Als DS9 anti-Roddenberry is, wat is TNG dan?

Picard, Data, Riker... "The sky is the limit".

Moderator: Dark*staR

Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Als DS9 anti-Roddenberry is, wat is TNG dan?

Bericht door 3rd RemataKlan »

DS9 heeft een oorlog laten zien en krijgt vaak het vewijt dat het 'anti-Roddenberry' of 'anti-Star Trek' zou zijn. Maar wat is TNG dan? Die heeft maar liefst twee keer zoveel militaire conflicten geintroduceerd.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

TNG is wel door Roddenberry op poten gezet. Ik weet niet of Roddenberry persoonlijk iets had tegen zo'n onderwerp in ST eigenlijk.
Alhoewel TOS ook een paar keer in die richting ging al hoewel niet diepgaand aangezien TOS stand alone eps waren.
Ballance of Terror bijvoorbeeld
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

EMH schreef:TNG is wel door Roddenberry op poten gezet. Ik weet niet of Roddenberry persoonlijk iets had tegen zo'n onderwerp in ST eigenlijk.
Alhoewel TOS ook een paar keer in die richting ging al hoewel niet diepgaand aangezien TOS stand alone eps waren.
Ballance of Terror bijvoorbeeld
Jaren 60 Roddenberry is anders dan jaren 80 Roddenberry.

Maar goed, DS9 kreeg vaak het verwijt dat het anti-Roddenberry of anti-Star Trek zou zijn omdat het een oorlog liet zien.
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Dat is denk ik omdat ST werd gezien als een serie met hoop voor de toekomst en geen oorlog meer en geen honger en blabla...

Ik vind dat DS9 eigenlijk een realistischere kijk geeft in dit opzicht.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

EMH schreef:Dat is denk ik omdat ST werd gezien als een serie met hoop voor de toekomst en geen oorlog meer en geen honger en blabla...

Ik vind dat DS9 eigenlijk een realistischere kijk geeft in dit opzicht.
Jaja, maar TNG introduceerde twee keer zoveel 24e eeuwse militaire conflicten met Federatie betrokkenheid dan DS9!
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

3rd RemataKlan schreef:
EMH schreef:Dat is denk ik omdat ST werd gezien als een serie met hoop voor de toekomst en geen oorlog meer en geen honger en blabla...

Ik vind dat DS9 eigenlijk een realistischere kijk geeft in dit opzicht.
Jaja, maar TNG introduceerde twee keer zoveel 24e eeuwse militaire conflicten met Federatie betrokkenheid dan DS9!
Maar TNG zat er minder diep in dan DS9.

DS9 was van S4 t/m einde serie voornamelijk de Dominion oorlog. En de liet de kijker er ook erg veel van zien. Van de gevechten tot alle leed er om heen.

TNG had wel een hoop eps waar oorlog aan de orde kwam maar meer gezien van de zijlijn. Bemiddelen tussen aliens die met elkaar in oorlog waren maar zonder dat de oorlog uitgebreid in beeld kwam.
Ik vond het altijd meer een serie met een hoop diplomatiek geklep tuseen leiders van een ras en Picard.

Dingen die wel in uitgebreid beeld kwamen waren in Best of Both Worlds. Oorlog tussen Borg en Federatie.
en o.a eps als Redemption en Unification.
Ik vond TNG toch minder "donker"dan DS9
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

