Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

This administration doesn't even need an opposition party, we do fine ourselves.

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door Majoor Tom »

Ik wil de stelling wel verdedigen dat Star Trek voor een belangrijk deel is gebaseerd op het Oude Testament, de joodse Bijbel. Zo geeft de Vulcan groet de Hebreeuwse letter Shin, de eerste letter van het belangrijkste Joodse gebed Shema Jisrael Adonai Alehenoe Adonai Echad (Hoor Israel, de eeuwige is onze God, de eeuwige is één). Nimoy is nl. Joods en hij kende het teken dat rabbijnen geven op één van de belangrijkste Joodse feestdagen uit de synagoge. En natuurlijk is het hele verhaal van Star Trek te vergelijken met de reis van Mozes door de woestijn op zoek naar het beloofde land (where no man has gone before). Zo kan ik nog wel even doorgaan indien er iemand is geïnteresseerd op deze zonnige dag. ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Miriam »

Volgens mij kan elk ras dat wel zeggen, want ieder ras heeft zijn eigen mythes.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Majoor Tom »

Miriam schreef:Volgens mij kan elk ras dat wel zeggen, want ieder ras heeft zijn eigen mythes.
OK, kom maar op dan. Zonder bewijsvoering is dit een loze kreet.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Vis »

Majoor Tom schreef:Ik wil de stelling wel verdedigen dat Star Trek voor een belangrijk deel is gebaseerd op het Oude Testament, de joodse Bijbel.
Klopt, beide geheel fictie.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Master Vanhu Botie »

Vis schreef:
Majoor Tom schreef:Ik wil de stelling wel verdedigen dat Star Trek voor een belangrijk deel is gebaseerd op het Oude Testament, de joodse Bijbel.
Klopt, beide geheel fictie.
:rofl:
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Blind Guardian »

Vis schreef:
Majoor Tom schreef:Ik wil de stelling wel verdedigen dat Star Trek voor een belangrijk deel is gebaseerd op het Oude Testament, de joodse Bijbel.
Klopt, beide geheel fictie.
:love:
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Miriam »

Majoor Tom schreef:
Miriam schreef:Volgens mij kan elk ras dat wel zeggen, want ieder ras heeft zijn eigen mythes.
OK, kom maar op dan. Zonder bewijsvoering is dit een loze kreet.
Prima,

Maar dan wil ook duidelijkheid over O.A dit;
In De thora staat dat niet-joden minderwaard zijn en dat joden uitverkoren zijn om over alle (gentile) naties te regeren. Wil je daar ook bewijs van? want dan lijkt het mij handig om een topic te openen in het depate camp.

Natuurlijk is een topic over startrek en verschillende religies, ook altijd leuk om te babbelen.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Majoor Tom »

Vis schreef:
Majoor Tom schreef:Ik wil de stelling wel verdedigen dat Star Trek voor een belangrijk deel is gebaseerd op het Oude Testament, de joodse Bijbel.
Klopt, beide geheel fictie.
:bigeek:

(En dat op een Star Trek forum! Had het niet achter een spoiler-raampje verstopt moeten worden. Er zijn kleine kinderen op dit forum.)
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Majoor Tom »

@Miriam: Geen antwoord op mijn vraag.
Miriam schreef:De thora staat dat niet-joden minderwaard zijn en dat joden uitverkoren zijn om over alle (gentile) naties te regeren.
Hallo zeg, dat staat helemaal niet in de Tora. Wat heb jij toch een raar verwrongen beeld van mensen die je niet eens kent. Wat een haatvolle gedachten. Is dat wat jullie daar in de Balkan hebben geleerd om te denken over anderen? Dan begrijp ik wel waarom er zo'n bloedige oorlog is geweest en de eerste genocide na WO II in het voormalige Joegoslavië plaatsvond.
De belangrijkste boodschap van de Tora luidt: doe een ander niet aan wat gij ook niet zelf wilt worden aangedaan. Heb de vreemdeling lief als uzelf. Daar kan jij dus wel van leren.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Master Vanhu Botie »

En daar gaan we weer :roll:
Jongens, doe dit per pm, niemand is in jullie discussie geïnteresseerd :{
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door GPS »

Master Vanhu Botie schreef:En daar gaan we weer :roll:
Jongens, doe dit per pm, niemand is in jullie discussie geïnteresseerd :{
:stupid: Of ga naar Debate camp
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door Vis »

Bij dezen verplaatst. Nu netjes volgens de debate camp-regels als je hier echt tijd aan wil besteden.
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door Majoor Tom »

Over dit onderwerp zijn hele boeken volgeschreven. Zie bijvoorbeeld:

Rabbi Yonassan Gershom, Jewish Themes in Star Trek

Afbeelding

Nog een voorbeeld van het Oude Testament in Star Trek: de Tien Geboden (God’s prime directives) in Star Trek:

http://blog.beliefnet.com/idolchatter/2 ... ar-tr.html
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door The Silencer »

