Verkiezingen 2012

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Verkiezingen 2012

Bericht door Miriam »

Jaja, ze zijn er weer; De verkiezingen, dus automatisch ook meteen een hele hoop stemwijzers. En net zo als de vorige jaren ben ik weer heel benieuwd wat de uitslagen zijn van iedereen.

Eerst maar even de normale;
Stemwijzer & Kieskompas
iedereen is denk ik wel bekend met bovenstaande kieswijzers.

Wie kies jij?
deze gaat meer in op de individuele kandidaten. Aan de hand van een aantal vragen krijg je de ideale kandidaat om op te stemmen(verwacht dus geen; Rutte of Roemer, maar de nummer 12 of 23 op de lijst.

Partijen wijzer
Partijenwijzer is een leuke site, deze gaat namelijk meer in op het gegeven hoe de ideale maatschappij er in uw ogen uit ziet. Adhv die uitslag volgen later de partijen die het dichts in de buurt komen met hun standpunten.

dan een paar bijzondere;
De groene kies wijzer
Mocht u zeer begaan zijn met de natuur, dan is hier de groene wijzer, erg handig gedaan.

Levensbeschouwelijke kieswijzer
de stemwijzer voor levensbeschouwelijke kwesties, omdat de meeste partijen en stemwijzers zich hier niet of nauwelijks over uitlaten in de opinie.

sexualiteitstemwijzer
Hoe partijen denken over zaken als anticonceptie, seksuele voorlichting en homo-acceptatie staat in deze wijzer centraal.

en tot slot de ongein;
Speldwijzer
De speld moet menig forum bezoeker al genoeg zeggen, lijkt mij zo.

Stormwijzer
Erg grappig gedaan, iets wat omslachtig of flauw geformuleerd allemaal, maar wel leuk. Ik kwam op D66 uit dus dat geeft ongeveer wel aan wat het niveau is.

Koppensneller
Dit is een leuke stemwijzer. Waarom naar standpunten kijken, als je ook gewoon mensen kan selecteren op uiterlijk. Zo doen we dat tenslotte ook in het dagelijks leven. De uitslag is wel makkelijk te manipuleren en dat is jammer.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Miriam »

http://www.stemwijzer.nl
Meeste overeenstemming met: Partijlogo
Afbeelding

U bent het op 11 punten oneens met SP
SP
PvdA
Partij van de Toekomst
PVV
Democratisch Politiek Keerpunt
CDA
ChristenUnie
Partij voor Mens en Spirit
Nederland Lokaal
GroenLinks
Partij voor de Dieren
Piratenpartij
Anti Europa Partij
VVD
Libertarische Partij
D66
SGP
Liberaal Democratische Partij
50Plus
SOPN
www.partijenwijzer.nl
Je bent voor een grote invloed van de overheid op de economie. Anders worden de rijken rijker en de armen armer. Met graaiers aan de top en armoede bij de werknemers. Je vindt dat sommige (groepen) mensen steun van de overheid nodig hebben om iets van hun leven te kunnen maken, én dat de overheid gelijke kansen voor iedereen moet garanderen. Je staat daarnaast ambivalent tegenover maatschappelijke veranderingen. Waarschijnlijk vind je wel dat we er in Nederland de laatste decennia op vooruit zijn gegaan, maar aan de andere kant zie je ook dingen die je absoluut niet bevallen, zoals misschien de seksualisering van de maatschappij. Je maakt je wat dat betreft een beetje zorgen over de toekomst. Materiële welvaart houdt je verder niet zo bezig. Je hebt er geen problemen mee, een groot deel van je inkomsten op te geven voor immateriële zaken als een beter milieu en/of kunst. Je investeert graag tijd in mensen. Tot slot vind je dat de politiek zich prima kan laten inspireren door religie. Dat heeft immers eeuwenlang goed gewerkt. Religieuze normen en waarden vind je van groot belang bij het besturen van een land.

Op basis van deze overtuigingen is de kans groot dat je je thuis voelt bij één of meer van de volgende partijen:
SP Lees het beginselprogramma van de SP
GrL Lees het beginselprogramma van GroenLinks
PvdD Lees het beginselprogramma van de Partij voor de Dieren
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Jadzia »

Ik ben het op 6 punten oneens met de SP.

Daarentegen ben ik het slechts op 5 punten eens met de VVD.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Blind Guardian »

Kieskompas stond tussen de SP, PVDA en GroenLinks in de poster van de SP hangt netjes op mijn raam.