EMH schreef:Maar TNG zat er minder diep in dan DS9.
TNG heeft anders twee keer zoveel militaire conflicten bedacht dan DS9.
EMH schreef:DS9 was van S4 t/m einde serie voornamelijk de Dominion oorlog. En de liet de kijker er ook erg veel van zien. Van de gevechten tot alle leed er om heen.
Vanaf seizoen 6, niet 4.
EMH schreef:TNG had wel een hoop eps waar oorlog aan de orde kwam maar meer gezien van de zijlijn. Bemiddelen tussen aliens die met elkaar in oorlog waren maar zonder dat de oorlog uitgebreid in beeld kwam.
Ik heb het hier alleen over conflicten waarin de Federatie betrokken was. Geen bemiddeling tussen twee rassen die met elkaar overhoop lagen.
EMH schreef:Ik vond het altijd meer een serie met een hoop diplomatiek geklep tuseen leiders van een ras en Picard.
Of Picard die meerdere malen met een Romulan op het randje van de oorlog zat. Maar in TNG kwamen ze er met diplomatie altijd uit.
EMH schreef:Dingen die wel in uitgebreid beeld kwamen waren in Best of Both Worlds. Oorlog tussen Borg en Federatie.
en o.a eps als Redemption en Unification.
Ik vond TNG toch minder "donker"dan DS9
Komt meer omdat TNG zich erg optimistisch voor doet.

Maar waar het om gaat, is dat DS9 kritiek krijgt, met name van TNG fans, dat de serie anti-Roddenberry/Star Trek zou zijn omdat het een oorlog liet zien. Ipv een optimistische toekomst (lees rooskleurige sprookjestoekomst) liet DS9 een grimmige, zware periode in Federatie geschiedenis zien.

Maar TNG bedacht TWEE KEER zoveel 24e eeuwse militaire conflicten dan DS9!!!
En één daarvan, de Borg invasie, is een favoriete aflevering van de fans en scoort altijd zeer hoog.
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

Inderdaad dat had TNG wel maar mijn favoriet is nog altijd DS9 want die liet het in een breder vlak zien.TNG was meer op het diplomatieke vlak terwijl DS( toch meer een breder scala aan soorten conflicten had.......TNG en DS9 vond ik allbei goed en om nou te zeggen dat DS9 anti Roddenbery is? Nee hoor,hij week wel wat af van de originele standaarden de vorige star trek serie maar het was nog zeker duidelijk Star Trek !
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik ben ook erg benieuwd hoe Roddenberry zelf gereageerd zou hebben op DS9. Hij heeft het net niet meer mogen meemaken helaas.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

EMH schreef:Ik ben ook erg benieuwd hoe Roddenberry zelf gereageerd zou hebben op DS9.
De jaren 80 Roddenberry zou het gehaat hebben. Jaren 60 Roddenberry niet.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Even tussendoor: Dit is toch eigenlijk meer een tng dan ds9 topic?

Wat betreft ds9 en Rooiebes: Het schijnt zo te zijn dat hij zelf zijn zegen nog gegeven heeft aan het concept. Of ie erg blij zou zijn geweest met de uitwerking weet ik niet. Volgens mij komt het verzet van veel TNG/TOS fans richting ds9 niet zozeer door het geweld of de oorlog (want dat is pas van later orde en toen het gebeurde waren al die lui allang afgehaakt) maar meer gericht op het feit dat het voor het eerst niet op een schip speelt. En Star Trek MOET nu eenmaal over een rondvliegende boot gaan zoals jullie allemaal wel weten. Volgens deze mensen zou Rooiebes die ook nooit gewild hebben en als ik het mij goed herinner in dat dus niet waar.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

captain crash schreef:Even tussendoor: Dit is toch eigenlijk meer een tng dan ds9 topic?
Misschien wel. :)

Verplaatst van DS9 naar TNG
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

Volgens mij heeft CC het bij het rechte eind.......niet zozeer het "donkere" of de oorlog was het probleem maar het station.
Die keuze was echter begrijpelijk want op hetzelfde moment vloog TNG ook nog rond.
Het eerste seizoen van DS9 was ook niet bijster goed en bovendien liep er nog een andere serie van een ruimtestation dat stukken beter was; Babylon5. :)
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

