Cloud Atlas (2012)

Bespreek hier alle SF films en series waar geen eigen forum voor is

Moderator: Vis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Cloud Atlas (2012)

Bericht door Mr Hayes »

Afbeelding

Heeft iemand hier 'Cloud Atlas' wel gezien? Verbazingwekkend hoe geruisloos dit prachtige sci-fi epos aan de Nederlanders is voorbij gegaan. 29 november ging ie al in premiere in de bioscopen, maar hier is ie eigenlijk een flop. Mede door de filmdistributeurs in de Benelux. Ook jammer dat in dit sub-forum de film totaal vergeten is.. In de VS daarentegen was het een bescheiden succes.

Hier de trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=KgI6EeYbV84

Met de volgende acteurs in de hoofdrollen:
--> Tom Hanks
--> Ben Whishaw ('Q' in 'Skyfall')
--> Susan Sarandon
--> Jim Broadbent
--> Susan Sarandon
--> Hugh Grant
Gebruikersavatar
WeyounsLastClone
Captain
Captain
Berichten: 2753
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:16
Locatie: Enschede

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door WeyounsLastClone »

Had'm graag willen zien, maar hier heeft'ie (nog) helaas niet in de bioscoop gedraaid.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door Guess who? »

Ik heb m met veel plezier gekeken. Erg sterke film :)
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door Miriam »

Ik heb hem ook gezien in de bios en het was een goede film.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door captain crash »

Blijk het boek ooit al eens gelezen te hebben, moet de film nog zien.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door Vis »

vond het ongeïnspireerde pretentieuze bagger (en ik kijk zelfs graag syfy-films)
Gebruikersavatar
Mr Hayes
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3691
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:54
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door Mr Hayes »

captain crash schreef:Blijk het boek ooit al eens gelezen te hebben, moet de film nog zien.
Vis vond er dus niet veel aan :lol: . Ik vond het anders een fantastische film! Ik ga er nog een keertje iets langers over schrijven, maar ik ben eerlijk als ik zeg dat ik diep onder de indruk was van de film. De rol van Doona Bae als Sonmi-451 vond ik fantastisch. Tragisch om te zien hoe een 'Holocaust' zich weer kan herhalen in de toekomst. Ook Ben Whishaw vond ik sterk.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door Vis »

had op veel acteurs niets aan te merken (bij veel ook moeilijk)

Ben Whishaw is wel bijzonder goed bezig de laatste tijd: The Hour, Skyfall, Cloud Atlas

ontzettend goede acteur; daar gaan we nog veel van zien de komende jaren
Gebruikersavatar
Anthony
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:52

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door Anthony »

De film was ook duidelijk niet in de smaak gevallen bij de Golden Globes en de Oscars. Niet dat dat veel zegt, vooral de Oscars zijn een politiek zooitje die weinig meer te maken heeft met de "beste" zijn.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door captain crash »

Anthony schreef:De film was ook duidelijk niet in de smaak gevallen bij de Golden Globes en de Oscars. Niet dat dat veel zegt, vooral de Oscars zijn een politiek zooitje die weinig meer te maken heeft met de "beste" zijn.
Soms is het zelfs een aanbeveling om geen oscar te krijgen ;)
Gebruikersavatar
Trutgras
Captain
Captain
Berichten: 2485
Lid geworden op: 04 jun 2004, 12:56
Locatie: suburbia

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door Trutgras »

Dit was een van die films waarvan je op de helft zegt, Nou, het is plezierig en aangenaam om naar te kijken en het zou een supergoede film kunnen zijn, maar dat hangt volledig af van hoe het plot aan het einde bij elkaar komt. Naarmate je dichter bij het einde komt en je ziet hoe weinig tijd er nog is weet je eigelijk al, nee, dit plot gaat nooit meer op een slimme en logische manier bij elkaar komen, en dat gebeurt dan ook niet. In plaats daarvan krijgen we te zien hoe prachtig en complex het universum is, je moet houden van je medemens, en o wat zijn wij heden blij. Nu vind ik het universum zelf ook zeer prachtig en complex, en van je medemens houden is nooit weg, maar ik hoop toch iedere keer weer dat ze die honderdtwintig balletjes die ze opgooien voor de verandering ook eens gaan opvangen. Wat hadden die identieke moedervlekken met elkaar te maken? Wat is de diepere betekenis van de zin 'I will not be subject to criminal abuse'? Geen idee. Er wordt een overkoepelend verband gesuggereerd, maar dat is er niet.

