Kies 6 eps voor een bsg noob

'If I Forget Thee, Oh Earth...'

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Kies 6 eps voor een bsg noob

Bericht door Tactical_Cube »

Oke ik was vandaag met een collega op het werk en ik had het er over dat bsg zo goed is, hij zei dat prison break zo goed was :P
uiteindelijk zijn we het er over eens dat we beiden 6 afleveringen kiezen voor elkaar om te zien, hij dus 6 van prison break voor mij en ik 6 van bsg voor hem.

Dus welke eps zijn het beste om iemand in bsg te krijgen.

Ik zat zelf zowiezo te denken aan de cain eps.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ik snap dit soort vragen nou echt nooit.

Begin gewoon bij het begin!

De miniserie is ontzettend spannend, en daarna kan iedereen wel voor zichzelf bepalen of het iets voor hem/haar is.

Zelfde geldt trouwens voor Prison Break. Daar zitten maar weinig losse afleveringen bij, en -alles- volgt elkaar op. Een aantal losse afleveringen kijken is erg dom...
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Inderdaad, begin bij het begin en kijk ze dan allemaal.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

T_C kijkt ook een paar willekeurige 24 eps en zegt dan dat het niks is. :lachhuil:
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Als hij dat bij Voyager en Slut Whisperer nou ook had gedaan :')
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

:lachhuil:
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Kies 6 eps voor een bsg noob

Bericht door Trekscaper »

Tactical_Cube schreef:Oke ik was vandaag met een collega op het werk en ik had het er over dat bsg zo goed is, hij zei dat prison break zo goed was :P
uiteindelijk zijn we het er over eens dat we beiden 6 afleveringen kiezen voor elkaar om te zien, hij dus 6 van prison break voor mij en ik 6 van bsg voor hem.

Dus welke eps zijn het beste om iemand in bsg te krijgen.

Ik zat zelf zowiezo te denken aan de cain eps.
Beginnen met seizoen 1, is te moeilijk voor niet bsg kijkers om in te komen als je met seizoen 2 begint. Zijn zoveel verhaallijnen dan.

In elk geval:

33
Water
Act of Contrition
You can't go home again
The hand of God
Kobol's Last Gleaming

Daarna is ie wel fan :)

De miniserie is misschien wat te lang om daarmee te beginnen. Je kan beter met de 6 afleveringen beginnen die ik heb opgenoemd en erbij vertellen wat er in de miniserie zo globaal gebeurt.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

Je kunt beter bij de miniserie beginnen vervolgens de volgende afleveringen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Kies 6 eps voor een bsg noob

Bericht door Vis »

Trekscaper schreef:De miniserie is misschien wat te lang om daarmee te beginnen.
6 afleveringen zijn langer ;)
Trekscaper schreef:Je kan beter met de 6 afleveringen beginnen die ik heb opgenoemd en erbij vertellen wat er in de miniserie zo globaal gebeurt.
:? :X
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Kies 6 eps voor een bsg noob

Bericht door Trekscaper »

Vis schreef:
Trekscaper schreef:De miniserie is misschien wat te lang om daarmee te beginnen.
6 afleveringen zijn langer ;)
Maar bevatten wel 6 verschillende verhalen ;)
Vis schreef:
Trekscaper schreef:Je kan beter met de 6 afleveringen beginnen die ik heb opgenoemd en erbij vertellen wat er in de miniserie zo globaal gebeurt.
:? :X
Kijk, voor ons scifi fans is de miniserie meesterlijk. Maar denk je nu echt dat iemand die geen scifi kijkt, zin heeft om 3 uur lang naar een miniserie te gaan kijken wat in hun ogen langdradig overkomt? Je moet het bekijken vanuit de niet scifi fan perspectief. Trust me, heb vaker mensen proberen te overtuigen dat ze BSG moeten kijken. Als je begint met 1 goede aflevering, wat eruit springt, dan gaan ze verder kijken en dan gaan ze ook waarschijnlijk de miniserie kijken. Als je nou kort wat achtergrond informatie geeft, komende uit de miniserie, dan snappen ze ook de begin afleveringen. 45min tegenover 180min is een groot verschil ;)
Gebruikersavatar
martine
Captain
Captain
Berichten: 2177
Lid geworden op: 21 jul 2002, 14:22
Locatie: Londen UK

Bericht door martine »

De mini is gesplit in twee delen dus die zou je wel kunnen verkopen als 2 eps. Daarna gewoon 33 en de volgorde aanhouden. Niets mis mee toch?
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: Kies 6 eps voor een bsg noob

Bericht door Section31 »

Trekscaper schreef:Kijk, voor ons scifi fans is de miniserie meesterlijk.
De kracht van BSG is juist dat de SciFi drempel heel laag is. Ik ken een aantal mensen die SciFi echt geen zak aanvinden (daar hoef ik bijv echt niet te komen met Star Trek), maar die BSG wel interessant vinden.