sonpas schreef:Volgens mij heeft CC het bij het rechte eind.......niet zozeer het "donkere" of de oorlog was het probleem maar het station.
Die keuze was echter begrijpelijk want op hetzelfde moment vloog TNG ook nog rond.
Het eerste seizoen van DS9 was ook niet bijster goed en bovendien liep er nog een andere serie van een ruimtestation dat stukken beter was; Babylon5. :)
:blaat: je hebt het helemaal niet over het onderwerp van dit topic
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

ik reageerde op de post van CC........als je zelf buiten dit niks zinnig toe te voegen hebt, ga dan je postcount ergens anders opvoeren. :slap3:
Gebruikersavatar
Henry86
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 709
Lid geworden op: 07 jun 2004, 00:30
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Henry86 »

sonpas schreef:ik reageerde op de post van CC........als je zelf buiten dit niks zinnig toe te voegen hebt, ga dan je postcount ergens anders opvoeren. :slap3:
Moet jij nodig zeggen. :lachhuil:



Hoe heb je die aantallen trouwens geteld, 3rd RemataKlan? Heb je een lijstje van de conflicten ofzo? Ben ik wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

sonpas schreef:Het eerste seizoen van DS9 was ook niet bijster goed en bovendien liep er nog een andere serie van een ruimtestation dat stukken beter was; Babylon5. :)
Het eerste seizoen van B5 vond ik maar uitermate saai om eerlijk te zijn :) Welke seizoenen stonden precies tegenover elkaar toen beide series voor 't eerst werden uitgezonden?
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Het eerste seizoen van Babylon 5 is best aardig, als je een paar afleveringen overslaat :+ . Ik kan me vergissen, maar volgens mij stonden B5 seizoen 1 en DS9 seizoen 2 zo'n beetje tegenover elkaar.
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

Mwah vind ik niet het speelde wel allebei op een station af maar bij babylon 5 vond ik de wereld daar toch dichter bij de realiteit staan.Niet dat ik DS9 niks vond integendeel maar je kan ze niet over een kam scheren
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

captain crash schreef:Wat betreft ds9 en Rooiebes: Het schijnt zo te zijn dat hij zelf zijn zegen nog gegeven heeft aan het concept. Of ie erg blij zou zijn geweest met de uitwerking weet ik niet.
Hij zou het gehaat hebben. Vergeet niet dat hij via zijn advocaat The Undiscovered Country nog probeerde tegen te houden nadat hij het had gezien vanwege de militaire sfeer en de menselijke aanwezigheid in de samenzwering. Hij stierf voordat er iets aan gedaan kon worden.

sonpas schreef:Volgens mij heeft CC het bij het rechte eind.......niet zozeer het "donkere" of de oorlog was het probleem maar het station.
Oh het station was voor sommige fans ook een probleem. Maar die debielen kunnen het beste genegeerd worden. En voordat iemand komt met "oh nu zijn het zeker debielen". Ja want als je na 178 TNG afleveringen en eventueel 80 TOS afleveringen nog steeds denkt dat Trek om ruimte exploratie gaat ben je een debiel. Klaar. Niet één van die 178 afleveringen gaat alleen maar om ruimte exploratie maar Trek als een geheel zeker wel. :nuts2:

Een ander kritiekpunt was dat DS9 niet de utopische, positieve toekomst zou laten zien zoals te zien zou zijn in TNG. En dit punt wordt meestal gegeven door TNG fans. Er is conflict zowel tussen de rijken als tussen personages. Een oorlog, geweld, personages doen twijfelachtige dingen, etc.