Zal dit jaar ook wel worden. :)
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Guess who? »

D66
Gebruikersavatar
MajinSource
Captain
Captain
Berichten: 2123
Lid geworden op: 28 jan 2005, 10:14

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door MajinSource »

BLANCO!!!! :-( :-(
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Vis »

Partij voor de Dieren, obviously :love2:
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door The Silencer »

Ik weet het niet...blanco ligt meest voor de hand. Er is gewoon geen partij waar ik me genoeg mee kan identificeren dat ik ze mijn stem wil geven. Of ik ben op teveel punten met ze oneens of op veel punten eens maar niet in zaken die ik juist cruciaal vind.

In ieder geval geen van de vorige regeringspartij, religieuze fundamentalisten zoals de CU of SGP maar ook geen links omdat er wel iets gedaan moet worden aan de schuldenlast (maar dan niet op de VVD manier) en links het teveel afdoet als "zo erg is het niet".

Misschien wordt het toch tijd voor de Slinco partij.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Miriam »

Levensbeschouwelijke kieswijzer;
Afbeelding

CDA eerste en dat terwijl ik voor abortus ben en homoseksuelen van mij mogen trouwen :o
En de VVD en de SGP op een gedeelde 2de plaats en de SP op een gedeelde 3de plaats met het CU... Ik vermoed dat dit een truukje is om kiezers weg tesnoepen bij de grote partijen. :lol:

sexualiteitsstemwijzer;
Afbeelding

Alweer het CDA als eerste op de lijst. gevolgd door de SP en het VVD :)
En onderaan zo als het hoort GroenLinks & de PVV

dan nu maar eventjes de iets minder serieuze sites bekijken;

despeldwijzer;
Uitslag:

U bent een Steenbok, maar Leeuw is uw ascendant. Jupiter staat deze maand in zijn tweede huis, dus dat betekent oppassen voor lijsttrekkers met dubbele achternamen.
:lachhuil:

Nou dan ook maar de stomwijzer doen;
Afbeelding

haha, nou dit gaan we dus mooi niet doen, dan nog liever D66 :rofl:

en als laatst eens de koppensnellers test.
Afbeelding

Steeds de mooiste van de twee gekozen, kan ik dus nu concluderen dat alle lelijkerds op rechts zitten :?
Gebruikersavatar
Mansfeld
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 mei 2009, 16:26
Locatie: Belgium, Europe

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Mansfeld »

haha , ik moet natuurlijk niet stemmen voor Nederlandse partijen. Maar heb effe dat debat meegepikt op Nederland. die Diederik Samsom was wel clever. Interessante partij ook . Maar Die Emile Roemer (niet aanwezig daar) is wel de coming man zo te zien. dat is een politicus die we hier nog niet gezien hebben. Heeft ook een bizar accent. Niet echt het propere Nederlandse accent, vraag me af van waar dat komt ?
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Master Vanhu Botie »

Partijenwijzer schreef:Je bent voor een grote invloed van de overheid op de economie. Anders worden de rijken rijker en de armen armer. Met graaiers aan de top en armoede bij de werknemers. Je vindt dat sommige (groepen) mensen steun van de overheid nodig hebben om iets van hun leven te kunnen maken, én dat de overheid gelijke kansen voor iedereen moet garanderen. Je staat daarnaast ambivalent tegenover maatschappelijke veranderingen. Waarschijnlijk vind je wel dat we er in Nederland de laatste decennia op vooruit zijn gegaan, maar aan de andere kant zie je ook dingen die je absoluut niet bevallen, zoals misschien de seksualisering van de maatschappij. Je maakt je wat dat betreft een beetje zorgen over de toekomst. Waarschijnlijk maak je je verder zorgen over het klimaat, en vind je dat mensen ook wat meer aandacht voor elkaar en voor immateriële zaken moeten hebben. Tot slot ben je in principe tegen invloed van religie op de politiek, maar waarschijnlijk stoor je je wel eens aan de felheid waarmee sommigen zich tegen religieuze invloed uitspreken. Uit religie komen immers wel belangrijke normen en waarden voort.
Gebruikersavatar
Jadzia
Commander
Commander
Berichten: 1895
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:52
Locatie: Nuland

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Jadzia »

Ik kreeg op partijenwijzer:

Je bent voor een grote invloed van de overheid op de economie. Anders worden de rijken rijker en de armen armer. Met graaiers aan de top en armoede bij de werknemers. Je vindt dat sommige (groepen) mensen steun van de overheid nodig hebben om iets van hun leven te kunnen maken, én dat de overheid gelijke kansen voor iedereen moet garanderen. Je bent daarnaast een voorstander van individuele vrijheden, maar daar zijn wel grenzen aan. Je ziet in de maatschappij wel dingen die je niet zo bevallen, maar vindt een verbod vaak te ver gaan. Maatschappelijke veranderingen juich je meestal toe, maar je kijkt altijd wel kritisch naar de gevolgen. Materiële welvaart houdt je verder niet zo bezig. Je hebt er geen problemen mee, een groot deel van je inkomsten op te geven voor immateriële zaken als een beter milieu en/of kunst. Je investeert graag tijd in mensen. Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: religie mag geen enkele invloed hebben op de politiek. Je vindt dat geloof bij uitstek een privézaak is.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Vis »

Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: bom erop. Je vindt dat geloof bij uitstek verbannen moet worden.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door The Silencer »

Ik keek op de Slincowijzer, deze geeft aan welke partij het stilst gemaakt moet worden.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Mr Hayes »

Ik vind het jammer dat mensen niet meer even de tijd nemen om de online verkiezingsprogramma's zélf door te nemen. Ik wil graag dat visies en ideeën op de lange termijn toekomst van Nederland wat meer leven. En in de Stemwijzers en Kieskompassen wordt weinig of niet rekening gehouden met deze lange termijn-visie. De vragen zijn té makkelijk en laten mensen wat minder snel doordenken. Het eeuwige 'ge-JA, mee eens en ge-NEE, niet mee eens' is wat volgt. Tel daarbij op het met elkaar vergelijken van computer gegenereerde grafieken, TOP 10-noteringen en meningen die direct niet uit jouw mond komen, maar uit die van Stemwijzer en Kieskompas, en de luiheid van de kiezer neemt nieuwe vormen aan.

Dus neem gewoon even een kijkje op de site van alle politieke partijen en lees. Overigens heb ik nog wel een matrix voor jullie die op basis van de huidige verkiezingsprogramma's van de partijen, de partijen indelen in een progressieve, conservatieve en linkse of rechtse partij. Neem deze matrix mee in het lezen van de verkiezingsprogramma's. De Matrix is niet gegenereerd naar aanleiding van jouw meningen en is dus niet achteraf opgesteld:
Afbeelding

Ik ben in elk geval 100% pro-lange termijn visie op de toekomst van onze kinderen (Wij, ik ben 30, zijn toch al een verloren generatie. Dan maar opofferen voor onze kids!). Daarbij past niét de eeuwige dogmatiek van het ouderwetse links en rechts denken, maar een échte progressieve koers. Tja, dan kom je uit bij D66. Die dikke groene pijl naar boven wijzend :-). Al het andere is mij OF te links, OF te rechts OF net té conservatief.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Mr Hayes »

Vis schreef:Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: bom erop. Je vindt dat geloof bij uitstek verbannen moet worden.
Geloof kun je nooit verbieden, laat staan verbannen. Dan ontneem je het daadwerkelijke menszijn. Geloven kun je op zoveel manieren. Je kunt geloven in Allah of Boeddah. Je kunt geloven in de Christelijke God of de Grieks-Orthodoxe God. Of wat te denken van de Mormoonse Kerk? Maar nog belangrijker, je kunt ook geloven in jezelf, zonder toedoen van een religie. Mensen ontlenen op hun sterfbed en voor het altaar al hun kracht uit geloof. De ene patient sterft vreedzaam zonder God of Allah, de ander heeft daar God of Allah wel bij nodig. Hetzelfde met trouwen.

Als de mensheid nu eens in zag dat respect voor een ander valt of staat met het respecteren van ieders manier van geloven, dan waren we al een heel eind verder. Dan hadden we het niet zo snel over bommen. Helaas is de natuur van de mens heel anders en het zal dan ook nog wel millennia duren alvorens de door de mens uitgevonden religies gaan samensmelten/verdwijnen. Maar het geloven in iets verandert nooit. Heb daarvoor respect.