Majoor Tom schreef:Ik wil de stelling wel verdedigen dat Star Trek voor een belangrijk deel is gebaseerd op het Oude Testament, de joodse Bijbel.
Majoor Tom schreef:OK, kom maar op dan. Zonder bewijsvoering is dit een loze kreet.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Vis »

SpaceWally schreef:Ik wil de stelling wel verdedigen dat Star Trek voor een belangrijk deel is gebaseerd op het Oude Testament, de joodse Bijbel.
Baken eerst even alles af, want iedereen kan dit op een andere manier interpreteren. Bijvoorbeeld:

Wat versta je onder "een belangrijk deel" en hoe ga je dit precies duidelijk maken? Star Trek is namelijk nogal veelomvattend. Graag een concreet plan voor hoe je denkt dit uit te gaan voeren.

Wat versta je onder "gebaseerd op"? Hoe ga je aantonen dat de joodse bijbel als basis is gebruikt, en bijv. geen algemeen geldende normen en waarden? Correlation does not imply causation.
SpaceWally schreef:OK, kom maar op dan. Zonder bewijsvoering is dit een loze kreet.
Als het blijft bij verwijzen naar boeken en een blog zijn we in ieder geval snel klaar.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18794
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door Blind Guardian »

Maar goed dat ik een Babylon 5 fan ben tegenwoordig :)
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Majoor Tom »

Vis schreef:
SpaceWally schreef:Ik wil de stelling wel verdedigen dat Star Trek voor een belangrijk deel is gebaseerd op het Oude Testament, de joodse Bijbel.
Baken eerst even alles af, want iedereen kan dit op een andere manier interpreteren. Bijvoorbeeld:

Wat versta je onder "een belangrijk deel" en hoe ga je dit precies duidelijk maken? Star Trek is namelijk nogal veelomvattend. Graag een concreet plan voor hoe je denkt dit uit te gaan voeren.

Wat versta je onder "gebaseerd op"? Hoe ga je aantonen dat de joodse bijbel als basis is gebruikt, en bijv. geen algemeen geldende normen en waarden? Correlation does not imply causation.
SpaceWally schreef:OK, kom maar op dan. Zonder bewijsvoering is dit een loze kreet.
Als het blijft bij verwijzen naar boeken en een blog zijn we in ieder geval snel klaar.
Ja, ik ben te lui om de inhoud van het genoemde boek over te pennen, maar zodra ik tijd heb, zal ik een poging wagen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Vis »

Je kan beter beginnen met de afbakening, voordat je met willekeurige voorbeelden aankomt die overeenkomsten weergeven.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door The Silencer »

Vis schreef:Je kan beter beginnen met de afbakening, voordat je met willekeurige voorbeelden aankomt die overeenkomsten weergeven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Majoor Tom
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 nov 2011, 14:04

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Majoor Tom »

Vis schreef:Je kan beter beginnen met de afbakening, voordat je met willekeurige voorbeelden aankomt die overeenkomsten weergeven.
Star Trek is duidelijk jonger dan het Oude Testament, dus als er overeenkomsten zijn, is de eerste op het laatste gebaseerd en niet andersom.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Vis »

Majoor Tom schreef:
Vis schreef:Je kan beter beginnen met de afbakening, voordat je met willekeurige voorbeelden aankomt die overeenkomsten weergeven.
Star Trek is duidelijk jonger dan het Oude Testament, dus als er overeenkomsten zijn, is de eerste op het laatste gebaseerd en niet andersom.
Dus bij overeenkomsten tussen twee zaken is het nieuwste altijd gebaseerd op het oudste? Denk daar nog eens over na ;)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Meest belachelijke Alien uit TOS.

Bericht door Miriam »

Majoor Tom schreef:@Miriam: Geen antwoord op mijn vraag.
Miriam schreef:De thora staat dat niet-joden minderwaard zijn en dat joden uitverkoren zijn om over alle (gentile) naties te regeren.
Hallo zeg, dat staat helemaal niet in de Tora. Wat heb jij toch een raar verwrongen beeld van mensen die je niet eens kent. Wat een haatvolle gedachten. Is dat wat jullie daar in de Balkan hebben geleerd om te denken over anderen? Dan begrijp ik wel waarom er zo'n bloedige oorlog is geweest en de eerste genocide na WO II in het voormalige Joegoslavië plaatsvond.
De belangrijkste boodschap van de Tora luidt: doe een ander niet aan wat gij ook niet zelf wilt worden aangedaan. Heb de vreemdeling lief als uzelf. Daar kan jij dus wel van leren.
Allereerst is het eerste stuk van je zin generaliserend en zelfs je reinste anti-gentilisme.
Maar laten we een ding even duidelijk maken, voor dat men weer met loze termen gaat gooien. Ik ben niet anti-semitic, al is het alleen maar omdat dit een loze kreet is en puur alleen word gebruikt om een meerderheid onder controle te houden. Daarbij is de term opzich zelf ook nog eens rasistish omdat het zelfs onderscheid maakt binnen Semitische volkeren (Arabieren en perzen zijn ook Semitisch volkeren) Dus om deze discussie beschaafd te laten verlopen, laten we ons niet verlagen tot loze termen.

