Is er leven ná Stargate SG-1?

Stargate SG-1, Stargate: Atlantis & Stargate Universe

Moderator: Vis

Plaats reactie

Is er leven ná Stargate SG1?

Ja, er zijn nog genoeg andere series
7
47%
Ja, maar ik zal SG1 vreselijk missen
5
33%
Nee, ik zal nooit meer zo genieten van SF
0
Geen stemmen
Nee, waar kan ik de pil van Drion bestellen?
1
7%
Ja, omdat we nog SG Atlantis hebben
2
13%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Is er leven ná Stargate SG-1?

Bericht door Aaargh »

Zo ongelooflijk jammer dat ze stoppen met de serie SG1. De vraag is dan ook: Is er leven ná Stargate SG1?

Natuurlijk zijn er andere series. We hebben de spinoff "Stargate Atlantis". Enorm goeie serie. Er zullen films komen van SG1. Net zoals Star Trek ook een bak films heeft gemaakt? Misschien... eerst zijn er 2 films toegezegd. En waarschijnlijk als dat genoeg geld oplevert komen er meer. Het schijnt dat er ook nog steeds wordt gezocht naar nieuwe investeerders om toch door te kunnen gaan met de serie.

Maar er is ook een andere manier om te kunnen blijven genieten van de show. Ja, boeken! Ok, tis voor veel mensen een vies woord maar er zijn toch alweer een x-aantal pockets uitgebracht van Stargate SG1. Ik heb er nog geen 1 gelezen maar wel heb ik een flinke verzameling Star Trek pockets. Echt allemaal in één adem uitgelezen. Tevens heb ik nu 2 pockets van Stargate Atlantis ('Reliquary' en 'The Chosen'). Het leest lekker snel en je kunt blijven genieten van hun avonturen.
De pocket-boekjes zijn niet goedkoop. Reken op zo'n 13 euro per stuk wanneer je ze door je plaatselijke boekhandel laat bestellen. De boeken zijn ook alleen maar in het engels te lezen.
Voor meer info: http://www.stargatenovels.com/bookshop.php

Voor Star Trek fans zijn een ongelooflijk hoeveelheid pockets te krijgen. Ik ben zelf voor de gehele serie 'A time to..." gegaan:
1) A Time to Be Born
2) A Time to Die

3) A Time to Sow
4) A Time to Harvest

5) A Time to Love
6) A Time to Hate

7) A Time to Kill
8) A Time to Heal

9) A Time for war, A Time for Peace

Elke verhaal bestaat uit 2 pockets behalve (9). Dit betreft 1 pocket.
Dit zijn de verhalen tussen de films 'Insurrection' en 'Nemesis':

"On the cusp of their epic battle with Shinzon, many of Captain Jean-Luc Picard's long-time crew were heading for new assignments and new challenges. Among the changes were William Riker's promotion to captain and his new command, Riker's marriage to Counselor Deanna Troi, and Dr. Berverly Crusher's new career at Starfleet Medical. But the story of what set them on a path aways from the Starship Enterprise has never been told. Until now....
http://www.simonsays.com/content/index.cfm?sid=44

Lezen is natuurlijk wat anders dan een serie op tv. Voor mij is dit in iedergeval de manier om gewoon lekker te kunnen blijven genieten van deze steengoeie verhalen...

Gr.
Aaargh
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Is er leven ná Stargate SG1?
Ja, er zijn nog genoeg andere series

Boeken zijn leuk, maar het is geen serie. De verhalen zijn niet hetzelfde, en het geeft een heel andere feel. SG-1 zal niet meer terugkomen, hoeveel boeken ze er ook over gaan schrijven ;) Maar we zullen wel zien wat de films worden, en wat eventueel de derde serie gaat worden.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Ja, maar ik zal SG1 vreselijk missen
Er wordt al veel goedgemaakt door andere series, maar SG1 was toch wel wat speciaal. Heb er echt van genoten.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Heb er van genoten en zal het ook missen. We hebben natuurlijk Atlantis en de derde spin off serie nog die op komst is, maar SG1 op tv is afgelopen. En net zoals Vis zal zegt, boeken is geen serie.

