(4.10) Revelations

'If I Forget Thee, Oh Earth...'

Moderator: R2D2

Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

(4.10) Revelations

Bericht door The Silencer »

Afbeelding

Episode Number: 410
Original US Airdate: 13-06-2008

D'Anna holds President Roslin and other Colonials hostage in order to draw out the Final Five from the Colonial fleet. Col. Tigh believes he has the solution to end the standoff.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door The Silencer »

Dit was toch weer echt BSG. Ik zat al lang te wachten op het moment dat Tigh aan Adama zou vertellen dat hij een Cylon is. Die reactie van Adama was goed.

Verder spannende aflevering en ik had al een catch met Aarde verwacht. Alleen kut dat we nu een half jaar moeten wachten :-(
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: (4.10) Revelations

Bericht door uss defiant »

:bigeek:

Prachtige aflevering. Meer kan ik er gewoon niet over kwijt nu. Ik heb er nog kippenvel van.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Raynor's Revenge »

humm... ze hebben met een post-apocalyptische aarde wel voor de makkelijke weg gekozen natuurlijk....

maargoed, ik zal verder niet te veel klagen, want dit was best wel een okeeje ep verder ;)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Vis »

Episode was op zich wel aardig, waar 't naar toe ging niet. Maarja, dat was inmiddels al bekend. Op Aarde zal vast nog wel een underground iets zijn. Zion! Het is al lame genoeg, hier kunnen vast nog wel iets passends lames bij verzinnen.
Vis schreef:Maar ehm.. als die huidige 4 echt de 4 vd 5 final Cylons zijn, dan is dat eigenlijk zeer slecht.

Want tot nu toe weet niemand van de Cylons wie de final five zijn, op Dianna na. Dus het is wel erg ver gezocht dat de final five mensen zijn. De Cylons wisten er niet van, dus ze konden deze mensen niet beschermen, en dat van alle miljarden mensen die op de colonies woonden precies die vijf op Galactica of een van de andere schepen eindigen en vervolgens alle andere - volledig random - gebeurtenissen overleven.

Correct me if I'm wrong...
En het is dus wel zo... hoe lame. De final five zouden de weg naar aarde aanwijzen. Aangezien de huidige 4 geen bal gedaan hebben, maar het Starbuck was die met die Viper terug kwam, zou ik zeggen dat Starbuck de vijfde is.
Spoiler (weergeven)
Het schijnt dat er op tv nog een stukje na de aftiteling kwam, die is er bij de rips niet bijgekomen. Adama ligt huilend met z'n hoofd op iemand, en hij zegt iets van "You are the final fifth". Heb verder geen bron, maar dat vertelde iemand. Als Adama erom moet huilen zou het best Starbuck kunnen zijn.
 
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door The Silencer »

Maar dat Starbuck de laatste zou zijn zou dan toch wel het toppunt van überlameheid zijn. Niet alleen dat ze met die Viper terug kwam, ook dingen eerder uit de serie waar je al wat hints kreeg. Het meest voor de hand liggend zouden dan Starbuck en Baltar zijn.

Ach en een post-apocalyptische aarde vond ik wel ok, want zo gaat het hier ooit wel eindigen. Iig beter dan een paar Cylons die landen en Wolfman Jack tegen komen :lachhuil:
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Re: (4.10) Revelations

Bericht door tuvok4774 »

Vis schreef:Maar ehm.. als die huidige 4 echt de 4 vd 5 final Cylons zijn, dan is dat eigenlijk zeer slecht.

Want tot nu toe weet niemand van de Cylons wie de final five zijn, op Dianna na. Dus het is wel erg ver gezocht dat de final five mensen zijn. De Cylons wisten er niet van, dus ze konden deze mensen niet beschermen, en dat van alle miljarden mensen die op de colonies woonden precies die vijf op Galactica of een van de andere schepen eindigen en vervolgens alle andere - volledig random - gebeurtenissen overleven.

Correct me if I'm wrong...
'Destiny' :P

Maar je hebt natuurlijk wel een punt.