Is trouwens ook één van de redenen waarom ik D66 stem ;).
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door GPS »

In één van die kies/stemwijzers (of hoe ze ook mogen heten) staat ook een blokje waarbij je kunt aangeven of je het eens was met bepaalde besluiten die de afgelopen jaren zijn genomen.
Erg leerzaam! Dan zie je ook wat de diverse partijen gestemd hebben. Dat geeft een aardig indicatie wat ze van hun verkiezingsbeloften/program willen waarmaken.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Vis »

Mr Hayes schreef:Ik vind het jammer dat mensen niet meer even de tijd nemen om de online verkiezingsprogramma's zélf door te nemen. Ik wil graag dat visies en ideeën op de lange termijn toekomst van Nederland wat meer leven. En in de Stemwijzers en Kieskompassen wordt weinig of niet rekening gehouden met deze lange termijn-visie. De vragen zijn té makkelijk en laten mensen wat minder snel doordenken. Het eeuwige 'ge-JA, mee eens en ge-NEE, niet mee eens' is wat volgt. Tel daarbij op het met elkaar vergelijken van computer gegenereerde grafieken, TOP 10-noteringen en meningen die direct niet uit jouw mond komen, maar uit die van Stemwijzer en Kieskompas, en de luiheid van de kiezer neemt nieuwe vormen aan.
Niet iedereen heeft de tijd of kennis om de politiek bij te houden, na te denken over alle verschillende zaken die spelen in dit land, en hierover een weloverwogen mening te vormen. Vervolgens kost het ook ontzettend veel tijd om precies na te gaan wat een partij wil, voorspellen op wat voor manier ze dit zouden kunnen bereiken, om uiteindelijk te kunnen beslissen waar je op zou moeten stemmen zodat jouw meningen zo goed mogen worden vertegenwoordigd. En als iedereen er zoveel bij betrokken zou zijn dan was iedereen in Nederland een politicus (wat ook weer beangstigend zou zijn).

Als je een vergelijking wil trekken met vroegâh dan zijn mensen nu juist veel meer betrokken bij de politiek. Voordat dit soort sites bestonden waren er twee groepen mensen: mensen die zich betrokken voelden en er tijd en moeite in staken om programma's door te lezen, en mensen die 't geen bal kon interesseren en waarvoor alle mogelijkheden om zich beter te informeren teveel moeite waren. Deze laatste mensen stemden gewoon wat ze altijd stemden, wat hun ouders stemmen, of ze stemmen voor degene die er het meest sympathiek uit ziet op TV.

Ja, zo'n stemwijzer is simpel en niet diepgaand, maar dat is het hele punt. De drempel is laag waardoor mensen juist sneller de tijd nemen om hier wat aandacht aan te besteden, en daardoor meer betrokken raken. De hoogtepunten komen voorbij zodat mensen zich een vrij algemeen beeld kunnen vormen van wat er nu speelt, en wat de grote verschillen zijn tussen de partijen. Ook wordt tot op zekere hoogte hiermee duidelijk in welke hoek je zit. Ideaal, nee. Beter dan niets, ja. Wat maakt het uit dat ze wat meningen overnemen? Betekent dat ze er tenminste over praten en dus over nadenken. Laat ze toevallig met één iemand praten die een andere mening van zo'n site heeft overgenomen en je hebt een discussie. Wonderbaarlijk: doel bereikt.
Mr Hayes schreef:Dus neem gewoon even een kijkje op de site van alle politieke partijen en lees.
Of ga aan 't werk zodat de economie van dit land blijft draaien ;)
Mr Hayes schreef:Ik ben in elk geval 100% pro-lange termijn visie op de toekomst van onze kinderen (Wij, ik ben 30, zijn toch al een verloren generatie. Dan maar opofferen voor onze kids!). Daarbij past niét de eeuwige dogmatiek van het ouderwetse links en rechts denken, maar een échte progressieve koers. Tja, dan kom je uit bij D66. Die dikke groene pijl naar boven wijzend :-). Al het andere is mij OF te links, OF te rechts OF net té conservatief.
Het is vrij naïef om te denken dat je kan voorspellen wat er binnen de politiek gaat gebeuren bij toekomstige generaties. Dat kan al vrijwel niemand voor wat er nu op dit moment speelt, laat staan wat een keuze in 2012 voor effect zou kunnen hebben op de staat van Nederland in 2050.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Vis »

Mr Hayes schreef:
Vis schreef:Tot slot zie jij met al die verschillende religies maar één oplossing: bom erop. Je vindt dat geloof bij uitstek verbannen moet worden.
... bla ...
Ironie herkennen is ook een kunst ;) . Ik probeerde duidelijk te maken hoe achterlijk die stukjes tekst waren.
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Mr Hayes »

Je kunt wel proberen een land zo waterproof mogelijk te maken voor de toekomst. Dus niet 'ik maak het land waterproof', maar 'ik probeer het land zo waterproof mogelijk te maken met de huidige inzichten'.