Hopenlijk zijn de 2 dvd films een succes, zodat ze aantal jaren 2 dvd films per jaar kunnen maken. Of eventueel een bioscoop film (er waren toch ideeen om 2 bios films te maken door 2 verschillende filmstudios?) zou ook mooi zijn.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Vis schreef:Boeken zijn leuk, maar het is geen serie. De verhalen zijn niet hetzelfde, en het geeft een heel andere feel.
Trekscaper schreef:En net zoals Vis zal zegt, boeken is geen serie.
Klopt. Een boek is geen tv-serie. Geen spelt tussen te krijgen. Maar als je fantasie genoeg hebt is een boek eigenlijk veel mooier en je geniet veel langer. Heb je wel eens een boek na aanleiding van een sf-serie gelezen? Zelf alleen Star Trek TNG pockets en SG Atlantis pockets gelezen en ik kan je melden dat ik ze in één adem heb uitgelezen. En, ja, ik geef toe dat sommige schrijvers iets minder goed zijn om het gevoel van de serie over te brengen. Daar in tegen zijn er andere schrijvers die het wel erg goed hebben gedaan. Deze post is er dus om anderen op het idee te brengen dat de verhalen door gaan. Voor een ieder die wel van een goed boek houdt zijn er dus opties. Ik las in het DS9 forum dat daar ook genoeg leden boeken zijn gaan lezen omdat ze de serie zo goed vonden. En het betreft dus nieuwe verhalen....

Als je negatief bent ten opzichte van boeken zou ik graag vermeld willen zien op welk boek je doelt en daarop je comments...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

geweldige nick, monty python fan ? :lachhuil:

natuurlijk genoeg andere leuke series :thumb:
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Bericht door Trutgras »

@Aaargh: Ik weet niet waar je het vandaag haalt dat Vis iets tegen boeken zou hebben. Wat hij zei is dat boeken en televisie twee heel verschillende diersoorten zijn.

In een boek zul je nooit mooie special effects tegenkomen, of lekkere wijven, en het is erg moeilijk om even lekker een boek te lezen terwijl je een knoop aannaait oid. Gezamenlijk met je vriend(in)(n)(en) een boek lezen is ook lastig.

Boeken hebben weer hun eigen sterke punten, maar die komen beter tot hun recht als er orginele verhalen en karakters worden geschreven met een boek in gedachten, in plaats van karakters te gebruiken die gemaakt zijn om tot hun recht te komen op televisie. Beschrijvingen van de komische gezichtsuitdrukkingen van O'Neill in boeken zullen alleen maar grappig zijn als je de echte O'Neill op de televisie hebt gezien en in die zin zul je voor de beste SG-1 ervaringen dus altijd terug moeten naar de serie.

Zelf heb ik zo'n 15 Star Trek boeken gelezen en het viel mij op dat de beste boeken die boeken waren die na afloop van of geheel buiten de serie speelden, i.a.w. als de schrijvers vrij zijn om de televisieserie steeds meer los te laten.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Aaargh schreef: Heb je wel eens een boek na aanleiding van een sf-serie gelezen?

Als je negatief bent ten opzichte van boeken zou ik graag vermeld willen zien op welk boek je doelt en daarop je comments...
Ja, niet veel maar toch. Ben nu bezig met StarTrek: The Lost Era: Serpents among the ruins.
Aaargh schreef: Als je negatief bent ten opzichte van boeken zou ik graag vermeld willen zien op welk boek je doelt en daarop je comments...
Precies zoals Trutgras al zei:
Trutgras schreef:
Boeken hebben weer hun eigen sterke punten, maar die komen beter tot hun recht als er orginele verhalen en karakters worden geschreven met een boek in gedachten, in plaats van karakters te gebruiken die gemaakt zijn om tot hun recht te komen op televisie. Beschrijvingen van de komische gezichtsuitdrukkingen van O'Neill in boeken zullen alleen maar grappig zijn als je de echte O'Neill op de televisie hebt gezien en in die zin zul je voor de beste SG-1 ervaringen dus altijd terug moeten naar de serie.
Hoe goed een boek ook mag zijn gebasseerd op een tv serie, je wilt toch liever graag de personages voor je zien in actie dan in tekst vorm. Het visuele genot mis je gewoon.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Hangt er heel erg vanaf, sommige boeken gebaseerd op tv series zijn echt erg goed. Maar, ze zijn inderdaad zeldzaam ;)

Natuurlijk is er leven na Stargate, er was ook leven voor Stargate. Moet eerlijk zeggen dat de serie me hoe dan ook minder is gaan schelen door het hele Ori gebeuren, kon me maar matig boeien. Ik vind het niet erg dat het afgelopen is, nu kunnen alle creatieve mensen achter de serie andere dingen gaan doen. Bedenk wel dat we geen BSG hadden gehad als DS9 eeuwig had geduurd ;)
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Ik had op zich best zonder de nieuwe BSG kunnen leven hoor, zo goed vind ik die serie niet.
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Bericht door koent »

nouja zoals ergens anders al gezegd, het is heel wat anders dan bijv. sg-1
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

