Seizoen 3, een review

'If I Forget Thee, Oh Earth...'

Moderator: R2D2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Seizoen 3, een review

Bericht door Trekscaper »

Nu seizoen 3 afgelopen is in Amerika, ben ik benieuwd wat we eigenlijk van seizoen 3 in het algemeen vonden?

Seizoen 3 begon uitstekend, met als hoogtepunt "Exodus deel 2" waarin de overgebleven kolonisten van New Caprica werden gered. De afleveringen erna waarin we wat meer van de cylons op de basestars te zien kregen en de cylon mythologie uitgediept waren ook best goed. "Unfinished Business" was een brilliante aflevering waarin men hun haat en emoties tegenover elkaar kon uitlaten, met geweldige muziek. De seizoen 3.0 cliffhanger "Eye of Jupiter" was wel ok, maar enigszins ook een letdown. "Rapture" was wel weer beter en helaas was deze aflevering een van de laatste superafleveringen die we kregen te zien. We kregen nu een hoop fillers voorgeschoteld, waarin het verhaal uitgerekt werd. Deze afleveringen waren voor mij persoonlijk overbodig en dat was ook te zien aan de dalende kijkcijfers. De kwaliteit van BSG kwam weer terug in "Maelstrom" waarin Starbuck dood ging, maar ook weer niet dood ging.

Vervolgens kregen we tegen het einde aan 3 afleveringen waarin de trail tegen Baltar centraal stond. Ook dit vond ik weer wat uitgerekt en bracht niet genoeg sensatie en spanning met zich mee die ik in de voorgaande seizoenen wel bespeurde. We kregen als beloning voor ons geduld, de geweldige laatste 15min van de seizoensfinale in "Crossroads deel 2" Voor die laatste 15min is BSG het te doen voor.

Hopenlijk krijgen we in seizoen 4 meer te zien zoals de laatste 15min van de seizoensfinale en geen fillers meer, want BSG leent zich daar niet voor.
Gebruikersavatar
koent
Commander
Commander
Berichten: 1197
Lid geworden op: 02 mar 2007, 17:01
Locatie: Nijmegen

Bericht door koent »

goeie recap, wel mee eens.
ik vind toch echt dat seizoen 3 toch wel flink werd gekenmerkt door zijn ENORME hoeveelheid aan fillers.
erg jammer, word mn waardering voor de serie weer wat minder. al met al: een seizoen met z'n goede en z'n slechte momenten :)
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

S3 had aan de ene kant niet (veel) meer fillers dan S2, aan de andere kant kan je heel S3 als een filler af doen. t is maar net hoe je t wilt bekijken, en persoonlijk kies ik dan liever voor optie 1, komt t kijkgenot wel ten goede ;)
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Wat is dat voor gezeik met fillers?

De afleveringen richtten zich op de personages en de omstandigheden in de vloot. Hele afleveringen zonder Cylons. Tijd nemen om te zien hoe de personages omgaan met de terugkeer in de vloot en de reis naar de Aarde. De nasleep van New Caprica. Seizoen 3 is meer ingetogen, wat IMO ook nodig was.

BSG is een personage-gedreven serie, niet plot-gedreven.
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

ik ben het voor een groot deel met 3rd eens :O
al hoewel ik er wel bij moet zeggen dat ze er misschien gewoon wat teveel achter elkaar hebben gedaan want op zich waren ze allemaal erg goed, maar verslapte de aandacht er wat door
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Fillers op zich heb ik niks op tegen, maar ik heb een hekel aan "personage van de week" verhaaltjes. BSG zie ik niet als zo'n serie, ligt misschien aan mij, maar om die reden vind ik S3 een stuk minder. Personages kun je ook uitdiepen zonder een (vrijwel) hele aflevering aan één of twee personages te besteden.

Daar bovenop nog veel zweverigheid over de prophecies en een seizoens-plot dat mij is ontgaan...
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

3rd RemataKlan schreef:Wat is dat voor gezeik met fillers?

De afleveringen richtten zich op de personages en de omstandigheden in de vloot. Hele afleveringen zonder Cylons. Tijd nemen om te zien hoe de personages omgaan met de terugkeer in de vloot en de reis naar de Aarde. De nasleep van New Caprica. Seizoen 3 is meer ingetogen, wat IMO ook nodig was.