Wat betreft die automatisch gegenereerde stukjes tekst. Inderdaad, ik vind dat ook onzin. Erge is nog dat er nog veel mensen zijn die denken dat er daadwerkelijk iemand was die ze een persoonlijk advies gaf....en dus overeenkomstig dit stukje gezwam ook gaan stemmen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Vis »

Mr Hayes schreef:Je kunt wel proberen een land zo waterproof mogelijk te maken voor de toekomst. Dus niet 'ik maak het land waterproof', maar 'ik probeer het land zo waterproof mogelijk te maken met de huidige inzichten'.
En wat daar juist aan bijdraagt is eerst eens kijken naar wat er op dit moment speelt binnen ons land en Europa en daar op een fatsoenlijke manier mee omgaan, in plaats van focussen op hoe we over 50 jaar van Nederland een utopia kunnen maken zodat de toekomst in TNG misschien toch nog realiteit wordt.

Das ook het grote verschil tussen technologie-bedrijven van dit moment: sommige spelers komen elk jaar uit met futuristische filmpjes over hoe zij de toekomst zien, vol met fancy technologie die niet bestaat en nooit zal bestaan, en doen verder niets; andere spelers steken hier geen moeite in maar veranderen nú de wereld door innovatieve producten op de markt te brengen die mensen daadwerkelijk kunnen gebruiken.

Met kijken naar de toekomst is niets mis, maar denken dat nu stemmen op partij A in plaats van B wellicht een beweging in stand kan brengen die zal zorgen voor betere toekomst is de grote illusie van de democratie.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Miriam »

D66 zegt rechts te zijn maar lult links of was het nou andersom, het hing er geloof ik van af wie er op het pluche zat. Of gaan ze hun tijd weer spenderen aan het bekritiseren van de PVV en haar debiele wetsvoorstellen, die ook zonder inmenging van D66 niet haalbaar zijn :lachhuil:

Vind D66 overens geen super slechte partij, maar ook geen super goeie :)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Mr Hayes »

Miriam schreef:D66 zegt rechts te zijn maar lult links of was het nou andersom, het hing er geloof ik van af wie er op het pluche zat. Of gaan ze hun tijd weer spenderen aan het bekritiseren van de PVV en haar debiele wetsvoorstellen, die ook zonder inmenging van D66 niet haalbaar zijn :lachhuil:

Vind D66 overens geen super slechte partij, maar ook geen super goeie :)
Dat komt omdat D66 niet gelooft in zuiver linkse of zuiver rechtse oplossingen. De maatstaf die D66 vooral hanteert is de meetlat 'conservatief vs. progressief'. Dan is het niet meer dan logisch dat D66 op sommige punten wat meer 'linksig' oogt en op andere punten weer 'rechtser' wordt bevonden. Anyway, op de meetlat 'conservatief vs. progressief' zul je wel degelijk duidelijkheid vinden bij D66 :-).
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Vis »

https://www.d66.nl/verkiezingsprogramma ... erknemers/
Van baan- naar werkzekerheid

We willen de tweedeling tussen mensen die langs de kant staan en mensen die meedoen verkleinen. Mensen die langs de kant staan, hebben nu te weinig kans op een baan. Modernisering van het ontslagrecht maakt het vaste contract weer aantrekkelijk. Zo scheppen we meer kansen, juist voor diegenen met een zwakkere positie op de arbeidsmarkt, zoals jongeren. D66 heeft een initiatiefwet ingediend waarin is gekozen voor een ontslagstelsel met een duidelijke en versimpelde ontslagprocedure. De redelijkheid van het ontslag (en eventuele vergoeding) kan indien nodig achteraf door de kantonrechter worden vastgesteld.