CmdrCrichton schreef:Ik had op zich best zonder de nieuwe BSG kunnen leven hoor, zo goed vind ik die serie niet.
:stupid:
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

CmdrCrichton schreef:Ik had op zich best zonder de nieuwe BSG kunnen leven hoor, zo goed vind ik die serie niet.
zonder het aflopen van ds9 hadden we ook the 4400 niet gehad en daarmee vermoedelijk ook geen Heroes. Het is goed als een serie afloopt en creatief talent iets anders gaat doen. Het is vervelend voor de fans, maar het is vaak ook niet goed als iets eindeloos doorgaat. SG1 is een van de voorbeelden waarbij je je kan afvragen wat de extra seizoenen nu precies nog hebben bijgedragen aan het geheel van de serie. Atlantis was een frisse wind, ze gaan nu alleen weer hetzelfde doen als SG1 en daarmee is de nieuwigheid ook klaar. Een Star Trek serie zoals Voy of Ent zou ook niet leuk meer zijn. Het leven gaat door, de tv ook. Blijven hangen is nooit goed.
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Nee, dat ben ik met je eens. Maar het voorbeeld van BSG niet. Heroes en The 4400 daarentegen wel.

En een nieuwe stargate serie zou ook best kunnen als ze breken met het huidige concept. Wat ze waarschijnlijk niet zullen doen gezien hoe succesvol deze is (geweest).
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Met Atlantis in ieder geval niet, misschien een nieuwe nieuwe serie (als die er komt) wel.

Bij de weg: Dat jij BSG misschien niet echt boeiend vindt maakt het kwalitatief nog geen slechte serie. BSG is een erg goede serie om een heel aantal redenen. Eerlijkheid zorgt er wel voor dat ik er bij moet zeggen dat het ook niet helemaal mijn ding is. Ik kijk er niet met het plezier naar zoals ik bijvoorbeeld deed bij Farscape. The 4400 wordt steeds beter, Heroes moet ik nog steeds eens gaan kijken ;)
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Tja, 'kwalitatief' vind ik zo'n discutabele term. Wanneer is iets nu 'kwalitatief goed' of 'kwalitatief slecht'. Ikzelf vind dat een beetje gezeik, in die zin als ik een serie leuk vind om te kijken dan kijk ik die of die nu 'kwalitatief goed' of 'kwalitatief slecht'. Oké, toegegeven, als je een 'kwalitatief slechte' serie of film kijkt dan wordt het al een stuk moeilijker om die te verdedigen. ;)

Bij BSG heb ik hetzelfde probleem als ik bij B5 had, het is me af en toe veel te langdradig. Maar dat is ook een kwestie van smaak uiteraard, een serie als Farscape welke dan ook wat meer wat losse verhalen tussendoor gooit vind ik persoonlijk fijner om naar te kijken.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

De kritiek van langdradigheid gaat bij BSG zeker op, vooral dit laatste seizoen (maar eigenlijk ook al in seizoen twee). Bij babylon5 niet. Het verschil zit 'm in het feit dat ze bij babylon5 in ieder seizoen duidelijk een punt hadden om naar toe te werken qua verhaal, en ook een eindpunt voor de serie hadden. Dit heeft BSG niet. Waar babylon5 wel langdradig in is, zeker vergeleken met moderne series als Farscape, is de manier waarop de verhalen verteld worden. Maargoed, het is dan ondertussen ook alweer een 'oudere' serie.