Maar TNG had twee keer zoveel militaire conflicten geintroduceerd dan DS9. Maar DS9 zou dan anti-Trek/Roddenberr zijn.
sonpas schreef:Het eerste seizoen van DS9 was ook niet bijster goed en bovendien liep er nog een andere serie van een ruimtestation dat stukken beter was; Babylon5.
:lol:

Vis schreef:Het eerste seizoen van B5 vond ik maar uitermate saai om eerlijk te zijn Welke seizoenen stonden precies tegenover elkaar toen beide series voor 't eerst werden uitgezonden?
Babylon 5 seizoen 1 begon 26 januari 1994. DS9 zat toen halverwege het tweede seizoen.
Henry86 schreef:Hoe heb je die aantallen trouwens geteld, 3rd RemataKlan? Heb je een lijstje van de conflicten ofzo? Ben ik wel benieuwd naar.
Militaire conflicten in de 24e eeuw volgens The Next Generation
  • Tomed Incident begin 24e eeuw. Gewelddadige confrontatie tussen Starfleet en Romulan strijkdrachten wat tot duizenden doden leidt en zorgt ervoor dat Romulus elk diplomatiek contact met de Federatie verbreekt voor de komende 50+ jaar.
  • Halverwege de 24e eeuw vernietigen Tholian strijdkrachten een Federatie starbase. Er is maar één Federatie overlevende dus duizenden doden. Verder maakt Starfleet gebruik van Tholian gebaseerde gevechtssimulaties. Wat alleen maar zou gebeuren als er een conflict met de Tholians gaande is of als er één verwacht wordt.
  • Galen grensconflict, halverwege de 23 eeuw. Een drie jaar durend grensconflict tussen de Federatie en Talar. Minstens één kolonie wordt vernietigd. Honderden doden.
  • Cardassian grensoorlogen. Een serie van conflicten in de grensstrook halverwege de 23e eeuw die ongeveer 10 tot 15 misschien 20 jaar hebben geduurd. Setlik III was een waar bloedbad waarbij Cardassian soldaten al moordend door de burgerkolonie trokken. Vele doden en verbitterde gevoelens aan beide zijdes.
  • Eerste Borg invasie. Eén Borg Cube vernietigt de New Providence kolonie en decimeert een Starfleet vloot om vervolgens gestopt te worden in een baan om de Aarde. 11.000 doden bij de vloot plus het onbekend aantal doden van de kolonie. (Deze gebeurtenissen zijn vastgelegd in "The Best Of Both Worlds", een zeer populaire TNG aflevering)
  • Tweede Borg invasie. Wederom is er één Borg Cube. Deze vernietigt de kolonie op Iwor Prime en decimeert een Starfleet vloot. De Cube wordt gestopt vlakbij de Aarde. (Deze gebeurtenissen zijn vastgelegd in Star Trek First Contact, een geliefde Star Trek film en wordt gezien als de beste TNG film)
  • Norkan Campagne. Een Romulan offensief gericht tegen de Federatie Norkan buitenposten. De Federatie herinnert dit als een slachtpartij. De Romulans als een grote militaire overwinning. Het is onbekend wanneer deze gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
En dan heb ik het niet eens over de kolonies die door andere oorzaken zijn vernietigd.
Zoals
  • Omicron Theta. Vernietgd door de Kristalentiteit.
  • Delta Rana IV. Vernietigd door de Hushnock. 11.000 doden.
  • Turkana IV. Een gefaalde Federatie kolonie. Een burgeroorlog is er gaande. Anarchie, wetteloosheid, moordpartijen en groepsverkrachtingen tot gevolg.

Militaire conflicten in de 24e eeuw volgend Deep Space Nine
  • Tzenkethi grensoorlog halverwege de 24e eeuw. Een conflict tussen de Federatie en Tzenkth in de grensstrook. Zelfs in de 2370's is er geen diplomatiek contact met Tzenketh.
  • Klingon oorlog. Kort conflict in begin 2373 tussen de Federatie en Qo'noS uitgelokt door het Dominion.
  • Dominion oorlog. Grote twee jaar durende oorlog tussen de Federatie en de Klingon en Romulan rijken aan de ene kant en het Dominion en de Cardassian en Breen rijken aan de andere kant.
Gebruikersavatar
sonpas
Commodore
Commodore
Berichten: 4257
Lid geworden op: 11 dec 2002, 21:44
Locatie: Lokeren-België
Contacteer:

Bericht door sonpas »

3rd RemataKlan schreef:Een ander kritiekpunt was dat DS9 niet de utopische, positieve toekomst zou laten zien zoals te zien zou zijn in TNG. En dit punt wordt meestal gegeven door TNG fans. Er is conflict zowel tussen de rijken als tussen personages. Een oorlog, geweld, personages doen twijfelachtige dingen, etc.