De aflevering was in ieder geval wel erg leuk om naar te kijken en ik ben op zich wel benieuwd hoe ze verder gaan
Gebruikersavatar
Trekscaper
Moderator
Moderator
Berichten: 2681
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Sittard

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Trekscaper »

Prachtige aflevering!!! De breakdown van Adama was ontroerend en het contrast van depressie, vreugde en teleurstelling was goed gedaan. Ik kan echter niet geloven dat dit de Aarde is. Je ziet nergens de continenten duidelijk, de ruïnes kunnen vanalles zijn, ook al zag je een brug. Maar waarom ik zo twijfel dat dit de echte aarde is, is omdat Starbuck zelf claimde dat zij al op de Aarde is geweest en het gras heeft gevoeld. Dan moet zij toch zeker weten dat dit niet de Aarde is. Maar hierover kunnen we nog voor zeker tot februari 2009 speculeren en discussieren.

@Vis, over de spoiler, er is een youtube clip daarvan: http://nl.youtube.com/watch?v=3pI6BRnc6lw
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door The Silencer »

Vis schreef:
Spoiler (weergeven)
Het schijnt dat er op tv nog een stukje na de aftiteling kwam, die is er bij de rips niet bijgekomen. Adama ligt huilend met z'n hoofd op iemand, en hij zegt iets van "You are the final fifth". Heb verder geen bron, maar dat vertelde iemand. Als Adama erom moet huilen zou het best Starbuck kunnen zijn.
 
Spoiler (weergeven)
Gezien het filmpje wat Trekscaper net gepost heeft waar je Tigh in de eerste seconde een pistool ziet richten op iemand (ik denk dat het Adama is, qua kapsel zou het kunnen) kan het ook zijn dat Tigh omkomt. Hij kon Tigh zelf niet in het airlock zetten en ik denk dat hij bij zijn dood ook wel emotioneel zou kunnen zijn. Ik kon iig niet horen of hij zei "You are the final fifth", in dat geval valt Tigh natuurlijk af.
 
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Raynor's Revenge »

Spoiler (weergeven)
ik hoorde enkel "you're the fifth", en t klonk mij meer alsof Tigh t zei :S
 
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door captain crash »

Ontzettend voorspelbare onzin deze ep, sorry dat ik het zeg, tot en met het gedoe ronde aarde aan toe. Het acteren was echter ontzettend goed...dus eigenlijk wel met plezier gekeken. Maar het verhaal....welk verhaal?! Misschien moeten ze collectief gaan blowen ofzo en komt er dan nog iets uit dat we niet verwachten en/of zien aankomen. Het ergste vind ik nog dat het niet de "goede" ontwikkelingen zijn die je ziet aankomen. En jah, ik denk ook dat Starbuck de vijfde is. Had gehoopt van niet, maargoed, ik had net als Vis ook gehoopt dat 't eigenlijk geen mensen waren enz.
Gebruikersavatar
hiero
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 sep 2002, 01:28
Locatie: Amsterdam

Re: (4.10) Revelations

Bericht door hiero »

Starbuck kan het niet zijn ,er waren maar 4 toasters op de bg.
Dat betekent dat de 5e op het baseschip was. Het is dus Roslin of Balthar.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: (4.10) Revelations

Bericht door uss defiant »

Of Helo, of nog iemand anders, of D'Anna spreekt niet de waarheid.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door The Silencer »

Helo? Hmmm, dat zou het verhaal wel weer mooi gecompliceerd maken, gezien Athena dan geen mens/cylon hybride kind is maar een volle Cylon.

CC: Wat zouden de final five dan moeten zijn als het geen mensen waren? Ik snap die opmerking niet helemaal. Op mensen na hebben we geen andere rassen in het BSG universum gezien eigenlijk.