In de miniserie worden de karakters juist op zo'n manier neergezet dat het meer doet denken aan een drama serie op bepaalde momenten.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Dat vind ik nu echte kolder. Het is Sci Fi als Sci Fi Sci Fi kan zijn...het geeft volgens mij alleen maar aan dat die mensen waar jij het over hebt zelf niet weten wat ze nu eigenlijk wel en niet leuk vinden (maar das wel vaker zo).

@TC: Gewoon bij het begin beginnen. Je kan iemand niet fan maken, iemand moet het worden. Het is dus iets dat iemand gaan aanspreken of niet en daar helpt een selectie van eps niet bij. Als dat wel zo is dan kan je je hoe dan ook afvragen hoe deze persoon tv kijkt.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

De term science fiction schrikt ook een hoop mensen af.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Kies 6 eps voor een bsg noob

Bericht door Vis »

Trekscaper schreef:Kijk, voor ons scifi fans is de miniserie meesterlijk. Maar denk je nu echt dat iemand die geen scifi kijkt, zin heeft om 3 uur lang naar een miniserie te gaan kijken wat in hun ogen langdradig overkomt? Je moet het bekijken vanuit de niet scifi fan perspectief.
mini langdradig? aparte afleveringen lijken veel langdradiger, zeker van seizoen 1, als je 't vergelijkt met de miniserie :) daarnaast houdt iemand van scifi of niet, en vinden ze bsg wat of niet; dat zal niet veranderen doordat je ze toevallig een stukje laat zien wat zij leuk vonden. uit het perspectief van een niet-scifi-kijken gezien zou ik alsnog de miniserie als eerste kijken. voor iedereen is het irritant dat je geen flauw idee hebt wie alle karakters zijn, die in de mini veel beter worden geintroduceerd. daarnaast bevat de mini nog veel beelden van caprica. als je ze met 33 laat beginnen is het enige wat ze zien een ruimte schip en dát schrikt veel mensen pas af :P
Trekscaper schreef:Trust me, heb vaker mensen proberen te overtuigen dat ze BSG moeten kijken. Als je begint met 1 goede aflevering, wat eruit springt, dan gaan ze verder kijken en dan gaan ze ook waarschijnlijk de miniserie kijken. Als je nou kort wat achtergrond informatie geeft, komende uit de miniserie, dan snappen ze ook de begin afleveringen. 45min tegenover 180min is een groot verschil ;)
naja, ik geloof er niet in :) als je al zoveel moeite moet doen voordat men het een kans geeft, laat ze dan maar lekker naar eigen huis en tuin kijken. als ze het een kans willen geven kunnen ze het ook wel opbrengen een vlotte en spannende miniserie te kijken. als ze het daarna nog niks vinden kunnen ze alsnog een paar afleveringen van de serie bekijken.

btw: niet-scifi-fans :r
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: Kies 6 eps voor een bsg noob

Bericht door Trekscaper »

Section31 schreef:
Trekscaper schreef:Kijk, voor ons scifi fans is de miniserie meesterlijk.
De kracht van BSG is juist dat de SciFi drempel heel laag is. Ik ken een aantal mensen die SciFi echt geen zak aanvinden (daar hoef ik bijv echt niet te komen met Star Trek), maar die BSG wel interessant vinden.

In de miniserie worden de karakters juist op zo'n manier neergezet dat het meer doet denken aan een drama serie op bepaalde momenten.
Het is voor mensen al scifi als het op een ruimteschip afspeelt. Dan is het voor hun al niet geloofwaardig meer. En denken ze meteen aan het vooroordeel van science fiction: aliens, ruimteschepen, strakke pakken, laserwapens. Ik weet ook dat BSG veel meer is dan alleen science fiction, maar leg dat maar eens uit aan een niet scifi kijker.

@martine: 1 deel van de miniserie duurt nog steeds 90min. Het verhaal komt pas echt goed op gang na de eerste 30min. Dan is de niet scifi fan waarschijnlijk al afgehaakt. Voor meer kans op succes zou ik echt wel een aflevering als "33" of "the hand of god" als eerste laten zien. Dan zit de niet scifi kijker al meteen goed midden erin. Die 2 afleveringen blinken gewoon uit door goede verhaalvertelling, goede effecten en zet de karakters al goed neer. Is de niet scifi kijker dan geintereseerd na het zien van 1 van die afleveringen? Begin dan met de miniserie. Maar ik zou zeer zeker niet met de miniserie beginnen.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

sorry maar als je zegt 'kies 6 episodes voor een bsg-noob', dan mag je er voor het topic ook vanuit gaan dat ze alle zes gekeken worden (heeft zo weinig zin er zes te kiezen anders he?), dus daarom hoef je de miniserie niet te laten. gewoon vanaf t begin beginnen dus :good:
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Bij VOyager kan je willekeurige eps kijken dat is toch meer karakterachteruitgang dan het uitdiepen ervan.
Maar bij BSG wordt langzaamaan een verhaallijn opgebouwd en is het zonde als je zomaar eps willekeurig gaat kijken. Helemaal als de doelstelling is om iemand de serie te laten volgen uiteindelijk.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ja ik snap wel dat bij het begin beginnen het beste is, maar hij kijkt nooit sci-fi :P dus daarom wou ik hem eerst een aantal super eps laten zien.