Verder was het wel gewoon plezierig om naar te kijken. Ik vond het goed dat ze aan het eind van de film nog evenveel humor hadden als aan het begin in plaats van de humor gaandeweg te vergeten (vooral dankzij Jim Broadbent en Mijnheer Elf). De acteurs waren allemaal goed, al had ik Ben Whishaw pas daarvoor nog in Brideshead Revisited gezien, dus ik dacht wel van, Goh, speelt die vent altijd alleen maar dezelfde rol? Hoe de auto van de brug af werd gefilmd vond ik ook goed.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door HorckDude »

Trutgras schreef:[...] maar ik hoop toch iedere keer weer dat ze die honderdtwintig balletjes die ze opgooien voor de verandering ook eens gaan opvangen. Wat hadden die identieke moedervlekken met elkaar te maken? Wat is de diepere betekenis van de zin 'I will not be subject to criminal abuse'? Geen idee. Er wordt een overkoepelend verband gesuggereerd, maar dat is er niet.
Er was ook geen verband tussen de verschillende verhalen waarbij het ene verhaal het andere beïnvloed, maar de suggestie die gewekt werd was die van reïncarnatie. Dat zou dan ook weer de birthmarks verklaren, en daarom gebruikten ze ook constant dezelfde acteurs voor de verschillende tijdsperioden.
Actie X in tijdsperiode 1 had welliswaar geen effect op actie Y in tijdsperiode 2, maar door reïncarnatie te gebruiken kwamen de karakters voortdurend in eenzelfde tijdsloos dilemma. Iedere keer moest er namelijk een beslissing genomen worden om tegen bestaande normen en regels in te gaan, wat in de geschiedenis een terugkerend element is. De binding tussen de verhalen is daarom dat dezelfde 'zielen' (for lack of a better term) constant voor een nieuw doch bekend dilemma worden gesteld. Dat is wat ik er tenminste uit haalde.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door Vis »

^ yup;
Vis schreef:vond het ongeïnspireerde pretentieuze bagger
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Re: Cloud Atlas (2012)

Bericht door captain crash »

HorckDude schreef:
Trutgras schreef:[...] maar ik hoop toch iedere keer weer dat ze die honderdtwintig balletjes die ze opgooien voor de verandering ook eens gaan opvangen. Wat hadden die identieke moedervlekken met elkaar te maken? Wat is de diepere betekenis van de zin 'I will not be subject to criminal abuse'? Geen idee. Er wordt een overkoepelend verband gesuggereerd, maar dat is er niet.
Er was ook geen verband tussen de verschillende verhalen waarbij het ene verhaal het andere beïnvloed, maar de suggestie die gewekt werd was die van reïncarnatie. Dat zou dan ook weer de birthmarks verklaren, en daarom gebruikten ze ook constant dezelfde acteurs voor de verschillende tijdsperioden.
Actie X in tijdsperiode 1 had welliswaar geen effect op actie Y in tijdsperiode 2, maar door reïncarnatie te gebruiken kwamen de karakters voortdurend in eenzelfde tijdsloos dilemma. Iedere keer moest er namelijk een beslissing genomen worden om tegen bestaande normen en regels in te gaan, wat in de geschiedenis een terugkerend element is. De binding tussen de verhalen is daarom dat dezelfde 'zielen' (for lack of a better term) constant voor een nieuw doch bekend dilemma worden gesteld. Dat is wat ik er tenminste uit haalde.
Dat is inderdaad hoe het in elkaar steekt, in het boek komt het beter naar voren dan in de film (plaatjes in de film zijn wel mooI)
Plaats reactie