Werkgevers betalen verder de eerste zes maanden van de WW. Zo krijgen zij er financieel belang bij om werkloosheid te voorkomen. We willen daarbij verhinderen dat de regeling voor arbeidsongeschiktheid (WIA) een ontwijkroute wordt. Deze veranderingen combineren we met een kortere maar hogere WW. Zo bieden we een adequaat vangnet, maar zijn mensen niet langer afhankelijk van de overheid dan nodig. Verder investeren we in scholing om werkzekerheid te vergroten.
Ah, de D66 is zó'n partij (of dé partij, want schijnbaar was dit hun initiatief) :') . Niet doorhebben dat dit een enorme ontslaggolf teweeg zal brengen. In plaats van dat managers werkelijk gaan managen en ervoor zorgen dat medewerkers hun werk goed (kunnen) uitvoeren en beide partijen blij zijn met elkaar blijven ze gewoon de hele dag vergaderen en krijgen ze met dit soort achterlijke regelingen vrij spel om iedere werknemer waar ze een hekel aan hebben eruit te werken.

Heb je enig idee hoeveel mensen nu al bang zijn om hun mond nog open te trekken tegen hun leidinggevende omdat deze dreiging boven hun hoofd hangt? Drie keer raden welke mensen er het eerste uit worden gewerkt in 2013, en wat voor enorm scheve machtsposities dat binnen bedrijven gaat opleveren.

En laten we 't niet over ouderen hebben. Die kunnen dan gemakkelijk door drie jongere werknemers vervangen worden voor hetzelfde geld, inclusief eventuele vergoedingen. Vervolgens kunnen ze nergens meer een vergelijkbare baan vinden en zit er niks anders op dan prullenbakken gaan legen. Van baan- naar werkzekerheid. Haha.

Wat een geweldige toekomstvisie heeft deze partij. Hierdoor worden onze toekomstige generaties duidelijk veiliggesteld. Bedankt voor je D66-propaganda, Mr Hayes; weet ik in ieder geval zeker dat ik heel ver bij hun vakje uit de buurt blijf op het stemformulier.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Guess who? »

Je weet zelf echter ook dat hier een keerzijde aan zit. Want hoezeer ik het zelf NIET eens ben met deze voorgenomen maatregel, beschrijf je maar één kant van het effect hiervan.

Op het moment dat een werkgever makkelijk een werknemer kan ontslaan, kan hij ook makkelijk een werknemer aannemen. Het betekent namelijk dat de werkgever niet direct jarenlang vastzit aan een medewerker. Het wordt daardoor juist aantrekkelijker om (tijdelijk) een oudere werknemer aan te nemen, omdat de werkgever weet dat hij niet het salaris en extra vergoedingen tot het pensioen moét betalen.

Ondanks dat ben ik het op dit punt oneens met D66 en vind ik ons huidige systeem al flexibel genoeg. Er moet op zijn minst enige zekerheid zijn bij medewerkers. Voor alle vaste lasten van een huis, een gezin, een toekomst.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door GPS »

Guess who? schreef:Je weet zelf echter ook dat hier een keerzijde aan zit. Want hoezeer ik het zelf NIET eens ben met deze voorgenomen maatregel, beschrijf je maar één kant van het effect hiervan.

Op het moment dat een werkgever makkelijk een werknemer kan ontslaan, kan hij ook makkelijk een werknemer aannemen. Het betekent namelijk dat de werkgever niet direct jarenlang vastzit aan een medewerker. Het wordt daardoor juist aantrekkelijker om (tijdelijk) een oudere werknemer aan te nemen, omdat de werkgever weet dat hij niet het salaris en extra vergoedingen tot het pensioen moét betalen.

Ondanks dat ben ik het op dit punt oneens met D66 en vind ik ons huidige systeem al flexibel genoeg. Er moet op zijn minst enige zekerheid zijn bij medewerkers. Voor alle vaste lasten van een huis, een gezin, een toekomst.
Als die laatste zin er niet had gestaan zou ik bijna zeggen droom lekker verder. Want dat is nu net wat er NIET gaat gebeuren. In tegendeel. We zien nu al dat er nauwelijks nog contracten voor onbepaalde tijd worden gegeven. M.a.w. De werkgever wil nu al flexibel zijn. Lees snel van "overtollig" personeel af kunnen en goedkoper krachten inhuren en dat is dan niet die oudere werknemer, die een hoger salaris is gewend, vaak niet zo snel meer is en een grotere kans heeft op ziekte en dergelijke. Nog afgezien van het feit dat een oudere werknemer vaak mondiger is als iemand, die nog aan het begin van zijn carrière staat.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door The Silencer »