Ik bedoelde niet de torah (de eerste 5 stukken van de bijbel.) wat een redelijk belangrijk stuk is binnen in het jodendom, maar het allerbelangrijkste boek(en) binnen in het jodendom oftewel de Talmoed. Waarin duidelijk complete teksten staan over niet joden. Waarin de jood superieur word geacht tegenover niet joden en waarin god(god complex) hen opdraagt om de andere naties te overheersen tot de komst van de Masih ad-Dajjal. Maar dat doet niet terzake nu, op dit moment.

Allereerst moeten we afstand nemen van de mythe dat het joodse volk uitverkoren is door god. In de bijbel staat duidelijk dat jezus is toegezonden als profeet voor alle mensen op aarde, dus zelfs de chinezen en de olmecen (om er een paar te noemen) zijn uitverkoren, terwijl zij totaal niks te maken hebben met het; jodendom, Christendom of zelfs islam. Dus voordat Vis straks begint te quoten uit oude hindu teksten (welk alle 3 genoemde religies met ruim een paar decennia passeren. laten we afspreken dat de 3 boeken uit bovengenoemde religies niet als historisch accuraat referentie materiaal gebruikt mogen worden.

Laten we verder ook geen rabinistische haat, nazi's, ADL, White power, Chabad Lubavitch of andere haat groepen als referentie gebruiken. Dan wil ik best antwoord geven op je vraag.
Beta
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 285
Lid geworden op: 21 aug 2013, 17:25

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door Beta »

Hm... Ik zie ergens wel een referentie ja, maar ik vind het bijzonder vergezocht. Hoewel noch het Oude Testament noch Star Trek bewezen kan worden, denk ik dat we niet te veel religie moeten betrekken bij dit soort onderwerpen. Kijk: ik zie ook écht wel een patroon van de Tweede Wereldoorlog in Harry Potter (Voldemort is Hitler, en die gastjes die Voldemort tegenhouden het Verzet. Duh, Sherlock), maar ik zie er verder niet meer in dan normaal.

Wat ik wel zie in Star Trek is de boodschap van, wees goed voor anderen, benader ze volgens een logisch patroon en breng ze liever niet van streek - en als je dat doet, ruim je je eigen rotzooi achter jezelf op. En dat heeft niks te maken met "heb een vreemde lief gelijk uzelf" ---> het heeft te maken met common sense. Als je geen van de straat geplukte, achterbakse kl**tzak bent, begrijp je dat, maar Star Trek voegt het gewoon meer toe dan bijvoorbeeld een film zoals Pulp Fiction.

Daarnaast... Een teken kan allerlei dingen betekenen. Zoals op de blikjes monster energy zogenoemd "666" staat, en je op Cyprus iemand écht beledigt als je je duim omhoog steekt (zelfde als middelvinger). Ik geloof dat 't puur toeval is.
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door Punisher »

In Star Trek wordt ook iedereen 8 dagen na de geboorte verminkt en seksueel aangerand? Die aflevering heb ik gemist.
Beta
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 285
Lid geworden op: 21 aug 2013, 17:25

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door Beta »

-
Laatst gewijzigd door Beta op 08 jan 2019, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door The Silencer »

Vanaf hoe oud wel?
Beta
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 285
Lid geworden op: 21 aug 2013, 17:25

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door Beta »

The Silencer schreef:Vanaf hoe oud wel?
Vanaf oudemannetjesdiesilencerheten-leeftijd
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door Vis »

Debate Camp serieus houden s.v.p.
Gebruikersavatar
X-File
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 7388
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:26

Re: Star Trek is gebaseerd op het Oude Testament

Bericht door X-File »

“For most people, religion is nothing more than a substitute for a malfunctioning brain. If people need religion, ignore them and maybe they will ignore you, and you can go on with your life. It wasn't until I was beginning to do Star Trek that the subject of religion arose. What brought it up was that people were saying that I would have a chaplain on board the Enterprise. I replied, "No, we don't.”
-- Gene Roddenberry

Gene Roddenberry himself is said to have rejected the idea of religion lasting into Humanity's future. Ronald D. Moore commented regarding the fate of specific religions in Trek history: "Gene felt very strongly that all of our contemporary Earth religions would be gone by the 23rd century, and while few of us around here actually share that opinion, we feel that we should leave this part of the Trek universe alone." (AOL chat, 1997) "It was a core tenet of Gene's Trek."
-- Memory Alpha on Human Religion

Although Roddenberry was raised as a Southern Baptist, he instead considered himself a humanist and agnostic. He saw religion as the cause of many wars and human suffering.
-- "Roddenberry Interview". The Humanist 51. March/April 1991.

Dus Wally, hou alsjeblieft op met het pushen van je religie op dit forum, vervelende blaag.
Plaats reactie