Maar TNG had twee keer zoveel militaire conflicten geintroduceerd dan DS9. Maar DS9 zou dan anti-Trek/Roddenberr zijn.
Ik vraag me af waar jij dit op baseert.........welke TNG fans ?.....wie zegt dat DS9 anti-trek/Roddenberry is?.......ik persoonlijk vind DS9 best zoals het is op de crapy acteerprestaties na....

Indertijd liep bij ons DS9 en Babylon5 tegelijkertijd op tv.
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

DS9 is is misschien een beetje afgeweken van de traditionele standaard voorwaarden voor een klassieke star trek aflevering maar het is en blijft nog altijd star trek.....
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

sonpas schreef:Ik vraag me af waar jij dit op baseert.........welke TNG fans ?.....wie zegt dat DS9 anti-trek/Roddenberry is?.......ik persoonlijk vind DS9 best zoals het is op de crapy acteerprestaties na
Diverse sites en forums waaronder deze, in ieder geval zeker de vorige incarnatie.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

Volgens mij wil je dat de discussie gaat over de manier waarop het militaire aspect werd uitgebeeld in ds9 tov tng en of rooiebes het daarmee eens was. Die discussie heeft weinig tot niets te maken met hoe ds9 ooit begonnen is. Het hele militaire aspect, serieus uitgewerkt, is er eigenlijk pas vanaf seizoen 3 en pas duidelijk vanaf seizoen 5.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

captain crash schreef:Volgens mij wil je dat de discussie gaat over de manier waarop het militaire aspect werd uitgebeeld in ds9 tov tng en of rooiebes het daarmee eens was.
Nee hoor.
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26502
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

3rd RemataKlan schreef:
captain crash schreef:Volgens mij wil je dat de discussie gaat over de manier waarop het militaire aspect werd uitgebeeld in ds9 tov tng en of rooiebes het daarmee eens was.
Nee hoor.
Mwah dat dacht ik te begrijpen uit je lange post, ik heb er wel wat op te zeggen namelijk maar dat post volgens mij dus niet binnen de discussie die hier ooit begonnen is (en ook niet binnen de vraag of dat was wat Rooiebes had gewild gezien het feit dat we niet zeker weten of hij het wel of niet had gewild omdat hij niet meer leefde toen het een feit werd in ds9).
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Star trek is een fantasiewereld, en er bestaat niet zoiets als een "star trek gedachte" of wat dan ook, in die wereld kun je allerlei soorten series of films laten afspelen van komedie, tot actie, tot soap...

Na 10 seizoenen en 6 films met min of meer dezelfde formule kan verandering wel eens leuk zijn, als dat anti-star trek is, nou ja, ga enterprise maar eens kijken...

Bovendien is het echt niet Roddenberry die star trek heeft bedacht, alleen met alle eer gestreken...
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

Hoezo Gene Roddenberry heeft wel de aanzet tot gebracht en natuurlijk heeft alles niet zelf geschreven maar zonder hem was er geen star trek
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Zonder Gates zou er ook geen Windows zijn, maar hij heeft echt niet alleen windows geschreven en zou ook niet alle credit ervoor moeten krijgen...

Roddenberry's aandeel in star trek is vaak zwaar overdreven...
Gebruikersavatar
johnny sisko
Commander
Commander
Berichten: 1220
Lid geworden op: 25 jan 2005, 23:06
Locatie: Het altijd gezellige Veghel!!!!!!!!!!!!!!

Bericht door johnny sisko »

Nou wie zou het anders voor elkaar hebben gekregen om zon start te geven aan zon serie?
Plaats reactie