Mr Hayes schreef:(Wij, ik ben 30, zijn toch al een verloren generatie. Dan maar opofferen voor onze kids!).
Wordt alleen vrij lastig in een maatschappij waar iedereen liever de kinderen opoffert om er zelf NU beter van te worden, want tegen de tijd dat het echt niet meer houdbaar is voor de kinderen zijn ze toch dood en hebben er geen last meer van (vraag R2 maar eens zijn mening over "babyboomers" en "pensioen" en hij zal je een mooi voorbeeld geven).
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Vis »

Guess who? schreef:Je weet zelf echter ook dat hier een keerzijde aan zit. Want hoezeer ik het zelf NIET eens ben met deze voorgenomen maatregel, beschrijf je maar één kant van het effect hiervan.

Op het moment dat een werkgever makkelijk een werknemer kan ontslaan, kan hij ook makkelijk een werknemer aannemen. Het betekent namelijk dat de werkgever niet direct jarenlang vastzit aan een medewerker. Het wordt daardoor juist aantrekkelijker om (tijdelijk) een oudere werknemer aan te nemen, omdat de werkgever weet dat hij niet het salaris en extra vergoedingen tot het pensioen moét betalen.
Zo wordt het verkocht, maar het hele onderliggende probleem wordt genegeerd, en dit is juist het tegenovergestelde van een oplossing. <knip tl;dr> Door een cultuur aan te moedigen waarbij de werknemer niet meer belangrijk is en zonder problemen kan worden vervangen, zullen bedrijven (nog) minder moeite doen om hun bestaande werknemers te motiveren zodat ze hun werk beter uitvoeren en meer betrokken voelen. Ouderen kunnen nu ook gemakkelijk tijdelijk aangenomen worden voordat ze een vast contract krijgen. Maar wanneer bedrijven tijd en moeite steken in hun medewerkers levert dit voor iedereen een betere situatie op, en worden zelfs oudere medewerkers meer gewaardeerd, ook al zijn ze duurder, waardoor ze minder snel verplaatst zullen worden.
Guess who? schreef:Ondanks dat ben ik het op dit punt oneens met D66 en vind ik ons huidige systeem al flexibel genoeg. Er moet op zijn minst enige zekerheid zijn bij medewerkers. Voor alle vaste lasten van een huis, een gezin, een toekomst.
Maar zoals Mr Hayes al aangaf is het voor de huidige generatie toch al te laat.
D66 schreef:Modernisering van het ontslagrecht maakt het vaste contract weer aantrekkelijk.
En waarom noemen ze 't überhaupt nog een vast contract, als er niks vasts meer aan is?

"Modernisering van het ontslagrecht maakt het mogelijk te werken tot je ergens anders moet gaan werken."
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Miriam »

Een pool doet het zelfde werk voor de helft van het geld, dat verdiende geld steekt die pool niet in de Nederlandse economie maar gaat terug naar polen.
In plaats van dat de EU subsidies geeft aan bedrijven die investeren in voormalige Oostbloklanden, om de achterstand die is opgelopen na val van de muur in te halen en dus welvaart en werkgelegenheid te creëren. Maar nee nu zitten wij met de gebakken peren hier :greg:

Maar goed om die zelfde reden is het continent dat het meeste zeldzame grondstoffen bezit het armst van allemaal; Hebzucht is nog nooit ergens goed voor geweest :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Verkiezingen 2012

Bericht door Vis »

Snuitebol schreef:Een pool doet het zelfde werk voor de helft van het geld, dat verdiende geld steekt die pool niet in de Nederlandse economie maar gaat terug naar polen.
In plaats van dat de EU subsidies geeft aan bedrijven die investeren in voormalige Oostbloklanden, om de achterstand die is opgelopen na val van de muur in te halen en dus welvaart en werkgelegenheid te creëren. Maar nee nu zitten wij met de gebakken peren hier :greg:

Maar goed om die zelfde reden is het continent dat het meeste zeldzame grondstoffen bezit het armst van allemaal; Hebzucht is nog nooit ergens goed voor geweest :lachhuil:
Maar geen échte peren natuurlijk. Dat zou wat zijn.. zit die pool daar te werken voor de helft van het geld, komt die baas langs van hey wat doe jij nou weer hier betaal ik je toch niet voor? Oh joh ik ben gewoon even wat peren aan 't bakken, niks aan de hand! Dat kan toch niet. Dat zijn spreekwoordelijke peren.
Plaats reactie