BSG is een personage-gedreven serie, niet plot-gedreven.
Wat een bullshit 3rd...sorry dat ik het zeg. We zijn vanavond toevallig weer aan seizoen 1 begonnen en dan zie je dat de serie voornamelijk gedragen wordt door het verhaal, het plot, en niet door de personages. Op het moment dat ze dit wel gaan doen zijn alleen die verhalen boeiend die gaan over personages die boeiend zijn. In seizoen drie besteden ze veel te veel tijd aan niet boeiende personages en aan een rechtzaak die geen rechtzaak is (zie RR z'n argumenten daarover). Daarbij komt nog dat Moore tot mijn grote verbijstering zelf nog niet nagedacht heeft over waar hij nu eigenlijk met de serie naartoe wil...wat er weer voor zorgt dat nu karakters cylons blijken te zijn waar veel te weinig aandacht vooraf aan besteed is. Moeten ze straks in seizoen vier weer goed maken, allemaal onnodig als er meer over plot en personages wat nagedacht.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

Die rechtszaak ging inderdaad helemaal nergens over. Begrijp me niet verkeerd, ik heb er van genoten hoor, prachtige televisie wat mij betreft :) Maar inhoudelijk werd er door beide partijen gewoon zo goed als niks gezegd. Het enige dat ze goed deden is hoe de verdediging al die getuigen in diskrediet probeerde te brengen, en Lee's afsluitings-speech was ook heel sterk. Niet rechts-inhoudelijk, maar hij legde precies mooi alle punten op een rij waarom deze zaak nergens over ging :P

Over de characters gesproken: die advocaat vond ik een ongelovelijk stoere gast 8-)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Oh het wordt ook niet zozeer mindere tv, ik kijk nog steeds met plezier (anders zou ik niet kijken) maar ik vind ook dat gezegd moet worden dat dit laatste seizoen gewoon fouten gemaakt zijn. Dat mag en dat kan, want iedere serie doet dat vroeg of laat, maar het stoort me dat netzo als met Trek in het verleden je dat niet mag zeggen. Ben je geen fan ofzo, nou dan ben ik dus geen fan.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

och ik vind dat er nogal verschil zit tussen het zijn van een fan en je gezonde verstand opgeven. ik vind mezelf wel een BSG fan, maar dat zal mij er niet van weerhouden kritisch te zijn waar nodig :)
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Ik stoorde me eraan dat het voedsel of het water uit het niets op was...

Voor de rest is alles al gezegd. Na Rapture was het gewoon niet veel soeps meer, op de laatste 15 minuten van het seizoen na.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

captain crash schreef:Wat een bullshit 3rd...sorry dat ik het zeg. We zijn vanavond toevallig weer aan seizoen 1 begonnen en dan zie je dat de serie voornamelijk gedragen wordt door het verhaal, het plot, en niet door de personages. Op het moment dat ze dit wel gaan doen zijn alleen die verhalen boeiend die gaan over personages die boeiend zijn. In seizoen drie besteden ze veel te veel tijd aan niet boeiende personages en aan een rechtzaak die geen rechtzaak is (zie RR z'n argumenten daarover). Daarbij komt nog dat Moore tot mijn grote verbijstering zelf nog niet nagedacht heeft over waar hij nu eigenlijk met de serie naartoe wil...wat er weer voor zorgt dat nu karakters cylons blijken te zijn waar veel te weinig aandacht vooraf aan besteed is. Moeten ze straks in seizoen vier weer goed maken, allemaal onnodig als er meer over plot en personages wat nagedacht.
Hoe kunnen personages boeiend zijn wanneer er geen aandacht aan wordt besteed?

Dat de rechtzaak nergens over ging was ook het hele punt.

Van de personages die nu mogelijk Cylon zijn, zijn Tigh, Tyrol en in mindere mate Anders wel bekend.

Seizoen 1 draaide wel degelijk om de personages. Mogelijk dat er ook mee nadruk lag op het plot dan met seizoen 3, misschien omdat men net op de vlucht was voor de Cylons. Er was veel aandacht voor Baltar, Sharon, Adama, Roslin, Tigh, Kara, Lee, Zarek.
Galenfuinion schreef:Voor de rest is alles al gezegd. Na Rapture was het gewoon niet veel soeps meer, op de laatste 15 minuten van het seizoen na.
Daar kan ik het niet mee eens zijn. De ondervraging/marteling van Baltar, "Dirty Hands", wat een belangrijke situatie in de vloot behandelde, "Maelstrom" en de introductie aflevering van Baltar's advocaat in "The Son Also Rises" vind ik sterke tot zeer sterke afleveringen.