Ook vind ik nog steeds de keuze voor Tigh erg vreemd gezien deze ver voor de oorspronkelijke oorlog geboren is. Bij de andere kan ik het me nog voorstellen, die zijn eventueel jong genoeg, maar Tigh? Maar goed, dat is volgens mij ook al eerder opgemerkt.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door captain crash »

CC: Wat zouden de final five dan moeten zijn als het geen mensen waren? Ik snap die opmerking niet helemaal. Op mensen na hebben we geen andere rassen in het BSG universum gezien eigenlijk.
Dat ik zei geen mensen is een beetje ongelukkig. Wat ik daarmee bedoel zijn: Mensen die wij al kennen. Ik heb dat op een ander bsg forum eens helemaal uitgewerkt, zal proberen die post terug te vinden. Halo zou ik nog wel een goed idee vinden, Balthar en/of Roslin niet. Balthar niet omdat ze daarmee een groot deel van het verhaal uit de eerdere seizoenen ongeloofwaardig en/of overbodig maken. Roslin niet omdat dit natuurlijk allang ontdekt had kunnen of zelfs moeten zijn met al die ziektes van haar.

Ik wil trouwens nog een keer zeggen dat ik de ep ondanks het naar mijn mening matige verhaal met ontzettend veel plezier gekeken heb. Het acteren (en de muziek ;) ) maakte veel goed. En dan kan ik er alsnog erg van genieten. Dat miste ik dit seizoen ook een beetje bij BSG en dat is de laatste eps wel weer helemaal terug.
Gebruikersavatar
The Silencer
Admiral
Admiral
Berichten: 11111
Lid geworden op: 11 jun 2002, 06:36
Locatie: Resistance Base, Echo Sector
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door The Silencer »

Bedankt voor de toelichting, het is nu helemaal helder voor me :) Verder ben ik het ermee eens, hoewel het nog steeds een enorme stretch zou zijn dat juist die vijf de "aanslagen" overleefden.

Er zijn in mijn ogen drie personen die niet de fifth mogen zijn, omdat het er gewoon al te dik opgelegen heeft, namelijk Starbuck, Baltar en idd ook Roslin. Ik denk niet dat ze voor de vijfde opeens wel een volstrekt onbekend persoon uit een blik zullen trekken maar dat het wel iemand zal zijn die we kennen. Vooralsnog vrees ik voor Starbuck.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Section31 »

hiero schreef:Dat betekent dat de 5e op het baseschip was. Het is dus Roslin of Balthar.
Of op Aarde? :)

Als het al de Aarde is... ik heb geen herkenbaar continent gezien en ook de Maan is niet in beeld gekomen.
Al klopten de planeet posities etc wel volgens Gaeta.

En dan was er nog iets van: "The dying leader will not reach the promised land." Als Roslin daadwerkelijk de dying leader is, dan is die planeet niet de Aarde. :)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Vis »

The Silencer schreef:Ook vind ik nog steeds de keuze voor Tigh erg vreemd gezien deze ver voor de oorspronkelijke oorlog geboren is. Bij de andere kan ik het me nog voorstellen, die zijn eventueel jong genoeg, maar Tigh? Maar goed, dat is volgens mij ook al eerder opgemerkt.
Inderdaad, dat is erg vreemd.

Wat we weten: Tory kon met één beweging Cally de halve airlock doorslingeren. Ik neem aan dat die krachten pas gekomen zijn toen ze geactiveerd werd (de muziek), anders had ze al lang doorgehad dat ze superhuman powers had. Maar dat die krachten bestaan geeft wel aan dat geen échte mensen zijn, en dus wel Cylons moeten zijn. En dit kleine detail geeft heel wat problemen om de rest uit te leggen:

Adama gaf al aan dat hij Tigh nog ouder heeft zien worden. Ik geloof er niet in dat de final five 'speciaal' zijn en ook kunnen verouderen. In dat geval zou Tigh op een vrij laat moment verplaatst moeten zijn door een Cylon. Maar hoe? De Cylons kenden de final five niet. Of toch wel? Hoe hebben ze alle herinneringen en karaktereigenschappen van de originele Tigh omgezet naar de Cylon Tigh? Wat het antwoord hierop ook is, het is achterlijk.

