op het forum. Om heel eerlijk te zijn: ik word er niet vrolijk van. Je gepassioneerde, neen, je geëmotioneerde geblaat komt mij de strot uit, en geloof mij als ik zeg dat ik niet de enige persoon zal zijn die zich irriteert aan het geëtter van jouw kant.

Dus of je zal leren hoe dit forum in elkaar steekt, of het lijkt mij verstandig dat je zelf de stekker uit je account trekt.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door Vis »

Waarschuwing van mod Vis, niet user Vis, want het is schijnbaar weer even nodig:

Knuffelbol, SpaceWally, de lol is er nu wel af, zeker buiten TMH. Als je een mening hebt hierover dan onderbouw je die met objectieve argumenten, en ga je niet schreeuwen, tig boze smileys plaatsen, of jammeren over hoe verschrikkelijk users hier behandeld worden. Voor al deze zaken kun je contact opnemen met een mod of admin via PM. Als je er werkelijk over wil praten staan we hier altijd voor open, en kan dat via die weg. Ook al vind je dat je helemaal gelijk hebt, dan is dat nog steeds geen reden om discussies telkens te laten ontsporen.

Kun je dat niet laten, dan ga je naar buiten tegen een duif schreeuwen want dat voegt net zoveel toe als dit. Dus: kappen, en we blijven het niet keer op keer vragen. Nog duidelijker: stopt dit niet, dan gaan we zoeken naar andere alternatieven om dit te laten stoppen, en ik denk dat jullie uit ervaring wel weten wat dat betekent. En nogmaals, ben je het hier niet mee eens, je weet waar de PM-knop zit.

Voor alle andere users: meldingen gericht aan specifieke personen mag tegen die personen via PM. Problemen die ontstaan binnen een topic kunnen gemeld worden via de topicmelding en kunnen vervolgens genegeerd worden in een reactie om het niet verder te laten ontsporen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door Vis »

Van Vollenhoven: "Mensen zullen zeggen: 'Dat gaat te ver', en ik moet eerlijk zeggen, dat zeg je ook makkelijk als je de werkelijkheid niet kent. Voor mij was die problematiek ook een eye opener, dan schrik je ook. Je ziet dat je die ouders moet helpen, want die hebben zichzelf niet in de hand. Als je dat zo signaleert, dan moet je misschien toch overgaan tot anticonceptiemiddelen."
Kan me hier wel in vinden; het beschermen van zowel de kinderen als de ouders is erg belangrijk. Maar het is allemaal niet zo zwart-wit.

Wat erg belangrijk is is wat voor regels hier precies voor worden opgesteld. Wanneer wordt iemand als zodanig geclassificeerd? Wat valt er bijvoorbeeld allemaal onder de categorie "verstandelijke handicappen"? Hier zitten ontzettend veel gradaties in. Misschien zitten mensen net op het randje, hebben ze ontzettend veel support van vrienden en familie, en krijgt het kind een geweldig leven. En zijn er überhaupt uitzonderingen voor mogelijk? Bijvoorbeeld in het voorgenoemde geval. Of mag na zo'n regeling iemand die behoort tot zo'n groep nooit kinderen krijgen in wat voor situatie dan ook?

Als het in sommige gevallen nog wel mag, hoe kan dit dan op een fatsoenlijke manier tot uitvoer kan worden gebracht? Er is al veel te weinig geld voor fatsoenlijke zorg in Nederland; ik verwacht niet dat er genoeg geld zal zijn of voldoende goed opgeleide mensen om hier mee om te gaan. En dan zou het enige alternatief zijn een algeheel verbod op het krijgen van kinderen o.b.v. bepaalde groepen, en dat vind ik veel te vergaand omdat je dan teveel gaat generaliseren terwijl dat imho bij dit soort zaken niet mogelijk is of zou moeten zijn.

Willen we verder dat de overheid dit soort dingen gaat bepalen? Zoals gezegd, hoe zit het met die classificatie? Zodra er regels zijn voor "verstandelijk gehandicapten", wie bepaalt vervolgens wat verstandelijke handicappen zijn? Valt ADHD daar ook onder? Wie bepaalt zoiets? Wat zijn de regels dáárvoor? Het grote gevaar hierbij is dat oorspronkelijke maatregelen een compleet andere vorm aan gaan nemen.

Dit is maar een heel beperkt bericht, dus geen idee wat hier verder al voor verzonnen is, maar vraag me af of zoiets volledig afgedekt kan worden. Zelfde idee als met het EPD; leuk idee met de goede bedoelingen, maar totaal niet uitvoerbaar op een realistische manier.

Dan nog het feit dat het lang niet alleen de genoemde groepen zijn waarbij kinderen misbruikt worden of gewoon een slecht leven hebben. Ik heb wat vrienden die werkzaam zijn in deze sector en de meest verschrikkelijke situaties tegenkomen. Als ik die verhalen hoor vraag ik me werkelijk af hoe zoiets mogelijk is in ons land, en kan het haast niet geloven. En daarbij gaat 't om "normale" mensen, dus geen zwaarverslaafden, psychiatrisch patiënten of verstandelijk gehandicapten. Dus in dat opzicht lijkt het me niet verkeerd om hier eerst over na te denken. Als de voorgestelde regels er zouden komen betekent dat dat zulk soort regels schijnbaar mogelijk zijn, en moeten we er wel rekening mee houden wat dat betekent voor de toekomst en in hoeverre uitbreidingen daarvan zullen ontstaan.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door The Silencer »

Wat betreft de uitvoerbaarheid (los van wat ik eventueel vind over het wel of niet moeten kunnen): wat verstaat hij onder anti-conceptie? Een chirurgische ingreep? En wat als dat dit soort mensen na hun ingreep naar het buitenland gaan, daar de ingreep ongedaan laten maken en zwanger worden en weer terug komen (of op een andere manier buiten de natuurlijke weg zwanger worden)? Wat doen we dan? Zwangere mama in de vrouwengevangenis stoppen? Nee dat zal goed zijn voor het kind.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: verplichte anticonceptie; goed of slecht idee?

Bericht door Miriam »

Mijn woordkeuze is verkeerd geweest. Maar heb het dan ook verandert in het midden-oosten gezeur (of zuid west Azië). Maar aangezien de meest recente discussie over het zionisme ging en die is gesloten. Leek dit mij een verfrissing van een actueel onderwerp dat dicht bij huis staat.
Plaats reactie