Misschien dat het aan mij ligt, maar ik vond de nadruk op de vloot en het gebrek aan Cylons en fijne en ook nodige afwisseling.

Als ik wekelijkse Cylon aanvallen, eenzijdige personages en een gelukkige, zorgloze vloot wil zien, kijk ik wel naar de originele Battlestar. Of Star Trek Voyager.
Gebruikersavatar
Spot
Captain
Captain
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:43

Bericht door Spot »

Ik ben het helemaal met je eens 3rd dus het ligt niet aan jou ;) Ik snap ook het gezeur niet zo goed. In Voyager was dit juist hetgene wat er miste en dan is er een SF die wel aandacht besteed aan pesonages en dan worden deze afleveringen gelijk fillers genoemd :S
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

let wel, ze worden fillers genoemd door een paar mensen met een wa grotere mond ;) niet iedereen is diezelfde mening toegedaan natuurlijk
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Fillers is mogelijk het verkeerde woord, maar ze hebben enkele aflevering aandacht besteedt aan personages die mij helemaal niet kunnen boeien. Het feit dat die personages me na de aflevering zelf nog niet echt kunnen boeien, zegt wel iets vind ik. (En dan heb ik het dus bijvoorbeeld over Anders en Agathon)
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

ja okeej, maar het feit dat die specifieke karakters jou persoonlijk niet boeien, maken het kwalitatief nog niet meteen slechte eps ;) er zijn natuurlijk ook mensen die t wél toffe karakters vinden (wat ik bijvoorbeeld van Helo vind, en tegenwoordig ook een stuk meer van Anders)
Gebruikersavatar
CmdrCrichton
Captain
Captain
Berichten: 2985
Lid geworden op: 16 jul 2003, 20:07

Bericht door CmdrCrichton »

Nee, dat begrijp ik, maar als ik moeite heb met de 40 minuten af te kijken is er toch iets mis.

En nee, dan is het niet simpelweg laat. ;)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Spot schreef:Ik ben het helemaal met je eens 3rd dus het ligt niet aan jou ;) Ik snap ook het gezeur niet zo goed. In Voyager was dit juist hetgene wat er miste en dan is er een SF die wel aandacht besteed aan pesonages en dan worden deze afleveringen gelijk fillers genoemd :S
Als een serie zo duidelijk leunt op het verhaal dat er verteld wordt is een aflevering waarin dit amper gebruikt wordt een filler. Ik snap niet dat het ze dit seizoen niet gelukt is om, netzo als in seizoen 1 en 2 en in de miniserie, de twee zaken gewoon te combineren. Fillers zijn trouwens naar mijn mening niet eens iets dat negatief hoeft te zijn of als negatief ervaren hoeft te worden. Mijn punt is alleen maar dat dit seizoen niet het niveau gehaald heeft van de voorgaande, wat ook niet altijd hoeft, en dat ik het vervelend vind dat je dat niet mag zeggen. Op Voyager en Ent mocht ook nooit kritiek gegeven worden en ik ben toen altijd een van de mensen geweest die vond dat dat wel moest kunnen. En, dat vind ik nog steeds. En nogmaals, ik heb geen moment met minder plezier gekeken en dat is nog zo en zal tot de laatste ep zo blijven.
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Bericht door Trekscaper »

Zoals captain crash al zei, een filler hoeft niet negatief te zijn. Maar de fillers van het derde seizoen, en heb het dan over Taking a break from all your worries, The woman king, A Day In The Life, Dirty Hands waren idd bedoeld om meer van de karakters te laten zien. Geen probleem op zich, maar het bracht het algemene verhaal over de mensheid op zoek naar de Aarde en de mensheid VS de Cylons geen steek vooruit. En daar draait BSG om. Dat zag je terug in de miniserie, in seizoen 1 en in seizoen 2.