Andere mogelijkheid: de final five kunnen wel ouder worden, en Tigh is een hele tijd terug al vervangen. Dan blijft de vraag, wanneer? We weten vrij weinig van die five. Hoe of wanneer ze gemaakt zijn. Samen met de rest of apart. En dus ook niet wanneer Tigh dan mogelijk vervangen zou kunnen zijn. En als dit niet op hele vroege leeftijd was, hoe hebben ze al z'n herinneringen en karaktereigenschappen omgezet? Maar ook bij deze optie: wat het antwoord hierop ook is, ik vind het nu al achterlijk.

Ziet iemand nog andere mogelijkheden?
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: (4.10) Revelations

Bericht door uss defiant »

Hij is nooit vervangen en is al die tijd al cylon geweest. Toentertijd (voor de eerste oorlog) zaten de cylons overal en konden ze gemakkelijk gegevens manipuleren zodat het leek alsof hij er altijd al was. Ze stopppen herinneringen in hem, waarbij er geen relatie is met de ouders (dood, ruzie etc. Net zoals bij Sharon) en zorgen ervoor dat ie ouder kan worden. Daarna ontmoet ie Adama pas tijdens de oorlog.
Dit zou echter wel betekenen dat de cylons toen al menselijke vorm aan konden nemen.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Vis »

Yup..
uss defiant schreef:Ze (...) zorgen ervoor dat ie ouder kan worden.
Ja, wat dus ontzettend lame is. Op dat punt waren ze er allemaal nog heilig van overtuigd dat ze superieur waren aan humans. Waarom ze dan in de Cylon Gods naam maarliefst vijf modellen maken die langzaamaan afbreken zou ik niet kunnen begrijpen :P .
uss defiant schreef:Dit zou echter wel betekenen dat de cylons toen al menselijke vorm aan konden nemen.
Dat is het grote probleem van die theorie inderdaad...
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Section31 »

Vis schreef:Ziet iemand nog andere mogelijkheden?
"All of this happened before, and it will happen again"

De Final Five zijn nooit gemaakt door de 'huidige' Cylons, maar zijn wellicht afstammelingen (of creaties) van de Cylons uit het verleden (zie: 'All of this happened before').
Dat zou in ieder geval verklaren waarom de huidige Cylons de Final Five niet kenden totdat ze onthuld werden.
En het geeft ook wat meer status aan de bijna goddelijke verering/obsessie van de Final Five door de andere Cylons.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Vis »

Section31 schreef:"All of this happened before, and it will happen again"
Dan zijn ze ooit gemaakt door de Cylons, en zouden ze ook weer opnieuw gemaakt moeten worden door de Cylons.

Hoe zie je dat anders? Wanneer zijn ze dan 'in play' gekomen? Afstammelingen theorie mag je uitleggen. Dat is zo absurd, daar kom ik niet eens twee regels mee verder :p . En als ze uit 't verleden komen... dan worden ze gewoon heel langzaam ouder, zijn ze eigenlijk al honderden jaren oud en worden ze ineens geactiveerd door een muziekje?
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Raynor's Revenge »

uss defiant schreef: Dit zou echter wel betekenen dat de cylons toen al menselijke vorm aan konden nemen.
Section31 schreef:"All of this happened before, and it will happen again"

De Final Five zijn nooit gemaakt door de 'huidige' Cylons, maar zijn wellicht afstammelingen (of creaties) van de Cylons uit het verleden (zie: 'All of this happened before').
er is één probleem wat dit betreft: Razor

in Razor wordt namelijk gezegd dat de 'oude cylons' toen pas net aan t experimenteren waren met t maken van 'skinjobs' :S
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: (4.10) Revelations

Bericht door uss defiant »