Wat maakt een serie kwalitatief goed, buiten een persoonlijke voorkeur om? Hoe een meerderheid van mensen met meer verstand van tv over een serie denkt. BSG is een SF serie die ook mensen die niet naar het genre kijken weet aan te spreken. Dat komt niet vaak voor. Trouwens, Farscape kreeg ook eigenlijk altijd positieve kritieken, dus daar kan je ook rustig van zeggen dat het een kwalitatief goede serie was ;)
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Trutgras schreef:@Aaargh: Ik weet niet waar je het vandaag haalt dat Vis iets tegen boeken zou hebben. Wat hij zei is dat boeken en televisie twee heel verschillende diersoorten zijn.
Ehm... volgens mij gaf ik hem ook gelijk in mijn reactie. Ik wil ook niet impliceren dat Vis niet van boeken houdt, maar blijkbaar wel op boeken die op tv-series zijn gebaseerd. En dat mag hoor. Ieder zijn mening. Alleen vraag ik dan af of je wel eens boek hebt gelezen na aanleiding van een serie...
In een boek zul je nooit mooie special effects tegenkomen, of lekkere wijven, en het is erg moeilijk om even lekker een boek te lezen terwijl je een knoop aannaait oid. Gezamenlijk met je vriend(in)(n)(en) een boek lezen is ook lastig.
Het verschil is waarschijnlijk dat ik een lezer ben. Ik vind het heerlijk, zeker op vakantie, om een stapel boeken mee te nemen en te genieten van een goed verhaal. Het voordeel van pockets is dat het enorm snel leest en aangezien ik Stargate leuk vindt, neem ik zeker een paar pockets mee...
Boeken hebben weer hun eigen sterke punten, maar die komen beter tot hun recht als er orginele verhalen en karakters worden geschreven met een boek in gedachten, in plaats van karakters te gebruiken die gemaakt zijn om tot hun recht te komen op televisie. Beschrijvingen van de komische gezichtsuitdrukkingen van O'Neill in boeken zullen alleen maar grappig zijn als je de echte O'Neill op de televisie hebt gezien en in die zin zul je voor de beste SG-1 ervaringen dus altijd terug moeten naar de serie.
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Het heeft ook te maken met de schrijver. Een voorbeeld is dat ik 2 pockets heb van Stargate Atlantis. Het ene boek las ik een adem uit, het tweede boek was een beetje worstelen. En dit kwam idd door de schrijfstijl. Het gevoel van SG begreep deze schrijver duidelijk minder als schrijver van boek 1...

Een ander voorbeeld is StarTrek Voyager "String Theory". 3 boeken 1 verhaal. De eerste 2 boeken harstikke goed tot dat Q in beeld kwam en ook duidelijk werd wat String Theory nu precies inhoud. Ik heb het boek zelf weggelegd om misschien later nog eens te proberen. Hierbij kan ik melden dat de schrijver goed in staat is om het gevoel van de serie goed weer te geven maar ik heb nu eenmaal een hekel aan Q... ;-)
Zelf heb ik zo'n 15 Star Trek boeken gelezen en het viel mij op dat de beste boeken die boeken waren die na afloop van of geheel buiten de serie speelden, i.a.w. als de schrijvers vrij zijn om de televisieserie steeds meer los te laten.
Bij StarTrek mogen de schrijvers (volgens mij) niet te veel afwijken. Je moet ook lid zijn van een soort "Startrek-writers" gilde...

Het idee achter mijn 'post' is natuurlijk om anderen te horen over boeken die zij gelezen hebben om te weten welke boeken de moeite waard zijn. En tevens denk ik dat wanneer je echt gek bent op een serie, en deze houdt op te bestaan, dat je toch kunt blijven genieten van de verhalen...

Nog 1 dingetje: Is het je wel eens opgevallen dat er ook een behoorlijk verschil is tussen script-writers/producers van series? Ook SG-1 en SG Atlantis kun je het verschil in verhalen merken. Gelukkig maken de acteurs met een slap verhaal weer een heleboel goed...
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Blind Guardian schreef:geweldige nick, monty python fan ? :lachhuil:
Je doelt op mijn nick? Ben absoluut een fan van Monty Python maar daar komt de nick niet vandaag. Elke willekeurig stripboek gebruikt mijn nick regelmatig... ;-)
Een goeie nick is hard to come by. Ik gebruik deze nick sinds 1992...

Verder ben ik enorme fan van quentin tarantino! Over fantastische humor gesproken...
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik vind dat je een boek niet met een film of serie moet vergelijken. Het zijn totaal verschillende dingen.

Bij een boek heb je de vrijheid de "wereld" waarin het boek zich afspeelt zelf in je hoofd voor te stellen. Hoe iemand een boek beleeft is dus voor een ieder in dat opzicht erg persoonlijk.
Misschien als je t boek later nog eens leest dat je weer een andere voorstelling maakt.
Vandaar ook de kritieken bij verfilming van een boek.

Bij een tv serie of een film zit je naar een interpretatie van een wereld te kijken die gemaakt is door de regisseur/ schrijvers. Bij een verfilming heb je dat gevoel nog meer als je het boek waar de film of serie op gebasseerd is zelf ook gelezen hebt.
En daar kan je t alleen maar mee eens zijn of oneens.
Plaats reactie