BSG is in mijn ogen een serie die sterk draait om het verhaal en de rode draad door de serie heen. Een filler doet afbreuk hieraan. Zo hebben we in seizoen 3.5 geen enkele Cylon VS mensheid gezien. In de voorgaande seizoenen en in vooral seizoen 1 combineerden ze dat perfect. In ieder andere serie zou een filler werken waarin zoals in The woman King een misdaad verhaal centraal stond, alleen niet in BSG. Net als LOST is BSG een serie waarin het verhaal verder gebracht moet worden. Doe je dat niet, dan lopen de kijkers weg. Wat ook duidelijk te zien is aan de kijkcijfers van seizoen 3.5:

Afl. 3.01 – 1.8
Afl. 3.02 – 1.8
Afl. 3.03 – 1.6
Afl. 3.04 – 1.5
Afl. 3.05 – 1.4
Afl. 3.06 - 1.5
Afl. 3.07 - 1.5
Afl. 3.08 - 1.3
Afl. 3.09 - 1.3
Afl. 3.10 - 1.3
Afl. 3.11 - 1.4
Afl. 3.12 - 1.4
Afl. 3.13 - 1.5
Afl. 3.14 - 1.2
Afl. 3.15 - 1.2
Afl. 3.16 - 1.1
Afl. 3.17 - 1.1
Afl. 3.18 - 1.2

En had ergens gelezen dat Ron Moore zelfs toegaf dat de fillers niet hadden gewerkt in het 3e seizoen en hij hiervan gaat leren voor het 4e seizoen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Nicely put
/eens :)

Inderdaad ook de reden dat LOST veel kijkers is kwijt geraakt. 3 jaar doen over 80 dagen, pffft.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Lost 3X14(die van afgelopen woensdag) was een regelrechte filler.

Maar mensen mensen...wát een filler! Zo moeten fillers nu zijn! En nog een antwoord ook 8-)
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Bij lost is ieder antwoord kostbaar :p
Gebruikersavatar
Spot
Captain
Captain
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:43

Bericht door Spot »

Wat ik dan wel weer knap vind van die kijkers is dat ze vooraf gaan kijken of dit een ' filler' is en dan vervolgens niet gaan kijken ;)
Ok fillers zijn dus niet perse negatief bedoeld en natuurlijk mag je kritiek hebben op een serie. Op BSG is ook van alles aan te merken. De kritiek waar ik me in kan vinden is dat het slecht is dat Moore nooit goed heeft nagedacht over waar hij naar toe wil met de serie. Dat het de aarde is lijkt me op zich wel duidelijk maar hoe het bijvoorbeeld zit met Cylons van het zelfde type die uit elkaars gedachten kunnen putten ( en zelfs als ze dood zijn nog input krijgen) en dat andere van hetzelfde type dit niet kunnen. Dit was duidelijk aanwezig in seizoen 2. Ik wil daar een verklaring voor van Moore. Ik hoop ook dat er nog eens een goede verklaring komt voor six en Baltar die allebei een imaginaire ander hebben die ze allerlei terzake doende info geven. Het is gewoon meer dan alleen maar een psychose. Dat zijn zaken die mij bezig houden en niet de ratings, fillers, personageontwikkeling e.d.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Dat mensen een ep niet zouden kijken omdat het een filler zou zijn is inderdad ronduit debiel te noemen. Maargoed, volgens mij is dat iets dat voor niemand hier geldt (gelukkig). Wat Moore betreft geef ik je, zoals elders al gezegd, geheel gelijk. Dat stoort me meer dan welke filler dan ook. Want, als je het gevoel zou hebben dat het verhaal ergens heen ging en dat de mensen achter de schermen weten wat ze aan het doen zijn, is een filler een veel minder grote 'ergernis'. Hoewel bij sommige series, over BSG kan ik pas oordelen als de serie uit is, de fillers soms wel eens de beste eps waren ;)
Gebruikersavatar
Tactical_Cube
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8488
Lid geworden op: 20 apr 2004, 20:41
Locatie: Harlingen

Bericht door Tactical_Cube »

seizoen 3 dvd
volgens amazon.co.uk
Availability: This title will be released on September 3, 2007. Pre-order now! Dispatched from and sold by Amazon.co.uk.
nog effe wachten dus
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

Persoonlijk vond ik dit seizoen absoluut niet minder dan de vorige. Overigens was Saul Tigh dit seizoen echt geweldig. Hulde aan Michael Hogan!
Wat de fillers betreft: ze zorgden imo voor wat goede karakteruitdieping/ontwikkeling. Overigens liep er door al die zogenaamde fillers ook nog wel het doorlopende verhaal. (alles met Baltar, ook nog steeds een geniaal personage overigens, de verhaallijn van Lee-Dualla en Kara-Anders. Ja, dat zie ik ook allemaal niet als fillerspul. Het loopt immers door een groot deel van de serie heen. Als alles buiten het zoeken naar aarde als filler wordt gemerkt maak je jezelf wel erg beperkt)
Plaats reactie