ik denk dat de mini serie idd ook te lang is om een niet sci-fi fan mee laten te beginnen dat heb ik met mijn moeder wel gemerkt :lachhuil: die heeft de mini serie nog steeds niet uitgezien na een aantal weken ze had er dan na 20 minuten wel genoeg van, terwijl ze wel Pegasus en Ressurection ship one in een keer heeft uitgekeken :P

daarom vroeg ik dus van 6 eps, het is dus voor iemand die nog nooit sci-fi heeft gezien en denkt dat alle sci-fi series hetzelfde zijn :P
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Bericht door Miriam »

BSG is zwaar bagger dus kijk maar gewoon prison break :)
Net de hele BSG de orginele is daar in tegen weer iontresant maar deze is gewoon niet boeiend en nerds
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

dan blijf je toch lekker weg
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

my god, kill me now.. ik word hier echt moe van :Z
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

je luistert toch ook niet 3 losstaande minuten uit een stuk muziek dat 20 minuten duurt? Om zo uiteindelijk het hele stuk te gaan luisteren?
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Tactical_Cube schreef:ja ik snap wel dat bij het begin beginnen het beste is, maar hij kijkt nooit sci-fi :P dus daarom wou ik hem eerst een aantal super eps laten zien.

ik denk dat de mini serie idd ook te lang is om een niet sci-fi fan mee laten te beginnen dat heb ik met mijn moeder wel gemerkt :lachhuil: die heeft de mini serie nog steeds niet uitgezien na een aantal weken ze had er dan na 20 minuten wel genoeg van, terwijl ze wel Pegasus en Ressurection ship one in een keer heeft uitgekeken :P

daarom vroeg ik dus van 6 eps, het is dus voor iemand die nog nooit sci-fi heeft gezien en denkt dat alle sci-fi series hetzelfde zijn :P
Precies. Ik heb de proef op de som gedaan en op werk gevraagd aan een collega (niet scifi fan) wat hij liever zou willen. Ik kreeg als antwoord terug dat hij liever een goede uitblinkende aflevering willen zien, dan 180min lang te kijken naar de miniserie. Het is gewoon te lang. Hoe goed de miniserie ook is, het duurt even voordat het op gang komt en dan heeft de niet scifi fan allang de tv afgezet.

Jullie kijken hier allemaal vanuit een scifi fan perspectief. Begrijp alle argumenten, deze gelden ook voor mij. Maar niet voor een niet scifi fan. Die boeit op dat moment niet de achtergrond van de cylon oorlog. Het boeit hem dit wel als hij na enkele afleveringen gekeken te hebben de serie hem interessant lijkt. Tactical Cube heeft dan ook volkomen gelijk met te zeggen dat hij 6 afleveringen wilt kiezen die het beste van BSG representeren. Je moet de niet scifi fan dan triggeren en een aflevering als "33" en "the hand of god" heeft dat allemaal in zich.
Gebruikersavatar
Ezri
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 666
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Ezri »

Als hij er toch 6 afleveringen van gaat kijken, zou ik toch écht met de miniserie beginnen. Het sterke van BSG waar mensen voor vallen is juist de verhaallijn en karakterontwikkeling. Door elkaar kijken lijkt mij dan echt ontzettend zonde.
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Guess who? schreef:je luistert toch ook niet 3 losstaande minuten uit een stuk muziek dat 20 minuten duurt? Om zo uiteindelijk het hele stuk te gaan luisteren?
dat ligt er een beetje aan;
als het drie minuten zijn van het thema, waar vervolgens 20 minuten lang op wordt gevarieerd, dan is het wel nuttig om eerst drie minuten een thema te analysereb/beluisteren...
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

wat bovenstaande personen hebben gezegt

ik ben weleens in een deel II van een boek begonnen, en dat is verdomd lastig als je Deel I niet gelezen hebt
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Trekscaper schreef:Precies. Ik heb de proef op de som gedaan en op werk gevraagd aan een collega (niet scifi fan) wat hij liever zou willen. Ik kreeg als antwoord terug dat hij liever een goede uitblinkende aflevering willen zien, dan 180min lang te kijken naar de miniserie. Het is gewoon te lang. Hoe goed de miniserie ook is, het duurt even voordat het op gang komt en dan heeft de niet scifi fan allang de tv afgezet.
dat antwoord is a) vrij makkelijk in de hand te werken en b) gaat het om 6 afleveringen :)
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Vis schreef: dat antwoord is a) vrij makkelijk in de hand te werken en b) gaat het om 6 afleveringen :)
a. Al eens geprobeerd bij een niet scifi fan? :*) Ik wel, heb gemerkt dat ze liever stargate willen kijken dan bsg.
b. 6 afleveringen met verschillende verhalen ;)
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

Bij het begin beginnen is een heel goed idee anders snap je de helft van de serie niet. Maar als er één moment is waar ik echt een wow gevoel had dan was het dit (alleen klikken als je USA volgt) wel :Y)

Zo iets zou je Picard of Janeway nooit ziern doen met hun scheepje
Plaats reactie