Stargate (1994) - Stargate SG1

Stargate SG-1, Stargate: Atlantis & Stargate Universe

Moderator: Vis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Stargate (1994) - Stargate SG1

Bericht door Section31 »

Zoals iedereen wel weet werd de serie SG-1 gebaseerd op de oorspronkelijke bioscoopfilm; Stargate uit 1994 met James Spader en Kurt Russel.

Maar hoe verhouden deze 2 zich tot elkaar? Is SG-1 een officieel vervolg op de film of moet ik deze 2 los van elkaar zien?
Ik zat laatst namelijk na lange tijd weer eens de orginele film te kijken en de hele toon hierin is heel anders dan die ik ken uit SG-1.
Veel duisterder en mystrieuzer terwijl SG-1 voor mijn gevoel een hele luchtige Sci-Fi serie was die zichzelf regelmatig niet al te serieus nam.

Eerlijk gezegd beviel de film mij een stuk beter en nam de serie een deel van de magie uit het Stargate universum weg voor me.
Of ben ik de enige die dat heeft. :P
Gebruikersavatar
Thierry
Captain
Captain
Berichten: 2154
Lid geworden op: 18 aug 2004, 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thierry »

De film verschilt op een aantal punten maar de serie is wel een vervolg.

Zoek maar op Wikipedia :*)
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stargate (1994) - Stargate SG1

Bericht door Aaargh »

Belachelijk. Toevallig net gisteren de film bekeken. De 2e keer in mijn leven. Kon er nog weinig van herinneren op 1 ding na: dit verhaal moet een vervolg krijgen.
Section31 schreef:Veel duisterder en mystrieuzer terwijl SG-1 voor mijn gevoel een hele luchtige Sci-Fi serie was die zichzelf regelmatig niet al te serieus nam.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Alhoewel de serie letterlijk een vervolg is op de film, slaat de serie een compleet andere weg in. Semi-serieus. In mijn ogen een uniek concept: lekkere sarcastische humor, niet te veel want er moet wel een 'serieus' verhaal worden verteld, maar af en toe luchtig. De serie durft zichzelf 'op de hak' te nemen...
Ik zie dan ook de film en de serie als twee verschillende zaken. Er wordt ook nog steeds gepraat over een deel 2 voor de film...
Eerlijk gezegd beviel de film mij een stuk beter en nam de serie een deel van de magie uit het Stargate universum weg voor me.
Of ben ik de enige die dat heeft. :P
Ik vond de serie toendertijd ook een aderlating. McGyver als O'Neill? Dat kan toch niet? En elke keer, wanneer ik eens per ongeluk SG1 op tv zag, vond ik het maar een slap verhaal. Nu achteraf weet ik dat de afleveringen tussen de dubbele afleveringen niet echt goed zijn.
Toen ik de trailer zag van SG Atlantis was ik erg nieuwsgierig. Zag bij de videotheek dat ze Seizoen 1 en 2 hadden. Gelijk gehuurd en echt achter elkaar alle afleveringen bekeken. Toen ben ik wee eens gaan kijken naar SG1. De humor van SG Atlantis was zo goed waarom vond ik SG1 dan nooit wat aan? Ik begon bij SG1 series 9. Nieuwe cast, nieuw verhaal. En wat een verhaal. Fantastisch... vervolgens op een hele onlogische manier ook alle andere seizoenen bekeken...

En nu kan ik niet anders concluderen dat SG1 mijn absolute nummer 1 serie is...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

De film heb ik weg terug in '96 of '97, gezien lang voor ik Stargate serieus ging volgen (dat is een jaar of drie geleden begonnen), de film is inderdaad veel donkerder dan de serie is, in de film is het ook nog niet bekend dat Ra een Goa'uld is (in de film is hij immer nog gewoon een alien), er zijn wel een paar vergelijkende dingen zoals de Kostuums en de Pyramides die komen later nog met regelmaat terug, als ik beken vind ik de acteurs beter dan in de Stargate film, ondanks dat de acteurs in de serie leuker en gezelliger overkomen, vind ik James Spader veel meer de 'enge nerd opgepikt uit zijn keldertje (lezing dan), en Kurt Russel als de Stereo Type Marinier. De film is altijd een mijn favouriete scifi-films geweest en is gemakkelijk te verteren als je Stargate de series niet gevolgd hebt.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

De makers van de film waren het dan ook niet eens met de serie,.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Je had de film, prachtige film. Toen zagen er twee mensen wel potentieel in dit concept.
Toen werd dus de tv-serie geboren. Zij vonden dat een tv-serie wat luchtiger moest worden om ook een jonger publiek aan te spreken.

Ik vind de tv-serie erg goed geslaagd. 10 seizoenen zegt ook wat over deze serie.
Kurt russel vond ik juist niet goed gecast in de film. Teveel marinier, hij moest juist ook een hart hebben om geloofwaardig vrienden te worden met die jongen.