Als ik even verder ga in S31's zijn idee dan is dat geen probleem. De standaard cylons bedenken de skinjobs, niet wetende dat die al bestaan in de vorm van de final five. De skinjobs worden dus opnieuw bedacht (all of this has happened before), waar de 7 cylon modellen uitkomen. (en de hybrids) Hiervan sterven er 2 uit (ik gok dan de D'anna's en de Cavils) en er bestaan weer nieuwe final five. Aarde wordt kobol, ze splitsen weer in 13 stammen etc.
Enige probleem hiermee: ergens moeten de cylons te weten zijn gekomen dat de final five ook een menselijke gedaante hebben.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door captain crash »

...en toevallig allemaal nog leven...
Gebruikersavatar
hiero
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 sep 2002, 01:28
Locatie: Amsterdam

Re: (4.10) Revelations

Bericht door hiero »

voor mensen die zo kritisch zijn op andermans verhaallijnen, kunnen jullie zelf maar weinig creatiefs bedenken.
Mischien zijn de 5 speciaal gebouwt om te infeltreren en dus ook met veroudering uitgerust , zij waren immers altijd al tussen de mensen .
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Vis »

hiero schreef:voor mensen die zo kritisch zijn op andermans verhaallijnen, kunnen jullie zelf maar weinig creatiefs bedenken.
Voor de mensen die met de meest absurde theorieën aankomen: als dit ENTERPRISE was lagen we nu allemaal te lachen.
hiero schreef:Mischien zijn de 5 speciaal gebouwt om te infeltreren en dus ook met veroudering uitgerust , zij waren immers altijd al tussen de mensen .
Yeah, right.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: (4.10) Revelations

Bericht door captain crash »

Ik kan wel eigen ideeen hebben, maar ik moet het uiteindelijk doen met wat er uitgezonden wordt. Het verhaal zoals het zich ontwikkeld heeft bevalt mij gewoon helemaal niet, en dat vind ik nog steeds erg jammer. Serie verdient veel beter en Moore is wat mij betreft ook ontmaskerd (misschien hoe dan ook wel teveel bejubeld)
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Dennis »

hiero schreef:voor mensen die zo kritisch zijn op andermans verhaallijnen, kunnen jullie zelf maar weinig creatiefs bedenken.
:stupid: nice
Ik vind het een super leuke serie, waar ik elke keer toch weer met plezier naar kijk. Natuurlijk zijn er minder goede afleveringen bij, maar dat maakt dat de goede afleveringen er weer extra boven uitsteken. Je moet je natuurlijk voorstellen dat het best lastig is voor schrijvers om in een science fiction wereld, waar toch al veel series veel onderwerpen hebben beschreven, succesvol doch niet succelvol, steeds met een goed origineel verhaal te komen. Natuurlijk kun je zeggen: dit had ik verwacht! , maar maakt dat de serie juist niet beter? Als jij het had verwacht dan betekent dat, dat (o.a.) de acteurs zich naar dat punt toe hebben gewerkt.
In de tijd dat Star Trek Voyager op tv was, was er ook een gebruiker op dit forum die de serie alsmaar zat te bekritiseren op punten die niet klopte. Maar nu vraag ik mij af, maakt dit uit voor de "normale, tv kijkende" mens. Excuseer mij voor mijn taal-gebruik, maar ik vind het niet "normaal" wanneer je je zo druk kunt maken over een bepaalde serie. Ook die serie vond ik, en met mij een best groot publiek voor een science fiction serie, erg leuk en vermakend om na te kijken. Niet alles hoeft persé te kloppen.
En zo voel ik mij ook bij BSG. Ik ben blij dat het gemaakt is, en ben blij wanneer ik weer een nieuwe aflevering op mijn computer heb. En dan ga ik ervan genieten, tenminste, gedurende de tijd dat het nog gemaakt wordt, en dat is niet meer zo lang. :)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Re: (4.10) Revelations

Bericht door Ace of Spades »

Dennis schreef:
hiero schreef:voor mensen die zo kritisch zijn op andermans verhaallijnen, kunnen jullie zelf maar weinig creatiefs bedenken.
:stupid: nice
Drogreden eerste klas.
Plaats reactie