Ik denk ook niet dat een donkere tv-serie had aangeslagen.
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Paulstartrek schreef:Ik vind de tv-serie erg goed geslaagd. 10 seizoenen zegt ook wat over deze serie.
Langstlopende SF-serie in de US (kan natuurlijk niet op tegen Doctor Who op BBC (29 jaargangen :o )
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Master Vanhu Botie schreef:
Paulstartrek schreef:Ik vind de tv-serie erg goed geslaagd. 10 seizoenen zegt ook wat over deze serie.
Langstlopende SF-serie in de US (kan natuurlijk niet op tegen Doctor Who op BBC (29 jaargangen :o )
Met Respect maar vergelijken met Doctor Who is erg lastig, aangezien tijdens dr who tussen-pauzes van enkele jaren (tot bijna decennia) zijn geweest, en daarnaast Stargate een redelijke vaste maincrew had in tegenstelling tot Who aangezien er behoorlijk wat nieuwe dokters zijn geweest de afgelopen 29 jaar, sterker nog Amanda Tapping en Christopher Judge, hebben zo'n beetje tien jaar bij de vaste crew behoord. (Daniel Jackson is een jaar vertrokken, maar had nog wel wat bij-rolletjes en De Richard Dean Anderson is vertrokken vanaf season 8, hoogsuit een paar bij-rolletjes om plaats te maken voor Ben Bowder en later Claudia Black, trouwens die mag er ook zijn)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ace of Spades schreef:De makers van de film waren het dan ook niet eens met de serie,.
Het is de pech voor Roland Emmerich en Dean Devlin dat de rechten van Stargate bij MGM liggen, anders hadden zij zelf er nog vervolgen op de bioscoopfilms willen maken.

Ik vind RDA ook veel beter dan Kurt als Jack O'Neil(l).
Maar misschien moet je de acteurs ook niet met elkaar vergelijken. De makers van de serie wilden toch een andere uitstraling aan het geheel geven dan de makers van de film.
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Op zich was Stargate als donkere serie niet nodig geweest, aangezien er een serie was rond die periode die een best wel donker thema had ... X - Files
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

Blind Guardian schreef:
Master Vanhu Botie schreef:
Paulstartrek schreef:Ik vind de tv-serie erg goed geslaagd. 10 seizoenen zegt ook wat over deze serie.
Langstlopende SF-serie in de US (kan natuurlijk niet op tegen Doctor Who op BBC (29 jaargangen :o )
Met Respect maar vergelijken met Doctor Who is erg lastig, aangezien tijdens dr who tussen-pauzes van enkele jaren (tot bijna decennia) zijn geweest, en daarnaast Stargate een redelijke vaste maincrew had in tegenstelling tot Who aangezien er behoorlijk wat nieuwe dokters zijn geweest de afgelopen 29 jaar, sterker nog Amanda Tapping en Christopher Judge, hebben zo'n beetje tien jaar bij de vaste crew behoord. (Daniel Jackson is een jaar vertrokken, maar had nog wel wat bij-rolletjes en De Richard Dean Anderson is vertrokken vanaf season 8, hoogsuit een paar bij-rolletjes om plaats te maken voor Ben Bowder en later Claudia Black, trouwens die mag er ook zijn)
Ik had 't alleen maar over records, maar als je de onderbrekingen meetelt heb je toch nog altijd 26 jaar (van 1963 tot 1989) ononderbroken jaargangen. Kan toch wel tellen vind ik ...
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Master Vanhu Botie schreef:
Blind Guardian schreef:
Master Vanhu Botie schreef:
Paulstartrek schreef:Ik vind de tv-serie erg goed geslaagd. 10 seizoenen zegt ook wat over deze serie.
Langstlopende SF-serie in de US (kan natuurlijk niet op tegen Doctor Who op BBC (29 jaargangen :o )
Met Respect maar vergelijken met Doctor Who is erg lastig, aangezien tijdens dr who tussen-pauzes van enkele jaren (tot bijna decennia) zijn geweest, en daarnaast Stargate een redelijke vaste maincrew had in tegenstelling tot Who aangezien er behoorlijk wat nieuwe dokters zijn geweest de afgelopen 29 jaar, sterker nog Amanda Tapping en Christopher Judge, hebben zo'n beetje tien jaar bij de vaste crew behoord. (Daniel Jackson is een jaar vertrokken, maar had nog wel wat bij-rolletjes en De Richard Dean Anderson is vertrokken vanaf season 8, hoogsuit een paar bij-rolletjes om plaats te maken voor Ben Bowder en later Claudia Black, trouwens die mag er ook zijn)
Ik had 't alleen maar over records, maar als je de onderbrekingen meetelt heb je toch nog altijd 26 jaar (van 1963 tot 1989) ononderbroken jaargangen. Kan toch wel tellen vind ik ...
en wat aantal eppies betreft ook een recordje., Dr Who heeft er 730+ als ik me niet vergis.
Dat is met 1 serie zelfs al meer dan de 5 Trekseries bij elkaar. :Y)
Plaats reactie